Gå til innhold

Fellesutgifter borettslag


xrays

Anbefalte innlegg

Jeg har regnet ut mine fellesutgifter i mitt  BRL jeg betaler mnd som:

- Trappevask

- Nedbet. lån og rente

- Oppvarming /VarmtVann 

- KabelTV

- Kommun.avg. (vann/kloakk

 

- Og da mangler det fortsatt nesten to tusen jeg ikke får direkte dokumenter av det jeg betaler pr mnd i fellesutfifter. Er det en normal ekstrasum ? Skjønner jo det tilkommer lønninger og vaktmester -- men 2000,-  ?

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest a9edc...e4b

Sparing, snømåking, vaktmestertjenester og vedlikehold, evt alarm og vekterservice, TV og internett? 

Kan hende du har akonto varme/varmtvann og? 

Anonymous poster hash: a9edc...e4b

Lenke til kommentar
Gjest a9edc...e4b
Deechon skrev (4 minutter siden):

Hvis du spør styreleder pent så kan du sikkert få kartlagt hva alt går til. 

Han vil jo uansett ha tilgang til regnskapet... 

Anonymous poster hash: a9edc...e4b

Lenke til kommentar
Gjest a9edc...e4b skrev (23 minutter siden):

Sparing, snømåking, vaktmestertjenester og vedlikehold, evt alarm og vekterservice, TV og internett? 

Kan hende du har akonto varme/varmtvann og? 

Anonymous poster hash: a9edc...e4b

Heii jeg har korrigert første innlegg så der står dte hva jeg har regnet på.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (25 minutter siden):

Hvis du spør styreleder pent så kan du sikkert få kartlagt hva alt går til. 

Får ikke noe ordentlig svar. Jeg har nemlig etterlyst og slikt. Får bare "xxx,- går til fellesutgifter" så der er jeg like langt. Så derfor etterlyser jeg her om det er normalt? Lyst på selveier. Angrer syyyyykt på at jeg ikke slo til på enjeg så på for 3 år siden. Et rekkehus med ingen ekstra kostnader annet enn komm avg. Og alt var nedbetalt ellers. Og de som eier brl gidder heller ikke å ringe meg tilbake.

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Strømforbruk i fellesarealer inne&ute ++

Se for øvrig https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/-7-4-svar-pa-henvendelse-om-andelseieres-innsynsrett-og-forretningsforers-opplysningsplikt/id2889263/ for hva det offentlige sier om innsynsrett og opplysningsplikt. 

Generelt sett så bør styret være åpne for å besvare slike henvendelser da det styrker tilliten til styret. Dersom TS får med seg flere (i BRL) som også ønsker samme info og styret v/leder nekter, er det alltid en mulighet for å få satt inn et styre som imøtegår slike ønsker ved utskifting på den årlige generalforsamlingen, eventuelt at det innkalles til ekstraordinær generalforsamling hvor eneste agenda er skifte av styre (pga. at sittende styre ikke vil utlevere detaljer fra regnskapet eller andre grunner?). 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xrays skrev (2 timer siden):

Får ikke noe ordentlig svar. Jeg har nemlig etterlyst og slikt. Får bare "xxx,- går til fellesutgifter" så der er jeg like langt. Så derfor etterlyser jeg her om det er normalt?

Revisor-godkjent regnskap, detaljert m/fotnoter, er vedlegg i dokumentene andelseiere mottar i forbindelse med årlige generalforsamling. Har du kanskje aldri kikket i de papirene eller?

Hvorvidt dere betaler "for mye" eller "tilstrekkelig" fremkommer i grunn på hva balansen i regnskapet for borettslaget viser. Er vel ganske vanlig å ha hundretusen eller to, på plussiden, fra ene året til det andre. altså "sunn økonomi".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

Revisor-godkjent regnskap, detaljert m/fotnoter, er vedlegg i dokumentene andelseiere mottar i forbindelse med årlige generalforsamling. Har du kanskje aldri kikket i de papirene eller?

Hvorvidt dere betaler "for mye" eller "tilstrekkelig" fremkommer i grunn på hva balansen i regnskapet for borettslaget viser. Er vel ganske vanlig å ha hundretusen eller to, på plussiden, fra ene året til det andre. altså "sunn økonomi"

Hm vanskelig for meg å få oversikt ved å se tall fra årsberetning. Jeg er dessuten mer kunstner enn revisor, men vet at 2 + 2 blir 4.

Lenke til kommentar
xrays skrev (2 timer siden):

Får ikke noe ordentlig svar. Jeg har nemlig etterlyst og slikt. Får bare "xxx,- går til fellesutgifter" så der er jeg like langt. Så derfor etterlyser jeg her om det er normalt? Lyst på selveier. Angrer syyyyykt på at jeg ikke slo til på enjeg så på for 3 år siden. Et rekkehus med ingen ekstra kostnader annet enn komm avg. Og alt var nedbetalt ellers. Og de som eier brl gidder heller ikke å ringe meg tilbake.

