Gå til innhold

Forventninger versus realitet som nyansatt i finansbransjen


Gjest 0d3ff...505

Anbefalte innlegg

Med så mykje rot og manglande profesjonalitet så reknar eg med at du berre har oppdaga toppen av isfjellet av framtidige utfordringar.

Du har no ein sjef som ikkje har medarbeidarsamtalar, og dei gongane du har dialog med sjefen din så er det berre skitslenging om kollegaene og ingenting om deg og dine arbeidsoppgåver?  Det er ikkje krav om medarbeidarsamtale men i praksis er det ofte ei nødvendigheit for å oppfylle kravet i AML § 4-2 der det mellom anna  skal leggast til rette for fagleg og personleg utvikling.
Om det stadig foregår baksnakking av tilsette så blir nok krava i § 4-3 også fort relevante.
Og sjølv om sjefen ikkje har som vane å ha medarbeidarsamtalar så burde det ikkje være formykje forlangt at sjefen viser ein interesse for å følge deg opp gjennom prøvetida, blant anna for å avklare om du har funnet deg til rette og er fornøgd med arbeidsoppgåvene.
Her er det berre flaks, eventuelt manglande initiativ frå din side som gjer at du ikkje leverte oppseiing med 14 dagars varsel og forsvant frå bedrifta rett før prøvetida gjekk ut.

Om det er såpass mykje rot rundt personalleiinga og kva som er lova av arbeidsoppgåver og fagleg utvikling så grøsser eg litt med tanke på kor seriøst leiinga tek lønsforhandlingar i denne bedrifta. Her er det mange raude flagg som kan indikere at du nok ikkje får betalt for den innsatsen du legg ned.

 

 

Det sagt så vil eg også nemne at det kan være utfordrande for arbeidsgivar at det kjem inn nytilsette med store visjonar om endring og effektivisering. Det kan derfor være greit å tenke på kva utfordringar arbeidsgivar står ovanfor. Om bedrifta innfører dine forslag og ein går over til å jobbe med script i staden for excel så er nok dette isolert sett meir tidseffektivt, men samtidig blir det sittande ein gjeng med halvgamle kollegaer som ikkje får utført jobben sin fordi dei ikkje kan å jobbe med anna enn excel, og i tillegg kanskje manglar forutsetningane for å lære seg script.
Sjefen din må gå ein balansegang mellom å gi deg faglege utfordringar samtidig som det ikkje blir for store omstillingar for fort for dei andre tilsette som har jobba på same måten i mange år.
Omstillingsprosessar tek tid, og dei må ta tid slik at heile organisasjonen heng med i svingane. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 0d1d9...87c
On 12/20/2022 at 10:46 AM, Guest 0d3ff...505 said:

Jeg har vært i en stilling nå i omtrent et halvt år som analytiker innenfor forsikring. Jeg har 7 års erfaring fra andre arbeidsgivere, og var tydelig ovenfor ny arbeidsgiver på at årsaken til at jeg ønsket nye utfordringer var at jeg ville programmere mer og jobbe med effektivisering av prosesser. De var i intervjufasen veldig åpen for at jeg ville få mye fleksibilitet innenfor dette området og til å utvikle meg videre der. Jeg sa også at det var viktig for meg å komme inn i et miljø der andre tenker på samme måte. Nå er jeg låst inn i et stort prosjekt der alt skjer i regneark og etter å ha sett hvordan de fleste kollegaene mine i samme avdeling utenfor prosjektet jobber (enorme prosesser i regneark med mange steg og ansatte) tror jeg ikke helt på at jeg vil få muligheten til å jobbe med det jeg opprinnelig ønsket.  

Jeg har allerede hintet til personallederen min ved å gi beskjed til ham om at jeg føler at jeg ikke får utnyttet kompetansen min med de oppgavene jeg har i dag og ved å melde meg opp i programmeringsfag på universitetet. Han har stort sett besvart hintingen med at jeg vil få mer tilpassede oppgaver og muligheter etter hvert som behov oppstår / at jeg er mer inne i de faglige tingene i avdelingen. Prosjektlederen min (annen person) har ved en anledning bedt meg om å "blåse i programmering", ettersom det er Excel som fungerer og får ting gjort.

