Gå til innhold

Forventninger versus realitet som nyansatt i finansbransjen


Gjest 0d3ff...505

Anbefalte innlegg

Gjest 0d3ff...505

Jeg har vært i en stilling nå i omtrent et halvt år som analytiker innenfor forsikring. Jeg har 7 års erfaring fra andre arbeidsgivere, og var tydelig ovenfor ny arbeidsgiver på at årsaken til at jeg ønsket nye utfordringer var at jeg ville programmere mer og jobbe med effektivisering av prosesser. De var i intervjufasen veldig åpen for at jeg ville få mye fleksibilitet innenfor dette området og til å utvikle meg videre der. Jeg sa også at det var viktig for meg å komme inn i et miljø der andre tenker på samme måte. Nå er jeg låst inn i et stort prosjekt der alt skjer i regneark og etter å ha sett hvordan de fleste kollegaene mine i samme avdeling utenfor prosjektet jobber (enorme prosesser i regneark med mange steg og ansatte) tror jeg ikke helt på at jeg vil få muligheten til å jobbe med det jeg opprinnelig ønsket.  

Jeg har allerede hintet til personallederen min ved å gi beskjed til ham om at jeg føler at jeg ikke får utnyttet kompetansen min med de oppgavene jeg har i dag og ved å melde meg opp i programmeringsfag på universitetet. Han har stort sett besvart hintingen med at jeg vil få mer tilpassede oppgaver og muligheter etter hvert som behov oppstår / at jeg er mer inne i de faglige tingene i avdelingen. Prosjektlederen min (annen person) har ved en anledning bedt meg om å "blåse i programmering", ettersom det er Excel som fungerer og får ting gjort.

Jeg innser at dette nok ikke er stedet for meg på sikt, men er litt redd for å bytte jobb etter så kort tid. Derfor lurer jeg på om det er noen som har tips som har vært i samme situasjon? Jeg har selv tenkt at jeg har tre muligheter:

1. "Ta meg sammen" og jobbe knallhardt i prosjektet, slik at jeg kan få en god attest fra arbeidsgiver videre / ha bedre mulighet til å søke andre stillinger internt etter at prosjektet landes i løpet av 2023.

2. Be personallederen min om å bli overført til andre oppgaver begrunnet ut i fra at oppgavene jeg er satt til å løse ikke var det jeg ble lovet. 

3. Søke ny jobb uten å ta det opp med personalleder i forkant. 

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en samtale med din personalleder og forklar situasjonen. "Hinting" er kanskje litt lite tydelig. Du må fortelle tydelig hva du har blitt lovet på intervju og at det så langt er langt utenfor forventning. Du nærmer deg fort slutten av prøvetid, så du er kanskje litt for seint ute til det, men husk at prøvetid er gjensidig. Du skal se om det passer for deg og vice versa.

Jeg er ikke helt i samme bransje, men i konsulent-/revisjonsbransjen. Vi har flere økonomer som ønsker å lære seg mer programmering og jeg er leder for flere av disse. Jeg vet ikke hvordan medarbeidersamtaler fungerer hos deg, men også disse bør være en tosidig greie. Den ansatte har noen ønsker og krav som jeg er ansvarlig for å legge til rette for. Til gjengjeld krever jeg ansvarlighet, utvikling og innsats tilbake. Høres veldig rart ut å love gull og grønne skoger i intervju. Joda, man smører ofte ekstra på, men når det gjelder konkrete arbeidsoppgaver er det viktig å være ærlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er du ute av prøvetid? Det påvirker hvor sterkt jeg hadde pushet på løsninger uten å være i prosesser med andre arbeidsgivere.

Utifra svarene du har fått fra de som leder deg, så høres det ut som forventningene deres og dine ikke samsvarer. Dette er jo akkurat det prøvetid er laget for. Problemet med prøvetid er at man står på fortauet uten lønn etter 14 dager som arbeidstaker, så jeg ville hatt noe i bakhånd før jeg hadde pressa for mye i prøvetid.

