Gå til innhold

Får opptil 40.000 kroner for å erstatte bilen med elsykkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hallvard The Horrible skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal man ha EL-sykkel til 100.000,- (hvis 40% utgjør 40.000) når man kan kjøpe EL-moped for ca. 1/10 av prisen?
https://www.finn.no/mc/scooter/search.html?dealer_segment=0&engine_fuel=4&sort=PRICE_ASC 

Fordi en EL-moped ikke letter trykket på veinettet i samme grad, og gir langt større utfordringer med parkering i byen. 
Det sagt - ser veldig mange EL skutere og mopeder i trondheim nå om dagen, en veldig god utvikling det også.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

"Da Enova tidligere i år lanserte støtteordning til elmopeder og elmotorsykler, mottok de kritikk fra blant annet Syklistenes landsforening og Miljøpartiet de grønne, som heller ønsket støtteordninger for elsykler."

Mopeder og motorsykler kan ha MEGET store utslipp av giftige gasser, kanskje i noen tilfeller for enkelte kan vi snakke om en faktor på ca. 1000 i forhold til en "god" fossilbil.  De grønne har ikke tenkt gjennom den problemstillingen. Har de aldri sett den illeluktende blårøyken fra enkelte mopeder, den lukter og den er til å spy av?

Lenke til kommentar
hoj skrev (7 minutter siden):

"Da Enova tidligere i år lanserte støtteordning til elmopeder og elmotorsykler, mottok de kritikk fra blant annet Syklistenes landsforening og Miljøpartiet de grønne, som heller ønsket støtteordninger for elsykler."

Mopeder og motorsykler kan ha MEGET store utslipp av giftige gasser, kanskje i noen tilfeller for enkelte kan vi snakke om en faktor på ca. 1000 i forhold til en "god" fossilbil.  De grønne har ikke tenkt gjennom den problemstillingen. Har de aldri sett den illeluktende blårøyken fra enkelte mopeder, den lukter og den er til å spy av?

En støtteordning til elmopeder gir vel ikke mer utslipp av blårøyk? Jeg er usikker på hva du argumenterer for og imot her.

-k

Lenke til kommentar
Sampson skrev (På 5.9.2022 den 9.56):

Fordi en EL-moped ikke letter trykket på veinettet i samme grad, og gir langt større utfordringer med parkering i byen. 
Det sagt - ser veldig mange EL skutere og mopeder i trondheim nå om dagen, en veldig god utvikling det også.

I Nederland lar de deg kjøre de i sykkelfeltet. 

Lenke til kommentar
hoj skrev (6 timer siden):

 

Min tanke er at  mopeder og motorsykler bør bli elektriske, les mitt innlegg en gang til!

Jeg har lest den flere ganger men kan ikke heller du prøve å være tydelig?

Både elmopeder, elmotorsykler og elsykler erstatter potensielt mopeder og motorsykler. Å agumentere mot noen som heller vil gi støtte til et elektriske sykler med at blårøyk fra bensindrevne kjøretøy lukter ille henger ikke på greip.

Men kanskje du har en tankerekke som leder fram dit, som du ikke skriver eksplisitt ned?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Hva er egentlig problemet?

Elsykkel er det suverent mest samfunnsnyttige elektriske transportmiddelet. Likevel gir staten nå massiv støtte til alle andre elektriske transportmidler og null støtte til elsykler. Det er problemet.

Hvorfor må plutselig all støtte kanaliseres gjennom Enova? Når Enova setter seg på sidelinjen gjennom formålet om å kun støtte innføring av ny teknologi så la de bli på sidelinjen. Det finnes andre muligheter. En no-brainer å starte med er å fjerne momsen for elsykler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (6 timer siden):

Jeg har lest den flere ganger men kan ikke heller du prøve å være tydelig?

Både elmopeder, elmotorsykler og elsykler erstatter potensielt mopeder og motorsykler. Å agumentere mot noen som heller vil gi støtte til et elektriske sykler med at blårøyk fra bensindrevne kjøretøy lukter ille henger ikke på greip.

Men kanskje du har en tankerekke som leder fram dit, som du ikke skriver eksplisitt ned?

-k

Du misforstår @hoj fullstendig, og innser ikke at dere egentlig er helt enige.

Han viser til kritikken til Syklistenes Landsforbund og MDG som han mener er helt feil. Han antyder sterkt at de ikke ser at elsykler i liten grad erstatter mopeder og motorsyklister, og mener tydeligvis at det faktisk er viktigst at disse erstattes, nettopp FORDI dagens mopeder og motorsykler til tider forurenser mye, visst bl.a. ved mye blårøyk ved rusing av motoren på disse.

At en vanlig sykkel erstattes av en elsykkel, er tildels uheldig miljømessig og ikke nødvendigvis helsemessig bedre, fordi det gir mindre trening. Jeg ser dog at flere som etterhvert lar den tradisjonelle sykkelen med en elsykkel fortsetter å sykle, og i stor grad og har større glede ved å sykle med elsykkel, og derved sykler mer. Dermed får de helsefordelen fremdeles, fremfor å bli stillesittende hjemme eller bilister.

Noen bor så nær at de lett kan erstatte bilen med sykkel, men foretrekker elsykkel pga at man slipper å bli svett og varm, men de er fremdeles ikke fullgode erstattere for biler. Andre bor såpass langt unna at en elsykkel er mer for entusiaster som fremdeles ville vurdert en vanlig sykkel mot bilen. Men ender opp med bilen eller en moped/MC når de kan brukes.

Mange som bor innenfor rekkevidden av elsykkel, foretrekker disse av flere årsaker, og kjøper de uten å få støtte, og elsykler er allerede en suksess som ikke trenger støtte, selv om enhver hadde sagt ja takk til en god prisreduksjon.

En elmoped eller el-mc, gjerne en elektrisk mopedbil eller en 4-hjuls el-MC eller el-ATV, vil i langt større grad erstatte både tradisjonelle mopeder og MCer, men og biler i mange tilfeller. Er jo derfor mange ungdommer og unge uten barn foretrekker motoriserte 2-hjulinger til jobbtransport, pendling og som personfrakter til trening og andre fritidssysler. Ikke bare fordi de er "kule", men fordi de dekker et transportbehov.

Spesielt de som har en form for innkapsling av kupéen, som en el-mopedbil eller Renault Twizy som har dører med vinduer, vil kunne erstatte annen transport ikke bare i de varme årstidene når været er fra OK til varmt og fint, men og de dagene det pøser ned, og spesielt om vinteren, når mange med rette velger å la 2-hjulingene stå. 

Men enda viktigere enn å erstatte biler, er det at disse erstatter tradisjonelle mopeder og MCer, pga utslippet fra de tradisjonelle variantene med ice-motor. Fordi disse har slitt med å slå gjennom, så er det egentlig helt i Enova's ånd at disse får litt hjelp med støtte.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...