Gå til innhold

Rasime i det engelske kongehuset ?


Anbefalte innlegg

FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

Folk er nysgjerrige og det er helt naturlig at folk spør om hvor man er fra om man ser annerledes ut og ikke er av samme etnisitet som urbefolkningen. Om jeg reiser til Kina eller afrika og får meg statsborgerskap der, så vil ikke jeg bli irritert og skrike rasisme i media om noen der nede spør om hvor jeg "egentlig" kommer fra. Om jeg får barn og barnebarn der nede, så vil jeg også lære dem om Norge og si til de at deres etniske opprinnelse via foreldrene er norsk.

Det er heller ikke så vanskelig å si at man har familie, slekt eller eventuelt ble adoptert, om man er født i det landet som vanligvis har en annen etnisitet enn deg selv. Eller om man er flyktning eller innvandrer, om det er det som er tilfelle. Om familien hennes har vært i Storbritannia i flere hundre år feks pga den transatlantiske slavehandelen, så er det vel bare å si det da?

Men det er veldig populært å være offer i dag, så jeg skjønner dette jaget om å komme i media for å sutre.

Enda viktigere enn hvis vedkommende blir krenket eller ikke er hvis majoritetrasen aksepterer folk som er annerledes som deres egne.  Blir en kjent som en somalier med et norsk pass eller ekte nordmenn som 100% tilhører samfunnet.   Blir du spurt hele tiden hvor du kommer fra så får du inntrykket at andre mener du blir aldri helt norsk.  Hvis folk ser på deg som utlending hele tiden så øker sjansen at du vil erfare forskjellbehandling, ikke nødvendigvis fordi andre er onde rasister men også fordi folk ikke ser på deg som helt norsk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QB4VTZbn
ITtraktor skrev (4 minutter siden):

Jeg er ikke veldig populær på Twitter heller, men føler meg ikke utilstrekkelig. Hvorfor gjør så mange det?

Skrev feil, har rettet teksten.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev (43 minutter siden):

Det finnes alltid idioter som sier dumme ting, og skaper dårlig stemning. På skolen, på universitetet, på arbeidsplassen, på lekeplassen. Det er noe ALLE opplever. Hvorfor definerer du livet ditt etter hva noen få tullinger har sagt i ditt nærvær? Hvorfor lar du disse menneskene dominere livet ditt?

Mitt inntrykk fra denne og flere andre debattråder, er at du er veldig ensporet og negativ i din tankegang. Jeg sier ikke dette for å være nedlatende, men jeg anbefaler at du snakker med psykolog. Dessuten å trekke inn Tinder og annet blir bare tull. Hvor mange tror du føler seg utilstrekkelig på sjekkeapper? Majoriteten vil jeg anta - uansett hudfarge. Gå å trene, kom deg i bedre form, kle deg bedre, få deg en god utdannelse. Dette er alle ting du kan gjøre, hvis du vil. Å synes synd på deg selv kommer du ingen vei med. Beklager å være brutal, men virkeligheten er brutal, og kun du kan gjøre ditt liv bedre - ingen annen.

Hvordan stanser han de som forskjellsbehandler ham fordi de mener han kan aldri bli helt norsk?  Skal han bare tåle det?  Jeg tror ikke terapi løser det 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Hvordan stanser han de som forskjellsbehandler ham fordi de mener han kan aldri bli helt norsk?  Skal han bare tåle det?  Jeg tror ikke terapi løser det 

Ja, det må han kunne tåle, men det betyr ikke at han skal akseptere det. Hvem er forresten "de"? Livet er ikke en popularitetskonkurranse. Fremstå velkledd, høflig og veltalende, og vær flittig og hardtarbeidende. Det er en strategi som faktisk fungerer, i motsetning til å drukne seg i selvmedlidenhet.