Dersom du går for alt. 2, så må du begrunne det med hva som står i arbeidskontrakten din og/eller stillingsutlysningen. Dersom det ikke står noe der, vet jeg ikke helt om jeg ville valgt det alternativet. 

Hvis du ikke er fornøyd med noe av jobben, ville jeg begynt å søke jobber uten å si noe, og jobba hardt og stått på i den jobben jeg hadde frem til jeg fant noe nytt. 

Dersom du ikke har funnet noe nytt før årlig medarbeidersamtale, hadde jeg spurt om det fantes prosjekter i firmaet jeg kunne blitt satt på som passer med utviklingsplanen jeg har satt for meg selv

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stusser litt over at du skriver du skal ta emner i programmering. Det vil ta lang tid, alt fra minimum halvt år (om du er blant de aller skarpeste) til et par år før du gjør noe som helst fornuftig som kan erstatte regneark i en stor bedrift. Og da snakker vi om å gjøre noe fornuftig som på sikt erstatter regneark, som igjen vil ta 1 år eller 2.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (34 minutter siden):

Det vil ta lang tid, alt fra minimum halvt år (om du er blant de aller skarpeste) til et par år før du gjør noe som helst fornuftig som kan erstatte regneark i en stor bedrift.

Det er ikke min oppfatning. Men det kommer jo an på hvor du legger lista. Vi har hatt inn økonomer til å gjøre VBA-kode(joda, regneark, men fortsatt kode) og Python-kode ila kort tid uten særlig erfaring men kun sterk interesse. Vi er en “stor bedrift», men man trenger ikke starte med de store tingene. De enkle tingene er ofte lavthengende frukter og fører til en mer effektiv hver, men mye viktigere i mine øyne: at medarbeiderne slipper å gjøre kjedelige oppgaver som lett kan automatiseres med kode.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (10 minutter siden):

Det er ikke min oppfatning. Men det kommer jo an på hvor du legger lista. Vi har hatt inn økonomer til å gjøre VBA-kode(joda, regneark, men fortsatt kode) og Python-kode ila kort tid uten særlig erfaring men kun sterk interesse. Vi er en “stor bedrift», men man trenger ikke starte med de store tingene. De enkle tingene er ofte lavthengende frukter og fører til en mer effektiv hver, men mye viktigere i mine øyne: at medarbeiderne slipper å gjøre kjedelige oppgaver som lett kan automatiseres med kode.

Samme erfaring med powerbi og andre verktøy der en enkelt kan komme i gang med mindre scripts etc for å behandle data.

Jeg har også igjennom mange år byttet ut mye excel greier med dedikerte program osv. Startet i det små med egen innsats men har senere tatt fag.

Er det dog store komplekse greier så blir det jo fort vanskelig å bidra mye med lite kunnskap.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

Samme erfaring med powerbi og andre verktøy der en enkelt kan komme i gang med mindre scripts etc for å behandle data.

Jeg har også igjennom mange år byttet ut mye excel greier med dedikerte program osv. Startet i det små med egen innsats men har senere tatt fag.

Ja, PowerBI sammen med litt SQL-/database-opplæring kan være gull. Vi hadde også en som automatiserte en oppgave flere hundre i vår bedrift brukte mye tid på med en «enkel» VBA-kode i excel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 minutter siden):

Ja, PowerBI sammen med litt SQL-/database-opplæring kan være gull. Vi hadde også en som automatiserte en oppgave flere hundre i vår bedrift brukte mye tid på med en «enkel» VBA-kode i excel.

Ja det er mye en kan fikse med lite kode og litt innsats. Lagde en opplæringsplan med VBA i powerpoint engang. Småting som gjør store forskjell for mange folk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 0d3ff...505 skrev (7 timer siden):

Jeg innser at dette nok ikke er stedet for meg på sikt, men er litt redd for å bytte jobb etter så kort tid. Derfor lurer jeg på om det er noen som har tips som har vært i samme situasjon?

