Gå til innhold

USB-C-kabel for å vise skjermbilde


Kutler

Anbefalte innlegg

(Litt vanskelig å vite hvor jeg skal poste denne, da det går på tvers av kabel, lading og skjerm.)

Jeg har endelig funnet ut at USB-C ikke er USB-C, til min store frustrasjon.
Jeg har en Microsoft Surface, som kun har USB-C-inngang (ikke HDMI eller DisplayPort e.l.). Gleden var derfor stor da jeg fant ut at jeg kunne koble eksterne skjermer til Surfacen ved å bruke en medfølgende USB-C-kabel. Den ladet skjermen i tillegg! Mens andre steder fungerte ikke kablene, da den eksterne skjermen protesterer på at det ikke er noen kilde å finne.

Grunnen er visstnok at det er en annen type USB-C, som heter USB-C PD eller USB-C Power Delivery. (Mulig jeg misforstår navnekonvensjonene her.)
Jeg vurderer nå å gå til innkjøp av en sånn kabel. Den eneste jeg har funnet så langt er denne fra Komplett, og den er ikke tilgjengelig.

Kjell & Company (som jeg trodde skulle være gode på dataustyr) har tilsynelatende ingen USB C (PD)-kabler tilgjengelig. De forstår "PD" som at det følger med en lader, noe som ikke er relevant for meg. "PD"-egenskapene må ligge "innebygget" i kabelen, så og si. Denne kabelen ligner svært på en kabel som jeg vet har "PD"-egenskaper, men når de ikke eksplisitt skriver det feiger jeg ut.

Noen som har forslag til kabel? Må det stå "PD" eller noe lignende for å vise at den kan brukes som kabel mellom skjerm og laptop? Jeg vurderer isteden å gå for noe sånn som dette, ettersom HDMI fortsatt virker som "standarden" som alle skjermer støtter, men jeg liker prinsipielt ikke så mye å bedrive for mye konvertering.

Endret av Kutler
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 minutes ago, Kutler said:

Gleden var derfor stor da jeg fant ut at jeg kunne koble eksterne skjermer til Surfacen ved å bruke en medfølgende USB-C-kabel.

Jeg forsto det som at usb-c kabelen fulgte med Surfacen. Fulgte kabelen med skjermen i steden? Og hvordan ser kabelen ut? Usb-c i begge ender? Usb-c i den ene enden og hdmi i den andre?

Hva er merke og modell på skjermen der det virker?

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 minutter siden):

Jeg forsto det som at usb-c kabelen fulgte med Surfacen. Fulgte kabelen med skjermen i steden? Og hvordan ser kabelen ut? Usb-c i begge ender? Usb-c i den ene enden og hdmi i den andre?

Hva er merke og modell på skjermen der det virker?

Ah, nei, det står kabler i skjermene. Noen fungerer, andre ikke. De som fungerer ser ut som de er USB-C i begge ender. Men da jeg tok med min egen USB-C-til-USB-C så fungerte ikke det, så det må være noe ekstra snacks inni kabelen i tillegg. Det er tydeligvis "PD"-delen.

Skjermene er Dell, litt varierende typer, men den ene heter "Dell UltraSharp 27 Monitor"

TwoFace skrev (7 minutter siden):

Om jeg forstår deg rett, så kan det være at du må gå inn på innstillingene til monitoren du plugger Surfacen til og bytte fra power til video output, slik at den både kan lade og vise bilde. Har selv en monitor jeg måtte gjøre dette med da den ikke viste noe signal.

Min erfaring med dagens teknologi er at enten så virker det med én gang, eller så virker det aldri. 😅
I alle fall, forsøkte jeg med alle mulige innstillinger på skjermen for å prøve å få den til å gjenkjenne min medbrakte USB-C-kabel, men den finner ikke kilden uansett. Med den "rette" kabelen finner den derimot skjermen min (og vice versa) med en eneste gang.

Endret av Kutler
Lenke til kommentar
Kutler skrev (1 minutt siden):

Skjermene er Dell, litt varierende typer, men den ene heter "Dell UltraSharp 27 Monitor"

Min erfaring med dagens teknologi er at enten så virker det med én gang, eller så virker det aldri. 😅
I alle fall, forsøkte jeg med alle mulige innstillinger på skjermen for å prøve å få den til å gjenkjenne min medbrakte USB-C-kabel, men den finner ikke kilden uansett. Med den "rette" kabelen finner den derimot skjermen min (og vice versa) med en eneste gang.

