Gå til innhold

Rasime i det engelske kongehuset ?


Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Ja. Metro-artikkelen du postet lengre opp.

Sikter til hennes uttalelser:

"A black campaigner has said she has suffered "horrific abuse" on social media since revealing she was repeatedly asked where she "really came from" at a Buckingham Palace royal reception."

Describing how Lady Hussey touched her hair to see her name badge, she added: "Now, abuse doesn't have to be physical. But if you move my hair without permission, to me, that's abuse."

https://news.sky.com/story/ngozi-fulani-black-charity-boss-describes-horrific-abuse-after-revealing-palace-remarks-12762481

Litt av en opplevelse hun har vært gjennom.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QB4VTZbn
Regenburg skrev (På 6.12.2022 den 16.25):

Jackson hadde vel denne lidelsen der mørkudete blir lyse i huden?

 

Vitiligo.jpg

 

Stemmer det, Michael Jackson hadde vitiligo (som denne damen her). Da blir også huden svært sensitiv for sollys, som er hvorfor MJ ofte gikk med en paraply ute i sola. For øvrig burde den plastiske kirurgen som fikset på nesene i Jackson-familien mistet lisensen sin. Trist å se når folk prøver å fjerne sine naturlige etniske trekk, til fordel for et kunstig "operert" utseende.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (13 timer siden):

Jackson hadde vel denne lidelsen der mørkudete blir lyse i huden?

 

Vitiligo.jpg

 

Stemmer. Michael brukte blekemidler på huden. Disse brukes visstnok av folk med denne lidelsen (Vitiligo) for å få en jevn lys hudtone heller enn flekkete hud.

Jjkoggan har tilsynelatende et eller annet argument om at det er verre å trakassere noen over noe uforanderlig enn over noe foranderlig. Han har ikke helt klart å forklare hvorfor. Men ut fra hans egen argumentasjon synes det som om han nå burde mene at hudfarge tilhører de «mindre farlige tingene man kan trakassere andre over» siden personen bare kan smøre seg inn med krem?*)

«The creams found – hydroquinine and benoquin – are used to whiten skin so as to give it a more even tone among affected areas.»

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2043059/amp/Michael-Jackson-death-trial-Dr-Conrad-Murray-tried-retrieve-whitening-cream.html

»Conrad Murray, who was charged over the singer's death, revealed that he also applied bleaching cream to Jackson every evening to make his body "lily-white" and "as white as a t-shirt."»

https://www.musictimes.com/articles/86752/20220908/michael-jacksons-skin-turn-white-older.htm

*) Jeg mener for ordens skyld ikke at det er greit å trakassere noen som helst, og jeg foreslår ikke at noen endrer hudfargen sin. Jeg prøver å vise svakhetene i jjkoggan sitt ståsted.

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (12 timer siden):

Describing how Lady Hussey touched her hair to see her name badge, she added: "Now, abuse doesn't have to be physical. But if you move my hair without permission, to me, that's abuse.".

Dette er et eksempel på hva som er vanskelig å ta stilling til i disse metoo/sosial-kampanje-tider. Det er vel ikke tvil om at man _kan_ ta på en persons hår på en måte som er nedlatende og ufint. Man kan klappe en person på håret på en måte som understreker voksen/barn, dominant/underlegen etc. Man kan føle på håret med et foraktelig blikk egnet til å kue. Det er ikke opplagt for meg at det å forsiktig flytte litt på en hårlokk for å se navneskiltet nødvendigvis må være ment nedsettende, eller at det rimelig bør tolkes som «abuse». Sånne interaksjoner er så komplekse/subtile at det er nesten umulig å sette seg til doms i etterkant.

Jeg ble forresten kløpet i øret av en eldre kvinnelig kollega en gang som mente at vi skulle ha spart kake til henne. Det har kostet meg mye å bearbeide traumet i 25 år men nå er jeg endelig klar for å dele. Alle kan bli utsatt for irriterende mennesker, ufølsomme mennesker og ubetenksomme ord og handlinger. Å la det passere eller å ta det opp med synderen bør være første-valg.