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Jeg har ikke vært i nøyaktig samme situasjon, men en som lignet: Fikk jobb som regnskapsmedarbeider hvor det var meningen at jeg skulle effektivisere arbeidsprosesser der dette var mulig, pluss ordne mer automatisering i de programvaretjenestene (hovedsaklig regnskapssystemer i skyen) som ble brukt.

(Jeg har IKT-fagbrev samt bachelor både i regnskap og som dataingeniør, så dette passet meg ypperlig, trodde jeg ...)

Det jeg raskt lærte er at når noe er godt innarbeidet på en arbeidsplass ("sånn gjør vi det her"), så er det vanskelig å endre det. Fra org.lære lærte jeg at det ofte er endringsmotstand i organisasjoner. Dette burde jeg reflektert mer over før jeg takket ja til jobben. I det minste burde jeg spurt flere spørsmål til daglig leder for å sondere terrenget litt. Hadde jeg skjønt den dagen jeg var på intervju at ønsket om effektivisering egentlig ikke var særlig sterkt så hadde jeg takket nei. Når jeg ser tilbake burde jeg skjønt det da de skrøyt så fælt av det lille ubetydelige de hadde gjort til da, men brukt lang lang tid på.

Gjest 0d3ff...505 skrev (7 timer siden):

Jeg innser at dette nok ikke er stedet for meg på sikt, men er litt redd for å bytte jobb etter så kort tid. Derfor lurer jeg på om det er noen som har tips som har vært i samme situasjon? Jeg har selv tenkt at jeg har tre muligheter:

1. "Ta meg sammen" og jobbe knallhardt i prosjektet, slik at jeg kan få en god attest fra arbeidsgiver videre / ha bedre mulighet til å søke andre stillinger internt etter at prosjektet landes i løpet av 2023.

2. Be personallederen min om å bli overført til andre oppgaver begrunnet ut i fra at oppgavene jeg er satt til å løse ikke var det jeg ble lovet. 

3. Søke ny jobb uten å ta det opp med personalleder i forkant. 

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Jeg ville gjort alle tre: Jobb videre med det kjipe prosjektet og bytt hvis det dukker opp et som er bedre. Samtidig begynner du å se deg rundt etter en ny jobb du kan begynne i, innen ett år .. Hva enn du gjør; ikke begynn å tro at du alene kan klare å pensle bedriften i det du mener er riktig retning ..

Endret av nightowl
leif
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om du ser deg etter noe nytt, så er det mange i finansbransjen som har inhouse utviklingsmiljø. Kan være bedre å søke seg til en av disse, heller enn å forsøke å få praktisert utviklingsfaget i et rent økonom-miljø. Finnes roller der for folk som ikke er rene informatikere, ihvertfall om du har bakgrunn som analytiker og økonom.

Lenke til kommentar
Gjest 0d3ff...505
Nimrad skrev (21 timer siden):

Ta en samtale med din personalleder og forklar situasjonen. "Hinting" er kanskje litt lite tydelig. Du må fortelle tydelig hva du har blitt lovet på intervju og at det så langt er langt utenfor forventning. Du nærmer deg fort slutten av prøvetid, så du er kanskje litt for seint ute til det, men husk at prøvetid er gjensidig. Du skal se om det passer for deg og vice versa.

Jeg er ikke helt i samme bransje, men i konsulent-/revisjonsbransjen. Vi har flere økonomer som ønsker å lære seg mer programmering og jeg er leder for flere av disse. Jeg vet ikke hvordan medarbeidersamtaler fungerer hos deg, men også disse bør være en tosidig greie. Den ansatte har noen ønsker og krav som jeg er ansvarlig for å legge til rette for. Til gjengjeld krever jeg ansvarlighet, utvikling og innsats tilbake. Høres veldig rart ut å love gull og grønne skoger i intervju. Joda, man smører ofte ekstra på, men når det gjelder konkrete arbeidsoppgaver er det viktig å være ærlig.

Takk for svar!

Konsulent/revisjonsbransjen er jo nokså nære hva jeg jobber med.

