Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tungstartet ved minusgrader


Annemi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen feilmeldinger å spore via bilens disgnoseport (OBD II)?  Eventuelle problemer med plugger, kabler, relé oa. bør dukke opp der.

Kjenner ikke BMW men kan det være at man må nullstille ‘noe’ i bilens (/motorens, ECU) systemer (via OBD II-porten) for at glødepluggene skal virke igjen?

Ikke noe som tyder på at føleren for utendørstemp gir feil info til styresystemene, Ref. over, diagnosesjekk? Tenker at hvis tempføler er ‘stuck’ på å gi 30 grader/ikke virker så vil aldri logikken som tilsier at glødepluggene skal brukes slå inn.

Har du sjekket kablene til GP-ene? Får du målt at det går strøm når man skal gløde og starte bilen samt at det er korrekt strømstyrke som når glødepluggene?

Hva slags BMW er dette? Modell, motor & årgang?

Hva slags (merke, type) glødeplugger ble det skiftet til?

Lenke til kommentar
Deechon skrev (7 minutter siden):

Er det diesel du har?

 

Jeg har en BMW 730D som også er ganske tungstartet når det er kaldt, må trykke på knappen flere ganger før den får fyr.

 

Vurder motorvarmer hvis det er diesel.

Diesel ja.. Ja, det er nok ikke så dumt.. 

Lenke til kommentar
Annemi skrev (16 minutter siden):

Regner med at de skal funke, da de er helt nye. Fylte hele tanken for noen uker siden.

Nye deler bør jo være ok, men det er ingen garanti. Ville startet med å teste med multimeter at hver enkelt glødeplugg får DC spenning når du gløder. Hvis de får det, teste deretter at motstand (ohm) for hver enkelt glødeplugg er ok.

https://gtc.ca/blog/how-to-test-glow-plugs/

Lenke til kommentar
21 hours ago, Annemi said:

Regner med at de skal funke, da de er helt nye. Fylte hele tanken for noen uker siden.

Selv om glødesymbolet vises i displayet er det ingen garanti for de faktisk gløder, eller gløder godt nok.

Erfaring fra forrige bilen jeg hadde så var det ulik ohm på glødepluggene mellom produsentene. Prøvde med Bosch og senere annet merke før jeg krøp til korset og handlet fra merkeforhandler til premium pris, men da ble den startvillig på første forsøk.

Som andre har nevnt og, ta en titt på sensorene og at de virker. Utrolig mye krøll en kjølevæske temp sensor til ett par hundrelapper kan forårsake.

Lenke til kommentar
23 hours ago, Annemi said:

Har en bmw som er veldig tungstartet når det et kaldt ute. Har byttet alle plugger og gløderele, men likevell tungstartet. Det er ikke dårlig batteri, da den kinner raskt. Noen som har peiling på hvorfor den fortsatt er tungstartet? 

Ikke sikkert du skal frikjenne batteriet. På min Mondeo diesel, så går starteren greit, og motoren starter selv om batteriet er litt dårlig, men da dør den med en gang igjen. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...