Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

For lite kapasitet for billading i sameie


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er styreleder i et lite sameie. Sameiet er en del av en husrekke bygget sent på 1940-tallet. 

Saken her er at jeg har fått en hendvendelse fra en av beboerne som ønsker for egen regning å etablere ladepunkt for el-bil. Problemet her er som sagt at dette er en eldre husrekke med begrenset strømkapasitet inn på hvert sameie. Vi har allerede en seksjon som har eget ladepunkt, men som ikke kan brukes på full effekt, da inntakssikringene på huset ryker ved full ladeeffekt. ( Vi har luftlinje inn på huset) De lader kun på natt med redusert kapasitet for at dette ikke skal skje.  

Jeg har nå gitt beskjed til den andre seksjonen som ønsker å etabelere ladepunkt, at det foreløpig mest sannsynlig ikke går å etablere et ladepunkt til. Jeg har avtalt at de skal informere elektrikker når han kommer på befaring om situasjonen vi har her, slik at han kan vurdere om det er mulig å etablere et ladepunkt til. 

Jeg kan legge til at det er planlagt fornying/oppgradering av strøminntakene her i forbindelse med en planlagt boligutbygging  på noen eiendomer ovenfor husrekken våres. 

Det er beste er vel da at denne seksjonen må vente med å få eget ladepunkt, til vi har fått oppgradert strømkapasiteten her i sameiet antar jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke det stilles noen spørsmål i innlegget, og virker som du har oppsummert greit. Må nesten ha fagfolk på plass for å vurdere hva som er mulig. Deretter blir det et kostnadsspørsmål om man vil velge det ene eller det andre. Når det gjelder kostnader så er det to aspekter. Det ene er kostnaden for selve installasjonen, som er en engangskostnad. Der skriver du at bruker vil ta dette på egen regning. Men så har du også kostnaden for bruk av strøm når man lader. Dette forbruket vil nemlig leses av i en strømmåler der noen betaler månedlig faktura. Hvis dette blir et felles ladepunkt, blir det en felleskostnad? Hva da med de som ikke bruker det? Dette finnes det nok løsninger på hvis man bare legger det frem for sameiet på en ryddig måte.

Lenke til kommentar
Trilux skrev (1 time siden):

Ser ikke det stilles noen spørsmål i innlegget, og virker som du har oppsummert greit. Må nesten ha fagfolk på plass for å vurdere hva som er mulig. Deretter blir det et kostnadsspørsmål om man vil velge det ene eller det andre. Når det gjelder kostnader så er det to aspekter. Det ene er kostnaden for selve installasjonen, som er en engangskostnad. Der skriver du at bruker vil ta dette på egen regning. Men så har du også kostnaden for bruk av strøm når man lader. Dette forbruket vil nemlig leses av i en strømmåler der noen betaler månedlig faktura. Hvis dette blir et felles ladepunkt, blir det en felleskostnad? Hva da med de som ikke bruker det? Dette finnes det nok løsninger på hvis man bare legger det frem for sameiet på en ryddig måte.

Takk for svar.

Ladepunktet er noe denne seksjonseieren skal betale og bruke selv- og blir koplet inn på leilighetens sikringsskap, så dette får i utgangspunktet ikke sameiet noen utgifter på.   Inntakssikringene er forresten tre 50 ampere sikringer. <

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 minutt siden):

Så lenge dette går på vedkommendes eget sikringsskap, ser jeg ingen grunn til å nekte dette. H*n må du balansere ladingen mot eget forbruk i resten av boligen. 

Ok,  Da er vel dette greit da.

Det at en fase av inntakssikringene røk da de andre som har ladepunkt, skulle prøve å lade på full effekt kan jo ha med å gjøre at den ene sikringen kan ha vært litt dårlig. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Her har dere startet dårlig med å gi en person anledning, det er ikke rettferdig og dette er ett problem dere nå må løse. Enten fjerne eller bygge ut.

 

Av seks seksjoner, så eier bare tre biler. Jeg setter stopp for flere ladepunkter enn disse to,  fram til vi får bedre kapasitet inn på huset. Dette skjer imidlertid ikke før en planlagt boligutbygging på noen nabotomter settes i gang.  Jeg har bedt dem som skal montere ladepunkt nå, om at elektrikker som kommer på befaring, må sjekke om vi har kapasitet til flere punkt. Jeg mistenker vi ikke har det.