Vi har ikke faste medarbeidersamtaler og personen som har personalansvaret for meg er ikke veldig glad i den delen av jobben. Vedkommende er en person som følger opp at faglederne leverer det de skal og er heller ikke dypt inne i den delen av arbeidet som går på programmering i avdelingen. De med tilsvarende stilling (økonom/analytiker) er sluttbrukere av GUI'er og regnearkapplikasjoner utviklet av en mer spesialisert IT-avdeling. Noen av de, som i likhet med meg er interessert i programmering, har skrevet enkle Python-script på siden som automatiserer gjentagende behov de har. Dette kan for eksempel være script som sammenligner to ulike regneark produsert av et av GUI'ene og som sparer personen som har utviklet det en del tid, altså i hovedsak enkel utvikling på egenhånd til eget behov. I intervjufasen har jeg beskrevet den typen utvikling jeg har gjort i tidligere jobber, som har vært tilsvarende (altså mest på egenhånd til eget behov), og forklart at hovedårsaken til at jeg bytter jobb er at jeg ønsker en stilling der jeg kan utvikle noe eget sammen med andre i et miljø av folk med samme interesser. Personallederen min sagt i intervjufasen at det er mye arbeid i regneark, men at det er veldig åpent for endringer, og at jeg burde velge dem fordi han var sikker på at de var arbeidsgiveren som kunne legge best til rette for dette. Han sa at stillingen min ville formes litt etter meg, men at de hadde noen prosjekter der de trengte ressurser. 

Nå er jeg altså plassert hundre prosent i en prosjektgruppe der min del av prosjektet utelukkende foregår i regneark. Prosjektet vil pågå i all fremtid, men selve utviklingsfasen er ferdig i løpet av 2023. Det er åpent for å gjøre små programmeringsjobber for å avlaste egne behov i prosjektet, men ingen av de jeg jobber med har denne interessen og fagleder har flere ganger bedt meg om å holde meg til Excel. Hoveddelen av jobben min viser seg egentlig å være å forstå alle mulige intrikate forsikringsprodukter, sette opp regneark-rapporter (klipp og lim), kjøre applikasjoner utviklet av andre (svarte bokser) og tolke output fra de samme applikasjonene, mens det jeg ønsket var mer en utviklerrolle innenfor finans, altså typ BI-utvikler. Jeg tror vel egentlig ikke at

 

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Lenke til kommentar
Gjest 0d3ff...505
Gjest 0d3ff...505 skrev (Akkurat nå):

Takk for svar!

Konsulent/revisjonsbransjen er jo nokså nære hva jeg jobber med.

Vi har ikke faste medarbeidersamtaler og personen som har personalansvaret for meg er ikke veldig glad i den delen av jobben. Vedkommende er en person som følger opp at faglederne leverer det de skal og er heller ikke dypt inne i den delen av arbeidet som går på programmering i avdelingen. De med tilsvarende stilling (økonom/analytiker) er sluttbrukere av GUI'er og regnearkapplikasjoner utviklet av en mer spesialisert IT-avdeling. Noen av de, som i likhet med meg er interessert i programmering, har skrevet enkle Python-script på siden som automatiserer gjentagende behov de har. Dette kan for eksempel være script som sammenligner to ulike regneark produsert av et av GUI'ene og som sparer personen som har utviklet det en del tid, altså i hovedsak enkel utvikling på egenhånd til eget behov. I intervjufasen har jeg beskrevet den typen utvikling jeg har gjort i tidligere jobber, som har vært tilsvarende (altså mest på egenhånd til eget behov), og forklart at hovedårsaken til at jeg bytter jobb er at jeg ønsker en stilling der jeg kan utvikle noe eget sammen med andre i et miljø av folk med samme interesser. Personallederen min sagt i intervjufasen at det er mye arbeid i regneark, men at det er veldig åpent for endringer, og at jeg burde velge dem fordi han var sikker på at de var arbeidsgiveren som kunne legge best til rette for dette. Han sa at stillingen min ville formes litt etter meg, men at de hadde noen prosjekter der de trengte ressurser. 

