Gå til innhold

Sortere og organisere 5 år med bilder?


Anbefalte innlegg

Hei
Jeg trenger en "snarvei" for å organisere ca 5 år med bilder. Aller helst mulighet for å legge dem i mapper av strukturen:
/år/måned/imagename

Det er per nå en mappe med ca 500GB med duplikater, triplikater og backup av backup fra gamle telefonkameraer. Men nå har jeg skaffet meg NAS så da vil jeg helst ha det organisert der, og bruke Synologi sin App for å overføre bildene dit i fremtiden. Men problemet er de her 500GB med gammel morro. Det er barnebilder fra mobil som strekker seg over flere år, og jeg ser mørkt på å gå gjennom det manuelt. Spesielt siden mac ikke støtter sortering på exif info i finder.

Jeg kan umulig være den eneste som har trengt dette siden vi fant opp smarttelefonen?

Takk for evt hjelp :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synology har en applikasjon som heter Storage Analyser. Du åpner den i web grensesnittet til Synology NAS'en. Appen fungerer godt til å identifisere og slette duplikater filer. Etter å ha gjort et søk kan du velge at den skal sjekke mot MD5 Hash på filene, så er man sikker på at dette er duplikater før man begynner å slette.

Lenke til kommentar

Jeg tok jobben med å flytte én og én kilde til en ny mappestruktur med år\måned\ for å bli kvitt duplikater. (Hadde som deg samme backup på flere plasser).

Siden har jeg lasta opp alt til Google Photos, der metadata er sorterbart og søkbart. Alt havna i kronologisk rekkefølge uavhengig av filnavn og hvilket kamera/mobil bildene var tatt med.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Prøver en kombinasjon av DupeGuru til Mac og Rapid Photo Downloader for å se om jeg får noen lunde samme resultater. Ser jo at det ikke bare er duplikate bilder, men også ørten kopier av diverse dokumenter.

Ser ut til å dekke behovet bra :D

Stor takk til alle forslag og hjelp ❤️

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...