Gå til innhold

Salg: Hva er min pc egentlig verdt?


Anbefalte innlegg

Hei jeg har planer om å selge pcen min og jeg har ikke peiling på hvor mye den er verdt. Pcen er veldig solid og får veldig høy fps på de fleste spill. Jeg har brukt den i typ 4 år, men har skifta alle deler,  så noen deler er bare 1 år gammelt.

Her er specsa til pcen:

Intel(R) Core(TM) i5-9400F CPU @ 2.90GHz   2.90 GHz

nvidia geforce rtx 2060

16 gb innstallert ram

64-biters operativsystem, x64-basert prosessor

 

Kan noen hjelpe meg med hvor mye jeg burde liste denne for og på hvilken nettside?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke gitt mer en 3-4k for en slik maskin 

utdatert low end hardware er ikke desverre ikke noe bra. 

Du nevner derimot ikke hvilket kabinett, hovedkort eller strømforsyning her. Modell på skjermkort har også mye å si. 

Bilder av maskinen din gjør det også lettere å sette en pris. Ingen vil kjøpe en maskin som ser ut som en skrothaug 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
HW1 skrev (På 11.9.2022 den 10.41):

men jeg synes under 5000 for en pc med 2060 var veldig lavt

et 2060kort er et low-end kort for gaming.
Her er det tydeligvis en base-kort også og ikke et 2060max, 2060duo eller 2060Super
Dette var et veldig billig skjermkort med helt basic ytelse.

Og for å toppe det er det en i5 prosessor. Igjen er det et low-end produkt som var billig i sin tid.

Jeg hadde heller ikke gitt noe spesielt mer en 4000 for dette oppsettet med mindre kabinettet er av høy pris/kvalitet
Men jeg tviler på at TS har et kabinett til høye priser med rimelige komponenter inni.

Jeg har selv en PC med hakket bedre specs en det som oppgis her som nå er 2-3 år gammel og den kom på under 10k ny. (januar 2020 som byggeår)
PCutstyr raser i pris med mindre det er et XX90Ti som er skjermkortet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
MrMidget skrev (På 11.9.2022 den 10.26):

Jeg hadde ikke gitt mer en 3-4k for en slik maskin 

utdatert low end hardware er ikke desverre ikke noe bra. 

Du nevner derimot ikke hvilket kabinett, hovedkort eller strømforsyning her. Modell på skjermkort har også mye å si. 

Bilder av maskinen din gjør det også lettere å sette en pris. Ingen vil kjøpe en maskin som ser ut som en skrothaug 

 

Eskove skrev (På 22.9.2022 den 18.44):

et 2060kort er et low-end kort for gaming.
Her er det tydeligvis en base-kort også og ikke et 2060max, 2060duo eller 2060Super
Dette var et veldig billig skjermkort med helt basic ytelse.

Og for å toppe det er det en i5 prosessor. Igjen er det et low-end produkt som var billig i sin tid.

Jeg hadde heller ikke gitt noe spesielt mer en 4000 for dette oppsettet med mindre kabinettet er av høy pris/kvalitet
Men jeg tviler på at TS har et kabinett til høye priser med rimelige komponenter inni.

Jeg har selv en PC med hakket bedre specs en det som oppgis her som nå er 2-3 år gammel og den kom på under 10k ny. (januar 2020 som byggeår)
PCutstyr raser i pris med mindre det er et XX90Ti som er skjermkortet.

 

har dere sett prisene på finn i det siste ? jeg vil si dette eksemplet har eldre hardware en trådstarter viser til og skal ha nesten dobbelt av hva dere priser det til ( jeg sier ikke at prisene er rett verdi, men når alt annet er priset slik er det dumt og ikke gjøre det samme når man skal selge )

image.thumb.png.dbd5b73449e99e92e50627afcfc0380a.png

Lenke til kommentar

Eg synes ekstremt mye på finn er veldig overpriset, i hvertfall nok til at eg ikke vurderer å kjøpe det. Virker som om butikkene nå forstår seg bedre på pris, enn bruktmarkedet, og at finn prisene vil synke dramatisk om en måneds tid eller noe.