Norsk media har lagt opp til denne sutrementaliteten, hvor alle skal gå rundt å synes synd på seg selv, og det er en komplett blindgate. Ser noe av det samme i USA, med borgere som deltar i plyndring og voldelige protester, imens de klager over systemisk rasisme, men gadd aldri å gjøre en solid innsats på skolen i ungdommen, røykte masse dop i stedet for leksearbeid, og gjorde kriminalitet og havnet bak lås og slå. Samfunnet er ikke perfekt, men en ting er sikkert - handlinger har konsekvenser. Fokuser på deg selv først og fremst, og resten vil falle på plass etterhvert.

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev (4 minutter siden):

Ja, selvfølgelig må han må tåle det, men det betyr ikke at han skal akseptere det. For å ta en skikkelig floskel: Det handler ikke om hvordan du har det, men hvordan du tar det. Fremstå velkledd, høflig og veltalende for omverdenen, og vær flittig og hardtarbeidende. Da vil du klare deg bra.

Det blir litt som afroamerikanere i USA som løpet rundt og bedriver plyndring, imens de klager over systemisk rasisme, men gadd aldri å gjøre en solid innsats på skolen i ungdommen, røykte dop hele tiden, og gjorde kriminalitet og havnet bak lås og slå. Samfunnet er ikke perfekt, og jeg har sannelig opplevd skikkelig kjipe situasjoner selv også - drittsekker er det overalt. Din beste "hevn" er å leve et bra liv, og heller ha en treffende god kommentar på lager til neste gang noe liknende oppstår. Norsk media har lagt opp til denne sutrementaliteten, hvor alle skal gå rundt å synes synd på seg selv, og det er en komplett blindgate.

Ingenting å endre i samfunnet da,  han må bare jobbe hardere enn deg for å nå det samme målet,  ingenting å klage på?

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
jjkoggan skrev (20 minutter siden):

Ingenting å endre i samfunnet da,  han må bare jobbe hardere enn deg for å nå det samme målet,  ingenting å klage på?

Faktisk så gjør folk fra India, Japan, Kina m.fl. det like godt eller bedre utdannings- og lønnsmessig i Norge enn etniske nordmenn, og er meget godt representert i høystatus yrker som leger, ingeniører, advokater m.m. Hvorfor tror du disse gruppene gjør det såpass godt? Kan det ha noe å gjøre med arbeidsinnsats, vilje/evne til integrering og kulturelle verdier?

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar
Geir T skrev (16 minutter siden):

Faktisk så gjør folk fra India, Japan, Kina m.fl. det like godt eller bedre utdannings- og lønnsmessig i Norge enn etniske nordmenn, og er meget godt representert i høystatus yrker som leger, ingeniører, advokater m.m. Hvorfor tror du disse gruppene gjør det såpass godt? Kan det ha noe å gjøre med arbeidsinnsats, vilje/evne til integrering og kulturelle verdier?

Det fantes også slaver i USA som hadde det bedre enn noe hvite.  Ingen grunn til å eliminere slaveri da?

Endret av jjkoggan
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Jeg tror denne tråden har sklidd litt ut, og jeg fortsetter trenden.

Jeg har en søster som er adoptert, og jeg er ikke det. Utseendemessig er vi ulik, men veldig lik på mye annet.

Jeg snakket med søsteren min om dette med å bli spurt om "men hvor kommer du egentlig fra", i dag på vei til hytta.

Da hun var yngre syntes hun at spørsmålene var veldig irriterende. Å trassig i veldig lang tid svarte hun først "Jeg kommer fra Norge", om det kom oppfølgingsspørsmål, svarte hun "Hamar" og kom det et ytterligere spørsmål svarte hun med et spørsmål tilbake "Hvorfor spør du så mye om de greiene der?"

Spørsmålene førte til at hun fikk en følelse av å ikke være Norsk, selv om hun ikke kunne føle seg noe annet enn Norsk.

