Gå til innhold

Slik skal Volvoen din følge med på deg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det alltid sånn; 

"Dette er en drøm for korrupte overvåkningssamfunn" 

Dette systemet kommer til å redde liv; ulykkes-statestikken har skutt i været, og diverse skjermer med tilhørende distraksjoner blir løftet opp som mulig årsak.  

For det første; Nå vet vi ikke alle detaljer her, men sannsynligvis forlater aldri disse dataene bilen. For det andre: Dersom vi blir en del av ett korrupt overvåkningssammfunn, så kommer vi til å bli overvåket helt uavhengig av vilke avgjørelser vi tar i dag. I dag, nå, så henger datatilsynet på som en klegg og sikrer at data ikke blir misbrukt, i så høy grad at kriminelle i noen tilfeller blir beskyttet av datatilsynet. Alvorlige kriminalsaker ligger uoppklart fordi data må slettes. 

Så man tar en reel problemstilling ved ett system som redder liv og problematiserer det opp mot ett samfunn vi ikke har.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
XIFXEGLO skrev (16 timer siden):

 Hvorfor er det alltid sånn; 
"Dette er en drøm for korrupte overvåkningssamfunn" 

'Hvorfor' er et helt annet spørsmål som hva du egentlig antyder – nemlig at det ikke er sånn. Men beklager, all erfaring tilsier at det faktisk er slik. Dess flere muligheter teknologien gir, dess mer begjærlig griper makthavere (ikke bare de politiske) muligheten til å overvåke og ikke minst overstyre den gemene hop.
 

Som Stalin påstås å ha sagt – «Tillit er bra, kontroll er bedre…»

 

XIFXEGLO skrev (16 timer siden):

For det første; Nå vet vi ikke alle detaljer her, men sannsynligvis forlater aldri disse dataene bilen.

La meg da få presentere deg for «Crash Data Retrieval system» Et system der (typisk) ABS modulen  logger bortimot alt av kjøredata fra samtlige ECU i bilen for senere bruk av påtalemyndighetene. Et «EVENT DATA RECODER» system som er påbudt i hvert fall i USA.

 

Du skulle også sett listen av tillatelser til datadeling med både fabrikant og tredjepart jeg nekter bilen min.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
On 9/23/2022 at 7:16 PM, 1P4XZQB7 said:

'Hvorfor' er et helt annet spørsmål som hva du egentlig antyder – nemlig at det ikke er sånn. Men beklager, all erfaring tilsier at det faktisk er slik. Dess flere muligheter teknologien gir, dess mer begjærlig griper makthavere (ikke bare de politiske) muligheten til å overvåke og ikke minst overstyre den gemene hop.
 

Som Stalin påstås å ha sagt – «Tillit er bra, kontroll er bedre…»

 

La meg da få presentere deg for «Crash Data Retrieval system» Et system der (typisk) ABS modulen  logger bortimot alt av kjøredata fra samtlige ECU i bilen for senere bruk av påtalemyndighetene. Et «EVENT DATA RECODER» system som er påbudt i hvert fall i USA.

 

Du skulle også sett listen av tillatelser til datadeling med både fabrikant og tredjepart jeg nekter bilen min.

Kan du da gi meg noen eksempler på noe enn annet enn målrettede reklamer som resultat av overvåkningen vi utsettes for?  (og jeg understreker vi - jeg er såklart fullstendig klar over at andre land driver aktiv overvåkning der både ytringsfrihet og rettsikkerhet er tilintetgjort, men sånn er det ikke hos oss.)  

Og en "svart boks" i bilen må jo være en bra ting? Er det ikke bra at man får data til å både oppklare ulykker og å forbedre bilsikkerheten? Hvis ett barn blir meid ned av en i 80km/t i 40-sonen, så må det da banna bein være mulig å straffe vedkommende skikkelig når man finner bilen. Skillet mellom en ulykke og drap ligger i den boksen. Mener du at retten til personsikkerhet trumfer det?   

 

Lenke til kommentar
XIFXEGLO skrev (1 time siden):

Kan du da gi meg noen eksempler på noe enn annet enn målrettede reklamer som resultat av overvåkningen vi utsettes for?  (og jeg understreker vi - jeg er såklart fullstendig klar over at andre land driver aktiv overvåkning der både ytringsfrihet og rettsikkerhet er tilintetgjort, men sånn er det ikke hos oss.)  

Og en "svart boks" i bilen må jo være en bra ting? Er det ikke bra at man får data til å både oppklare ulykker og å forbedre bilsikkerheten? Hvis ett barn blir meid ned av en i 80km/t i 40-sonen, så må det da banna bein være mulig å straffe vedkommende skikkelig når man finner bilen. Skillet mellom en ulykke og drap ligger i den boksen. Mener du at retten til personsikkerhet trumfer det?   

 

Hvor høy eller lav strafferamme skal det være for at det er OK å spore alle og enhver, fordi en dust ikke klarer å oppføre seg? Hva er den nedre grensen du setter, hor du mener det er akseptabelt med statlig overvåkning?

For min del er den grensen temmelig høy. Jeg aksepterer ikke brikke i min bil, fordi en promille eller mindre kan finne på å bruke bilen feil. Det må være nok av andre metoder å løse forbrytelser og og/eller oppklare ulykker på enn konstant overvåking.

Jeg er helt med på "geofencing" som kan tvinge kjøretøyene til å holde 20-30-40 km  dersom man kommer inn i en slik sone, uten at den teknologien må sladre til myndigheter eller endog vite hvem som eier eller for øyeblikket kjører et kjøretøy.

Etterhvert vil og antikollisjonssystemene bli så bra, at en slik ulykke skal det vanskelig gjøres at finner sted i det hele tatt, igjen uten overvåkning som sender data til myndighetene. Gjerne ved at vei og kjøretøy kommuniserer og varsler om fotgjengere i området, som gjør at bil må redusere farten der fotgjenger befinner seg.

Selv om du aksepterer å gi fra deg friheten din, så finnes det mange av oss som ikke aksepterer det, men som heller ikke er råkjørere som skal hevde vår rett til å kjøre villmann i boligområder og rundt skoler. Og som vil gå langt i at man leter etter etter løsninger som ikke tillater overvåkning og rapportering til myndighetene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...