Nå er jeg altså plassert hundre prosent i en prosjektgruppe der min del av prosjektet utelukkende foregår i regneark. Prosjektet vil pågå i all fremtid, men selve utviklingsfasen er ferdig i løpet av 2023. Det er åpent for å gjøre små programmeringsjobber for å avlaste egne behov i prosjektet, men ingen av de jeg jobber med har denne interessen og fagleder har flere ganger bedt meg om å holde meg til Excel. Hoveddelen av jobben min viser seg egentlig å være å forstå alle mulige intrikate forsikringsprodukter, sette opp regneark-rapporter (klipp og lim), kjøre applikasjoner utviklet av andre (svarte bokser) og tolke output fra de samme applikasjonene, mens det jeg ønsket var mer en utviklerrolle innenfor finans, altså typ BI-utvikler. Jeg tror vel egentlig ikke at

 

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

* personallederen min ønsker å gi meg en rolle utenfor prosjektet ettersom dette prosjektet har knapt med ressurser og på grunn av at de må komme i mål til en gitt dato, men det er vel verdt å prøve?

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Lenke til kommentar
Gjest 0d3ff...505
bzzlink skrev (22 timer siden):

Er du ute av prøvetid? Det påvirker hvor sterkt jeg hadde pushet på løsninger uten å være i prosesser med andre arbeidsgivere.

Utifra svarene du har fått fra de som leder deg, så høres det ut som forventningene deres og dine ikke samsvarer. Dette er jo akkurat det prøvetid er laget for. Problemet med prøvetid er at man står på fortauet uten lønn etter 14 dager som arbeidstaker, så jeg ville hatt noe i bakhånd før jeg hadde pressa for mye i prøvetid.

Dersom du går for alt. 2, så må du begrunne det med hva som står i arbeidskontrakten din og/eller stillingsutlysningen. Dersom det ikke står noe der, vet jeg ikke helt om jeg ville valgt det alternativet. 

Hvis du ikke er fornøyd med noe av jobben, ville jeg begynt å søke jobber uten å si noe, og jobba hardt og stått på i den jobben jeg hadde frem til jeg fant noe nytt. 

Dersom du ikke har funnet noe nytt før årlig medarbeidersamtale, hadde jeg spurt om det fantes prosjekter i firmaet jeg kunne blitt satt på som passer med utviklingsplanen jeg har satt for meg selv

Jeg er ute av prøvetid nå.

Finner ikke tilbake til stillingsutlysningen og i arbeidskontrakten står det kun generelle ting. Slik jeg husker stillingsutlysningen var denne også i generelle termer rundt hva arbeidsoppgavene var, altså beskrivelser av hvilke arbeidsoppgaver som skulle løses, ikke hvordan man skulle gjøre det, så jeg kan nok ikke henvise til det. Det jeg isteden kan henvise til er muntlige avklaringer vi hadde da jeg ble ansatt, samt eposter som ble sendt meg av ham i forbindelse med tilbud av stilling der han skriver at jeg kan utvikle meg innenfor programmering videre hos dem og søknadsbrevet mitt der jeg skriver det samme.

Jeg søkte 7-8 lignende stillinger innenfor finans da jeg sluttet i forrige jobb, der flere av de andre nok beskrev i større detalj hvilke verktøy som ble brukt (Python, SQL, PowerBI, R) , og jeg ble innkalt til intervju på alle, så jeg er trygg på at kompetansen min sånn sett er attraktiv for arbeidsgivere som bruker økonomer til dette formålet. Årsaken til at jeg gikk for stillingen jeg endte opp med var en god følelse på lederen av avdelingen og tilbakemeldinger fra venner/tidligere kolleger på hvordan det er å jobbe i selskapet det er snakk om.  

Vi har ikke årlige medarbeidersamtaler, men kommer til å ta initiativet til en prat med lederen min på nyåret, der jeg forklarer hvordan situasjonen min oppleves. Så får det bare være at jeg føler meg mislykket på grunn av at jeg ikke opplever samme motivasjon eller mestring i denne jobben som de to foregående stillingene jeg har hatt. 

