Gå til innhold

La oss boikotte Orkla!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gouldfan skrev (5 timer siden):

Det er jo pga at vi fikk inn importert viktig frukt og mat fra verden med skipsfart, dette gav følgelig mer vitamintilskudd og hjalp mot tæring.

Bare se til Frankrike der oppdrett av dyr er omtrent hellig, de lager mye bedre kjøttprodukter enn storindustri som Nortura etc.

En fun fact. Produksjonsdyr får vitamin og mineraltilskudd i kraftforet sitt, og må ha enda mere vitamintilskudd om de har mere gress enn kraftfor i kosten.

Jeg spiser lite kjøtt fra butikkene selv, og mest vegetarkost, men stortsett viltkjøtt når jeg lager kjøttmåltider hjemme.

I tillegg spiser jeg noe vitamin og mineraltilskudd, på samme måte som produksjonsdyrene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Noe gikk galt med quotingen din. Jeg har ikke skrevet teksten som er i boksen quotet som «knutinh» i posten din.

Ja, beklager. Jeg tenkte ikke på, eller forsto ikke i øyeblikket at "automatikken" i forumet ville rette sitatet mot feil person. Kan bare beklage. Jeg hentet nok sitatet fra feil sted i tråden.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (7 timer siden):

Det var jo fordi forfedrene dine var fattige, ikke noe galt idette, mine forfedre var heller ikke rike, men drev gård og hadde derfor nok av mat og dyr, og bilskrot.'

Poenget mitt var at maten var mer riktig priset da, med bedre kvalitet.

Forfedrene mine var fattige og drev gård. Og fiske. Og hva enn.

Du synes å leve i en boble som ligner litt på den Trump selger inn til velgerene: «alt var bedre før». Nei det var det ikke. Farfaren min jobbet på anlegg. Langt til fjells. Og fikk servert flesk som det hadde gått fluer i. Alternativ A: spisk flesk med larver. Alternativ B: ikke spis. Tror du at det var stort rom for å kreve en egen servering som var vegansk, steiner-økologisk, gmo-fri og etisk frittgående? Det tror ikke jeg.

Noe av bakgrunnen for opprettelsen av coop var at små butikker hadde monopol i små bygder, og utnyttet posisjonen til å selge dårlige matvarer og utnytte kunder som måtte kjøpe på krita. Vi hadde en sånn i hjembygda mi og gamlingene som handlet der tegner ikke et rosenrødt bilde av vellagret spekeskinke for å si det sånn.

Forfedrene mine spiste på seg gebiss fordi sirup var billig og tilgjengelig. Og fordi fluortannkrem ikke var en greie. Velstående barn hadde et mer variert kosthold og klarte seg bedre.

Å gå ned i levestandard for å få bedre liv er et tvilsomt konsept, men du er velkommen til å gjøre det på det selv. Jeg ber bare om at du ikke tvinger oss andre til å prøve det.

For å utdype:

Mange av oss burde spise mindre kjøtt, sukker, fett og alkohol. Og være mer i skogen. Og kjøpe grønnsaker i sesong og lage maten fra bunnen av. Og kjøpe fersk fisk på fiskebutikken (eller fiske den selv). Og vi trenger ikke strengt tatt tv-er til 1.5million som må heises inn med mobilkran. Men velstand er mer enn overdådig livsstil og jappe-vorter. Det er også mødre som får leve 4 år til pga kreftbehandling. Det er småbarnsforeldre som kan fylle ut et skjema på nett hos NAV heller enn å kjøre til et kontor. Det er et samfunn som kunne stoppes under covid uten at folk sultet. Hvis jeg blir ufør eller gammel så får jeg faktisk penger fra fellesskapet. Jeg tror at folk glemmer hvor sært det er historisk og globalt - sammenlign gjerne med Norge etter 1928 hvor folk _faktisk_ sultet. Kommunekassa var tom og barn hadde innhule kinn. Ikke bare frustrasjon over at Netflix var rundet. Veldig mange bra ting i samfunnet vårt henger sammen med at vi jobber med det som er «viktig» - bl.a. det som leder til noe som Amerikanere og Koreanere og Franskmenn vil kjøpe. Så lenge de vil kjøpe timene mine og er villige til å selge kreftmedisin tilbake så går det hele opp.

