Gå til innhold

Fellesutgifter borettslag


xrays

Anbefalte innlegg

Det fremstår som du forventer å kun dekke løpende kostnader  for sameiet. 

Det vil naturligvis ikke gjøre arbeidet for styret noe enkelt da de må be om innbetalinger av engangsbeløp kver gang det må gjøres større utbedringer eller investeringer. Jobben med å kreve inn pengene medfører også unødvendig arbeid for styret. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
xrays skrev (4 timer siden):

Er d normalt med 400 000 i lønn til styret årlig? 

Igjen så kan ingen si om det er normalt eller ikke uten å vite mer. Er det normalt om borettslaget består av 2 enheter? Nei.
Er det normalt om borettslaget består av flere tusen enheter? Nei da er det nok for lite.

Du har fått evig med råd og tips i tråden, men velger å ikke forholde deg til de, men heller forvente at folk skal fortelle deg hvordan verden er.

Siden det er eneste du hører på, så velger jeg å si at alt i borettslaget ditt er normalt, og det er ingenting å reagere på. Liker du det ikke, så bli aktiv i styret selv, eller selg leiligheten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
xrays skrev (4 timer siden):

Er d normalt med 400 000 i lønn til styret årlig? 

Kor langt er eit tau? 

Men for å svare litt meir konkret, i snitt har eit sameige honorarkostnad på ca 1500 kr per eining. Men dette er vanleg honorar til eit styre som består av valgte andelseigarar. Skal ein ha inn ein profesjonell styreleiar som skal leve av dette etter skatt og avgifter så blir det fort store beløp. 

Sjølv om snittet er på rundt 1500 kr per eining så er også forskjellane svært store. Alt frå 500 til 4000 kr per eining vil nok kunne være normalt styrehonorar til eit styre beståande av heilt vanlege andelseigarar som ikkje har dette som jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Kor langt er eit tau? 

Men for å svare litt meir konkret, i snitt har eit sameige honorarkostnad på ca 1500 kr per eining. Men dette er vanleg honorar til eit styre som består av valgte andelseigarar. Skal ein ha inn ein profesjonell styreleiar som skal leve av dette etter skatt og avgifter så blir det fort store beløp. 

Sjølv om snittet er på rundt 1500 kr per eining så er også forskjellane svært store. Alt frå 500 til 4000 kr per eining vil nok kunne være normalt styrehonorar til eit styre beståande av heilt vanlege andelseigarar som ikkje har dette som jobb. 

Leser på obos sine 1500 er gjennomsnitt årlig. Her er det bortimot ca 4700.

Lenke til kommentar
Gjest a9edc...e4b

Og hva så? Du har jo selv sagt at det er innleid styreleder. Det kan fort være dyrt. Ut i fra det du har postet nå virker det som om du bor i et BRL eller sameie med 85 enheter. Der jeg bodde for en tid tilbake var vi litt flere men utgiftene til styrehonorarer var på ca 200k. Dette var frivillige innvalgte beboere og styreleder fikk ca halvparten. Han ble dog behandlet som en fulltidsansatt av mange av beboerne. Jeg vil anslå at han antakeligvis jobbet 20% av et årsverk med styrearbeid og vaktoppgaver som å ordne heisen og garasjeporter. Jeg synes godt vi kunne gitt dem mer. Revisor kommer selvsagt utenom. 

 

Du fortsetter å slenge ut info hist og pist og lete etter nye feil å synse etter. Grunnlaget du gir for å kunne svare på spørsmålene du lurer på er for dårlig. Legg ut informasjonen/regnskapet eller spør en nabo som kjenner din situasjon. 

Anonymous poster hash: a9edc...e4b

Lenke til kommentar

Bare et bitteliten digresjon her. Jeg har pusset opp leiligheten i stor grad og på salgspapirene fra -80 tallet står det at det dreier seg om 70kvm boareal, noe jeg har forstått danner grunnlaget for utregning av fellesutgiften til andelen. Nå har jeg foret ut en god del vegger og hatt takstmann, og han finner at boarealet nå kun er 69kvm. Er dette tilfeldigvis relevant med tanke på utregning av mine fellesutgifter? 

Endret av Gjest Baardsen
Lenke til kommentar
Gjest Baardsen skrev (3 timer siden):

Bare et bitteliten digresjon her. Jeg har pusset opp leiligheten i stor grad og på salgspapirene fra -80 tallet står det at det dreier seg om 70kvm boareal, noe jeg har forstått danner grunnlaget for utregning av fellesutgiften til andelen. Nå har jeg foret ut en god del vegger og hatt takstmann, og han finner at boarealet nå kun er 69kvm. Er dette tilfeldigvis relevant med tanke på utregning av mine fellesutgifter? 