Samtidig kom det en følelse av at de som gravde, prøvde å "bevise" at hun ikke var Norsk - nettopp fordi hennes svar om at hun var fra Norge, ikke var et godt nok svar for de.

Disse spørsmålene kom oftest fra eldre, 40-50+, den gang.

Nå i voksen alder får hun ikke disse spørsmålene så ofte, med unntak av eldre, 60++

Om det har med at når hun var yngre, så tok de eldre seg til rette og at nå som hun er eldre tør de ikke spørre/grave eller om samfunnet har endret seg, er usikkert.

Nå bryr hun seg ikke om det spørsmålet, og svarer alltid "Norge", og forklarer alt det med adopsjon osv. om det kommer oppfølgingsspørsmål. Men det er jævlig irriterende å må forklare dette, gang, på gang, på gang.

Det vi begge synes er hysterisk, selv den dag i dag. Er når vi kommer i snakk med folk vi ikke kjenner og forteller at vi er søsken. Da ser du at rullegardinen går ned, det blir stilt og du ser kverna jobber på max. Å spørsmålene renner inn litt vagt før de tørr å bli mer direkte.

Spørsmålene blir omtrent: Hvor kommer faren din fra? Hvor kommer moren din fra? Har dere samme foreldre?

Nå er ikke alle slik, men det skjer.

Om alle hadde godtatt svaret "Norge" ville spørsmålet vært mindre irriterende.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
jjkoggan skrev (1 time siden):

Det fantes også slaver i USA som hadde det bedre enn noe hvite.  Ingen grunn til å eliminere slaveri?

Det siste landet som forbød slaveri var Mauritania, i 1981. Men slaveri der hadde selv etter 1981 få eller ingen rettsmessige konsekvenser, så landet har i realiteten fremdeles slaveri i dag, i 2022. Det finnes fremdeles titalls millioner slaver i verden, hovedsakelig i Midtøsten og Asia (inkludert barneslaveri og gjestearbeidere som blir fanget i land som nekter dem exit visa - jevnfør fotball-VM i Qatar, hvor tusenvis av gjestearbeidere har dødd under svært krevende arbeidsforhold).

Det var Vesten, og især Storbritannia, som fikk slutt på det offentlige/lovlige slaveriet rundt omkring i verden på 1800-tallet, inkludert i Afrika, noe som kostet hundrevis av europeiske liv. Men du har tydeligvis bestemt deg for at "den hvite mann" har skylden for "alt" som er galt. Lykke til med det. 🤷‍♂️

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Innvandringen til Norge er sinnsyk, og langt høyere enn det den var under koloniseringen av Amerika. Folk som blir påvirket av de negative konsekvensene masseinnvandringen fører med seg og ikke ønsker en slik radikal politikk blir som oftest kalt rasister av de venstreradikale. Noe jeg ikke bryr meg om overhode, da jeg vet bedre. 

F.eks at enkelte medlemmer av AP kaller FRP høyreradikale pga sin innvandringspolitikk, men de hopper da fullstendig bokk over at sitt søsterparti i Danmark har en tilsvarende, ja om ikke enda mer restriktiv innvandringspolitikk enn det frp har.

Å jeg lurer, hvorfor beskylder ikke den venstreradikale pressen i  Norge Japan for å være rasistisk? Ja egentlig alle verdens utenom Norge og Sverige må jo være rasistiske i deres øyne. 

Endret av Musefella
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Geir T skrev (2 minutter siden):

Det siste landet som forbød slaveri var Mauritania, i 1981. Men slaveri hadde selv etter 1981 få eller ingen rettsmessige konsekvenser, så landet har i realiteten fremdeles slaver i dag, i 2022. Det finnes fremdeles titalls millioner slaver i verden, hovedsakelig i Midtøsten og Asia (inkludert barneslaver). Det var Vesten, og især Storbritannia, som fikk slutt på det offentlige/lovlige slaveriet rundt omkring i verden på 1800-tallet, især i Afrika, noe som kostet hundrevis av europeiske liv. Men du har tydeligvis bestemt deg for at "den hvite mann" har skylden for "alt" som er galt i livet ditt. Lykke til med det. 🤷‍♂️

Du svarer ikke spørsmålet om logikken din.  Hva andre land/folk gjør/gjorde er irrelevant til denne tråd.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Daisy 🌸 said:

Dere som synes det er innafor å spørre om sånt, hvor kommer dere fra?

