Gå til innhold

EU har for mye makt i Norge


Medlem

Anbefalte innlegg

33 minutes ago, Musefella said:

Vi kan ikke fint si nei, dette er bare vås. Det du skriver er jo ikke sant overhode.

Å, ifølge hva? Jeg vil gjerne se dokumentasjon på at EU sier at vi må gjøre alt de sier til punkt og prikke. 
Merk at jeg er klar over at noen ting bes om at vi gjør, for fortsatt inpass i det indre markedet, men å gjøre noen ting og å "gjøre alt" som noen her inne snakker om er to forskjellige ting. 

Endret av The Very End
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enda en gang der EU reddet oss fra en forferdelig Storebror.


NAV hadde såvidt jeg dengang forstod, utvidede fullmakter høyere enn politiet, til å sjekke telefonloggen og kredittkortloggen til NAV-klienter mistenk for å ha tatt en dagstur med ColorLine til Danmark.

I den perioden hadde jeg to nære familiemedlemmer som virkelig ønsket å jobbe, med ble holdt tilbake av store helseproblemer. De var i NAV-systemet, og kunne ikke bli med på danskebåten på en dagstur i tilfelle NAV finner det ut. Begge bor i/nær Kristiansand.

Skal syke folk være i husarrest på dager de ikke på forhånd har avtalt møte med sakkyndige eller potensielle arbeidsgivere?
Bare i tilfelle NAV plutselig tilbyr dem jobb med søknadsfrist fem minutter?
Men danskebåten har jo full mobildekning, så dette faller på egen urimelighet. De kan ta telefonen.

Jeg ville hatt stor glede av å invitere mine slektninger til Danmark i bilen min. Og de ville hatt glede av å "komme seg ut".

Det er surt å vite at min rettferdighetssans hadde rett hele tiden, for vi gikk glipp av mye kvalitetstid. Vi KUNNE dratt.

I ettertid ble begge 100% uføre allikavel. 

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (2 timer siden):

Å, ifølge hva? Jeg vil gjerne se dokumentasjon på at EU sier at vi må gjøre alt de sier til punkt og prikke. 
Merk at jeg er klar over at noen ting bes om at vi gjør, for fortsatt inpass i det indre markedet, men å gjøre noen ting og å "gjøre alt" som noen her inne snakker om er to forskjellige ting. 

ER jo en egen organisasjon som følger med på at vi overholder avtalen til punkt og prikke, og det inkludert å gjennomføre alle direktiver og regelverk/lover på lik linje med EU land.

Det er ikke frivillig, men noe vi har bundet oss til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (4 timer siden):

Enda en gang der EU reddet oss fra en forferdelig Storebror.


NAV hadde såvidt jeg dengang forstod, utvidede fullmakter høyere enn politiet, til å sjekke telefonloggen og kredittkortloggen til NAV-klienter mistenk for å ha tatt en dagstur med ColorLine til Danmark.

I den perioden hadde jeg to nære familiemedlemmer som virkelig ønsket å jobbe, med ble holdt tilbake av store helseproblemer. De var i NAV-systemet, og kunne ikke bli med på danskebåten på en dagstur i tilfelle NAV finner det ut. Begge bor i/nær Kristiansand.

Skal syke folk være i husarrest på dager de ikke på forhånd har avtalt møte med sakkyndige eller potensielle arbeidsgivere?
Bare i tilfelle NAV plutselig tilbyr dem jobb med søknadsfrist fem minutter?
Men danskebåten har jo full mobildekning, så dette faller på egen urimelighet. De kan ta telefonen.

Jeg ville hatt stor glede av å invitere mine slektninger til Danmark i bilen min. Og de ville hatt glede av å "komme seg ut".

Det er surt å vite at min rettferdighetssans hadde rett hele tiden, for vi gikk glipp av mye kvalitetstid. Vi KUNNE dratt.

I ettertid ble begge 100% uføre allikavel. 

Det rammet bla. en dame som var på helgeturer til Sverige for å selge sommerhuset. Jeg husker det fra nyhetene.

Man kunne reise på ferie, men måtte si i fra til NAV først, slik at de kunne trekke en for penger pr. feriedag, så det ikke ble råd til ferie.