Hvis de stemmene i denne tråden som vil at vi skal isolere oss og at jeg skal tvinges til å plukke potet vinner fram så har vi ikke en vare å selge til de som lager dyr kreftmedisin, og da må mor bare finne seg i å dø 4 år tidligere. Fordi noen synes at vi bare skal bruke radioer lagd i Norge.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
47 minutes ago, knutinh said:

Å gå ned i levestandard for å få bedre liv er et tvilsomt konsept, men du er velkommen til å gjøre det på det selv. Jeg ber bare om at du ikke tvinger oss andre til å prøve det.

Det kan jeg si meg enig i.

"Gamle dager" med lite utviklet industri og lite utviklet landbruk finnes fremdeles. Man kaller det "utviklingsland" eller "tredje verden". For de som mener at man har mat med bedre kvalitet og sunnere livsstil i utviklingsland enn i i-land, da er det jo bare å reise bort og se.

En gang i tiden så var også Norge på mange måter et utviklingsland. Det må vel være noe tvilsomt om tingene var veldig mye bedre den gangen. Levevilkårene var nok heller en del dårligere, den gang, i forhold til nå i dag.

Det som jeg ellers mener å ha sett eller observert, det er at de som flytter fra i-land til u-land, så godt som alltid tar med seg matvanene fra i-landet, slik at "livet der nede" for en stor del videreføres på mat importert fra i-land. (USA/Europa/Kina/Australia).

En av fordelene med industrisamfunnet har vært mye bedre og billigere mat som nå er tilgjengelig for alle.

Den eneste måten å dempe fortjenesten hos Orkla og andre sterkt dominerende aktører i det norske markedet, det er økt konkurranse fra utlandet, slik at vi kan få priser på et internasjonalt nivå, i stedet for "høyest i verden" i kombinasjon med rike lokale "kolinialbaroner" som karrer til seg. 

Her bør Orkla og andre gjøre et valg og kjenne sin besøkstid og se litt på "behovet for tillitt i markedet".

Endret av arne22
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 time siden):

Forfedrene mine var fattige og drev gård. Og fiske. Og hva enn.

Du synes å leve i en boble som ligner litt på den Trump selger inn til velgerene: «alt var bedre før». Nei det var det ikke. Farfaren min jobbet på anlegg. Langt til fjells. Og fikk servert flesk som det hadde gått fluer i. Alternativ A: spisk flesk med larver. Alternativ B: ikke spis. Tror du at det var stort rom for å kreve en egen servering som var vegansk, steiner-økologisk, gmo-fri og etisk frittgående? Det tror ikke jeg.

Noe av bakgrunnen for opprettelsen av coop var at små butikker hadde monopol i små bygder, og utnyttet posisjonen til å selge dårlige matvarer og utnytte kunder som måtte kjøpe på krita. Vi hadde en sånn i hjembygda mi og gamlingene som handlet der tegner ikke et rosenrødt bilde av vellagret spekeskinke for å si det sånn.

Forfedrene mine spiste på seg gebiss fordi sirup var billig og tilgjengelig. Og fordi fluortannkrem ikke var en greie. Velstående barn hadde et mer variert kosthold og klarte seg bedre.

Å gå ned i levestandard for å få bedre liv er et tvilsomt konsept, men du er velkommen til å gjøre det på det selv. Jeg ber bare om at du ikke tvinger oss andre til å prøve det.

