Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lufttrykk vinterdekk


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger litt hjelp av bil kyndige her.

Har en Ford Transit varebil (b) med  stort påmontert skap og løftelem på jobben. Denne brukes for å kjøre møbler i. Oftest har vi ikke mer enn en sofa og noen stoler da turene er relativt korte. Andre ganger fyller vi litt mer opp. Vi prøver alltid å plassere møblene bakerst slikt de presser på drivhjulene. Merker stor forskjell da.

Den har bakhjulstrekk og er veldig dårlig på vinterføre. Lett på rompa og spinner derfor lett. Jeg skal nå få lagt om til nye dekk da denne bilen må ha det beste av dekk. Jeg lurer litt på lufttrykket her. Det står nemlig i døren på dekkdimmensjon 215/75/16 at bilen skal ha svimlende 5.3 bar i luftrykk på bakdekket. Jeg syntes det høres veldig mye ut og mistenker dette gjør at den spinner unødvendig mye. Jeg skjønner om den har vært tungt lastet hele tiden. Hvor langt kan jeg gå ned på dekktrykk her? Bilen veier 2 320kg og har en nyttelast på 1 105kg.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Labelle skrev (1 minutt siden):

Helt lik ja.

Ikke boggieaksel nei.

Når jeg googler så får jeg tilsvarende tall som du oppgir, varierer riktignok litt siden det stort sett er diskusjoner på forum jeg finner.

Når den er lettere lastet ville jeg ha prøvd meg litt fram, f.eks. starte med å gå ned til 4,5 bar bak for å se om grepet blir bedre. Og gjerne holde trykket framme likt iom. at det er lite variasjon i vekta der.

Så kan du holde øye med mønsterdybden på dekkene, men hvis det stort sett er kort turer så vil det ta litt tid før slitasjen viser. Slitt "midtbane" tilsier for høyt trykk, slitte "sidebaner" tilsier for lavt trykk.

Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (9 timer siden):

Når jeg googler så får jeg tilsvarende tall som du oppgir, varierer riktignok litt siden det stort sett er diskusjoner på forum jeg finner.

Når den er lettere lastet ville jeg ha prøvd meg litt fram, f.eks. starte med å gå ned til 4,5 bar bak for å se om grepet blir bedre. Og gjerne holde trykket framme likt iom. at det er lite variasjon i vekta der.

Så kan du holde øye med mønsterdybden på dekkene, men hvis det stort sett er kort turer så vil det ta litt tid før slitasjen viser. Slitt "midtbane" tilsier for høyt trykk, slitte "sidebaner" tilsier for lavt trykk.

Ja. At dekkene "spises" raskere går helt fint. Her er det fremkommelighet og sikkerthet som må stå først. Snakket med en på et dekksenter. Han sa jeg fint kunne gå ned til 3 bar bake med mindre bilen var fullastet. Vi kjører stort sett lite eller mye volum som har lav vekt.

Lenke til kommentar

Synes det er vanskeleg å finne gode data på kva som er beste dekktrykket.
Eg registrerer at det er veldig mange som tar til orde for å ha redusert luftrykk i dekka fordi det gir større kontaktflate mot vegen og dermed meir gummi (med eller utan piggar) som er i kontakt med vegen, og at dekk med litt redusert dekktrykk av same grunn ikkje like lett grev seg ned i laus snø ettersom vekta er fordelt på ei større flate.
Samtidig registrerer eg at alle dekkprodusentar seier at du må ha minst det oppgitte dekktrykket og heller ha litt for høgt dekktrykk enn for lavt av omsyn til sikkerheita.

Det som eg mistenker er at dekkprodusentane sin anbefaling om høgt dekktrykk kjem på bakgrunn av at dekkprodusenten skal vurdere mange ulike faktorar og kome med ei anbefaling. Høgt dekktrykk er svært gunstig når vi snakkar om drivstoffeffektivitet, redusert slitasje, og ikkje minst bremselengde når kontaktflata mellom dekk og underlag er liten slik at all vekta blir konsentrert på eit lite område.

