Gå til innhold

NVE: Så mye dyrere er strømmen blitt etter støtte


Anbefalte innlegg

shockorshot skrev (7 timer siden):

Med den de fyller opp i gasslagrene for øyeblikket og er en av prispressene på gass? Tyskland f.eks. skal jo ha 85% lagring innen oktober og de er foran skjemaet for å oppnå det. Husker da folk i våres sa det var umulig her på diskusjon.no

Jepp. Lageret deres er på litt over 20% av deres forbruk så det er kun en buffer som er avhengig av påfyll. Hadde alt vært tipp topp i energimarkedet hadde vi hatt lave priser :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shockorshot skrev (23 timer siden):

Meningsmålingene tyder på det motsatte. Det er ekstremt få som har skiftet partitilhørighet pga. strømprisene. Folk flest enten klarer prisøkningene og/eller har forståelse for situasjonen i Europa, og har ikke lyst til å være løpegutt for Putin.

Er du den nye propagandaministeren i AP? AP og SP er slaktet på siste meningsmålinger.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nautica skrev (På 28.8.2022 den 10.22):

En politiker som ikke rører seg er akkurat det vi trenger nå, yes.

Siste gang Norge var i en ekstrem situasjon hadde vi også en arbeiderpartiregjering som satt stille i båten under kommende 5års storm, tror den ble kalt Nygaardsvold-regjeringen.

Det er veldig kjipt med dyrere strøm, og fører til problemer for mange. Men la oss ikke dra ting heeeelt ut av proporsjoner heller, og sammenligne strømprisene med at landet blir invadert av Nazi-Tyskland (!).

Vi har tross alt ikke på langt nær de dyreste regningene i Europa, og vi har den klart mest generøse strømstøtteordningen her i Norge. Gjennomsnittlig en økning på ca 650,- i snitt per mnd. for en vanlig husstand, rundt 30%. 

Lenke til kommentar
Inspector skrev (På 28.8.2022 den 9.28):

Støre fortjener støtte nå, i det minste frem til neste valg. Splittelser og interne maktkamper i vesten er akkurat det Putin ønsker seg.

Støre har virkelig vasset i kriser fra dag 1 og har mer enn nok med å sitte stille i båten…..

Du har gått rett i propaganda fella og tror jo alt du hører fra Støre. Makan til løgnhals på direktesendt TV.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Det er veldig kjipt med dyrere strøm, og fører til problemer for mange. Men la oss ikke dra ting heeeelt ut av proporsjoner heller, og sammenligne strømprisene med at landet blir invadert av Nazi-Tyskland (!).

Vi har tross alt ikke på langt nær de dyreste regningene i Europa, og vi har den klart mest generøse strømstøtteordningen her i Norge. Gjennomsnittlig en økning på ca 650,- i snitt per mnd. for en vanlig husstand, rundt 30%. 

Den vil jeg gjerne at du begrunner bedre, gjerne med regnestykker som viser hvordan du får det til. Mine regninger er doblet, selv om jeg såvidt bikker 400 kWh i måneden, og ikke bruker noe på varmtvann og fyring.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (13 minutter siden):

Det er veldig kjipt med dyrere strøm, og fører til problemer for mange. Men la oss ikke dra ting heeeelt ut av proporsjoner heller, og sammenligne strømprisene med at landet blir invadert av Nazi-Tyskland (!).

Vi har tross alt ikke på langt nær de dyreste regningene i Europa, og vi har den klart mest generøse strømstøtteordningen her i Norge. Gjennomsnittlig en økning på ca 650,- i snitt per mnd. for en vanlig husstand, rundt 30%. 

Vi snakker om å ignorere det som skjedde det gangen og det som skjer i dag, det er sammenligning, invasjonen er ikke temaet selv om mange sammenligner salg av strøm til tyskland med det som skjedde i 40/45.

Det og si at mange har det verre en oss for å reddferdiggjøre dagens situasjon er på det beste uvitenhet.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar
mkotsbak skrev (31 minutter siden):

Vi snakker altså i snitt om 600 kr mer i snitt pr. mnd etter støtte. Vil tro de fleste sløser bort mer enn det på andre ting. Litt overdrevet disse kriseskriveriene. Kan jo bli mer til vinteren, men dette inkluderer vel da januar som vel er kaldeste måned. 

Vel, jeg personlig måtte ut med ca 40 til 60K ekstra i vinteren som gikk hvis jeg skulle holde lokalene mine like varme som jeg pleide og ha de, løsningen ble gass og redusere mengde arbeid, så ja for meg er det et unødvendig problem som jeg må løse på rimeligst mulig måte, dvs. vedfyring installeres i disse dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Den vil jeg gjerne at du begrunner bedre, gjerne med regnestykker som viser hvordan du får det til. Mine regninger er doblet, selv om jeg såvidt bikker 400 kWh i måneden, og ikke bruker noe på varmtvann og fyring.

Artikkelen vi diskuterer under kommer til 28% økning fra i fjor. E24s artikkel kommer til 3900,- økning første halvår, dvs. 650,- mer per måned enn i fjor. Dette gjelder da familiehusstand på Østlandet med litt over gjennomsnittsforbruk.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fluor1 said:

Er du den nye propagandaministeren i AP? AP og SP er slaktet på siste meningsmålinger.

Og hvordan går det med Høyre, Venstre, SV, KRF, MDG? Du vet, de andre partiene som er for dagens strømsystem?

SP har mistet velgere over lang tid, pga. de har blitt et populistisk parti og det er vanskelig å utøve populisme når man sitter i regjering med en av de to tradisjonelle styringspartiene. AP mistet tidligere fordi de opplevdes som mindre trygg i sin rolle under en krise enn hva Høyre gjorde under coronakrisen. Det har begynt å endre seg og AP har hovedsakelig stoppet lekkasjen. Det er ingen betydelig velgerflukt pga. strømkrisen, det er derimot noen som liker å rope jævlig høyt, være bitter og hytte mot skyene.

For informasjon, så stemmer jeg ikke på noen av de partiene i regjering eller som er i støtte. Men det er jo greit at du viser din bias med å tro at jeg støtter dem.

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4666

 

5 hours ago, minim said:

Jepp. Lageret deres er på litt over 20% av deres forbruk så det er kun en buffer som er avhengig av påfyll. Hadde alt vært tipp topp i energimarkedet hadde vi hatt lave priser :) 

Ja, er personlig spent på hva som skjer når Europa slutter med å har økt gasskjøp pga. oppfylling av lagre. Lurer på hvor kraftig gassprisen kommer til å reagere på det.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 timer siden):

Ja, er personlig spent på hva som skjer når Europa slutter med å har økt gasskjøp pga. oppfylling av lagre. Lurer på hvor kraftig gassprisen kommer til å reagere på det.

Siden lageret bare består i 20% av forbruket og kun er å anse som en buffer så vil det ikke påvirke nevneverdig. Redusert forbruk er det eneste som kan påvirke det og det oppnår man forsåvidt når bedrifter går konken og eller legger ned produksjonen fordi det blir for dyrt slik som Yara nå gjør rundtom I Europa. Husk også at de nå fyller lagrene I en periode uten nevneverdig forbruk så fylling vil gå langt tregere når forbruket øker med fallende temperatur.

Endret av minim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...