For å utdype:

Mange av oss burde spise mindre kjøtt, sukker, fett og alkohol. Og være mer i skogen. Og kjøpe grønnsaker i sesong og lage maten fra bunnen av. Og kjøpe fersk fisk på fiskebutikken (eller fiske den selv). Og vi trenger ikke strengt tatt tv-er til 1.5million som må heises inn med mobilkran. Men velstand er mer enn overdådig livsstil og jappe-vorter. Det er også mødre som får leve 4 år til pga kreftbehandling. Det er småbarnsforeldre som kan fylle ut et skjema på nett hos NAV heller enn å kjøre til et kontor. Det er et samfunn som kunne stoppes under covid uten at folk sultet. Hvis jeg blir ufør eller gammel så får jeg faktisk penger fra fellesskapet. Jeg tror at folk glemmer hvor sært det er historisk og globalt - sammenlign gjerne med Norge etter 1928 hvor folk _faktisk_ sultet. Kommunekassa var tom og barn hadde innhule kinn. Ikke bare frustrasjon over at Netflix var rundet. Veldig mange bra ting i samfunnet vårt henger sammen med at vi jobber med det som er «viktig» - bl.a. det som leder til noe som Amerikanere og Koreanere og Franskmenn vil kjøpe. Så lenge de vil kjøpe timene mine og er villige til å selge kreftmedisin tilbake så går det hele opp.

Hvis de stemmene i denne tråden som vil at vi skal isolere oss og at jeg skal tvinges til å plukke potet vinner fram så har vi ikke en vare å selge til de som lager dyr kreftmedisin, og da må mor bare finne seg i å dø 4 år tidligere. Fordi noen synes at vi bare skal bruke radioer lagd i Norge.

-k

Ser du ikke at dette har ingenting med gammel matproduksjon å gjøre? Det har med fattigdom å gjøre. Såklart samfunnsutviklingen i Norge kontra land som USA som fortsatt har sult og hjemløse i overflod er positivt vs negativt.

Det jeg mener er at maten godt kunne kostet litt mer, og vært bedre og lokalprodusert. Men det vil alltid være folk som har dårlig råd i et samfunn. De har ikke råd til gode brød, eller gode grønnsaker, eller godt kjøtt.

Så er litt todelt her, men fattigmannsmat er også idag dårlig for helsa akkurat som for tippoldeforeldrene dine.

Er du student med studielån, eventuelt et dårlig stipend, så lever man på mye usunn fattig mat. Nudler og makaroni, gammel kneip etc...

Det er store forskjeller på de studentene der pappa betaler alt, og de som må klare seg selv.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 minutter siden):

Ser du ikke at dette har ingenting med gammel matproduksjon å gjøre? Det har med fattigdom å gjøre.

Ser du ikke at hvis Norge bygger høyere tollmurer så vil vi bli fattigere?

Når du så nonsjalant ønsker at maten skal oppta en større andel av lønna til alle (og ikke bare deg selv) så betyr det at du ønsker å gjøre alle fattigere.

For å tilfredsstille en falsk drøm om at alt var så mye bedre før?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 minutter siden):

Ser du ikke at hvis Norge bygger høyere tollmurer så vil vi bli fattigere?

Når du så nonsjalant ønsker at maten skal oppta en større andel av lønna til alle (og ikke bare deg selv) så betyr det at du ønsker å gjøre alle fattigere.

For å tilfredsstille en falsk drøm om at alt var så mye bedre før?

-k

Det der er vel rødt kort for stråmenn?

Norge har de tollmurene vi behøver, for å drifte og beholde landbruket. Vi er et grisgrendt land, der det bor mye folk i distriktene, og vi har mye gårdsbruk. Dette er ting som er helt nødvendig både samfunnsmessig, jobber årsverk osv, og resurssmessig dvs norskprodusert mat.

Det eneste jeg sier er at maten kunne kostet litt mer, og istedenfor hatt bedre kvalitet.