Det er også et spørsmål som er ekstremt vanskelig å svare på.

De aller fleste borettslag skal ha en fordelingsnøkkel, og da skal det være spesifisert hva som utgjør den nøkkelen. Hos oss er dette basert på soverom.

Dvs borettslaget har leiligheter med 1, 2 og 3 soverom, og disse har ulik betaling.

Hva som er grunnlaget i ditt vet jo ikke vi. Teoretisk vil jeg tro at det ikke gir noe utslag, da alle leilighetene bør være like. Dvs de andre leilighetene som også skal være 70m2, vil vel også da være 69? 

Lenke til kommentar
Gjest a9edc...e4b skrev (6 timer siden):

Du har jo selv sagt at det er innleid styreleder.

Vært 3 styreledere her tiden jeg har bodd her og honoraret er like høyt uansett, 2 av de var ikke innleid men endel av brl.

Ja jeg skjønner jo at vi har ekstra høy styrelønn blandt annet.

 

 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Gjest fd0ea...346
6 hours ago, Gjest Baardsen said:

Bare et bitteliten digresjon her. Jeg har pusset opp leiligheten i stor grad og på salgspapirene fra -80 tallet står det at det dreier seg om 70kvm boareal, noe jeg har forstått danner grunnlaget for utregning av fellesutgiften til andelen. Nå har jeg foret ut en god del vegger og hatt takstmann, og han finner at boarealet nå kun er 69kvm. Er dette tilfeldigvis relevant med tanke på utregning av mine fellesutgifter? 

 

A479E3FB-9AB8-41D6-8026-5A583738524C.jpeg

Anonymous poster hash: fd0ea...346

Lenke til kommentar
Gjest a9edc...e4b
xrays skrev (2 timer siden):

Vært 3 styreledere her tiden jeg har bodd her og honoraret er like høyt uansett, 2 av de var ikke innleid men endel av brl.

Ja jeg skjønner jo at vi har ekstra høy styrelønn blandt annet.

 

 

Men det eneste grunnlaget du har for å si det er påstander fra et par folk fra nett og et gjennomsnittstall som ikke er satt i kontekst til oppgaver i ditt spesifikke BRL. 

Er det høyt? Det kan jo virke slik. Er det for høyt? Hvem vet. Ettersom dere har byttet styreleder hyppig kan det jo virke som om det ikke er høyt nok til at folk ønsker å sitte med oppgaven i alle fall. 

Og uansett, basert på hvordan du skriver/legger frem saken og selv innrømmer at du ikke skjønner økonomi kan en jo fint tvile på at du har lest informasjonen rett. 

Anonymous poster hash: a9edc...e4b

Lenke til kommentar
Gjest a9edc...e4b skrev (50 minutter siden):

 

Og uansett, basert på hvordan du skriver/legger frem saken og selv innrømmer at du ikke skjønner økonomi kan en jo fint tvile på at du har lest informasjonen rett. 

Anonymous poster hash: a9edc...e4b

Trakkaserende innhold overnevnt, som flere andre her. 

Fra trådstarten skrev jeg rimelig utrykkelig at jeg hadde tall på noen utgifter og at derfor lurte jeg på hvorfor det er såpass mye utover det som er felleskostnad. Jeg ser ogå at Det er en ulempe  selge fordi at felleskostnad  ikke står i stil felleslånet og VS hva andre betaler ihht f.g.  og ja jeg har sett rimelig mye leiligheter på finn.no opp igjennom årene og føler jeg sitter med et bra sammenligningsgrunnlag.

Lenke til kommentar
xrays skrev (3 timer siden):

Trakkaserende innhold overnevnt, som flere andre her. 

Fra trådstarten skrev jeg rimelig utrykkelig at jeg hadde tall på noen utgifter og at derfor lurte jeg på hvorfor det er såpass mye utover det som er felleskostnad. Jeg ser ogå at Det er en ulempe  selge fordi at felleskostnad  ikke står i stil felleslånet og VS hva andre betaler ihht f.g.  og ja jeg har sett rimelig mye leiligheter på finn.no opp igjennom årene og føler jeg sitter med et bra sammenligningsgrunnlag.

Det er fremdeles ingen her som kan svare på hvorfor sånn er sånn når vi ikke kjenner til borettslaget eller tallgrunnlaget.