Jeg spør oppriktig, jeg ønsker å lære, jeg er så nysgjerrig, det er godt ment, jeg synes verden er et spennende sted!

(Men, det er klart, jeg gir meg ikke med å spørre og grave før dere innrømmer å være fra Trøndelag! :sleep2:)

Litt usikker på hva du mener med "om sånt", og jeg innrømmer ikke å komme fra Trøndelag, selv om slektsnavnet mitt kommer derfra...

Men jeg har aldri, noen gang, sittet ved et bord med alkohol oppå og fremmedfolk rundt, og opplevd at folk ikke spør "Hvor kommer du fra?" Den forventninga om å ikke bli spurt om bakgrunn, det er noe jeg assosierer med kriminelle. Her oppe var det et obligatorisk spørsmål, oss bleikrosa imellom. Det betyr "har vi noen felles referanser vi kan starte en samtale rundt?". Det eneste spørsmålet som er vanligere er "Hvor kjenner du <person> fra?" og det er fordi da har man allerede funnet en felles referanse og det første spørsmålet er unødvendig.

Jeg informerer om at spørsmålet "Hvor kommer du fra?" fulgt av oppfølgingsspørsmål er nummer én icebreaker i grisgrente Nord-Norge, og siden jeg har blitt spurt det samme på Tynset, i klubbkø i Oslo, på kollektiv av jenter som ikke sliter med samme bleikrosa farge som meg, i Skellefteå, på Gran Canaria, i München og på Mallorca, og taxi-sjåfører overalt, må jeg gå ut fra at den formen av spørsmålet ikke har noe med hudfarge å gjøre.

Og siden jeg ikke har annerledes hudfarge enn forventningene så blir oppfølgingsspørsmålet heller "Åja, kjenner du hun derre Tana fra Lakselv eller Olav fra Tromsø?" enn "Hvor kommer du egentlig fra?" men jeg er 93,8% sikker på at intensjonen bak i 89,3% av tilfellene er den samme - finne noen felles referanser å starte en samtale med.

Og så tror jeg at for de som har opplevd dette som en negativ ting, vil respondere litt likedan i alle de tilfellene der det ikke engang blir stilt et "egentlig" oppfølgingsspørsmål, som i de 10,7% der det ble stilt og det ikke gjaldt å finne felles referanser.

Ikke fordi de er hårsåre. Men fordi det kan være sårt. Eller, egentlig mest fordi disse diskusjonene tyder på total mangel på forståelse for at "Hvor kommer du fra?" er et spøsmål som normalt sett ikke er knyttet til hudfarge. Jeg kan huske det spørsmålet helt tilbake til før jeg begynte på barneskola, hundrevis av ganger. Det er et helt legitimt spørsmål.

"Hvor kommer du egentlig fra?" er noe helt annet. Som jeg skjønner at blir sårt.

Men hvis dere ikke kan akseptere normal nordnorsk kommunikasjonsstrategi fordi det ligner for mye på forskjellsbehandling - så følger følgende paradoks:

Hvis du sitter rundt dette bordet, og jeg denne ene gangen velger å ikke spørre deg og videre av hensyn derfor ikke de andre rundt bordet hvor de kommer fra - da har jeg gjort en diskriminerende handling på ekte. Er det bedre?

