Gå til innhold

Dårlig arbeidsmoral


Gjest cf5f7...72f

Anbefalte innlegg

Gjest cf5f7...72f

Enkelt spm hvis dere er her på forumet og evt dere som har vært borti lignende

Hva er det som får dere til å ville være i en jobb hvor du vet at du er overflødig og det du gjør kan knapt kalles "jobb"?

Jobben hvor du kommer på morgenen, svarer 5-10 mail.  Ser på youtube / aviser mm frem til lunsj, Har et møte eller to. Svarer på 3-4 mail, ser på tiktok/insta noen timer og går hjem.

 

Jeg kan ikke si så mye om vår kunde,  Men jeg kan enkelt si at interntiden til vår kunde sine ansatte ble målt til over 20 timer per ansatt i uka.

Det er en stilling som gir frihet under ansvar for alle ansatte. Ikke hjemmekontor, men alle har eget kontor. Vi har siste årene sett en markant økning på interntid blant egentlig alle aldre. Dog de unge er i større antall ( Skal sies at når først vi blir ansatt til å finne ut av dette så er det en mistanke allerede fra ledelsen om dårlig arbeidsmengde ) Og det er mildt sagt skremmende.

Helt greit at det underbygger at samtlige bransjer burde prøve ut 4 dagers arbeidsuke.. Men likevel..

 

Jeg kan forstå at man til tider kjeder seg, men hvorfor i huleste heiteste sover folk om natta når de vet de ikke arbeider og får betalt for arbeid de ikke engang gjør? Det knyter seg i magen bare jeg tenker på det.

Til info så kan man i denne situasjonen helt fint klare å ha 100% fakturerbare timer hver dag. Og det er ofte slik, ( en av de større grunnene til hvorfor vi blir ansatt i første omgang, de som vet de har mye interntid i bransjen har vi sjelden jobbet for) 

 

Anonymous poster hash: cf5f7...72f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest cf5f7...72f skrev (4 minutter siden):

Enkelt spm hvis dere er her på forumet og evt dere som har vært borti lignende

Hva er det som får dere til å ville være i en jobb hvor du vet at du er overflødig og det du gjør kan knapt kalles "jobb"?

Jobben hvor du kommer på morgenen, svarer 5-10 mail.  Ser på youtube / aviser mm frem til lunsj, Har et møte eller to. Svarer på 3-4 mail, ser på tiktok/insta noen timer og går hjem.

 

Jeg kan ikke si så mye om vår kunde,  Men jeg kan enkelt si at interntiden til vår kunde sine ansatte ble målt til over 20 timer per ansatt i uka.

Det er en stilling som gir frihet under ansvar for alle ansatte. Ikke hjemmekontor, men alle har eget kontor. Vi har siste årene sett en markant økning på interntid blant egentlig alle aldre. Dog de unge er i større antall ( Skal sies at når først vi blir ansatt til å finne ut av dette så er det en mistanke allerede fra ledelsen om dårlig arbeidsmengde ) Og det er mildt sagt skremmende.

Helt greit at det underbygger at samtlige bransjer burde prøve ut 4 dagers arbeidsuke.. Men likevel..

 

Jeg kan forstå at man til tider kjeder seg, men hvorfor i huleste heiteste sover folk om natta når de vet de ikke arbeider og får betalt for arbeid de ikke engang gjør? Det knyter seg i magen bare jeg tenker på det.

Til info så kan man i denne situasjonen helt fint klare å ha 100% fakturerbare timer hver dag. Og det er ofte slik, ( en av de større grunnene til hvorfor vi blir ansatt i første omgang, de som vet de har mye interntid i bransjen har vi sjelden jobbet for) 

 

Anonymous poster hash: cf5f7...72f

Finner jeg meg i en slik situasjon gir jeg beskjed, jeg har ikke nok arbeid og jeg kjeder meg. Er det ikke mer å "gi" så finner jeg på prosjekter for å utvikle meg og selskapet. I sammarbeid med min nærmeste leder såklart. Å kjede seg på jobb er forferdelig. 

