Gå til innhold

Rasime i det engelske kongehuset ?


Anbefalte innlegg

jjkoggan skrev (44 minutter siden):

Dette fokuset på hvis noen blir såret eller krenket gjør man ignorant til viktigere problemer som skader samfunnet 

Det høres ut som noe jeg kunne ha sagt.

Så hvorfor har jeg inntrykk av at du likevel mener at det å såre eller krenke noen er viktig å fokusere på - så lenge de har mørk hud?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DirekteDemokrati skrev (26 minutter siden):

Overhørte en samtale her om dagen der ei ung jente spurte når hun skulle gjøre det slutt med kjæresten sin (Han var jo tross alt utenlending, litt alkohol inne i bilde) Var ikke fordi han var slem eller noe. Men fordi han var utenlending..

Det høres litt ukonsekvent ut at hun ble kjæreste med en fyr som er utlending, på tross av at hun er rasist, og så vil dumpe ham fordi han er utlending?

Sitat

Edit: Syntes vi burde ha mer fokus. Lenge til hele den generasjonen har dødd ut, mange vil konvertere via sosialt press og kunnskap. 

Det finnes mange som har holdninger jeg ikke liker. Folk forsvarer dog sine holdninger.

-k

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 timer siden):

Blir du spurt om hvor du egentlig er fra på grunn av din hudfarge da? Det er dette med å bli redusert ned til sin hudfarge og få satt sin nasjonalitet i tvil som er problematisk. Ikke når det skjer én gang, men om det til stadighet gjentar seg.

De fleste blir jo spurt om hvor de kommer fra iblant, det er et veldig vanlig spørsmål å stille og det er jo ikke problematisk i seg selv.

Hun er jo britisk.

Hun har byttet navn og begynt gå i oppdiktede afrikanske klær, selv om foreldrene hennes er innvandrere fra Barbados. Dette kaller hun 'autentisk' på video. Blir som å treffe en australier som påberoper seg europeisk opphav og går med lederhosen, fransk alpelue og norsk bunadsjakke. Klart at man blir nysgjerrig.

Om noe gjorde vel denne 80 åringen en bullshittest da hun spurte hvor (faen) er du fra (egentlig). Og kvinnen med det oppdiktede navnet og den falske/hjemmesnekra 'autentiske' afrikanske klesdrakten ble hysterisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Det høres litt ukonsekvent ut at hun ble kjæreste med en fyr som er utlending, på tross av at hun er rasist, og så vil dumpe ham fordi han er utlending?

Det finnes mange som har holdninger jeg ikke liker. Folk forsvarer dog sine holdninger.

-k

Beklager, jeg som skrev litt dårlig. Hun diskuterte med venninna si, venninnen som sa at hun burde gjøre det slutt med han siden han er utenlending. Da sa hun "Ja jeg burde det"

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 time siden):

Hun har byttet navn og begynt gå i oppdiktede afrikanske klær, selv om foreldrene hennes er innvandrere fra Barbados. Dette kaller hun 'autentisk' på video. Blir som å treffe en australier som påberoper seg europeisk opphav og går med lederhosen, fransk alpelue og norsk bunadsjakke. Klart at man blir nysgjerrig.

Om noe gjorde vel denne 80 åringen en bullshittest da hun spurte hvor (faen) er du fra (egentlig). Og kvinnen med det oppdiktede navnet og den falske/hjemmesnekra 'autentiske' afrikanske klesdrakten ble hysterisk.

Finner ingenting som bekrefter disse påstandene annet enn på rasistblogger og blant Twitter-brukere som ser ut til å hetse henne. Ser ut til at det er en hatkampanje gående mot henne.

Jeg ser uansett ingen grunn til at det skulle gjøre måten hun ble snakket til og rasismen hun ble utsatt for noe som helst bedre, selv om det var sant.

Sky har gjort en bakgrunn på henne:
https://news.sky.com/story/amp/who-is-ngozi-fulani-the-domestic-abuse-charity-founder-subjected-to-racism-at-buckingham-palace-12759220

Og BBC skriver om hatkampanjen:
https://www.bbc.com/news/uk-63865890.amp

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Finner ingenting som bekrefter disse påstandene annet enn på rasistblogger og blant Twitter-brukere som ser ut til å hetse henne. Ser ut til at det er en hatkampanje gående mot henne.

Det er leit at noen blir såret når de er på besøk, og det er hårreisende om noen starter en hatkampanje (i betydningen løgner, trusler, ekskludering) hvis hun er en person som bare har rapportert om det hun fant ubehagelig.

Jeg prøvde å lese litt om denne kvinnen.

Hva er greia med at hun visstnok tidligere har beskyldt Charles og Camilla for «a survivor of domestic violence» ovenfor Meghan Markle? Hvis hun bare sier slikt uten å ha noe grunnlag så får det henne til å framstå som en aktivist eller noen med en agenda eller i alle fall noen med tvilsom «good-faith». Det gjør meg i så fall mer kritisk til den aktuelle situasjonen.

https://www.thenews.com.pk/amp/1015626-ngozi-fulani-previously-accused-king-charles-and-camilla-of-domestic-violence

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Det høres ut som noe jeg kunne ha sagt.