Kombinasjon dårlig råd og graden av paranoia - som viste seg å være berettiget - ville da få en god del mennesker til å bli hjemme. Og heller vente på å bli aktivisert av NAV via deres aktiviseringsplaner, hvis det ikke ble jobb innen den tid.

EU forstod nok at så stor grad av kontroll ville spolere avtalen om fri flyt av arbeidskraft mellom EU- og EØS-landene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Demokratiet i Norge er jo langt på vei fallitt. Regjeringen gjør ingenting* med de store problemene vi står overfor, og har historisk lav tillit i folket. De legger ned industrien og forsvarsevnen, det eneste de klarer å bygge er bomstasjoner.

Jeg er imot norsk EU-medlemskap, og mange av problemene i Norge i dag skyldes EU-direktiver, og at norske politikere vil klatre på rangstigen ved å ofre norsk selvstendighet. De tar strømmen vår.

Får vi i det minste bedre vei og jernbane ved å bli medlem, eller vil våre politikere for første gang nekte et pålegg fra EU?

 

*Bortsett fra å følge situasjonen nøye. Det er de flinke på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Norske velgere har de siste 50 årene hatt noen få muligheter til å ha direkte påvirkning i viktige saker og da bare i.f.m. EU (EF).  Etter at befolkningen stemte klart nei til EU så har dette blitt systematisk undergravd av maktapparatet (startet med Bruntland og har fortsatt siden).
  
I Sveits har de derimot direkte avstemninger som befolkningen deltar i flere ganger i året.
 
Sveits sin model med "federalism" med direkte valg og regioner med stor selvbestemmelsrett passer Norge og vil være den eneste løsningen når samfunnet på sikt vil bli veldig polarisert og fragmentert pga innvandring fra høyst ulike kulturer i Asia og Afrika. Det vil aldri bli "integrering" slik politikerene snakker så varmt om. Det er bare å reise litt rundt i verden og det er temmelig opplagt at ulike etniske grupper ikke er integret men lever i sine egne rnklaver (landsbyer, bydeler, landsdeler etc) hvor de dyrker sine egne kulturer (språk, religion, etc). 
  
https://www.eda.admin.ch/aboutswitzerland/en/home/politik-geschichte/politisches-system/direkte-demokratie.html

image.thumb.png.f543fbfe0a61658f31d5358179037ff3.png

image.thumb.png.66b3741dfbf68189e691ad3343d94c1a.png

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Storbritannia har fått en bedre handelsavtale enn Norge og rosinen i pølsa er at EU ikke har makt innenfor grensene.
Tross krise i verden har de nå den laveste arbeidsløsheten siden 1974

Nordmenn har heller ikke fått stemme over EØS-avtalen. Når man innførte et såpas inngripende system burde det norske folk ha blitt spurt. 

Sveits- Midt i Europa og utenfor EU
https://neitileu.no/aktuelt/sveits--midt-i-europa-og-utenfor-eu

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Medlem said:

Storbritannia har fått en bedre handelsavtale enn Norge og rosinen i pølsa er at EU ikke har makt innenfor grensene.
Tross krise i verden har de nå den laveste arbeidsløsheten siden 1974

Skal jaggu se verden med spesielle briller for å se at brexit har vært en suksess. 

"Brexit and the economy: the hit has been ‘substantially negative’"

https://www.ft.com/content/e39d0315-fd5b-47c8-8560-04bb786f2c13

  • Liker 6
Lenke til kommentar
18 hours ago, Gavekort said:

EU er den eneste pådriveren i Norge som fører fornuftig politikk, slik som gjennomførte standarder, frihandel og personvern.

Jeg skulle ønske EU hadde mer makt i Norge, og proteksjonistiske politikere slik som man finner i SP endte opp under sperregrensen.

Jeg tror TS bør lese litt om hvordan man kan gjøre spørreundersøkelser uten å fargelegge resultatene med belastet ordbruk.

EU (eller i alle fall mange av de mest inflytelsesrike medlemslandene) har desverre praktisert en helt forferdelig energipolitikk, som Norge helt uten å blunke(og helt frivillig) slenger seg med på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (7 timer siden):

Vi trenger ikke EU for å rydde opp i norsk inkompetanse, de tingene som er nevnt måtte da virkelig kunne løses uten EU. Hvis man mener noe annet er det vel en fallitterklæring mot demokratiet?