-k

Endret av knutinh
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (19 timer siden):

Det endret ikke hans "Negroide utseende" faktisk. Man skal lese mye rart her.

Black Culture News - If only Michael Jackson knew how beautiful he was |  Facebook

michael-jackson-white-glove

Stakkars Jackson, bare enda et eksempel på en som var sykelig opptatt av «feil farge». Den eneste forskjellen var at han hadde penger nok til å gjøre seg «perfekt», med et totalt tragisk resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (10 timer siden):

Stemmer. Michael brukte blekemidler på huden. Disse brukes visstnok av folk med denne lidelsen (Vitiligo) for å få en jevn lys hudtone heller enn flekkete hud.

Jjkoggan har tilsynelatende et eller annet argument om at det er verre å trakassere noen over noe uforanderlig enn over noe foranderlig. Han har ikke helt klart å forklare hvorfor. Men ut fra hans egen argumentasjon synes det som om han nå burde mene at hudfarge tilhører de «mindre farlige tingene man kan trakassere andre over» siden personen bare kan smøre seg inn med krem?*)

«The creams found – hydroquinine and benoquin – are used to whiten skin so as to give it a more even tone among affected areas.»

https://www.dailymail.co.uk/news/article-2043059/amp/Michael-Jackson-death-trial-Dr-Conrad-Murray-tried-retrieve-whitening-cream.html

»Conrad Murray, who was charged over the singer's death, revealed that he also applied bleaching cream to Jackson every evening to make his body "lily-white" and "as white as a t-shirt."»

https://www.musictimes.com/articles/86752/20220908/michael-jacksons-skin-turn-white-older.htm

*) Jeg mener for ordens skyld ikke at det er greit å trakassere noen som helst, og jeg foreslår ikke at noen endrer hudfargen sin. Jeg prøver å vise svakhetene i jjkoggan sitt ståsted.

Det er ikke mitt ståsted.  Det er ikke verre å trakessere noen over noe uforanderlig.  Det er ofte verre for offeret hvis offeret ikke kan stanse trakaserringen  og det er noe som er uforanderlig.  

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
On 12/5/2022 at 12:46 PM, knutinh said:

Hvis man spør hvor en person kommer fra, får til svar «Lillehammer», og så følger opp med gjentatte «men hvor kommer du egentlig ifra» så er det vel uansett hva det ellers måtte være, en form for dårlig sosial forståelse? Personen har tydeligvis sagt det han/hun mener er rett svar, og å pushe videre er neppe en god tilnærming.

Men er det uhøflig å spørre hvor man har _anene_ fra, når man ser at dette er noen som ser ut til å ikke kunne spore anene sine tilbake til Harald Hårfagre?

-k

Ja jeg tenker at spørsmål jevnt over er helt feil måte å bli kjent med noen.

Jeg kjenner mange med annen kulturbakgrunn og utseendeopprinnelse enn meg selv. Av disse kjenner jeg historien til langt de fleste, helt uten at jeg noen gang har spurt.

Det er vel push og pull, som alt annet her i verden.

Stiller man mennesker til veggs, så vil de, oftere enn ikke, fokusere på å komme seg bort.

Bidrar man i stedet med noe - være seg en fortelling, en morsom kuriositet, noe man brenner for - så vil andre bidra automatisk, og vips, så vet man ting man ikke en gang visste at man lurte på :) 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 timer siden):

Det er ikke mitt ståsted.  Det er ikke verre å trakessere noen over noe uforanderlig.  Det er ofte verre for offeret hvis offeret ikke kan stanse trakaserringen  og det er noe som er uforanderlig.  

Så det er verre for en dame på 80 å bli trakassert fordi alderen hennes er uforanderlig, enn for en mann med mørk hud å bli trakassert, siden huden hans tross alt kan blekes?

Sorry, men for meg framstår det som nonsense.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Så det er verre for en dame på 80 å bli trakassert fordi alderen hennes er uforanderlig, enn for en mann med mørk hud å bli trakassert, siden huden hans tross alt kan blekes?

