Gå til innhold

Burde Taiwan evakueres til et nytt hjem?


Anbefalte innlegg

Jeg tror desverre de vil få lite til ingen støtte i en evt krig mot Kina. Mot en hær med over 100 millioner soldater, det er ingen sjans i havet Taiwan kan holde ut mer enn 1-2 måneder. Og det er lite tvilsomt de kommer til å få så mye internasjonale støtte som Ukraina får. Kanskje USA kan hjelpe de med å finne et nytt hjem? Er titalls av ubebodde øyer i Stillehavet som de kan oprette en ny stat. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du mener at 23 millioner kan evakuere til en ny øy? 
Hva med infrastruktur som veinett, kloakk, strøm, internett, vann, boliger, skoler og sykehus for å nevne noe? Hva med all industrien, type fabrikker og lignende som bidrar til inntekt for Taiwan? Skal alt bare bygges opp på nytt mener du? Hvem skal betale for det? Hvem skal ta den jobben? Kina? 😜 

Nei, da stemmer jeg heller for denne løsningen:
 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
5 hours ago, ForTheEmperor said:

Jeg tror desverre de vil få lite til ingen støtte i en evt krig mot Kina. Mot en hær med over 100 millioner soldater, det er ingen sjans i havet Taiwan kan holde ut mer enn 1-2 måneder. Og det er lite tvilsomt de kommer til å få så mye internasjonale støtte som Ukraina får. Kanskje USA kan hjelpe de med å finne et nytt hjem? Er titalls av ubebodde øyer i Stillehavet som de kan oprette en ny stat. 

Det var det vel de fleste tenkte om Ukraina også. Men...

Uansett hvor mange soldater Kina har så må de fraktes over havet. Et hav, Taiwan har brukt årtier på å forberede forsvaret av landet på dette. Jeg hadde ikke vært så sikker på Kinas suksess her. Det gikk ikke bra sist kina forsøkte seg. 

Lenke til kommentar

De fleste innbyggerne på Taiwan er Han-kinesere og snakker mandarin, så jeg tror ikke Taipei blir noe mindre levelig enn f.eks. Shanghai om det skulle bli en fredelig overtagelse. Rike, høyt-utdannede og politiske engasjerte vil nok se seg om etter nytt bosted, og jeg tror nok noen gjør det allerede.

Det store spørsmålet er hva som skjer rundt teknologi og halvlederindustrien. Det er problematisk om Kina dominerer denne, så på dette området vil det nok bli noe flytting. Gjetter på at Taiwan vil flytte noe produksjon ut av Taiwan for å bligjøre kunder, samtidig beholde så mye at det er verdt for allierte å forsvare øyen. 

Lenke til kommentar
Feynman skrev (11 minutter siden):

De fleste innbyggerne på Taiwan er Han-kinesere og snakker mandarin, så jeg tror ikke Taipei blir noe mindre levelig enn f.eks. Shanghai om det skulle bli en fredelig overtagelse. 

Sitat

Jeg leste et sted at Taiwanesere har fulgt nøye med på utviklingen og at færre og færre på Taiwan regner seg som Kinesere eller ønsker en overtakelse velkommen som et resultat.

Sitat


samtidig beholde så mye at det er verdt for allierte å forsvare øyen. 


Det er en interessant tanke at det beste forsvaret Taiwan kan ha er å gjøre seg uunnværlig i supply chain.

Endret av knutinh
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kina har rundt 3 millioner soldater. Taiwan består av rundt 70% fjellandskap, og har også veldig mye jungel. 
De har over 200 fjelltopper som er over 2800 meter høye. 
USA fant i Vietnam ut hvor vanskelig det er å kjempe mot små, mobile enheter som trekker seg inn i jungelen. 
USA fant ut hvor ressurskrevende det er å holde terreng og endte ofte opp med å sende styrker i angrep som trakk seg tilbake igjen etterpå og overlot territoriumet igjen til fienden. 

Taiwan kommer til å bli Kinas Vietnam om de angriper. De kommer aldri til å klare å ta full kontroll over landet og vinne krigen med mindre de er villige til å bruke atomvåpen og utslette hele øyen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

Jeg leste et sted at Taiwanesere har fulgt nøye med på utviklingen og at færre og færre på Taiwan regner seg som Kinesere eller ønsker en overtakelse velkommen som et resultat.

De fleste i Taiwan ønsker nok ikke å bli styrt fra Beijing, det er klart. Men om det skulle skje så vil nok mange bli boende. Jeg tror situasjonen vil bli mer lik Hong Kong enn Xinjiang for å si det sånn. Mange flytter fra Hong Kong, men det er vel rundt et par % av befolkningen vi snakker om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...