Gå til innhold

Innviet hengende maglev-tog uten elektromagneter: Høres «særdeles» dyrt ut, mener forsker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det bruk av sjeldne jordmetaller som gjør at forskeren mener dette høres dyrt ut? Kina har satset stort på utvinning og raffinering av dette, kanskje de nå har så mye at de 'må' bruke det? Kanskje de har nådd et volum i utvinning som gjør at prisen for å bruke permanentmagneter på svevetog ikke lenger er spesielt mye dyrere enn alternativet? For det er vel ikke sånn at magnetsvevetog med elektromagneter er gratis heller. ;)

Forresten, med permanentmagneter mister man kanskje muligheten til å dynamisk regulere svevehøyden'?

Lenke til kommentar
0QE8JCM8 skrev (21 minutter siden):

Så de har opphevet Earnshaws teorem?  Hvis det hadde vært sant, kunne de like gjerne påstå at toget drives uten forbruk av  energi.  Ingen av delene er mulig.

I følge wikipedia har Earnshaws teorem 'smutthull'. En maglev-skinne er da også 'ustabil' i lengderetningen og ser da ut til å benytte et av teoremets smutthul.

Lenke til kommentar

Jeg tenker at det ville vært bedre å oversette hele artikkelen og ikke bare deler av den :   


"The train makes use of electromagnets and permanent magnets to hold itself up. Equally placed in all four corners, these magnets are the perfect balance for a smooth sailing trip down the Jiangxi province of China, where the Red Rail is based. "

 
https://wired.me/technology/this-train-in-china-is-powered-by-magnets-and-ai/

Earnshaw er nok borte, men teoremet er ikke så lett å komme forbi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Roger Dyrøy skrev (9 timer siden):

Dette skjønte jeg lite av, men det setter i det minste litt fokus på den problematiske siden ved den grønne galskapen. Samt de etiske utfordringene ved slavearbeid og barnearbeid i fjerne himmelstrøk. Hvor mange reflekterer egentlig ove slikt her vi sitter med den tolvte iPhoneen. 

Hvilken problematisk side? Tenker du på pris? Dette er en testbane og artikkelen er vist basert på en misforståelse.

Hvilken grønne galskap? Forsøker du å slå politisk mynt på en misforståelse og generalisering av en testbane som en generell trend?

Hvor har du det fra at det er slavearbeid og barnearbeid involvert?

Du om ditt og din tolvte iPhone. Jeg sitter stadig her med min nullte.

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 8/24/2022 at 9:16 PM, KjeRogJør said:

Ville egentlig vere mer redelig å si at det "svever uten bruk av energi".

Dette toget må jo fremdeles bruke energi for fremdriften.
En unødvendig overfladisk, og fordummende overskrift.

Jeg tviler nå litt på at det svever helt uten bruk av energi også. Kanskje når det står stille, men med en gang det begynner å bevege seg vil det bli endringer i feltene som vil gi  varmeutvikling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...