Jeg innser at dette nok ikke er stedet for meg på sikt, men er litt redd for å bytte jobb etter så kort tid. Derfor lurer jeg på om det er noen som har tips som har vært i samme situasjon? Jeg har selv tenkt at jeg har tre muligheter:

1. "Ta meg sammen" og jobbe knallhardt i prosjektet, slik at jeg kan få en god attest fra arbeidsgiver videre / ha bedre mulighet til å søke andre stillinger internt etter at prosjektet landes i løpet av 2023.

2. Be personallederen min om å bli overført til andre oppgaver begrunnet ut i fra at oppgavene jeg er satt til å løse ikke var det jeg ble lovet. 

3. Søke ny jobb uten å ta det opp med personalleder i forkant. 

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Jeg var i lignende situasjon. Ta gjerne kontakt på pm.

Anonymous poster hash: 0d1d9...87c

Lenke til kommentar
Gjest 0d3ff...505
The Avatar skrev (På 22.12.2022 den 10.07):

Med så mykje rot og manglande profesjonalitet så reknar eg med at du berre har oppdaga toppen av isfjellet av framtidige utfordringar.

Du har no ein sjef som ikkje har medarbeidarsamtalar, og dei gongane du har dialog med sjefen din så er det berre skitslenging om kollegaene og ingenting om deg og dine arbeidsoppgåver?  Det er ikkje krav om medarbeidarsamtale men i praksis er det ofte ei nødvendigheit for å oppfylle kravet i AML § 4-2 der det mellom anna  skal leggast til rette for fagleg og personleg utvikling.
Om det stadig foregår baksnakking av tilsette så blir nok krava i § 4-3 også fort relevante.
Og sjølv om sjefen ikkje har som vane å ha medarbeidarsamtalar så burde det ikkje være formykje forlangt at sjefen viser ein interesse for å følge deg opp gjennom prøvetida, blant anna for å avklare om du har funnet deg til rette og er fornøgd med arbeidsoppgåvene.
Her er det berre flaks, eventuelt manglande initiativ frå din side som gjer at du ikkje leverte oppseiing med 14 dagars varsel og forsvant frå bedrifta rett før prøvetida gjekk ut.

Om det er såpass mykje rot rundt personalleiinga og kva som er lova av arbeidsoppgåver og fagleg utvikling så grøsser eg litt med tanke på kor seriøst leiinga tek lønsforhandlingar i denne bedrifta. Her er det mange raude flagg som kan indikere at du nok ikkje får betalt for den innsatsen du legg ned.

 

 

Det sagt så vil eg også nemne at det kan være utfordrande for arbeidsgivar at det kjem inn nytilsette med store visjonar om endring og effektivisering. Det kan derfor være greit å tenke på kva utfordringar arbeidsgivar står ovanfor. Om bedrifta innfører dine forslag og ein går over til å jobbe med script i staden for excel så er nok dette isolert sett meir tidseffektivt, men samtidig blir det sittande ein gjeng med halvgamle kollegaer som ikkje får utført jobben sin fordi dei ikkje kan å jobbe med anna enn excel, og i tillegg kanskje manglar forutsetningane for å lære seg script.
Sjefen din må gå ein balansegang mellom å gi deg faglege utfordringar samtidig som det ikkje blir for store omstillingar for fort for dei andre tilsette som har jobba på same måten i mange år.
Omstillingsprosessar tek tid, og dei må ta tid slik at heile organisasjonen heng med i svingane. 

Det er en person som fungerer som faglig leder (ikke personalansvaret for meg eller andre) som bedriver denne "baksnakkingen". Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal kalle det baksnakking for det kan like gjerne være ros som kritikk, men jeg synes egentlig begge deler er like slitsomt å høre. Og personen det er snakk om er ikke konfliktredd, så det hender ofte at han slenger rundt seg med disse kommentarene i møter / ansikt-til-ansikt også. Uansett, så er det slitsomt å ha en fagleder som vurderer de andre på prosjektet hele tiden, spesielt når man er i en opplæringsfase. Lurer jo da må på om han videreformidler til andre kollegaer hva han tenker om meg. Personallederen er kjempehyggelig, men som nevnt gjør han svært lite av faktisk personalledelse. Og det er jo litt kjedelig.

Kjenner meg ellers godt igjen i det du skriver om effektivisering både fra nåværende stilling og tidligere stilling, men må jo si at jeg neppe hadde valgt bedriften /stillingen jeg gjorde dersom jeg visste er om måten de jobbet på var så fastlåst. 

 

Anonymous poster hash: 0d3ff...505

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...