Om maten er bedre så blir man ikke fattigere, forskjellen er at du får bedre mat. Dersom vi fortsetter i samme spor som nå så inneholder snart ikke iskremen engang melk, slik som i Sverige, Juicen kalles ikke lengre juice men äppel-Fruktdryck, sånn som i Sverige. Honningen er fra radioaktive skoger, kantarellene like så.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Man kan splitte selskapet eller legge til nye selskap. Det er ikke annet enn å gremmes over at det eksisterer et gigantisk selskap som produserer så mange elendige produkter. For de som har penger er det de fleste steder i Norge mulig å få tak i kortreist mat som er langt mindre prosessert.

Spis søppel, bli til søppel.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (20 minutter siden):

Det der er vel rødt kort for stråmenn?

Nei. Min påstand er at jo mer tollmurer, jo fattigere blir vi.

Hvor fattig ønsker du at vi skal være? Som nå? Fattigere? Rikere?

Hvor mange årsverk synes du vi skal spandere på en kreftpasient før vi gir henne opp?

Sitat

Om maten er bedre så blir man ikke fattigere, forskjellen er at du får bedre mat.

Det er lett å si når man er tørr, varm og mett.

Jeg vil la deg kjøpe akkurat den maten du vil, der du sitter i Sverige. Du vil regulere hvilken mat jeg får lov til å spise her i Norge.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Gouldfan said:

Om maten er bedre så blir man ikke fattigere, forskjellen er at du får bedre mat.

Men hva hvis nå det objektive faktum er at det forholder seg omvendt. Maten og kostholdet hadde en mye dårligere kvalitet før i game lager, enn det vi har nå. Bli da noen forbedring av å vende tilbake til et dårligere kosthold i gamle dager?

For eksempel så hadde man en mye større forekomst av hjertesykdommer som følge av "dårlig livsstil", hvor kostholdet vel sannsynligvis er en del av denne livsstilen.  

https://tidsskriftet.no/2016/05/kronikk/hjerteinfarkt-og-na-et-50-ars-perspektiv

15 minutes ago, BadCat said:

Spis søppel, bli til søppel

Hvilken indikatorer er det som tilsier at kostholdet i dag er dårligere enn det man hadde tidligere?

Levealder går opp. Kroppshøyde øker fortløpende. Hjerte og karsykdommer reduseres fortløpende. 

Finnes det noe saklig argument for at kostholdet i dag er dårligere?

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (2 minutter siden):

Hvilken indikatorer er det som tilsier at kostholdet i dag er dårligere enn det man hadde tidligere?

Finnes det noe saklig argument?

Kostholdet er vel både bedre og dårligere, langs litt forskjellige akser.

Vi har økt forekomst av diabetes type 2. Det henger antagelig sammen med muligheten for en sedat livsstil og lett tilgjengelig næringsrik mat som reklamen oppfordrer oss til å spise.

Ingenting tyder vel på at om potetene i pommes fritten kommer fra Hedemarken så får man mindre diabetes enn om den kommer fra Sverige.

Hvis samfunnet ønsker å regulere seg til lavere forekomst at diabetes så er neppe tollmurer løsningen.

https://www.fhi.no/nettpub/hin/ikke-smittsomme/diabetes/

Lenke til kommentar
arne22 skrev (14 minutter siden):

Men hva hvis nå det objektive faktum er at det forholder seg omvendt. Maten og kostholdet hadde en mye dårligere kvalitet før i game lager, enn det vi har nå. Bli da noen forbedring av å vende tilbake til et dårligere kosthold i gamle dager?

For eksempel så hadde man en mye større forekomst av hjertesykdommer som følge av "dårlig livsstil", hvor kostholdet vel sannsynligvis er en del av denne livsstilen.  

https://tidsskriftet.no/2016/05/kronikk/hjerteinfarkt-og-na-et-50-ars-perspektiv

Hvilken indikatorer er det som tilsier at kostholdet i dag er dårligere enn det man hadde tidligere?

Levealder går opp. Kroppshøyde øker fortløpende. Hjerte og karsykdommer reduseres fortløpende. 

Finnes det noe saklig argument for at kostholdet i dag er dårligere?