Så hvorfor har jeg inntrykk av at du likevel mener at det å såre eller krenke noen er viktig å fokusere på - så lenge de har mørk hud?

-k

Jeg bryr meg lite om følelser, det er dere som ser ut til å tro at rasisme bare gjelder følelser og hvis noen blir såret eller ikke

Hmmmm… et fokus på hudfarge i tråder om rasisme….?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (5 timer siden):

Du forstår sikkert at din anekdote ikke utgjør noe «slik er det» for alle. Jeg har ikke endret på min dialekt på 30 år, og det kommer så lenge jeg lever her til å gjøre det tydelig for andre at jeg ikke er født her.

Hvis noen blir mobbet for religionen de har så er ikke svaret «jammen, de kan jo bare slutte å ha religionen, det er jo bare kultur».

-k

Det er mulig å endre noens dialekt og religion, men umulig å endre noens hudfarge. At det kan være vanskelig er en annen sak 

Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Hva er greia med at hun visstnok tidligere har beskyldt Charles og Camilla for «a survivor of domestic violence» ovenfor Meghan Markle? Hvis hun bare sier slikt uten å ha noe grunnlag så får det henne til å framstå som en aktivist eller noen med en agenda eller i alle fall noen med tvilsom «good-faith». Det gjør meg i så fall mer kritisk til den aktuelle situasjonen.

https://www.thenews.com.pk/amp/1015626-ngozi-fulani-previously-accused-king-charles-and-camilla-of-domestic-violence

Denne saken koker virkelig suppe på en spiker da. Hele saken baseres på at en kommentator fra ytre-høyre nettstedet GBNews viser til en tweet fra henne som sier Markle per definisjon er offer for DV. Noe det er godt kjent at Markle og hennes mann Prince Harry mener hun er, fra det berømte intervjuet med Oprah en tid tilbake der de beskylder et medlem av familien for rasisme mot henne. Så det er jo ikke akkurat en helt vill påstand fra Fulani, dette.

The News International er forøvrig en pakistansk nyhetsside uten verdens råeste kredibilitet: 

https://mediabiasfactcheck.com/the-news-international/

Sitat

Overall, we rate The News International Right-Center Biased based on favorable reporting of Prime Minister Imran Khan, which promotes right-wing nationalism and populism. We also rate them Mixed for factual reporting due to the promotion of state propaganda and poor sourcing techniques.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DirekteDemokrati skrev (6 timer siden):

Mulig det er bare min familie etc (Arbeiderklasse i industriby). Men der er så si alle eldre rimelig rasister i varierende grad. Har smittet over på noen barna au. De er ikke aggressive rasister (Vil ikke gå opp til noen å være rasist som regel) men vil snakke veldig stygt bak ryggen demmes. Samt ekskludere. 

Overhørte en samtale her om dagen der ei ung jente spurte når hun skulle gjøre det slutt med kjæresten sin (Han var jo tross alt utenlending, litt alkohol inne i bilde) Var ikke fordi han var slem eller noe. Men fordi han var utenlending..

Min onkel sier stadig at vi burde skyte alle som er mørke i huden. Han sier dette med tunga i kinnet, men det er vist nivå av hans mening i det au. Da han gjentar dette hele tiden.

Min far var rasist, husker godt han sa til meg som ung "Du kan komme hjem med hvilken jente du vil men en "n ordet" kommer du ikke hjem med." Min far er i dag reformert etter å ha fått to barn som ikke sparer på kruttet. 

Tanter, onkler etc samme hele gjengen. Eneste som er "allright" er hun ene tanta som er super religiøs, hun vil vel ingen vondt. 
Jeg ser et voldsomt generasjons skifte her rundt meg. Tipper skifte er mye mindre i mer liberale plasser som Oslo, der befolkningen er mer "vandt" til det.

Dette er tanter/onkler født fra 50-70. Så begynne å bli gammelt. Men, de har jo også ofte viktige/ledende stillinger.. Synd for arbeidssøkende som er mørk i huden som søker der dem styrer sjappa.. 

Edit: Syntes vi burde ha mer fokus. Lenge til hele den generasjonen har dødd ut, mange vil konvertere via sosialt press og kunnskap. 

Takk for opplysende og ærlig innlegg. Åpenbart at det fortsatt er mye hat mot oss med feil farge. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (11 minutter siden):

Det er mulig å endre noens dialekt og religion, men umulig å endre noens hudfarge. At det kan være vanskelig er en annen sak 

Det er mulig å endre noens hudfarge. Se på Michael Jackson.

Jeg ser ikke at det gjør det noe mer spiselig å trakassere Michael Jackson.

-k

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...