 

Dog er det mange år siden jeg hadde tid til å kjede meg. Men jeg har jobbet i olje/gass industrien, her kan det være mye dødtid... 

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest cf5f7...72f skrev (48 minutter siden):

Jeg kan forstå at man til tider kjeder seg, men hvorfor i huleste heiteste sover folk om natta når de vet de ikke arbeider og får betalt for arbeid de ikke engang gjør?

De har vel behov for søvn som alle andre. Situasjonen ville i hvertfall ikke blitt noe bedre om de sluttet å sove? I så fall ville de nok raskt blitt utbrente og sykmeldte. I ytterste konsekvens dødd. Veldig rart spørsmål. 

Endret av ITtraktor
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 4d176...12e

Du går på jobb
Du gjør jobben du er satt til å gjøre. Hvordan du løser denne er opp til deg selv bare du får jobben gjort
Du går hjem

Ser ikke problemet?

Anonymous poster hash: 4d176...12e

Lenke til kommentar
Gjest e57d0...8f1

Jeg kjente meg igjen i dette. Jeg burde sikkert ha tatt mer initiativ, funnet på egne arbeidsoppgaver osv, men vet du hva. Jeg gidder ikke. Jeg gjør oppgavene mine og får ros fra både leder og kunder. Det er ikke min skyld at firmaet egentlig ikke har bruk for meg. 

En dag kanskje de finner ut av det og sier meg opp. Den tid den sorg. 

Anonymous poster hash: e57d0...8f1

Lenke til kommentar
Gjest 4d176...12e skrev (Akkurat nå):

Du går på jobb
Du gjør jobben du er satt til å gjøre. Hvordan du løser denne er opp til deg selv bare du får jobben gjort
Du går hjem

Ser ikke problemet?

Anonymous poster hash: 4d176...12e

Ja, jeg skjønner heller ikke problemstillingen til TS. Gjør ikke de ansatte den jobben de er satt til å gjøre? Dersom bedriften har for få arbeidsoppgaver, er jo ikke dette de ansatte sitt problem? 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Curuion skrev (11 minutter siden):

Blir litt sånn til meg nå, ser altfor mye på youtube, spiller teite spill i browseren eller på mobilen, mens jeg venter på at noen trenger it-support. Burde bruke den ekstra tiden på å lære mer programmering..

Lag verktøy dere kan bruke i hverdagen, for å gjøre den enklere. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Salvesen. said:

Lag verktøy dere kan bruke i hverdagen, for å gjøre den enklere. 

Det som er plana, men sliter med å lage deadlines for meg selv for å faktisk få ting gjort. Bruker flere dager på ting som jeg vet får til på et par timer, om det hadde vært for en kunde f.eks.

Lenke til kommentar
Gjest 23329...205

Hvilke jobber er dette snakk om? 

Jeg er totalt utbrent etter et evig arbeidspress hvor det er altfor mye å gjøre med store mengder overtid. Dette høres fantastisk ut.

Anonymous poster hash: 23329...205

Lenke til kommentar
On 10/5/2022 at 3:24 PM, ITtraktor said:

De har vel behov for søvn som alle andre. Situasjonen ville i hvertfall ikke blitt noe bedre om de sluttet å sove? I så fall ville de nok raskt blitt utbrente og sykmeldte. I ytterste konsekvens dødd. Veldig rart spørsmål. 

De fleste har vel betalt per time. Ikke per stykk, meter, kilo, uke. Men timer. Da er det egentlig ikke noe annet å gjøre enn å være der de timene man skal, gjøre omtrent det man får beskjed om og ikke stort mer da man uansett ikke får betalt noe mer. De som skjønner dette kan gjøre det veldig bra samtidig som de brenner ut seg selv svært lite.

Lenke til kommentar

Jobbet med on-site support på flyplass. Selskapene betalte for at alt det tekniske utstyret ble vedlikeholdt og ble fikset raskt om det skulle slutte å virke. Det var vel i praksis kanskje 1 time jobb vanligvis på en 8 timers vakt. Dødtiden kunne jeg bruke til mitt eget programmeringsprosjekt.