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Lenke til kommentar
Gjest 0d3ff...505
Komplett ubrukelig skrev (18 timer siden):

Stusser litt over at du skriver du skal ta emner i programmering. Det vil ta lang tid, alt fra minimum halvt år (om du er blant de aller skarpeste) til et par år før du gjør noe som helst fornuftig som kan erstatte regneark i en stor bedrift. Og da snakker vi om å gjøre noe fornuftig som på sikt erstatter regneark, som igjen vil ta 1 år eller 2.

Dette er ikke min erfaring heller. Jeg har programmert masse tidligere (SAS, SQL, VBA, R, Matlab og Python) og jeg starter sånn sett ikke fra scratch. Jeg er i hovedsak selvlært, men har tatt online-kurs og kurs som arbeidsgiver har arrangert, samt tatt mye initiativ til å bruke programmeringsspråkene i tidligere jobber. Jeg har inspirert andre til å gjøre det samme og dette har både redusert tidsbrukt og økt kvaliteten på en del leveranser vi hadde der, samt tatt unna mye kjedelig manuelt arbeid. Men i forrige jobbsøkerprosess følte jeg litt på at potensielle arbeidsgivere ønsker noe skriftlig på at man faktisk kan noe, og derfor tok jeg et programmeringsemne i Python denne høsten.

Jeg ser også at de aller fleste regneark-oppgavene mine i bedriften jeg er i nå (som er stor), også er mulig å erstatte med Python-script. Også i dette tilfellet vil det øke kvaliteten og redusere tidsbruk. Det har jeg også startet litt med å gjøre i prosjektet jeg er i, men det er fånyttes ettersom de nærmeste kollegene mine helst ønsker å arbeide i regneark, så sånn sett skal jeg gi deg rett i at det er vanskelig å erstatte prosesser i regneark i store bedrifter. 

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Lenke til kommentar

Ja når du sier det slik blir det en annen sak. Av første post kunne man få inntrykk av at du ikke kunne programmere, men at det bare var å ta noen emner så satt man med kompetansen. 

En ting er sikkert, du får aldri gjort det du vil i din nåværende dinosaurbedrift samma hva de sier. Alt de sier er for å slippe bruke penger på å erstatte deg. Ikke gå i fellen med noe småtteri her og der. 

Lenke til kommentar
Gjest 0d3ff...505
nightowl skrev (17 timer siden):

Jeg har ikke vært i nøyaktig samme situasjon, men en som lignet: Fikk jobb som regnskapsmedarbeider hvor det var meningen at jeg skulle effektivisere arbeidsprosesser der dette var mulig, pluss ordne mer automatisering i de programvaretjenestene (hovedsaklig regnskapssystemer i skyen) som ble brukt.

(Jeg har IKT-fagbrev samt bachelor både i regnskap og som dataingeniør, så dette passet meg ypperlig, trodde jeg ...)

Det jeg raskt lærte er at når noe er godt innarbeidet på en arbeidsplass ("sånn gjør vi det her"), så er det vanskelig å endre det. Fra org.lære lærte jeg at det ofte er endringsmotstand i organisasjoner. Dette burde jeg reflektert mer over før jeg takket ja til jobben. I det minste burde jeg spurt flere spørsmål til daglig leder for å sondere terrenget litt. Hadde jeg skjønt den dagen jeg var på intervju at ønsket om effektivisering egentlig ikke var særlig sterkt så hadde jeg takket nei. Når jeg ser tilbake burde jeg skjønt det da de skrøyt så fælt av det lille ubetydelige de hadde gjort til da, men brukt lang lang tid på.

Jeg ville gjort alle tre: Jobb videre med det kjipe prosjektet og bytt hvis det dukker opp et som er bedre. Samtidig begynner du å se deg rundt etter en ny jobb du kan begynne i, innen ett år .. Hva enn du gjør; ikke begynn å tro at du alene kan klare å pensle bedriften i det du mener er riktig retning ..