Etter å ha lest denne nøyaktig samme diskusjonen før, har jeg innsett at det virker å ha endret seg på Østlandet siden jeg bodde der. Men dette spørsmålet er på helt ekte en helt standard icebreaker som har lang tradisjon i bleikrosa samhandling blant ungdom, russ, studenter, konsertgåere, bygdefestdeltakere, og inntil den tradisjonen dør ut, er det å hoppe over "Hvor kommer du fra?" i disse sammenhengene reinhekla profilering. "I dag tør jeg ikke spørre hvor folk kommer fra, fordi..."

Og hadde du ikke spurt rett ut, hadde det blitt "I dag tør jeg ikke informere om hva begrepet betyr for meg, fordi..."

 

4 hours ago, Bastu said:

Jeg kan si at mens jeg var ute backpacking, var standardspørsmålet når du møtte noen hvor du kom fra. Det var en inngangsport for alle slags interessante diskusjoner.

Og det nøyaktig samme skjer om du går på bygdefest eller russetreff i hjemlandet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn
tommyb skrev (15 minutter siden):

Litt usikker på hva du mener med "om sånt", og jeg innrømmer ikke å komme fra Trøndelag, selv om slektsnavnet mitt kommer derfra...

Men jeg har aldri, noen gang, sittet ved et bord med alkohol oppå og fremmedfolk rundt, og opplevd at folk ikke spør "Hvor kommer du fra?" Den forventninga om å ikke bli spurt om bakgrunn, det er noe jeg assosierer med kriminelle. Her oppe var det et obligatorisk spørsmål, oss bleikrosa imellom. Det betyr "har vi noen felles referanser vi kan starte en samtale rundt?". Det eneste spørsmålet som er vanligere er "Hvor kjenner du <person> fra?" og det er fordi da har man allerede funnet en felles referanse og det første spørsmålet er unødvendig.

Jeg informerer om at spørsmålet "Hvor kommer du fra?" fulgt av oppfølgingsspørsmål er nummer én icebreaker i grisgrente Nord-Norge, og siden jeg har blitt spurt det samme på Tynset, i klubbkø i Oslo, på kollektiv av jenter som ikke sliter med samme bleikrosa farge som meg, i Skellefteå, på Gran Canaria, i München og på Mallorca, og taxi-sjåfører overalt, må jeg gå ut fra at den formen av spørsmålet ikke har noe med hudfarge å gjøre.

Og siden jeg ikke har annerledes hudfarge enn forventningene så blir oppfølgingsspørsmålet heller "Åja, kjenner du hun derre Tana fra Lakselv eller Olav fra Tromsø?" enn "Hvor kommer du egentlig fra?" men jeg er 93,8% sikker på at intensjonen bak i 89,3% av tilfellene er den samme - finne noen felles referanser å starte en samtale med.

Og så tror jeg at for de som har opplevd dette som en negativ ting, vil respondere litt likedan i alle de tilfellene der det ikke engang blir stilt et "egentlig" oppfølgingsspørsmål, som i de 10,7% der det ble stilt og det ikke gjaldt å finne felles referanser.

Ikke fordi de er hårsåre. Men fordi det kan være sårt. Eller, egentlig mest fordi disse diskusjonene tyder på total mangel på forståelse for at "Hvor kommer du fra?" er et spøsmål som normalt sett ikke er knyttet til hudfarge. Jeg kan huske det spørsmålet helt tilbake til før jeg begynte på barneskola, hundrevis av ganger. Det er et helt legitimt spørsmål.

"Hvor kommer du egentlig fra?" er noe helt annet. Som jeg skjønner at blir sårt.

Men hvis dere ikke kan akseptere normal nordnorsk kommunikasjonsstrategi fordi det ligner for mye på forskjellsbehandling - så følger følgende paradoks:

Hvis du sitter rundt dette bordet, og jeg denne ene gangen velger å ikke spørre deg og videre av hensyn derfor ikke de andre rundt bordet hvor de kommer fra - da har jeg gjort en diskriminerende handling på ekte. Er det bedre?