Sorry, men for meg framstår det som nonsense.

-k

Du misforstår.  Trakasseringen kan være like pinlig, men dem som stanser trakasseringen med å endre noe har det lettere når  de eleminerer trakasseringen.  Den som ikke kan eliminere trakasseringen har det vanskeligere

Den som har kreft som kan helbredes har det lettere enn den som har kreft uten mulighet til å bli kurert.  Jeg antar du ser forskjellen mellom de to, eller tror du de er like fordi både er syke?

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (8 timer siden):

Du misforstår.  Trakasseringen kan være like pinlig, men dem som stanser trakasseringen med å endre noe har det lettere når  de eleminerer trakasseringen.  Den som ikke kan eliminere trakasseringen har det vanskeligere

Den som har kreft som kan helbredes har det lettere enn den som har kreft uten mulighet til å bli kurert.  Jeg antar du ser forskjellen mellom de to, eller tror du de er like fordi både er syke?

Så den som har mørk hud og blir mobbet «har det lettere» når de bleker huden og mobbingen stopper, enn hva en 80 år gamnel dame har det når hun ikke kan slutte å være gammel og fremdeles blir mobbet?

Joda, det er bedre å ikke bli mobbet enn å bli mobbet. Ut over det så ser jeg ikke at du har presentert noe annet enn tomme ord?

Det hele begynte med at du lot til å mene at mobbing av hudfarge var verre enn mobbing av dialekt fordi man bare kan legge om. Når presentert for eksempler hvor filosofien din ikke gir det forhåndsbrstemte utfallet så blir du bare unnvikende og ordrik. Så kan vi bare være enige om at du synes at etnisk mobbing er verst, ingenting kan sammenlignes, og dette er en enosjonelt motivert holdning fra din side som du ikke evner å argumentere for?

Det er i så fall helt fair. Jeg har mange slike aksiomer som er vanskelige å begrunne, så som at «den fri vilje» er en fornuftig byggestein i et samfunn.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 timer siden):

Så den som har mørk hud og blir mobbet «har det lettere» når de bleker huden og mobbingen stopper, enn hva en 80 år gamnel dame har det når hun ikke kan slutte å være gammel og fremdeles blir mobbet?

Joda, det er bedre å ikke bli mobbet enn å bli mobbet. Ut over det så ser jeg ikke at du har presentert noe annet enn tomme ord?

Det er enkelt.  Generellt er et problem som kan løses bedre å ha enn den som ikke kan løses.  Jeg trodde det var helt åpenbar, men du misforsto.  Problemet som læreren prøvde å løse (mobbingen) forsvant naturligvis når det gjelder meg men ikke den andre. eleven.

 

Sitat

Det hele begynte med at du lot til å mene at mobbing av hudfarge var verre enn mobbing av dialekt fordi man bare kan legge om. Når presentert for eksempler hvor filosofien din ikke gir det forhåndsbrstemte utfallet så blir du bare unnvikende og ordrik. Så kan vi bare være enige om at du synes at etnisk mobbing er verst, ingenting kan sammenlignes, og dette er en enosjonelt motivert holdning fra din side som du ikke evner å argumentere for?

Du kan godt tale på mine vegne, men du tar feil.  De fleste problemer er unike, det er sannt, men interesse for noe problemer beviser ikke at en mener de er de verste problemer.  Jeg deltar ikke på et norsk debattforum for å endre norsk samfunnet og derfor angriper de verste problemer, det ville vært utrolig dumt.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 minutter siden):

Generellt er et problem som kan løses bedre å ha enn den som ikke kan løses.  Jeg trodde det var helt åpenbar, men du misforsto.

Jeg har fremdeles ikke forstått hvorvidt det er noe å forstå, eller om du har noe å tilføre. Jeg har prøvd å spørre og å tolke deg, men jeg finner ikke noe av substans her. At du synes at bidraget ditt er viktig er greit nok, men det er ikke en objektiv indikator.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Daisy 🌸 skrev (3 timer siden):

Kjenner du ITtraktor, eller, siden du mener noe om hvor afrikansk han ser ut?

