Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leie hytte - leier ønsker å bli mindre dager enn først avtalt.


Hellogamer

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Håper noen kan hjelpe meg ut og gi litt svar om hvilke muligheter jeg har.

Jeg hadde avtalt i oktober om å leie en hytte i 6 dager fredag- onsdag i desember.
Vi skal være ca. 15 stk på hytta, men nå viser det seg at flere må reise tidligere enn tenkt, så vi har blitt enige om å forkorte hytteturen slik at vi alle reiser på mandag.

Jeg har kontaktet utleier og gitt beskjed om dette, hun sier det er greit, men at det blir vanskelig å få hytta leid ut de to dagene, så hun kan bare trekke ifra 1500,- kr.

Hele oppholdet skulle koste oss 21500,- kr. 
Dette synes jeg er veldig lite for to dager.
Jeg forstår at hun ikke får leid den ut, men det betyr da ikke at jeg skal betale for det?
Vi har IKKE hatt noe avtale om at jeg ikke kan ombestemme meg eller avbestille i løpet av en viss periode. 
 

Og jeg prøver ikke å være vanskelig.
Men er det riktig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hellogamer skrev (9 minutter siden):

Jeg forstår at hun ikke får leid den ut, men det betyr da ikke at jeg skal betale for det?

Er det rett at ho skal ta rekninga for at du ombestemmer deg i siste liten? 

Utleige på kvardagar er nok langt meir krevande, særleg om det mellom to helger der andre har booka hytta. 

Her er har du nok fått så mykje goodwill som du kan håpe på. I utgangspunktet er det full avtalefriheit og plikt til å holde inngåtte avtalar som er det juridiske utgangspunktet. 

Det du må vurdere er om det er stor nok rabatt til å reise mandag, eller om dei få som er igjen like gjerne kan bruke hytta fullt ut. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Privat utleier? Hvordan fant du hytta? Ingen kanselleringsvilkår, f.eks. hvis dere fant den via en tjeneste? Ingen kontrakt, bare avtalt muntlig eller ved mailutveksling?

Quote

Jeg hadde avtalt i oktober om å leie en hytte i 6 dager fredag- onsdag i desember.

Vi har IKKE hatt noe avtale om at jeg ikke kan ombestemme meg eller avbestille i løpet av en viss periode. 

Du har inngått en avtale om å leie hytten. Hvis ikke annet er spesifisert så blir det nok opp til utleier om hun vil gi dere noe avslag, og vi er noen dager ute i desember alt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Hellogamer skrev (27 minutter siden):

Hei alle sammen!

Håper noen kan hjelpe meg ut og gi litt svar om hvilke muligheter jeg har.

Jeg hadde avtalt i oktober om å leie en hytte i 6 dager fredag- onsdag i desember.
Vi skal være ca. 15 stk på hytta, men nå viser det seg at flere må reise tidligere enn tenkt, så vi har blitt enige om å forkorte hytteturen slik at vi alle reiser på mandag.

Jeg har kontaktet utleier og gitt beskjed om dette, hun sier det er greit, men at det blir vanskelig å få hytta leid ut de to dagene, så hun kan bare trekke ifra 1500,- kr.

Hele oppholdet skulle koste oss 21500,- kr. 
Dette synes jeg er veldig lite for to dager.
Jeg forstår at hun ikke får leid den ut, men det betyr da ikke at jeg skal betale for det?
Vi har IKKE hatt noe avtale om at jeg ikke kan ombestemme meg eller avbestille i løpet av en viss periode. 
 

Og jeg prøver ikke å være vanskelig.
Men er det riktig?

Jeg synes utleier høres mer enn fair ut her! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (5 minutter siden):

Er ikke mange hyttene i Norge som har 15 sengeplasser. Dere blir å ligge trangt og mer enn 2 per rom uansett hvordan det blir.

Du kan bli sjokkert om du faktisk ser på hva slags hytter folk har.
De har ofte flere rom, og er større enn boligen de bor i resten av året. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Du kan bli sjokkert om du faktisk ser på hva slags hytter folk har.
De har ofte flere rom, og er større enn boligen de bor i resten av året. 

Jeg skjønner jo det.

Poenget er at de er et digert følge. Med fest. Fyll. Whatever. Utvask. Man kan ikke bare dele antall dager på leieprisen. De betaler for innsjekk og helga. Ellers vet ikke jeg noe om Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 12/7/2022 at 6:49 PM, Regenburg said:

15 stk inn ei lita hytte? Da er det eventen eller helga du betaler for, ikke nødvendigvis antall dager. Er omtrent like mye tjon for henne med 4 dager som med 6. Synes du har fått greit avslag synes jeg. 

Det var ikke noe liten hytte det 🤣 30+ sengeplasser. Så den var mer enn stor nok..

Og ikke var det noe fest og fyll heller, men en koselig storfamilie samling 😊
Men takk for input alle. Som sagt jeg hadde ikke tenkt å gjøre meg vanskelig i det hele tatt. Ville bare høre om hva som blir riktig!

Det ble et kjekt opphold alt i alt 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...