Dell-skjerm jeg også har.
Hvor mange watt lader surfacen på, hvor mye leverer monitoren over usb C? Det kan være at du må ha en litt mer "kvalitetskabel". Noen monitorer er vage for dårlige kabler.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor mener du det? Hvis du har en kabel som virker på en skjerm men ikke på en annen, så er det ikke kabelen som er problemet.

Nei. Det er forskjellige kabler som er plugget i skjermene som står rundt om kring. Jeg har forsøkt med min egen kabel på flere skjermer, og den fungerer ikke. Det må tydeligvis være rett type kabel.

 

TwoFace skrev (41 minutter siden):

Dell-skjerm jeg også har.
Hvor mange watt lader surfacen på, hvor mye leverer monitoren over usb C? Det kan være at du må ha en litt mer "kvalitetskabel". Noen monitorer er vage for dårlige kabler.

Det vet jeg dessverre ikke. Men Surfacen lades omtrent like fort som om jeg hadde plugget i en vanlig lader. 

Det er jo en kjip verden vi lever i hvis ikke man kan forvente minstekrav av en viss standard. Alle USB-C-laderne mine lader f.eks. telefonen min. "Kvalitetskabel" må vel i dette tilfellet være å regne at de er "klassifisert" som "power delivery" (eller hva det nå heter).

Lenke til kommentar
Kutler skrev (11 minutter siden):

Det vet jeg dessverre ikke. Men Surfacen lades omtrent like fort som om jeg hadde plugget i en vanlig lader. 

Det er jo en kjip verden vi lever i hvis ikke man kan forvente minstekrav av en viss standard. Alle USB-C-laderne mine lader f.eks. telefonen min. "Kvalitetskabel" må vel i dette tilfellet være å regne at de er "klassifisert" som "power delivery" (eller hva det nå heter).

Om en kabel laget til en mobil, la oss si den lader med 30watt. Hva tror du skjer om du bruker den ladekabelen mellom en Surface og monitor, hvis monitoren leverer 90watt slik som min gjør? Det går ikke. Den nekter å levere slikt for å beskytte surfacen fra å bli grillet, på en måte. Du må ha en bedre kabel. Det er ikke bare bare å bruke en usb C kabel og tro at du får både i pose og sekk dessverre. DU trenger nok en bedre kabel vil jeg tro.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Kutler said:

"Kvalitetskabel" må vel i dette tilfellet være å regne at de er "klassifisert" som "power delivery" (eller hva det nå heter).

Det er dessverre ikke så enkelt. Det har vært og er sikkert fremdeles et problem at usb-c kabler ikke har fungert som spesifisert i standarden. Det har visst vært vanskelig for produsentene å få til.

Hvor kommer "din" kabel fra?

Det viktige er at kabelen støtter "DisplayPort alternate mode", ikke Power Delivery.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kutler skrev (3 timer siden):

(Litt vanskelig å vite hvor jeg skal poste denne, da det går på tvers av kabel, lading og skjerm.)

Jeg har endelig funnet ut at USB-C ikke er USB-C, til min store frustrasjon.
Jeg har en Microsoft Surface, som kun har USB-C-inngang (ikke HDMI eller DisplayPort e.l.). Gleden var derfor stor da jeg fant ut at jeg kunne koble eksterne skjermer til Surfacen ved å bruke en medfølgende USB-C-kabel. Den ladet skjermen i tillegg! Mens andre steder fungerte ikke kablene, da den eksterne skjermen protesterer på at det ikke er noen kilde å finne.

Grunnen er visstnok at det er en annen type USB-C, som heter USB-C PD eller USB-C Power Delivery. (Mulig jeg misforstår navnekonvensjonene her.)
Jeg vurderer nå å gå til innkjøp av en sånn kabel. Den eneste jeg har funnet så langt er denne fra Komplett, og den er ikke tilgjengelig.

Kjell & Company (som jeg trodde skulle være gode på dataustyr) har tilsynelatende ingen USB C (PD)-kabler tilgjengelig. De forstår "PD" som at det følger med en lader, noe som ikke er relevant for meg. "PD"-egenskapene må ligge "innebygget" i kabelen, så og si. Denne kabelen ligner svært på en kabel som jeg vet har "PD"-egenskaper, men når de ikke eksplisitt skriver det feiger jeg ut.

Noen som har forslag til kabel? Må det stå "PD" eller noe lignende for å vise at den kan brukes som kabel mellom skjerm og laptop? Jeg vurderer isteden å gå for noe sånn som dette, ettersom HDMI fortsatt virker som "standarden" som alle skjermer støtter, men jeg liker prinsipielt ikke så mye å bedrive for mye konvertering.

