Gå til innhold

Hvem vinner riksdagsvalget i Sverige?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvem vinner riksdagsvalget i Sverige?   

29 stemmer

  1. 1. Hvem vinner riksdagsvalget i Sverige?

    • Venstresiden: Vänsterpartiet, Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centerpartiet
      7
    • De borgerlige: Liberalarna, Kristdemokraterna, Moderaterna, Sverigedemokraterna
      21

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer


Anbefalte innlegg

28 minutes ago, Gouldfan said:

Der er litt prisen å betale når du er på ytterfløyene er ikke så ofte SV, Frp eller SD har sjans på statsminister posten...

I Danmark fikk Fogh Rasmussen jobben, men jeg tror hans Venstre var mer mot sentrum annet enn at de var meget kritisk til innvandring.

I flerparti systemer er det ofte de tradisjonelle partiene eller Sentrum som får jobben. Fordi de har best sjanse til å få flertall. Dvs Samlende..

Spesielle med SD er jo at de i politikken sin nesten er et sosialistisk parti, i det minste plassert godt i sentrum. Det eneste som skiller SD er innvandringspolitikken. Det er ikke uten grunn Center hater SD mest av alle partiene. Men om ikke annet har de på mange måter vunnet siden de har fått de andre partiene til å endre sin politikk på dette området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
scuderia skrev (19 minutter siden):

Spesielle med SD er jo at de i politikken sin nesten er et sosialistisk parti, i det minste plassert godt i sentrum. Det eneste som skiller SD er innvandringspolitikken. Det er ikke uten grunn Center hater SD mest av alle partiene. Men om ikke annet har de på mange måter vunnet siden de har fått de andre partiene til å endre sin politikk på dette området.

Ja, det er et viktig poeng. SD sin økonomiske politikk blant annet blir beskrevet som lenger til venstre enn Socialdemokraterna og iblant Vänsterpartiet. På mange måter et sosialistisk parti, som Jon Georg Dale beskrev de som på NRK i går. De har nok hentet velgere fra hele den politiske aksen.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, 0laf said:

  
Det viktigste er selvfølgelig å spre budskapet på arabisk, slik Sosialdemokratene gjør :
 

Många partier har försökt att locka väljare som talar andra språk, inte bara socialdemokraterna. 25% av alla svenskar är födda utanför Europa, huvudsakligen kommer dom från Somalia och Syrien. Självfallet så försöker många att få jobb och vara en del av samhället, men när stora demografiska förändring sker väldigt snabbt så förändras ett land på både gott och ont.

För bara 10 år sen sades det att Sverige var ett förebildsland med våran humana flyktingpolitik, och att många länder kommer vilja ta efter oss inom kort. Tror inte riktigt att det stämmer längre

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Går foreløpig mot mindretallsregjering ja, men kan endre seg. For å sitere Frps Jon Georg Dale igjen så ønsker SD trolig ikke å sitte i regjering, og er heller ikke klare for det. De får likevel mye makt som støtteparti. Disse forhandlingene kommer til å bli vanvittig tøffe. M, KD og L mener jo egentlig det motsatte av SD i flere saker enn de er enige. Blir spennende å følge dette her nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (17 timer siden):

Mens andre har misforstått signaleffekten av å gneldre til det kjedsommelige om andre partier, disse fortjener takkekort fra SD etter valget.

Ifølge denne logikken, burde kapitalisme og oligarki ha blitt redusert til ca null pga alle tilhengere av kapitalismens trang til å gneldre til det kjedsommelige i godt over et århundre om at sosialisme vil bety verdens undergang. Ifølge denne logikken...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (7 minutter siden):

Ifølge denne logikken, burde kapitalisme og oligarki ha blitt redusert til ca null pga alle tilhengere av kapitalismens trang til å gneldre til det kjedsommelige i godt over et århundre om at sosialisme vil bety verdens undergang. Ifølge denne logikken...

Jeg tror faktisk at Moxnes & co får flere stemmer når noen advarer mot at de er farlige kommunister. Jeg tror Frp har dratt nytte av mye av det samme, det ligger vel i å være et protestparti.

I kampen mellom kapitalisme og sosialisme så er det vel mer jevnbyrdige ideologier med tunge aktører som representerer hvert sitt syn (selv om kapitalismen klart har dominert siden 90-tallet). Når en sosialist sier at kapitalisme fører oss rett til fortapelsen så er det ingen som «protesterer» ved å stemme Høyre, til det er kapitalismen alt for sentrumstung og akseptert.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (2 timer siden):

Ifølge denne logikken, burde kapitalisme og oligarki ha blitt redusert til ca null pga alle tilhengere av kapitalismens trang til å gneldre til det kjedsommelige i godt over et århundre om at sosialisme vil bety verdens undergang. Ifølge denne logikken...

