Simen1 Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden sedsberg skrev (6 minutter siden): Hvorfor skal de liksom treffe bedre denne gangen? Var det idioter som beregnet det forrige gang? Dro de tall ut av ræva? De har bomma før, og de kan bomme igjen. Me dmindre denne kameraten din er et eller annet klarsynt geni eller noe. Hvem de? Bakeren eller smeden? Kan du ikke bare innrømme at du dreit på leggen når du retter baker for smed? sedsberg skrev (36 minutter siden): Ja, MSM bare lyger og sprer propaganda ikke sant? Hverken NRK eller TU er bra nok? SKal vi kanskje heller bare bruke "alternative" meddier? Nyhetsspeilet eller Steigan kanskje? Er det veldig vanskelig å være saklig?
sedsberg Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Spiller ingen rolle. Hvorfor er denne Volues eller hva han heter så mye bedre enn de forrige? Hva er så spesielt med ham? Hvorfor er det umulig at han bommer? De har bomma før. Kraftig! De kan bomme igjen. Og hvis denne Volues egentlig er smed så vil jeg ihvertfall ikke stole på tallene. 2
Jarmo Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden Simen1 skrev (18 minutter siden): Bakeren eller smeden? Kan du ikke bare innrømme at du dreit på leggen når du rakket ned på Volues simuleringer for en bom Statnett gjorde for 13 år siden? I midten av november anslo Olav Botnen, senioranalytiker i Volue Insight, at vi kunne regne med lave kraftpriser inn langt inn i 2021 og kanskje også i 2022 og 2023. Men ved nyttår snudd priskurven markant og vi har fått priser høyere enn det normale. Mai måned hadde den høyeste kraftprisen siden 2011, beregnet i euro, og den høyeste prisen noen gang, regnet i norske kroner. https://www.europower.no/kraftmarked/derfor-bommet-analytikerne-pa-prisutviklingen/2-1-1019118 4
kremt Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden De får trolig betalt for å produsere en rapport med resultat definert på forhånd. For å berolige publikum eller noe, alt for å bevare roen politisk og i samfunnet. 4
HF- Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Jarmo skrev (56 minutter siden): I midten av november anslo Olav Botnen, senioranalytiker i Volue Insight, at vi kunne regne med lave kraftpriser inn langt inn i 2021 og kanskje også i 2022 og 2023. Men ved nyttår snudd priskurven markant og vi har fått priser høyere enn det normale. Mai måned hadde den høyeste kraftprisen siden 2011, beregnet i euro, og den høyeste prisen noen gang, regnet i norske kroner. https://www.europower.no/kraftmarked/derfor-bommet-analytikerne-pa-prisutviklingen/2-1-1019118 Utenlandskablene det som gav høge priser i 21. Dersom det hadde vore tørt ville vi ikkje kunne ha 17,6 TWh netto eksport Han står og lyger.
Simen1 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden HF- skrev (6 minutter siden): Utenlandskablene det som gav høge priser i 21. Dersom det hadde vore tørt ville vi ikkje kunne ha 17,6 TWh netto eksport Han står og lyger. Insinuerer du nå at årsaken til at prisene har sunket etter 2021 er at antall utenlandskabler er redusert? Hvis ikke, hva er det du forsøker å si da?
HF- Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden wampster skrev (På 12.8.2025 den 20.11): Det er du som sier at private kun betaler for strøm i egen husholdning Det er FEIL! Vi (samfunnet) betaler for den høye strømprisen indirekte ved kjøp av produkter og varer Fint for deg at du sluttet å spise pølser, heldigvis er det kun det som påvirkes av høye OG variable strømpriser. Jeg orker ikke forklare deg enda en gang at det ikke er de faktiske strømprisene næringen legger til grunn ettersom de ikke har mulighet til å spå den. Ikke nok med det så utelater du også alt annet som er blitt dyrere pga av strømprisen som også påvirker sluttprisen/prisen butikken tar for pølser. Ikke skjønner jeg helt hva du vil frem til heller egentlig. Prøver du å si at strømmen ikke har blitt mye dyrere selv om denne grafen eksisterer? Vil sei prisane i no2, som blir direkte påvirka av kablane er ganske lik som i 21. 1
HF- Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Prisane har ikkje gått ned sidan 21, dei har gått opp 1
Simen1 Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det er ikke rett frem å sammenligne 2021 med 2025 av flere grunner: - Inflasjonen har i følge SSB vært på 19,4% fra juli 2021 til juli 2025. Det som kostet 100 øre i 2021 ville kostet 119,4 øre i dagens penger. - I januar-november 2021 fantes ikke strømstøtte som tok ned toppverdiene for husholdninger. I år har vi strømstøtte som barberer topper hele året.
kremt Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Nordmenn har betalt dobbelt så mye for strømmen de siste 4 årene sammenlignet med de 4 årene før Quote Fra slutten av juni 2021 og til slutten av juni 2025 har nordmenn betalt om lag 442 milliarder kroner for strømmen. Det er mer enn en dobling fra de fire årene før der igjen, da nordmenn betalte 174 milliarder kroner for strømmen. Quote «Det er store forskjeller mellom de to periodene, og en viktig årsak til det er energikrisen som fulgte av Russlands invasjon i Ukraina i 2022», skriver Aasland i sitt svar. Det er altså Russlands skyld at Norge har overlatt kraftmarkedet sitt til EUs styre. 1
Duncan Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Det er så lett å skylde på Russland for en feil de selv har skapt selv, ingen tror de, men de fortsetter å lyve så det renner. 1
HF- Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Alle trekker fram 2020 som et år med mykje nedbør, stor eksport og lave priser Men eksporten var berre på 20,4 TWh i 2020, vi har eksportert meir dei siste 12 mnd. 22,8 TWh.
oldboy Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Equinix enters into multiple advanced nuclear deals to power data centers Kanskje vi skal legge litt føringer på nye datasenter som vil etablere seg i Norge. De blir forpliktet til å kjøpe kontrakter for minst 50% av forventet kraftbehov av kjernekraft. Grei måte å få finansiering igang for Norsk Kjernekraft og andre operatører.
