Gå til innhold

Strømsparing privat og offentlig


Anbefalte innlegg

Sitat

Ser ikke at noen har kommet med den problemstillingen. Så jeg spør gjerne tilbake, hvorfor i all verden skal noe være dyrt i Norge fordi det er dyrt i andre land?

Les innlegget om igjen. Dette er ikke min logikk, men logikken til enkelte av de minst seriøse meningsmotstanderene mine. At nordmenn er bortskjemt, og at strømmen burde koste mer, at vi sløser osv.

Vi har for lengst gjennomført det grønne skiftet. Vi er nær hundre prosent fornybar, selv bilene våre er elektriske. Ingen grunn til å skamme seg over høyt vann- og strømforbruk når man har så mye vann.

 

 

 

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal vann være dyrt i Norge, bare fordi det er dyrt i andre land?

De samme fjellene som gjør det vanskelig å få til skikkelig vei og jernbane har i det minste hjulpet oss med rikelig regn til vannkraft og rent drikkevann. 

Du vil finne at andre land har overskudd av andre ting, men vi krever ikke at spanjoler skal bruke ullgenser og regnfrakk i sympati med nordmenn. De bruker solskinn som fulle sjømenn og har et kvalmende overforbruk av soltimer.

Du er inne på noe her. Det er viktig at hver nasjon bruker sine komparative fortrinn. F eks har Danmark et fortrinn innen landbruk, som Norge ikke har. Spania kan kanskje satse på sol som energikilde? Det betyr ikke at Danmark og Spania skal dele dette med Norge. Norge hadde et fortrinn på vannkraft, og jeg tenker det var en tabbe å legge de to siste utenlandskablene. EU eller EØS fungerer nok best samlet sett når hver nasjon utnytter sine komparative fortrinn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (På 2.9.2022 den 20.12):

Les innlegget om igjen. Dette er ikke min logikk, men logikken til enkelte av de minst seriøse meningsmotstanderene mine. At nordmenn er bortskjemt, og at strømmen burde koste mer, at vi sløser osv.

Vi har for lengst gjennomført det grønne skiftet. Vi er nær hundre prosent fornybar, selv bilene våre er elektriske. Ingen grunn til å skamme seg over høyt vann- og strømforbruk når man har så mye vann.

 

 

 

 

100%. At vindturbiner skal redde miljøet og skaffe billig of stabil strøm er en bløff og en svindel som lobbyister har klart å lure politikerne til å sluke med søkk og snøre. Det er hverken billig, miljøvennlig eller bærekraftig. Vannkraft er grønt, det er billig å produsere og sørger for å skaffe energi til vårt lille land - helt til krigen i Ukraina  utenlandskablene ble bygget og arvesølvet vårt ble solgt ut gjennom ACER-avtalen som folket ikke ble spurt om.-

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sverige vil gjennomføre offentlig strømbesparing, og jeg ment bestemt Norge må følge etter, ettersom den offentlige Norge bruker altfor mye strøm; strømforbruket har egentlig mangedoblet seg i de siste tretti til førti år. Vi må kunne reservere strøm for samfunnsnyttige og nasjonale viktige virksomhet. Husholdningene må oppmuntres til å spare på strøm for å kunne ha nok oppvarming om det skulle bare være i selve soverommet. 

Det er på tid for en nasjonal dugnad i Norge. Vi trenger strøm for arbeidsplassene og oppvarming. Selv gatelyktene kan unnvære når disse ikke er viktig. Hvis vi kan se stjerneklare netter i vinteren, er målet nådd. 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Hele forbruket vårt er der med god grunn, så du kan ikke kutte uten konsekvenser. Gatelys hjelper folk å finne veien, og forebygger ulykker og kriminalitet.

Når folk ikke har råd til å holde varmen eller vaske seg, kan vi få økt spredning av sykdom (glemt coronaen?) og parasitter som lus og skabb.

Med en nasjonal dugnad kunne vi kanskje klare å få gjort noe med eksportkablene.

Kun da vil Tyskland få ut fingeren, og ombestemme seg angående nedleggelse av egne kraftverk. 

Husk: dette handlet ikke om tørke eller Ukraina. Dette handler om at Tyskland ikke ønsker å produsere strøm selv, og at Norge er forpliktet via EU til å sørge for at tyskere likevel får strøm.

Tyskland har en del å rydde opp i, inkludert pro-russisk infiltrasjon.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Vi hadde ikke store problemer i 1970-tallet da det offentlige strømforbruket var mange ganger mindre, og husholdningene kan skru ned strømforbruk nå som det er strømstøtte, på et lavere nivå enn vanlig, blant annet ved å være sparsomt der det gjelder; men da må alle - alle, også disse som har råd til å betale - få streng beskjed om å kutte ned strømbruk som burde være under kommunal overvåkning for å påse at ingen bruker mer eller mindre. 