Nja, vet ikke om jeg kjøper den sammenligningen der eller premissene deretter. Kapitalister har vel stort sett vært mer opptatt av å tjene penger enn å gneldre, vi så også i USA der propoganda som "better dead than red" t-skjorter var standaren lenge, ikke akkurat tilintetgjorde venstresiden i landet. Uansett bør begge sider ta til seg at folk flest er mer informerte enn noengang så argumenter som "de fra det partiet er slemme, så stem heller på oss" ikke overbeviser alle. 

 

Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Nja, vet ikke om jeg kjøper den sammenligningen der eller premissene deretter. Kapitalister har vel stort sett vært mer opptatt av å tjene penger enn å gneldre, vi så også i USA der propoganda som "better dead than red" t-skjorter var standaren lenge, ikke akkurat tilintetgjorde venstresiden i landet. Uansett bør begge sider ta til seg at folk flest er mer informerte enn noengang så argumenter som "de fra det partiet er slemme, så stem heller på oss" ikke overbeviser alle. 

 

Venstresiden har aldri eksistert i Usa det liberale demokratiske partiet er litt høyre for norske partiet Venstre. Egentlig er de mye lenger høyre enn norske høyre også når jeg tenker meg om.

Arbeiderbevegelsen ble slått ned med vold usa, eller likvidert (Hoffa/se the Irishman) eller korrupt av mafiaen som de søkte beskyttelse av mot bla staten og bedriftene.

 

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Venstresiden har aldri eksistert i Usa

Hva som utgjør venstresiden, eller høyresiden for den saks skyld, i et demokratisk samfunn for være opp til hvert enkelt samfunn å bedømme. USA er åpenbart mer generelt dreid mot høyre enn for eks Norge men det gir oss ingen rett til å formane ovenfor amerikanere som identifiserer seg meg og føler kompabilitet med tradisjonelle verdier fra venstresiden, som totalt sett tar for seg mye mer enn arbeiderbevegelsen. At en nisse fra supertrygge Norge, ikke deg spesifikt, skal fortelle dem at de er fake-leftists blir en smule arrogant kanskje?

Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (10 timer siden):

Hva som utgjør venstresiden, eller høyresiden for den saks skyld, i et demokratisk samfunn for være opp til hvert enkelt samfunn å bedømme. USA er åpenbart mer generelt dreid mot høyre enn for eks Norge men det gir oss ingen rett til å formane ovenfor amerikanere som identifiserer seg meg og føler kompabilitet med tradisjonelle verdier fra venstresiden, som totalt sett tar for seg mye mer enn arbeiderbevegelsen. At en nisse fra supertrygge Norge, ikke deg spesifikt, skal fortelle dem at de er fake-leftists blir en smule arrogant kanskje?

Det er ikke arrogant om det er historiske fakta. Klart det varierer mellom president-kandidatene. Er mer personfokus.

Klart de har jo en venstre høyre akse, men ikke noe likt det vi har i Europa. Ville bare poengtere dette

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I tradisjonelle høyre/venstre-saker som troen på marked, vilje til økonomisk omfordeling, troen/tilliten på en sterk stat, aksept for fagforeninger så ligger vel USA godt til høyre for oss.

Men hva med «moderne» progressive spørsmål som har blitt veldig betent og polarisert i USA? Jeg har inntrykk av at signifikant andel Amerikanere (flere enn Nordmenn) vil ha et samfunn helt uten politi, betingelsesløs adgang til abort og tung regulering for å få likt utfall for etniske minoriteter?

Man kan tenke seg at polariseringen er det som driver dynamikken her. Når man antar at halve befolkningen er ondsinnet så er det kanskje ikke så rart om man blir en slags karikatur av egne ståsteder politisk. Noe som bare gir mer næring til polariseringen.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Den store taperen I dette valget er Annie Lööf takk og pris. Hun byttet blokk på partiet sitt, som egentlig var blått, for å hindre SD å få makt. 

Svenskene svarte på ultimatumet med å stemme på Jimmie. 

Under valgsendingen så viste de tall på hvordan stemmene fra innvandrere fordelte seg mellom partiene, de stemte nesten utelukkende S og partiene til venstre. 

Jeg vet ikke om det er gitt ut tall for stemmefordelingen blant etniske svensker, men vil tippe at SD har godt over 30% oppslutning. Folket ser at de ikke kan fortsette som de har gjort siste 15 år. Heldigvis. La oss håpe at demokratiet fungerer, og at de nå får satt en stopper for den massive innvandringen som ødelegger samfunnet.

Vi gikk igjennom det samme her i Norge i 2015, plutselig var det en "tverrpolitisk enighet" om å slutte opp om innvandringspolitikken FrP hadde forfektet i ett tiår.

På grunn av den ulegitimerte merkingen av helt rasjonell politikk som rasisme og nazisme, som hele den Svenske politiske ventresiden har drevet med, så er kanskje Sverige ødelagt for alltid.