At Obos har et snitt på hva som er vanlig er også helt irrelevant så lenge man ikke har noe grunnlag om hvilke arbeidsoppgaver dette styret har f.eks. Du stiller også fritt til å bli med i styret ved generalforsamling. Dersom du er sikker på at husleien er feil, kan du også være med å påvirke hva den skal være ved å engasjere deg i styrearbeidet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xrays skrev (3 timer siden):

Trakkaserende innhold overnevnt, som flere andre her. 

Fra trådstarten skrev jeg rimelig utrykkelig at jeg hadde tall på noen utgifter og at derfor lurte jeg på hvorfor det er såpass mye utover det som er felleskostnad. Jeg ser ogå at Det er en ulempe  selge fordi at felleskostnad  ikke står i stil felleslånet og VS hva andre betaler ihht f.g.  og ja jeg har sett rimelig mye leiligheter på finn.no opp igjennom årene og føler jeg sitter med et bra sammenligningsgrunnlag.

Er selv styreleder i et brl med 60 andeler.

Er mye voksenopplæring der de med minst peiling (og som nekter å lese regnskapet) tror de skal oppfinne kruttet ved å spekulere i om det kan være noe 'muffens' som de 59 andre eierne, styret, forretningfører og revisor ikke oppdager.

For ikke snakke om de 8-10 meglerhusene som er innom årlig og selger leiligheter til nye kjøpere med bankforbindelser og takstmenn osv.

Jeg har bare begynt å svare 'Regnskapet er tilgjengelig for andelseierne og sendes ut årlig til generalforsamling. Borettslaget har normalt god drift kort fortalt. Mvh Herr Regen Burg, Styreleder i Kråkeslottet borettslag.'

Noe annet går ikke an. Man ser jo hvordan TS ikke ønsker ta inn over seg tipsene han får her engang. Han bare synes han betaler for mye 'husleie' les felleskostander.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/10/2022 at 2:49 PM, Regenburg said:

Noe annet går ikke an. Man ser jo hvordan TS ikke ønsker ta inn over seg tipsene han får her engang. Han bare synes han betaler for mye 'husleie' les felleskostander.

Helt til han finner noe han syns sameiet bør betale for og tror så klart at pengene vokser på trær...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 minutter siden):

Helt til han finner noe han syns sameiet bør betale for og tror så klart at pengene vokser på trær...

Krever rørlegger for å kikke på stoppekrana som er litt rusten. Men fører ikke opp tiden rørlegger faktisk befant seg i leiligheten eller tok vare på rapporten han fikk. Det er jo ikke hans ansvar tross alt. 🤢🤭

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (På 10.12.2022 den 14.49):

 

Noe annet går ikke an. Man ser jo hvordan TS ikke ønsker ta inn over seg tipsene han får her engang. Han bare synes han betaler for mye 'husleie' les felleskostander.

 

 

Hvilket råd er det du viser til som du mener jeg ikke ønsker å følge? 

Jeg er stort sett fullt opptatt i jobb hele dagen og har null energi eller til å gjøre de oppgaver jeg har til min frustrasjon så hvilket råd er du mener jeg ikke tar til etterretning her? Jeg er faktisk Veldig  lei meg for at jeg ikke tok alle signalene tidligere seriøst og ikke gikk inn for å selge da denne boligen. Jeg har kastet bort mye tid. Nå kan det være for sent. Det er tragisk at jeg ikke fulgte magefølelse ASAP og når etterhvert  brl begynte å rote i starten med ting de pliktet å utbedre. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
xrays skrev (3 timer siden):

Hvilket råd er det du viser til som du mener jeg ikke ønsker å følge? 

Jeg er stort sett fullt opptatt i jobb hele dagen og har null energi eller til å gjøre de oppgaver jeg har til min frustrasjon så hvilket råd er du mener jeg ikke tar til etterretning her? Jeg er faktisk Veldig  lei meg for at jeg ikke tok alle signalene tidligere seriøst og ikke gikk inn for å selge da denne boligen. Jeg har kastet bort mye tid. Nå kan det være for sent. 

Finn frem regnskapet til borettslaget. Så vil du se hva pengene går til. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, xrays said:

Jeg tror det er mye lønninger til flere. Jeg ble klar over for 2 dgr siden jeg betaler 400 kr pr mnd i lønn til s. Leder. 

Da har sannsynligvis honoraret vært så lavt at ingen gidder å ta det, siden dere er nødt å betale en ekstern for å ta på seg vervet.

Ingen gidder sannsynligvis å bruke 10-15 timer i uka uten å få betalt for det.
Men jeg syns du skal foreslå at dette er noe du kan gjøre.
Enten helt gratis eller for en svært lav timelønn.

Synes du ikke det høres greit ut?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...