Her har du endel feil. Hjertesykdom øker pga nye kosthold som billig chips, gatekjøkkenmat, frossen pizza og brus,godteri.

Årsaken til at mange lever lenger heter Medisin. Det har kommet en stor utvikling i helsevesenet.

Matproduksjon var annerledes før, det samme var prisnivå. Dette er et faktum, og har ikke noe med at tippoldeforeldre levde på sirup.

Jeg tror jeg har hørt at de brukte sirup i familien min også, oldemor gav oss alltid vaffler med smør og melis, vi synes det var kjempestas, også hadde hun gule og røde plommetre, som både smakte og luktet godt.

Vi spiser allikevel WAY mer sukker og fett og salt i prossererte mat og godteri idag, forskjell her er noe vi kaller fluortannkrem og tannlege. 

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Gouldfan said:

Her har du endel feil. Hjertesykdom øker pga nye kosthold som billig chips, gatekjøkkenmat, frossen pizza og brus,godteri.

Hvis man ser på artikkelen far den norske legeforeningen så forholder det seg jo ikke slik.

Quote

I løpet av årene 1966 – 2012 har forventet levealder økt hos menn fra 71,1 til 79,4 år og hos kvinner fra 76,8 til 83,4 år (5). Mye av årsaken til dette er at langt færre dør av hjerteinfarkt nå.

https://tidsskriftet.no/2016/05/kronikk/hjerteinfarkt-og-na-et-50-ars-perspektiv

Bør man ikke også ta hensyn til virkeligheten?

Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 minutter siden):

Hvis man ser på artikkelen far den norske legeforeningen så forholder det seg jo ikke slik.

https://tidsskriftet.no/2016/05/kronikk/hjerteinfarkt-og-na-et-50-ars-perspektiv

Bør man ikke også ta hensyn til virkeligheten?

Dette har ikke så mye med kosthold å gjøre, men utviklingen i medisin og helsevitenskap.

De rike før var feite, late og røkte sigar.

Idag er de rike veltrente, har god sunn mat og røyker ikke.

De som drar ned snittet idag er truck-kjørere med sneip, som spiser blanding av prossesert ferdigmat og gatekjøkkenmat fra Esso.

Men disse lever også lenger pga kirurgi og medisin.

Endret av Gouldfan
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Her har du endel feil. Hjertesykdom øker pga nye kosthold som billig chips, gatekjøkkenmat, frossen pizza og brus,godteri.

Årsaken til at mange lever lenger heter Medisin. Det har kommet en stor utvikling i helsevesenet.

Sukkerforbruket er omtrent halvert de siste 20 åra;

https://www.nrk.no/norge/sukkerforbruket-stuper-i-norge-1.14786896

Sitat

Matproduksjon var annerledes før, det samme var prisnivå. Dette er et faktum, og har ikke noe med at tippforeldre levde på sirup.

Vi har en mannlig statsminister. Det er også et faktum. Og drepende irrelevant for diskusjonen.

Gouldfan skrev (5 minutter siden):

Dette har ikke med kosthold å gjøre, men utviklingen i medisin og helsevitenskap.

Har du lest noen kilder eller trekker du konklusjonene dine ut av bakenden?

«Antall kalorier i kosten sank klart fra 1980 til midten av 1990-tallet. Siden da har vi sett en svak stigning igjen, men vi spiser fortsatt færre kalorier enn i 1980.

Undersøkelsene kan gi inntrykk av at energiinntaket var høyere i 1960-årene enn i 1980/1990-årene, skriver Johansson.

Bruken av tilsatt sukker og sukkervarer er også rekordlav i dag. Vi spiste mye fram mot 2000, men etter det har sukkeret silt ut av norsk kosthold

I stedet har vi fått inn mye frukt og grønnsaker. Forbruket av grønnsaker er nesten doblet siden 1979. Og vi spiser også mer frukt og bær. Det er i tillegg mer kostfiber i maten vår nå enn før.«

https://forskning.no/overvekt-mat-og-helse/spiser-vi-mer-enn-for/441513

Lenke til kommentar

Jeg kjøper Kjøtt fra eget utsalg, fiskeprodukter fra en bil som kommer hver fredag, grønnsaker og egg fra bønder i nabokommunen, lokalt produsert ost.