Min konklusjon blir derfor at høgt dekktrykk er best med tanke på bremselengde, særleg når dei aller fleste køyrer mest på vegar som er salta eller strødd slik at friksjonen stort sett er relativt høg for å være vinterføre.
Lavt dekktrykk er best med tanke på framkomelegheit i lav fart på dårleg brøyta vegar, som når ein skal opp mindre bakkar, eller tek skarpe svingar. Ulempa er nok at du med lavt dekktrykk får dårlegare køyreeigenskapar når du kjem ut på hovudvegane som er salta ettersom bremsekrafta blir dårlegare konsentrert mot vegen og fordi ein er meir utsatt for vannplaning når ein har lavt dekktrykk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, The Avatar said:

Lavt dekktrykk er best med tanke på framkomelegheit i lav fart på dårleg brøyta vegar, som når ein skal opp mindre bakkar, eller tek skarpe svingar. Ulempa er nok at du med lavt dekktrykk får dårlegare køyreeigenskapar når du kjem ut på hovudvegane som er salta ettersom bremsekrafta blir dårlegare konsentrert mot vegen og fordi ein er meir utsatt for vannplaning når ein har lavt dekktrykk.

Enig.

I følge denne websiden så er riktig trykk 3.6 Bar. Det kommer jo også an på hvor mye man skal laste bilen. Mer last krever mer trykk.

https://www.carsguide.com.au/ford/transit/tyre-pressure

Ville ikke hatt noen betenkeligheter med å prøve med 3.6 bar, eller kanskje enda litt lavere, og så ta høyde for at det også kan gi noe reduserte kjøreegenskaper i noen situasjoner. 

Lenke til kommentar

Bobilen min har opprinnelig 215/75-16, jeg kjører med 225/75-16 piggdekk. Tipper jeg har reell vekt på 1600kg på foraksel og 2100kg på bakaksel, jeg kjører med 5 bar i dekkene. Din bil er såpass mye lettere at du helt fint burde kunne slippe trykket ned på under 4 bar. Dekktrykk er forøvrig ingen eksakt vitenskap, det er helt legitimt å prøve seg fram.

Lenke til kommentar

Hvor mange kg bilen er med last (på hver aksel) har mye å si for hva som kan brukes av dekktrykk. Jeg vil tro at det oppgitte dekktrykket er for full last.

Så om en kjører med en del mindre vekt så kan en gå en del ned i trykk.

Så for bakdekk: oppgitt 4.8

90% av oppgitt trykk: 4.32

80% av oppgitt trykk: 3.84

75% av oppgitt trykk: 3.6

70% av oppgitt trykk: 3.36

62.5% av oppgitt trykk: 3.0

Så blir det et spørsmål hvor langt en kan gå ned. Jeg ville tenkt at 3.6 kanskje er såpass lavt i forhold til oppgitt at det får holde.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Var å testet i en bakke idag med hard nedtråkket snø. 5 bar var nytteløst med litt tilsig. Måtte stoppe i bakken da det kom en bil og da var det bare å glemme å ta løs igjen.

Tappet helt ned til 2.8 bar. Kunne faktisk stoppe i bakken å ta løs igjen. Ble overrasket over den store forskjellen. Dekkene buler ikke veldig i sidene heller.

Når det kommer til bremselengde tror jeg ikke det vil utgjøre så mye når der kun er snakk om bakdekkene med redusert trykk. Hadde det vært framdekkene som står for ca 70% av bremseeffekten så hadde jeg vært mere bekymret. Har bestilt nye bakdekk av typen nokian c4 nå. Nåværende dekk var fra 2018. Likevel rikelig med mønster og mye pigg igjen.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
7 hours ago, The Avatar said:

 

Er nå ikke så komplisert.
Typisk lett pizzabil kan godt ligge på 1.8bar på utfordrende føre, 2,1-2,2 ved normalt føre, og 2,4bar ved "last". Og da begynner last å forutsette varetransport eller fastmonterte skap eller utstyr.

En varebil som tredje/fjerde størrelse av Ford Transit har nå anbefalt lufttrykk for mer eller mindre tung last. Og uheldigvis ingen tabell uten last.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (19 minutter siden):

Problemet med for lavt trykk er at om du treffer noe, eller kjører fort i svinger, så kan dekket vrenge seg av felgen.

Dette er ikke en bil man kjører fort med. 80km/t føles ut som 120 km/t 😁

Har aldri hørt om problematikken. Kanskje hvis man spiller inn i f&f 9

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
Labelle skrev (50 minutter siden):

Dette er ikke en bil man kjører fort med. 80km/t føles ut som 120 km/t 😁

Har aldri hørt om problematikken. Kanskje hvis man spiller inn i f&f 9

Det er nokså vanlig når en kjører off-road, hvor man kjører med lavt trykk i dekkene. 
Ikke så vanlig i Norge, da det er forbudt å kjøre off-road her. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...