Demografien byttes ut i et svimlende tempo. Jeg spår at det blir en rød regjering ved valget om åtte år, og Nyans kommer inn i riksdagen. https://bulletin.nu/westerholm-partiet-nyans-kan-komma-in-i-30-kommuner?fbclid=IwAR1sLe8WdNG30RLCa_sXmWsCtTx6SrQSOvLrBYSxLvuqT_jKhepKyoMLNFc

1,2 millioner stemmeberettigede er utenlandsfødte og det øker. 

https://sverigesradio.se/artikel/over-en-miljon-valjare-fodda-i-ett-annat-land-sa-kan-det-paverka-valet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (15 minutter siden):

På grunn av den ulegitimerte merkingen av helt rasjonell politikk som rasisme og nazisme, som hele den Svenske politiske ventresiden har drevet med, så er kanskje Sverige ødelagt for alltid.

Nazisme er det ikke, men det er rimelig lite tvil om at SDs retorikk har noen elementer av rasisme og diskriminering i seg. En undersøkelse gjennomført i fjor viser at hele annenhver svenske (50%) mener SD er et rasistisk parti. Et mindretall på 40% svarte nei. Jeg tenker at når selv FpU og Frp-politikere i Norge betegner deler av SDs forslag som etnisk diskriminerende, så er det noe i det.

I rapporten fra Acta ble det rett før valget klart at 289 kandidater på valg i Sverige i år har gitt uttrykk for rasisme eller nazisme, og hele 80% av disse representerer SD. 

Dokumentasjonen finner du her. Det spenner fra personer som tidligere har deltatt på offentlige nazimarsjer i regi av Den nordiske motstandsbevegelsen eller er blitt straffedømt for hatefulle ytringer, til politikere som knyttes til kommentarer på forum som henvender seg særlig til rasister/høyreekstremister.

Så jeg synes ikke merkelappene de får er helt illegitime.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Snikpellik said:

Nazisme er det ikke, men det er rimelig lite tvil om at SDs retorikk har noen elementer av rasisme og diskriminering i seg. En undersøkelse gjennomført i fjor viser at hele annenhver svenske (50%) mener SD er et rasistisk parti. Et mindretall på 40% svarte nei. Jeg tenker at når selv FpU og Frp-politikere i Norge betegner deler av SDs forslag som etnisk diskriminerende, så er det noe i det.

I rapporten fra Acta ble det rett før valget klart at 289 kandidater på valg i Sverige i år har gitt uttrykk for rasisme eller nazisme, og hele 80% av disse representerer SD. 

Dokumentasjonen finner du her. Det spenner fra personer som tidligere har deltatt på offentlige nazimarsjer i regi av Den nordiske motstandsbevegelsen eller er blitt straffedømt for hatefulle ytringer, til politikere som knyttes til kommentarer på forum som henvender seg særlig til rasister/høyreekstremister.

Så jeg synes ikke merkelappene de får er helt illegitime.

Jeg snakket om politikken. Ikke personene. Kan godt være at hele partiet har hvite spisse hetter hjemme for alt jeg vet.

Men politikken er ikke rasistisk eller nazistisk. Ja, den er fremmedfiendtlig.

Hele europa fører en fremmedfiendtlig politikk, og det må vi, dersom vi slipper inn resten av verden så senker vi levestandarden såpass mye at samfunnet faller i fra hverandre.

Vi trenger noen som sier stopp, og samfunnene våre baserer seg på at det er oss og dem.

 

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar

SD har nok litt spesielle røtter, men de har en saklig og redelig partileder.

Jimmie er feks slettes ikke en Donald Trump.

Han er en typisk politiker, og selvom jeg er veldig uenig i mye av sakene deres, så synes jeg han er dyktig i jobben.. og jeg skjønner at de valgte han som leder.

Donald Trump i forhold er en bajas og villstyring og slettes ingen politiker.

Frps Sylvi Listhaug er feks mye mer konfronterende og radikal i uttalelsen enn Jimmie.

Men SD er et helt uskrevet blad i regjering. Og jeg trodde de fikk noen ministre, men det spørs, gjenstår å se om det skjer.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (Akkurat nå):

Jeg snakket om politikken. Ikke personene. Kan godt være at hele partiet har hvite spisse hetter hjemme for alt jeg vet.

Men politikken er ikke rasistisk eller nazistisk. Ja, den er fremmedfiendtlig.

Hele europa fører en fremmedfiendtlig politikk, og det må vi, dersom vi slipper inn resten av verden så senker vi levestandarden såpass mye at samfunnet faller i fra hverandre.

Jeg mener noen av deres politiske forslag definitivt er diskriminerende basert på etnisitet (rasisme), for eksempel forslaget om livstidsdommer i fengsel kun for områder hvor innvandrere er majoriteten av befolkningen. Som du også sier er flere av forslagene deres fremmedfiendlige (xenofobiske). De ønsker også å diskriminere basert på legning i asylpolitikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...