1. Du har en Microsoft Surface

2. Du ønsker å koble til ekstern skjerm

3. Den eneste pluggen på Surface som er aktuell for skjermer er usb-c

4. Det følger med en usb-c kabel og du får bilde når du bruker den til å koble til en skjerm

5. Nå du bruker andre kabler enn den medfølgende så fungerer det ikke.

6. Du lurer på om du trenger en spesiell type usb-c kabel

Er det en grei oppsummering?

Er det et alternativ å koble Surface og ekstern skjerm til strømnettet hver for seg og bare bruke usb-c til å overføre bilde?

USB-C kan bety «alt og ingenting». Når standarden ble opprettet så åpnet de for at man kunne integrere alle mulige interfacer inn i usb-c, og så overlot de til produsentene å velge hva man skulle integrere. Det er oppskrift på forvirret bruker.

-k

Endret av knutinh
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 @knutinh: Ja, det er en glimrende oppsummering!

knutinh skrev (51 minutter siden):

Er det et alternativ å koble Surface og ekstern skjerm til strømnettet hver for seg og bare bruke usb-c til å overføre bilde?

Ja, det hadde vært greit, men jeg ser ikke hva strøm har å gjøre med dette. Den eksterne skjermen er alltid plugget i sin egen strøm. Enten så fungerer kabelen eller så gjør den ikke det. Så en helt standard USB-C-kabel, type mobil, som jeg har snakka om, fungerer ikke. Som @mobile999 var inne på.

Slenger inn noen bilder jeg har tatt tidligere.

I bilde 1 har jeg markert hvor kabelen er plugget inn (den mangler).
Bilde 2 og 3 viser hvordan kabelen ser ut (lik i begge ender).

Inked20221124_121707_LI.thumb.jpg.012423f41ec5671cb8ac3936a0f3f0b1.jpg20221125_140833.thumb.jpg.5e2f6579947721a7412d454f4ec592c0.jpg20221125_140807.thumb.jpg.9da1fadc6fe671af54150a421f0bc4b5.jpg

 

Og veldig hyggelig at det går an å få hjelp midt på natta :) 

Endret av Kutler
La opp noen bilder
Lenke til kommentar
On 11/26/2022 at 6:42 AM, Kutler said:

Ja, det hadde vært greit, men jeg ser ikke hva strøm har å gjøre med dette. Den eksterne skjermen er alltid plugget i sin egen strøm. Enten så fungerer kabelen eller så gjør den ikke det. Så en helt standard USB-C-kabel, type mobil, som jeg har snakka om, fungerer ikke. Som @mobile999 var inne på.

USB PD er rød sild her. Det er for å levere strøm. Det du er ute etter er en USB-C kabel som støtter DP Alt mode - altså DisplayPort over USB-C-kabel. Mange kabler til mobiltelefoner støtter ikke det; de implementerer kun USB 2.0.

Du må altså se etter en USB-C kabel som markedsføres med USB 3.0, 3.1, 3.2, eller med hastighetsangivelse som 5Gbps, eller 10Gbps. Det er typisk relativt tykke kabler.

https://www.biltema.no/kontor-teknikk/datatilbehor/datakabler/usb-type-c/usb-31-kabel-type-c-1-m-2000044528 er eksempel på en slik kabel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har vært gjennom den samme løypa og prøvd utallige USB-C kabler som ikke virket til skjer. Det inkluderer også noen tykke USB-C PD kabler som leverer 100W. Det kom ikke noe bilde. Da jeg kjøpte dyreste modell kabel fra Kjell og Co, så funket det problemfritt med HD og 4K skjerm. Tor den kostet 300 kr for 1 m. Tror ikke det sto noen spesiell merking på den.

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en jungel av standarder og hensyn å ta her.

Først må du være sikker på at skjermen faktisk har video inn på USB-C. Det er ingen selvfølge. Mange skjermer blir levert med USB-C for å kunne lade telefoner eller koble til USB-utstyr (mot datamaskinen).

Så har man og tilfeller hvor USB-C er deaktivert på skjermen. Eller bare ikke valgt som signalkilde.

Og sist men kanskje aller verst - det finnes ulike kabler og ulike standarder. Noen er gode og holder seg til standarden, andre er ræva og jukset til.

Dette med PD (Power Delivery) er ikke relevant til det du forsøker å få til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...