Det er for sent med eksportkablene som skal stenges av om vannivået i magasinene blir for lav, alle tenkelige virkemidler er utgått på dato. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, JK22 said:

Vi hadde ikke store problemer i 1970-tallet da det offentlige strømforbruket var mange ganger mindre, og husholdningene kan skru ned strømforbruk nå som det er strømstøtte, på et lavere nivå enn vanlig, blant annet ved å være sparsomt der det gjelder; men da må alle - alle, også disse som har råd til å betale - få streng beskjed om å kutte ned strømbruk som burde være under kommunal overvåkning for å påse at ingen bruker mer eller mindre. 

Det er for sent med eksportkablene som skal stenges av om vannivået i magasinene blir for lav, alle tenkelige virkemidler er utgått på dato. 

start selv og fyr opp mål i en park så kan du også vaske klærne i askerselva. 

Norge skal ikke lide pga Tyskland ikke vil lage en strøm kutt alle kabler til tyskland steng gaskranene til europa la dem fryse for at de tilater tyskland og holde på slik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Night- skrev (12 timer siden):

kutt alle kabler til tyskland steng gaskranene til europa la dem fryse for at de tilater tyskland og holde på slik

Dette forslaget vil føre til langt større negative konsekvenser for Norge enn kun høye strømpriser. Tyskland er selve motoren i den europeiske økonomien, og er Norges nest største eksportmarked. Ikke minst går tre fjerdedeler av norsk eksport til EØS. Du kan jo da tenke deg hva en nedstenging av tysk industri vil få av enorme negative økonomiske utfall for oss her i Norge.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Snikpellik said:

Dette forslaget vil føre til langt større negative konsekvenser for Norge enn kun høye strømpriser. Tyskland er selve motoren i den europeiske økonomien, og er Norges nest største eksportmarked. Ikke minst går tre fjerdedeler av norsk eksport til EØS. Du kan jo da tenke deg hva en nedstenging av tysk industri vil få av enorme negative økonomiske utfall for oss her i Norge.

Korrekt vil ha konsekvenser, men skal Tyskland få komme unna dette uten noen form for ansvar? det er Tyskland som er ansvarlig for den krisen europa er oppi nå.

 

Viste du forresten at tidligere Gerhard Schröder tidliger forbundskanslere i Tyskland sitter i styret i NordStrom 1 og 2? og alle valg Tyskland har tatt har direkte berkiet både han og Merkel? Stenging av atomkraft er bare toppen av isberget.  Tyskland og tyskere må fyrse og ha det veldig vondt før de lærer og kaste ut disse folkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Night- skrev (12 minutter siden):

Korrekt vil ha konsekvenser, men skal Tyskland få komme unna dette uten noen form for ansvar? det er Tyskland som er ansvarlig for den krisen europa er oppi nå.

Så Norge skal gjøre radikale grep som potensielt har enorme negative konsekvenser for norsk økonomi og oss norske borgere bare fordi vi skal hevne oss over tidligere tysk politikk? Det blir for meg fryktelig snodig, Norge bør gjøre det som er best for Norge og våre interesser - som er både vår egen økonomi, eksportmarked og vårt moralske ansvar for å støtte Ukraina i krigen mot Russland.

Sitat

Viste du forresten at tidligere Gerhard Schröder tidliger forbundskanslere i Tyskland sitter i styret i NordStrom 1 og 2? og alle valg Tyskland har tatt har direkte berkiet både han og Merkel? Stenging av atomkraft er bare toppen av isberget.  Tyskland og tyskere må fyrse og ha det veldig vondt før de lærer og kaste ut disse folkene.

Gerhard Schröder er en Putin-nikkedukke som ivrig lar seg bruke av Russland, og nekter å fordømme handlingene deres i Ukraina. Men hverken han eller Merkel er rikskanslere lenger. Schröder er i praksis også kastet ut av partiet sitt.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
-Night- skrev (31 minutter siden):

Korrekt vil ha konsekvenser, men skal Tyskland få komme unna dette uten noen form for ansvar? det er Tyskland som er ansvarlig for den krisen europa er oppi nå.

 

Viste du forresten at tidligere Gerhard Schröder tidliger forbundskanslere i Tyskland sitter i styret i NordStrom 1 og 2? og alle valg Tyskland har tatt har direkte berkiet både han og Merkel? Stenging av atomkraft er bare toppen av isberget.  Tyskland og tyskere må fyrse og ha det veldig vondt før de lærer og kaste ut disse folkene.