Lenke til kommentar
magirus78 skrev (11 minutter siden):

Av seks seksjoner, så eier bare tre biler. Jeg setter stopp for flere ladepunkter enn disse to,  fram til vi får bedre kapasitet inn på huset. Dette skjer imidlertid ikke før en planlagt boligutbygging på noen nabotomter settes i gang.  Jeg har bedt dem som skal montere ladepunkt nå, om at elektrikker som kommer på befaring, må sjekke om vi har kapasitet til flere punkt. Jeg mistenker vi ikke har det.

Og det mener du er rettferdig? At disse to skal ha goder andre ikke får? Dette burde dere tenkt på fra første forespørsel. Nå må dere ordne opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Og det mener du er rettferdig? At disse to skal ha goder andre ikke får? Dette burde dere tenkt på fra første forespørsel. Nå må dere ordne opp.

Det var da voldsomt. Det er ingen andre som har etterspurt lademulighet. To av seksjonene er dessuten utleieleiligheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han sier jo de skal ordne opp. At de får mer kapasitet når nabotomten er utbygd..

Vitsen med å nekte de som har spurt, når det kan innfris? Hvis flere spør, må de kanskje vente litt. Eller kanskje leverandøren kan montere sånne som kommuniserer, og aldri bruker mer enn kapasiteten.
Antar disse kan omprogrammeres senere når kapasiteten blir bedre.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Artikkel som snakker en del om lading i sameier: https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/

Eierseksjonsloven § 25 a : 

Quote

 

§ 25 a.Rett til å sette opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil
En seksjonseier som disponerer egen parkeringsplass på eierseksjonssameiets eiendom, har med styrets samtykke rett til å sette opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil i tilknytning til parkeringsplassen. Samtykke kan bare nektes om det foreligger saklig grunn til det.

En seksjonseier som har rett til å parkere på eierseksjonssameiets eiendom, men uten å disponere egen plass, kan kreve at det blir satt opp ladepunkt for elbil og ladbar hybridbil. Styret skal etterkomme kravet med mindre det foreligger saklig grunn til å nekte. Styret bestemmer hvor ladepunktet skal settes opp.

https://lovdata.no/lov/2017-06-16-65/§25a

 

 

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (17 timer siden):

Han sier jo de skal ordne opp. At de får mer kapasitet når nabotomten er utbygd..

Vitsen med å nekte de som har spurt, når det kan innfris? Hvis flere spør, må de kanskje vente litt. Eller kanskje leverandøren kan montere sånne som kommuniserer, og aldri bruker mer enn kapasiteten.
Antar disse kan omprogrammeres senere når kapasiteten blir bedre.

Det påvirker salgsverdi på enhetene, negativt for de som ikke har mulighet. En mulig løsning i fremtiden på andres bekostning er ikke godt nok. Det er 3 løsninger:

-Finne en løsning som passer inn for alle, kanskje kan de ta en liten kurs fra egen tavle

-Fordele det lille de har over smarte ladere

-Fjerne alle ladere til det er avklart slik at det er fair for alle. 

 

I værste fall kan dette betyr at folk taper penger og noen må betale for dette tapet, og det blir såklart de som har laget problemet..

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (10 minutter siden):

 

-Fjerne alle ladere til det er avklart slik at det er fair for alle. 

 

Det gir jo ingen mening. Eller mener du også fjerne hagene til de i 1. etg hvis de i 2. etg ikke har hage? Skjerme for utsikt og sol hvis ikke alle har like mye, ikke la han med mobilitetsscooter parkere ved døren hvis ikke alle kan, osv? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (5 minutter siden):

Det gir jo ingen mening. Eller mener du også fjerne hagene til de i 1. etg hvis de i 2. etg ikke har hage? Skjerme for utsikt og sol hvis ikke alle har like mye, ikke la han med mobilitetsscooter parkere ved døren hvis ikke alle kan, osv? 

Jo det gir ganske stor mening, for noen har fordeler i felles bygg som de ikke skal ha alene. Dette kan føre til problemer som verditap ved salg. Dette tapet må noen dekke..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...