Takk for svar! Leit at du har samme erfaring. Byttet du jobb eller er du fortsatt i samme stilling?

Jeg synes det er slitsomt å bytte jobb, både fordi man blir glad i folkene man jobber med, fordi det tar tid å bli kjent med nye folk og fordi jeg har et behov for gjøre en best mulig jobb der jeg er. Synes også det er vanskelig å gå videre når man ikke har bevist at man duger. Likevel - jeg skjønner jo at jeg må ut av min nåværende stilling på sikt. Lurt å sette en tidsfrist som du skriver og følge aktivt med for å finne riktig stilling..

Observasjonen min er vel at endring og effektivisering gjerne er ønsket på ledernivå. Men at hvis det er mange ansatte som har vært i mer eller mindre samme stilling i 5-10 år, så er det fordi de trives godt med dagens arbeidsmetoder og verktøy, og at det derfor blir vanskelig å endre arbeidsmetoder når alle rutiner er satt opp rundt denne måten å arbeide på.  

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Lenke til kommentar
Gjest 0d3ff...505
MailMan13 skrev (4 timer siden):

Om du ser deg etter noe nytt, så er det mange i finansbransjen som har inhouse utviklingsmiljø. Kan være bedre å søke seg til en av disse, heller enn å forsøke å få praktisert utviklingsfaget i et rent økonom-miljø. Finnes roller der for folk som ikke er rene informatikere, ihvertfall om du har bakgrunn som analytiker og økonom.

Dette har vi faktisk hos oss også, men dette er en ren utviklingsavdeling, mens jeg ønsker mer å jobbe i skjæringspunktet analyse/programmering. Tar gjerne i mot tips til den type arbeidsplasser :)

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Lenke til kommentar
Gjest 0d3ff...505 skrev (35 minutter siden):

Takk for svar! Leit at du har samme erfaring. Byttet du jobb eller er du fortsatt i samme stilling?

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Nei, jeg sluttet etter å ha kun jobbet der litt over 5 mnd.er. Og jeg angrer på at jeg ikke sluttet tidligere. For etter 3-4 uker begynte jeg allerede å se konturene av hvordan dette ville bli fremover. (For å være helt klar: Det var andre faktorer også, ikke bare folks uvillighet til endring.)

Gjest 0d3ff...505 skrev (45 minutter siden):

Observasjonen min er vel at endring og effektivisering gjerne er ønsket på ledernivå. Men at hvis det er mange ansatte som har vært i mer eller mindre samme stilling i 5-10 år, så er det fordi de trives godt med dagens arbeidsmetoder og verktøy, og at det derfor blir vanskelig å endre arbeidsmetoder når alle rutiner er satt opp rundt denne måten å arbeide på.  

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Bingo! 🙂

Lenke til kommentar
Gjest 0d3ff...505
nightowl skrev (16 minutter siden):

Nei, jeg sluttet etter å ha kun jobbet der litt over 5 mnd.er. Og jeg angrer på at jeg ikke sluttet tidligere. For etter 3-4 uker begynte jeg allerede å se konturene av hvordan dette ville bli fremover. (For å være helt klar: Det var andre faktorer også, ikke bare folks uvillighet til endring.)

Bingo! 🙂

Jeg skjønner. Det er samme følelsen som jeg sitter med nå.

I tillegg til at det er bom på arbeidsoppgaver opplever jeg også at prosjektlederen min (altså han som har ansvar for min opplæring) snakker mye til meg om de andre kollegaene i prosjektet. Er vant til at flinke folk roses fra tidligere av og med at folk innimellom irriterer seg over at andre kolleger har oppført seg på en ugrei måte, men det er et eller annet med mengden av denne typen vurderinger og formen den negative omtalen ofte kommer i. Det er liksom alltid noe som går på person (den personen er ikke i stand til å skjønne dette, den personen er for detaljorientert, det forretningsområdet løser oppgavene sine på en helt feil måte)..

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...