At tysk industri er avhengig av norsk strømeksport er ikke bare en myte, det er et eventyr og fantasifortelling. Med mindre man mener fastfood-sjapper i Berlin er hele Tysklands industri.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/solidaritet-i-kabel/o/5-95-612367

Kraftprofittørene og de politikerne som går i deres tjeneste(føørst og fremst Støre og Erna)må gjerne skyve Ukraina og ukraineres lidelser foran seg, men det blir ikke noe sannere av den grunn og handler først og fremst om å skaffe maksimal profitt på strømeksport på bekostning av norske forbrukere. Det som foregår nå redder ikke et eneste menneskeliv i hverken Tyskland eller Ukraina.

Endret av Morromann
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Snikpellik said:

Så Norge skal gjøre radikale grep som potensielt har enorme negative konsekvenser for norsk økonomi og oss norske borgere bare fordi vi skal hevne oss over tidligere tysk politikk? Det blir for meg fryktelig snodig, Norge bør gjøre det som er best for Norge og våre interesser - som er både vår egen økonomi, eksportmarked og vårt moralske ansvar for å støtte Ukraina i krigen mot Russland.

Gerhard Schröder er en Putin-nikkedukke som ivrig lar seg bruke av Russland, og nekter å fordømme handlingene deres i Ukraina. Men hverken han eller Merkel er rikskanslere lenger. Schröder er i praksis også kastet ut av partiet sitt.

Nei, men skal Norge ofre vår egen energi for et land som har så til de grader  med viten og vilje ned bygget egen energi, ja vi kan godt selge me da til prisen vi setter ikke Nordpool, og norge skal få billig energi først smulene kan gå ut til tyskland til 10000x prisen, de bygger nok nye atomkraftverk da snart. fun fact hadde Tyskland bygget atom for de pengene de har kastet bort på sol og vind de siste 10-15 årene så hadde ikke europa hatt energikrise nå

 

edit .

 

oog Europa hadde vært mye mindre avhengig av russisk og ja norsk gass da burde alle grønne trulleluttere bli  gla ikke sant? 

Endret av -Night-
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Drogin skrev (På 26.8.2022 den 11.02):

Gitt strømkrisen i Norge og EU forøvrig, bør vi ikke gjøre mer for å spare strøm?

Kan ikke politikere gjøre en del grep som riktignok er omfattende, men som tross alt ikke egentlig vil påvirke oss ekstremt mye?

  • Gjøre fartsgrensen til 80km/t på alle steder den er høyere pr i dag
  • Oppfordre til hjemmekontor igjen av energihensyn
  • Skru av all unødvendig belysning på offentlige bygg og steder
  • Forby kryptovaluta

 

Hvorfor gjøres ikke dette i større grad? Ikke noe av dette er spesielt inngripende for folks hverdag

Jeg var på søndagen med ungen til musikktimene der de samples og spiller musikk i 4 timer. Detter er bilde som jeg har tatt i den bygningen der de bruker bare ett rom og ellers det er ingen mennesker var å se der. Se på antall lyspærer som er brukt. Jeg har telt omtrent 40 av de små glødelamper (antar 20watt per stykk) og 20lysrør (antar 20watt der og) dette er 1200watt for ingenting. Og den bygning har 5 etasjer. Og jeg så lys i alle etasjer og i alle korridorer. Dette synes jeg er så uendelig provoserende. Jeg mener Norge må ordne noen inspektører som tar seg av alle offentlige bygninger.

20220904_174918.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det har jeg. De koster penger, og ødelegger fasaden på bygningen. Jeg kan ikke montere det i leiligheten min.

Hvis musikkskolen har like ærverdig eksteriør som interiør, får man sikkert problemer med Riksantikvaren om man monterer varmepumper.

Og hvorfor, egentlig? For å eksportere vår fornybare strøm til Tyskland?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 minutter siden):

Ja, det har jeg. De koster penger, og ødelegger fasaden på bygningen. Jeg kan ikke montere det i leiligheten min.

Hvis musikkskolen har like ærverdig eksteriør din interiør, får man sikkert problemer med Riksantikvaren som man monterer varmepumper.

Og hvorfor, egentlig? For å eksportere vår fornybare strøm til Tyskland?

Varmepumper på store bygninger monteres normal på taket kombinert med ventilasjonsanlegg og er so å si "usynlige". Jeg snakker ikke i innlegget mitt om din leilighet, jeg snakker om en STOR offentlig(eller privat, det endrer ikke saken) bygg. Det er en søndag, og dette bygget står tom for det meste av søndag. Vi låner ett av rommene til musikkøvelse. 

Og hvorfor? Hvorfor har vi egentlig kommet ned fra trærne, var ikke vi perfekt lykkelig? Hvorfor drive med utvikling og forbedring? Jeg mener her finnes det potensiale for forbedring. Hvorfor ikke forbedre der det kan forbedres?

Endret av Alex_Tc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...