Samme med opplegget jeg hadde i forsvaret. Veldig mye dødtid jeg kunne bruke til å utvikle software.

Alltid noe fornuftig man kan gjøre med dødtid. Betaler andre for tiden din bør man gjøre ting en ellers ikke har tid til men som trengs. F.eks forbedringer av interne systemer eller tilrettelegging av arbeidsprosesser etc.

På min forrige jobb brukte jeg det lille jeg hadde av dødtid til å lage jeg et verktøy for å hente ut kildekode fra SVN direkte til produksjonsserver med rollback-funksjonalitet slik at en enklere kunne sette ting i produksjon uten å være bekymret for om man kunne gå tilbake om noe feilet. Rollback var på filnivå på det som allerede kjørte i produksjon så det alltid virket om noen hadde tuklet direkte i prod (som er veldig uønsket).

Lenke til kommentar

Er ingen som greier å jobbe 7,5 timer helt fokusert i løpet av en arbeidsdag. Da skal isåfall jobben være såpass lett for deg at du trenger knapt å fokusere. 

4-5 timer med fokusert arbeid er mer enn nok. Man trenger pauser også. Noen av de mest produktive dagene er når jeg kan jobbe 4 timer fokusert på en oppgave. Noen av de mindre er når jeg har møter back-to-back 7 timer på rad der alt vi oppnår er å diskutere oppgaver som burde gjøres. 

Er jo mange ledere som kun har møter hele arbeidsdagen. De gjør faktisk ikke produktivt arbeid, de bare kommer med enkelte kommentarer og sier ting de har sagt mange ganger før. 

Jeg ville vært skeptisk å dømme folk basert på arbeidstiden. Det blir en veldig amerikansk og kvantitativ tilnærming. Det som teller er jo hva de produserer og om det er i tråd med hva arbeidsgiver forventer og ønsker.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, vil tro selskaper generelt hadde vært meget tjent på å tilby 4-5 timers arbeidsdag med fleksitid. Og kanskje ha et annet alternativ for dem som ønsker ni til fem. De kaster bort så utrolig mye penger på å betale ansatte for arbeidstid hvor de ikke er produktive.

Endret av Sentinelle
Lenke til kommentar
Sentinelle skrev (43 minutter siden):

Ja, vil tro selskaper generelt hadde vært meget tjent på å tilby 4-5 timers arbeidsdag med fleksitid. Og kanskje ha et annet alternativ for dem som ønsker ni til fem. De kaster bort så utrolig mye penger på å betale ansatte for arbeidstid hvor de ikke er produktive.

Det skulle en pandemi til for ledere å forstå at man kan være like, om ikke mer, produktiv med fleksibelt bruk av hjemmekontor. Det er overraskende hvor lite det eksperimenteres med arbeidstid og metoder, der man bare fortsetter med samme gamle tankegang man har hatt for 100 år siden da folk jobbet på fabrikk.

Kunnskapsjobber er noe annet, og krever en annerledes tilnærming fra arbeidsgivere. Det er ofte roligere perioder, så perioder med mye å gjøre. Fleksitid og hjemmekontor er to fine første steg. Men optimalt sett skulle man ha kontrollert arbeidstiden enda mer, og hatt flere muligheter til å ta flere sjanser og utvikle nye ideer. Mindre møtekultur, mer produksjon av grensesnitt for å gi ut og hente inn informasjon. 

En annen ting er at vi hjernen trenger pause. Hvis man har prøvd å spille et skikkelig intenst multiplayer dataspill vet man at det er grenser for hvor lenge man kan prestere på topp. Nyere forskning viser at hjernen trenger hvile for å fjerne avfallsstoffer som bygges opp når man fokuserer i lengre perioder. Det er nok ikke så rart at folk som trives veldig godt med jobben sin, også trenger hvile for å ikke brenne ut. 

Nå sier jeg ikke at det ikke finnes folk med dårlig arbeidsmoral. Men ikke tenk at selv om folk tar mye pauser så betyr det at de hadde gjort jobben sin bedre uten.  

 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...