Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte Clic R klemme ?


Bjølle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Habla Møberg skrev (6 minutter siden):

Om det er en slik variant så kan de brukes om igjen:

Om det er til metall mot metall så bør du bruke original, er det slange mot rør så kan du bruke ordinær slangeklemme

Den er litt større enn den i videoen. Få den av er en ting, men hvordan få den på igjen? Har ikke den tangen som vises i videoen. Forøvrig er det metall mot metall ja. Fra rør på EGR ventil til hull i motorblokka..

Lenke til kommentar
Bjølle skrev (1 time siden):

Den er litt større enn den i videoen. Få den av er en ting, men hvordan få den på igjen? Har ikke den tangen som vises i videoen. Forøvrig er det metall mot metall ja. Fra rør på EGR ventil til hull i motorblokka..

Sikker på at det ikke er en klemme som ser sånn ut i stedet?

 

262360579_max.jpg

Aldri sett sånne click-R klemmer på stålrør. 

Lenke til kommentar

Du skriver ikke hva slags motor sitter i bilen men ser den sånn ut hos deg, @Bjølle?image.png.8ba67b6b643ed997487d7b5ae28adef0.png

Kilde


Om du kommer til så tipper jeg at denne fra Biltema kan brukes;

image.thumb.png.e4fd58cc218866eb947a8b32ff901bf1.png
 

Det finnes også ‘teleskop’-utgaver,  jeg brukte det når jeg reparerte dieselvarmeren på min bil og måtte løsne noen Clic-R slangeklemmer hvor det var trangt å komme til.

 

Ref. det @Opelduude skriver;

image.thumb.png.71ecd31d38d302e5f7b24301975fc076.png

Bildet over er for en Exhaust Gas Recirculation FORD Fiesta 01-08 / Fusion 01-12 (CBK)


 

Lenke til kommentar
NoBo skrev (14 minutter siden):

Du skriver ikke hva slags motor sitter i bilen men ser den sånn ut hos deg, @Bjølle?image.png.8ba67b6b643ed997487d7b5ae28adef0.png

Kilde


Om du kommer til så tipper jeg at denne fra Biltema kan brukes;

image.thumb.png.e4fd58cc218866eb947a8b32ff901bf1.png
 

Det finnes også ‘teleskop’-utgaver,  jeg brukte det når jeg reparerte dieselvarmeren på min bil og måtte løsne noen Clic-R slangeklemmer hvor det var trangt å komme til.

 

Ref. det @Opelduude skriver;

image.thumb.png.71ecd31d38d302e5f7b24301975fc076.png

Bildet over er for en Exhaust Gas Recirculation FORD Fiesta 01-08 / Fusion 01-12 (CBK)


 

Det er en sånn klemme ja. 

Mulig at det vil være litt trangt å få brukt en sånn tang..

Motoren er en 1,4 TDCI. 2008 modell.

Fikk altså løsnet den ved hjelp at en flat skrutrekker, men sliter med å få den på plass igjen..

Lenke til kommentar
Bjølle skrev (28 minutter siden):

Det er en sånn klemme ja. 

Mulig at det vil være litt trangt å få brukt en sånn tang..

Motoren er en 1,4 TDCI. 2008 modell.

Fikk altså løsnet den ved hjelp at en flat skrutrekker, men sliter med å få den på plass igjen..

Studer den litt, så ser du at det skal gå med en eller annen form for griptang, men det beste er en tang ment for slike klips, a la den fra Biltema over. Der finnes klemmer som gjør samme jobben som kan skrues sammen, som den @Opelduude viser bilde av.

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (32 minutter siden):

Studer den litt, så ser du at det skal gå med en eller annen form for griptang, men det beste er en tang ment for slike klips, a la den fra Biltema over. Der finnes klemmer som gjør samme jobben som kan skrues sammen, som den @Opelduude viser bilde av.

Kan det la seg gjøre å bruke en "vanlig" slangeklemme?

 

Lenke til kommentar
4 hours ago, Bjølle said:

Det er en sånn klemme ja. 

Den er et helvete å få på igjen selv med click-r tang. Det er ikke uten grunn at man kan få kjøpt denne typen for å erstatte den:

https://www.thansen.no/bil/bildeler/clips-lister/tetning-holder-egr-ventil/n1083444/pn1083917/

Du kan sette en slangeklemme over click-r klemma men den hopper veldig lett av og må betraktes som en høyst midlertidig løsning.

Forøvrig, hvorfor skal du bytte egr-ventilen? Holder det ikke å rengjøre den?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (5 timer siden):

Den er et helvete å få på igjen selv med click-r tang. Det er ikke uten grunn at man kan få kjøpt denne typen for å erstatte den:

https://www.thansen.no/bil/bildeler/clips-lister/tetning-holder-egr-ventil/n1083444/pn1083917/

Du kan sette en slangeklemme over click-r klemma men den hopper veldig lett av og må betraktes som en høyst midlertidig løsning.

Forøvrig, hvorfor skal du bytte egr-ventilen? Holder det ikke å rengjøre den?

Fikk opp en feilkode på min OBD leser som er: "P0652 Powertrain" og   "[Seat/Audi/Volkswagen] P1412 EGR Different. Pressure Sensor Signal to low." 

Jeg har en Ford Fusion. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Den er et helvete å få på igjen selv med click-r tang. Det er ikke uten grunn at man kan få kjøpt denne typen for å erstatte den:

https://www.thansen.no/bil/bildeler/clips-lister/tetning-holder-egr-ventil/n1083444/pn1083917/

Du kan sette en slangeklemme over click-r klemma men den hopper veldig lett av og må betraktes som en høyst midlertidig løsning.

Forøvrig, hvorfor skal du bytte egr-ventilen? Holder det ikke å rengjøre den?

Den klemma der er vel typisk laget for sånn flenskopling  (noe jeg har inntrykk av at TS ikke har) og må isåfall være i riktig størrelse.

Vil tro at TS kan sette på en slangeklemme og ta bort Click-R klemma helt, ellers så får man forøvrig kjøpt både tang og slike klemmer hos Biltema, har brukt det flere ganger, blant annet ved skifte av belger på drivknuter.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (26 minutter siden):

Nei.

Det dreier seg her om en flens som holdes sammen av v'en i den klemma jeg linket til.

Jeg gikk utifra at det var en slik Click-R klemme som trådstarter snakket om, siden H*n ikke sa noe om en flens, jeg kjenner heller ikke til biltypen og hvordan Egr ser ut på denne, men jeg er klar over at disse klemmene brukes på slike flenser, som jeg sa i mitt forrige innlegg.

 

Edit, ser nå at ts har kommentert på ett bilde med en slik klemme, synes det var litt rart at det skulle være en slik annen klemme på metall mot metall ja.

Endret av Dragonlove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...