Det må være flere år siden jeg spiste en Grandiosa eller Nugatti. Jeg ser ikke for meg at jeg verken trenger eller skulle ønske noen av merkevarene på lista. Poser, puilver, bokser og esker full av faenskap og gørr. Jeg vet ikke hva som er verst, å betale penger for noe slikt eller putte det i kroppen sin.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Sukkerforbruket er omtrent halvert de siste 20 åra;

https://www.nrk.no/norge/sukkerforbruket-stuper-i-norge-1.14786896

Vi har en mannlig statsminister. Det er også et faktum. Og drepende irrelevant for diskusjonen.

Har du lest noen kilder eller trekker du konklusjonene dine ut av bakenden?

«Antall kalorier i kosten sank klart fra 1980 til midten av 1990-tallet. Siden da har vi sett en svak stigning igjen, men vi spiser fortsatt færre kalorier enn i 1980.

Undersøkelsene kan gi inntrykk av at energiinntaket var høyere i 1960-årene enn i 1980/1990-årene, skriver Johansson.

Bruken av tilsatt sukker og sukkervarer er også rekordlav i dag. Vi spiste mye fram mot 2000, men etter det har sukkeret silt ut av norsk kosthold

I stedet har vi fått inn mye frukt og grønnsaker. Forbruket av grønnsaker er nesten doblet siden 1979. Og vi spiser også mer frukt og bær. Det er i tillegg mer kostfiber i maten vår nå enn før.«

https://forskning.no/overvekt-mat-og-helse/spiser-vi-mer-enn-for/441513

Siste 20 åra ja, er ikke det jeg snakker om....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (14 minutter siden):

Sukkerforbruket er omtrent halvert de siste 20 åra;

https://www.nrk.no/norge/sukkerforbruket-stuper-i-norge-1.14786896

Vi har en mannlig statsminister. Det er også et faktum. Og drepende irrelevant for diskusjonen.

Har du lest noen kilder eller trekker du konklusjonene dine ut av bakenden?

«Antall kalorier i kosten sank klart fra 1980 til midten av 1990-tallet. Siden da har vi sett en svak stigning igjen, men vi spiser fortsatt færre kalorier enn i 1980.

Undersøkelsene kan gi inntrykk av at energiinntaket var høyere i 1960-årene enn i 1980/1990-årene, skriver Johansson.

Bruken av tilsatt sukker og sukkervarer er også rekordlav i dag. Vi spiste mye fram mot 2000, men etter det har sukkeret silt ut av norsk kosthold

I stedet har vi fått inn mye frukt og grønnsaker. Forbruket av grønnsaker er nesten doblet siden 1979. Og vi spiser også mer frukt og bær. Det er i tillegg mer kostfiber i maten vår nå enn før.«

https://forskning.no/overvekt-mat-og-helse/spiser-vi-mer-enn-for/441513

Jeg leste linken som ble lagt ut og siterte den om du lurer. Leser dere ikke linkene deres selv?

Denne https://tidsskriftet.no/2016/05/kronikk/hjerteinfarkt-og-na-et-50-ars-perspektiv

Og tippoldeforeldre mine var mer enn 50 års perspektiv, jeg er 45.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sidekick skrev (På 28.10.2022 den 10.28):

Kom gjerne med eksempler hvilke billigmerker som er produsert av Orkla.

Salt potetgull som selges av Coop og Norgesgruppen. Xtra og eldorado. Er nøyaktig det samme bare forskjellige poser,

Begge er produsert av orklaeid selskap.

Og mye kosmetiske produkter er produsert av orklaeide selskaper. Og ikke alt er merket med produsenten, står veldig ofte laget for ikke laget av

Endret av Eskove
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...