Nå forstår jeg Inspector slik at han foreslo at ITtraktor skulle snakke opp seg selv heller enn å snakke ned seg selv.

Jeg vet ikke om ITtraktor ser ut sånn som folk flest gjør l Thailand, India, Somalia eller Grønland, men han har gitt uttrykk for at han ser forskjellig ut fra det flertallet gjør i Norge.
 

Jeg er enig med Inspector i at å snakke så mye om at man har «feil farge» kanskje ikke er en god plan for egen velvære.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/9/2022 at 1:16 PM, knutinh said:

Nå forstår jeg Inspector slik at han foreslo at ITtraktor skulle snakke opp seg selv heller enn å snakke ned seg selv.

Jeg vet ikke om ITtraktor ser ut sånn som folk flest gjør l Thailand, India, Somalia eller Grønland, men han har gitt uttrykk for at han ser forskjellig ut fra det flertallet gjør i Norge.
 

Jeg er enig med Inspector i at å snakke så mye om at man har «feil farge» kanskje ikke er en god plan for egen velvære.

-k

Nå har riktignok jeg veldig sansen for mennesker som er grumpy, og den overdrevne smellingen er noe av det som gjør ITtraktor kul. 

Det sagt, jeg er ellers enig i at det er lurt å snakke opp seg selv.

Det jeg reagerte på var når man trekker assosiasjoner fra ‘feil farge’ til ‘afrikansk’. Da bør man tenke litt over hvor assosiasjonen kom fra.
 

Endret av Daisy 🌸
Lenke til kommentar
Daisy 🌸 skrev (3 minutter siden):

Hver gang jeg hører ‘feil farge’, så tenker jeg automatisk ‘rød’ :innocent:

Kanskje urbefolkningen i USA blir støtt av din assosiasjon?

Jeg tenker på den knallgule fargen som vi bruker på emoticons som strengt tatt bare passer på karakterene i Simpsons. Det er virkelig feil farge.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Daisy 🌸 skrev (28 minutter siden):

Nå har riktignok jeg veldig sansen for mennesker som er grumpy, og den overdrevne smellingen er noe av det som gjør ITtraktor kul. 

Takk for komplimentet! Jeg kan faktisk ikke huske sist noen syntes jeg var kul, folk synes stort sett jeg er kjedelig og sær. Men føler meg egentlig ganske misforstått av de fleste, alle virker å foretrekke overdrevent positive mennesker som bare jatter med og har de riktige meningene. Finnes det virkelig noe som liker negative og grumpy mennesker? 

Endret av ITtraktor
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/6/2022 at 8:55 PM, Regenburg said:

Sikter til hennes uttalelser:

"A black campaigner has said she has suffered "horrific abuse" on social media since revealing she was repeatedly asked where she "really came from" at a Buckingham Palace royal reception."

Describing how Lady Hussey touched her hair to see her name badge, she added: "Now, abuse doesn't have to be physical. But if you move my hair without permission, to me, that's abuse."

https://news.sky.com/story/ngozi-fulani-black-charity-boss-describes-horrific-abuse-after-revealing-palace-remarks-12762481

Litt av en opplevelse hun har vært gjennom.

--Nei det er feil, gi meg dokumentasjon

Gir dokumentasjon..

*Fordufter fra tråden *

 

 

klassisk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet jeg overdriver dette med feil farge litt. Men det er mest for å sette fokus på hvor latterlig det er at hvilken farge man har skal ha så mye å si, når man ellers er tvers igjennom norsk. 

Egentlig er jeg ganske fornøyd med fargen min, praktisk å slippe solkrem og å bli solbrent. Bare synd det skal være så mange ulemper grunnet fordommer og at folk automatisk foretrekker de med riktig farge. 

Det er ganske ironisk at manges største mål i løpet av sommeren er å bli brune. Som regel ender de bare opp rosa. For ikke å nevne de som bruker tusenvis av kroner på solarium og ender opp med hudkreft. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...