Du har kostnader til annet enn komm avg når du bor i selveier også, på samme måte som brl. Vedlikehold av bygning inkl tekniske anlegg som felles el og heiser etc, oppvarming, forsikring, snøbrøyting, vedlikehold av garasje og uteområder,  etc.  Regnskap og budsjett er (skal være) vedlagt innkalling til årsmøte/generalforsamling.

Endret av zanta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
zanta skrev (7 minutter siden):

Du har kostnader til annet enn komm avg når du bor i selveier også, på samme måte som brl. Vedlikehold av bygning inkl tekniske anlegg som felles el og heiser etc, oppvarming, forsikring, snøbrøyting, vedlikehold av garasje og uteområder,  etc.  Regnskap og budsjett er (skal være) vedlagt innkalling til årsmøte/generalforsamling.

Jeg er inneforstått med det kommer tilleggsutgifter og lønn til ansatte som styrer og vaktmester, Men syns det er litt mye fortsatt. 

Lenke til kommentar
xrays skrev (20 minutter siden):

Hm vanskelig for meg å få oversikt ved å se tall fra årsberetning. Jeg er dessuten mer kunstner enn revisor, men vet at 2 + 2 blir 4.

nja, du har jo regnet deg frem til at du betaler rundt 2000 for mye pr. mnd. (dog med forbehold at du evt. ikke har oversikt over absolutt alle utgifter borettslaget betaler) så noe tallmateriale for utgifter må du åpenbart ha kjennskap til.

uansett, ikke noe galt i å være årvåken når det gjelder pengebruk og regnskap. Hvis det er flere andre som også "murrer" og finner tingens tilstand litt merkelig, går det ifølge borettslagloven (tror jeg den heter) kreve detaljert skriftlig fakturaunderlag for hvor pengene havner.

evt. kan det være slik (hvis vi antar at du har rett i at dere betaler for mye) at pengene står på bok. Jeg vet i slike tilfeller, at folk har krevd (forslag på generalforsamling) at mesteparten av pengene på bok i stedet skal brukes til å senke husleien. Man kan selvsagt ikke renske kontoen til 0,- men er ingen grunn til at det skal stå "million(er)" på bok heller.

Lenke til kommentar
Gjest 8cc22...3db
xrays skrev (57 minutter siden):

Hm vanskelig for meg å få oversikt ved å se tall fra årsberetning. Jeg er dessuten mer kunstner enn revisor, men vet at 2 + 2 blir 4.

Så det du ønsker er at styreleder skal sette seg ned med deg for å gå igjennom/forklare regnskapet? Skjønner delvis at styreleder ikke anser det som en oppgave å drive voksenopplæring. 

Anonymous poster hash: 8cc22...3db

Lenke til kommentar
Gjest 8cc22...3db skrev (28 minutter siden):

Så det du ønsker er at styreleder skal sette seg ned med deg for å gå igjennom/forklare regnskapet? Skjønner delvis at styreleder ikke anser det som en oppgave å drive voksenopplæring. 

Anonymous poster hash: 8cc22...3db

Innleid S. L. pr nå. 

Men ser at det faktisk står i kjøps prospektet at 1000 kr ikke er felleskostnader, noen år siden nå og Vet ikke hva det betyr. Mer nedbetalt f. G. Nå enn da, men likevel betraktelig mer månedlig å betale 🙄 

Jeg må arrestere deg for å kalle det voksen opplærling. Når man sitter med en følelse av at 2+2 blir 5 så får man behov for oppklaring. Er nok ikke alene om det. 

Endret av xrays
Lenke til kommentar

Det er heilt umogleg å seie noko om dette utan konkrete tall. 

Korleis veit du kva f. eks trappevasken kostar? Det har du vel frå rekneskapet? 

Elles så er det mest sannsynleg atbdette restbeløpet går til forsikringar, revisor, styrehonorar og vedlikehald. I tillegg vil nok delar av pengane bli satt på konto som sparing til å kunne dekke ekstra høge kostnadar som ikkje skjer så ofte, som til dømes utskifting av tak eller vindauger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 8cc22...3db
xrays skrev (29 minutter siden):

Innleid S. L. pr nå. 

Men ser at det faktisk står i kjøps prospektet at 1000 kr ikke er felleskostnader, noen år siden nå og Vet ikke hva det betyr. Mer nedbetalt f. G. Nå enn da, men likevel betraktelig mer månedlig å betale 🙄 

Jeg må arrestere deg for å kalle det voksen opplærling. Når man sitter med en følelse av at 2+2 blir 5 så får man behov for oppklaring. Er nok ikke alene om det. 

Men det er vel et revidert regnskap vi prater om. Innleid styreleder er også en stor kostnad. Et 1 times møte med han kan fort koste over 1000 kr. 

Anonymous poster hash: 8cc22...3db

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...