Etter å ha lest denne nøyaktig samme diskusjonen før, har jeg innsett at det virker å ha endret seg på Østlandet siden jeg bodde der. Men dette spørsmålet er på helt ekte en helt standard icebreaker som har lang tradisjon i bleikrosa samhandling blant ungdom, russ, studenter, konsertgåere, bygdefestdeltakere, og inntil den tradisjonen dør ut, er det å hoppe over "Hvor kommer du fra?" i disse sammenhengene reinhekla profilering. "I dag tør jeg ikke spørre hvor folk kommer fra, fordi..."

Og hadde du ikke spurt rett ut, hadde det blitt "I dag tør jeg ikke informere om hva begrepet betyr for meg, fordi..."

 

Og det nøyaktig samme skjer om du går på bygdefest eller russetreff i hjemlandet.

Takk, endelig en fornuftens røst. 🤪

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Jeg blir ofte spurt hvor jeg er i fra. Klikker ikke i vinkel og går til media fordet. Det må være lov å være nysgjerrig på andre folkeslag. En sterk overdrivelse både fra 2.genrasjons innvandreren og kongehuset. 

Har ei bestemor fra Amerika, og ble spurt hvor hun egentlig var fra. Klikket jeg i vinkel og gikk til media? Nei, det gjorde jeg ikke. Synes det var stas at noen viste interesse for min og min bestemors bakgrunn. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 timer siden):

Det fantes også slaver i USA som hadde det bedre enn noe hvite.  Ingen grunn til å eliminere slaveri da?

Hvis det finnes etniske minoriteter i Norge som har det bedre sosioøkokomisk enn gjennomsnittet/majoriteten så tror jeg at vi kan avvise en hypotese om at rasisme i Norge er et glasstak for alle etniske minoriteter.

Man kan fremdeles tenke seg at det finnes et slikt glasstak for _noen_ minoriteter. Jeg tror imidlertid at i eksempelet fra @Geir T så er det at (f.eks) Kinesere som er friske og flinke og arbeidssomme tar sjansen/får sjansen til å flytte hit, og ser muligheter i samfunnet. Andre etniske grupper har kanskje blitt «selektert» ved at de kommer fra et uutviklet land med mye krig. Det er helt andre kriterier og det er ikke overraskende om denne gruppen får et annet utfall.

Hvis du eller (beste-)foreldrene dine flyttet til et land på den andre siden av jorden så åpner det et sett muligheter, men også et sett utfordringer. Det er ikke overraskende om min «ætt» kunne ha et dårligere utfall enn de lokale om vi flyttet til Japan siden det vil kunne ta lang tid å lære språket, kulturelle koder og å bygge opp et kontaktnett. Kanskje er det en indikasjon på at det Japanske samfunnet er rasistisk, eller kanskje er det en indikasjon på at det er risiko forbundet ved å hoppe ut i det ukjente.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (17 timer siden):

Igjen, dette blir noe helt annet. 

Helt uenig.    Det er kanskje opplagt i ditt hode, men hva med alle oss andre som møter deg for første gang ?

Alle burde ha et minimum av stolthet over sitt opphav, sin dialekt, sine evner, sine tradisjoner osv. og ikke bare stigmatisere seg selv med «feil farge» som igjen medfører utenforskap.

Da er det også lett å parere henvendelser som kan misforstås og styre samtaler mot noe positivt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (16 timer siden):

Det er også veldig populært å bagatellisere andres problemer. 

Det er nok sant. Hvordan skal man gå fram for å diskutere og rangere forskjellige problemer?

1. Hvis noen sier at de har et problem, så er det et problem. De som snakker høyest og oftest har det største problemet.

2. Bare problem som berører meg betyr noe

3. Når noen beskriver et problem for seg så må vi lytte, spørre og bruke empati. Likevel kan det tenkes at vi ender på at «sorry, men det synes som et lite/ikke-problem».

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...