Denne saken rokket i hvert fall ved tillitten til demokratiet. Ellers har opprydningen i etterkant vært demokratisk, offrene har uttalt seg offentlig. Noen har fått oppreising - forhåpentligvis alle - slik at saken snart kan lukkes. Beklagelser fra øverste hold.

Juristene i Norge er antagelig fortsatt uenige om tolkningen av regelverket.

Mange NAV-klienter gjorde feil fordi de ikke fulgte ordentlig med, eller ikke trodde at demokratiet kunne være så strengt. "Livets harde skole" har ofte nok med det harde livet. Å måtte si i fra til "Storebror" før du kunne selge feriehuset i Sverige. Eller å bli trukket i penger for å besøke familien i utlandet.

At økonomisk avhengighet til staten var/er det samme som å ha fotlenke.

Å «nave» er som å ha fotlenke

Sitat

Jeg er arbeidsledig under den blågrønne regjeringen, og det er ikke noen fred å få. Jeg er under et regime. Under Høyre-styret har «naving» blitt hardt arbeid.

I et demokrati har vi både plikter og rettigheter og det gjelder fortsatt.

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Subara skrev (11 minutter siden):

Jeg er for EU og EØS fordi jeg er for samarbeid.

Jeg mot EU fordi unionens demokrati kun baserer seg på kjøttvekta og indirekte valg, sentraleuropeiske interesser og forakt for enkeltmedlemmene.

EUs stormaktsambisjoner er dessuten en viktig del av Putins narrativ. Hvis EU ikke hadde fisket i ukrainsk opprørt farvann , men heller tatt rollen som megler, ville utviklingen i Ukraina sannsynligvis vært en annen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Inspector said:

Jeg mot EU fordi unionens demokrati kun baserer seg på kjøttvekta og indirekte valg, sentraleuropeiske interesser og forakt for enkeltmedlemmene.

EUs stormaktsambisjoner er dessuten en viktig del av Putins narrativ. Hvis EU ikke hadde fisket i ukrainsk opprørt farvann , men heller tatt rollen som megler, ville utviklingen i Ukraina sannsynligvis vært en annen.

Din første setning motsier seg selv; 
I første del snakker du om at demokratiet i union bestemmes ut i fra flertallet, og noen få ord etterpå snakker du om forakt for enkeltmedlemmene. Tenker du at FN sin løsning er bedre hvor et eneste land kan ha vetorett til å overkjøre alle andre?

I tillegg så mener du at det er EUs skyld at Russland invaderer Ukraina, likviderer barn, voldtar kvinner, torturerer menn og bryter alle tenkelige menneskerettigheter, siden de driver med (leser din tekst på nytt) ... fisking?  Er sistnevnte ment metaforisk? Metaforisk eller ei, det er kun en part som er skyldig her, med mindre vi skal drive med fordeling av skyld på ofre.

Endret av The Very End
  • Liker 5
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Subara said:

Jeg er for EU og EØS fordi jeg er for samarbeid.

Etter 20 år i internasjonal business er min erfaring at "samarbeid" virker best når partene er noenlunde likeverdige. Norge sin EØS avtale med EU er enveiskjøring, ikke det du beskriver som "samarbeid"!
 
Siden EØS-avtalen trådte i kraft i 1994 er mer enn 12.500 EU-rettsakter (direktiver og forordninger) tatt inn i EØS-avtalen og gjennomført i norsk rett. Hvor mange av Norges egne lover og regler har blitt introdusert inn i EØS eller EU?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (7 minutter siden):

Jeg mot EU fordi unionens demokrati kun baserer seg på kjøttvekta og indirekte valg, sentraleuropeiske interesser og forakt for enkeltmedlemmene.

EUs stormaktsambisjoner er dessuten en viktig del av Putins narrativ. Hvis EU ikke hadde fisket i ukrainsk opprørt farvann , men heller tatt rollen som megler, ville utviklingen i Ukraina sannsynligvis vært en annen.

Jeg har ikke oversikt over fiskeripolitikkens påvirkning på krigen i Ukraina, men her dukker ordet samarbeid opp.

Sitat

– Det norsk russiske fiskerisamarbeidet er helt grunnleggende for at vi skal kunne forvalte de viktige fiskestammene i Barentshavet på en god måte.

https://www.nrk.no/norge/ukraina_-de-russiske-milliardene-norge-ikke-vil-rore-1.15878751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...