Eller så kjøper folk faktisk det som er listet der, eller de gir skambud og får napp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Pris kan f.eks beregnes slik, men det er markedet som til slutt bestemmer:

Kabinett: 300

Strømforsyning: 200

Hovedkort: 300

Prosessor: 400

Ram: 500

SSD: 300

Skjermkort: 2000

Windows lisens: 500

sum: 4500

Beløpet på hvert punkt vil avhenge av hva som er i maskinen og alder og tilstand.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (5 timer siden):

Eg synes ekstremt mye på finn er veldig overpriset, i hvertfall nok til at eg ikke vurderer å kjøpe det. Virker som om butikkene nå forstår seg bedre på pris, enn bruktmarkedet, og at finn prisene vil synke dramatisk om en måneds tid eller noe.

Eller så kjøper folk faktisk det som er listet der, eller de gir skambud og får napp.

etter og ha kjøpt et par bruke maskiner på finn de siste årene så må du prute på ganske mange maskiner, jeg lurer veldig på hvem som kjøper disse dyre gamle greiene, det er ofte jeg ser maskiner, typisk 1-2 år som er dyrere på finn en og kjøpe nye, for de som selger har ikke fått med seg eller bryr seg ikke om at ting synker i pris. ganske frustrerende og hande i, og nå er jeg på let etter en rimelig maskin til jr som trenger noe bedre end dagens maskin 

Lenke til kommentar
hatredFan911 skrev (5 timer siden):

Eg synes ekstremt mye på finn er veldig overpriset, i hvertfall nok til at eg ikke vurderer å kjøpe det. Virker som om butikkene nå forstår seg bedre på pris, enn bruktmarkedet, og at finn prisene vil synke dramatisk om en måneds tid eller noe.

Eller så kjøper folk faktisk det som er listet der, eller de gir skambud og får napp.

Fant noen produkter fra IKEA på finn hvor selger mente at produktet var verdt nesten tusenlappen mer enn IKEA selv. Om jeg skulle kjøpt noe PC deler via finn ville jeg prutet ned uansett pris omtrent. Det er sikkert mye overpriset men lite solgt til slike priser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil ( egentlig så håper jeg) at 90% av alle data ting som blir lagt ut på finn aldri blir solgt.. 

Prisene er jo helt hinsides all fornuft for enkelte ting.. At folk vil kjøpe en mac fra 2016 til 4000 spenn er jo ganske sykt spør du meg

En eldre gaming maskin som har 4-5 generasjoner tilbake teknologi er noe jeg selv aldri hadde kjøpt. Enkelte ting på finn er jo dyrere en hva du betaler for nytt i dag 

Lenke til kommentar

Prisene på Finn reflekterer at folk tror at deres gamle gaming rig er mye mer verdt enn det den egentlig er. Spesielt custom rigs som folk har puttet mye tid på å bygge selv, da ber de ofte om det dobbelte av hva den er verdt. En gammel PC som trådstarter beskriver her med gammel hardware vil jeg kanskje gi toppen 3 000 kr for. Men man kan jo legge den ut på Finn med en høyere pris og håpe at noen ikke vet bedre.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Mato skrev (På 29.11.2022 den 21.52):

 

 

har dere sett prisene på finn i det siste ? jeg vil si dette eksemplet har eldre hardware en trådstarter viser til og skal ha nesten dobbelt av hva dere priser det til ( jeg sier ikke at prisene er rett verdi, men når alt annet er priset slik er det dumt og ikke gjøre det samme når man skal selge )

image.thumb.png.dbd5b73449e99e92e50627afcfc0380a.png

Hva folk ber om og hva folk får er ikke det samme.

Ekstremt mye på finn er overpriset.

Kan faktisk få en helt ny pc med totalt bedre ytelse for samme prisen som mange brukte maskiner på finn.

Ekstremt mye ligger lenge og det meste blir ikke solgt.

Jeg kan godt legge ut min pc som jeg ny betalte ca 10 for til for ca 12 i dag om jeg skulle følge prisene på finn. (Ca 2 pr gammel)

Verdien brukt ville jeg satt på 4 til 5 tusen ikke 12 som prisene på finn tilsier.

 

Edit: ja i følge hva folk vil ha på finn er vist maskinen mer verdt nå en når den var ny. Noe som selvsagt bare er tøv. Men slik er det når folk overpriser varene sine

Endret av Eskove
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...