Gazer75 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden HF- skrev (6 timer siden): Overraskende at ei auke frå 662 MW til 800 MW skal gi ei auke i prisen på 36,9 øre/kWh. Går frå dagens om lag 1000MW til 1800MW med den nye slik eg forstår det. Mykje av flaskehalsen no er jo ein 1000MVA 420/300kV trafo i Sogndal. Når linja er ferdig vil det kun vere eventuell produksjon i indre Sogn som vil gå via denne. Litt av dette vil jo også gå via 300kV linjene sørvest mot Modalen. Sidan straumen flyt minste motstands veg så veit eg ikkje heilt korleis dette vil fungere. Linja til Vik er gammal og har nok sikkert ikkje all verden med kapasitet. Er nok mange år til resten vert oppgradert. Statnett har vist spenningsoppgradert linja frå Refsdal(Vik) til Modalen, denne var allereie ei "duplex" (to kablar per fase) linje som kun trengde forlenging av kjedene. Resten er kun søknad så langt. https://www.statnett.no/vare-prosjekter/region-vest/sogndal-sauda/refsdal-modalen/ https://www.statnett.no/vare-prosjekter/region-vest/sogndal-sauda/vik-ramnaberg/ https://www.statnett.no/vare-prosjekter/region-vest/sogndal-sauda/krossdalen-steinsland/ 2
qualbeen Skrevet 24 minutter siden Skrevet 24 minutter siden Simen1 skrev (3 timer siden): Bakeren eller smeden? Kan du ikke bare innrømme at du dreit på leggen når du rakket ned på Volues simuleringer for en bom Statnett gjorde for 13 år siden? Helt ærlig; jeg forstår ikke "baker og smeden" språkbruken mot @sedsberg. Min husk samsvarer godt med hva Sedsberg skriver; vi ble forsikret om at de nye kablene vil gi marginale pris-endringer. De som var skeptiske til ACER og installasjon av kraftige kabler til utlandet, ble nærmest ledd av. Svært få sympatiserte med «anti-ACER»-gjengen, og på sett og vis ble vel de som var imot ACER for 15 år siden sidestilt med konspirasjons-tullinger. Ikke uvanlig å se tinnfoliehatter slengt rundt om kring i diskusjonen, heller. Jeg var selv en av de som syntes anit-Acer-folka styra noe veldig. Jeg klarte ikke helt å se problemet – den gang. For, i likhet med størsteparten av befolkningen, klarte ei heller jeg å se for meg den kraftige prissmitten. Meningen var jo å kjøpe billig overskuddskraft om nettene, for så å selge tilbake dyr overskuddstrøm midt på dagen. I teorien burde dette vært VINN-VINN for Norge. Hvorvidt Statnett aktivt førte oss bak lyset, eller om de trodde på det selv, vet jeg ikke. Kan godt være sistnevnte? Faktum er hvert fall at lovnaden vi fikk, ikke holdt! Ingen av lovnadene fra hverken Statnett, rådgivere, «kunnskapsfolk» eller politikere holdt mål. Vi fikk en svært kraftig prissmitte-effekt. Mye større enn noen forutsa! At @sedsberg derfor ikke blindt stoler på nye lovnader fra de samme folka, og den samme næringen, vedrørende et lignende scenario, er da ikke særlig rart? Han har lært! Og det har jeg óg! Jeg vet ikke om bransjen aktivt lyver, eller om de bare ikke vet bedre. Men jeg vet at vi ikke kan stole på det de sier. For det er ikke nødvendigvis korrekt. Om det er aktiv løgn, eller bare uvitenhet og dumskap, er ikke personlig viktig for meg å forstå. Men du må forstå, @Simen1, at tilliten er helt bånnskrapt!? Og da mener jeg tillit ovenfor hele bransjen! Det er flere grunner til at tillit er borte. Et egentlig irrelevant eksempel: Store naturområder har blitt rasert for å få bygd vindmøllepark, og milliarder av statsstøtte har gått tapt. Alt for at vi skal produsere mer kraft på tidspunkter den ikke kan selges 👀 Andre igjen har ikke glemt tvangen med «smarte målere», og hvordan vi plutselig gikk fra å ha fast strømpris i 14 dager, til å ha fast pris i 60 minutter. Nå er det snakk om senke dette ned til 15 minutters intervaller. Fordi det gir så himla mye mening for oss forbrukere ... De som selger strøm er også stort sett en unødvendig byrde, der vi i dag har et hundretalls ulike avtaler å velge mellom, selv om elektroner strengt tatt ikke flyter så fritt som bransjen prøver å fortelle oss. Det er umulig for meg å kjøpe strøm fra et kraftverk på andre siden av landet. Rent fysisk kommer strømmen fra anlegg geografisk nært huset mitt. Allikevel har man altså en drøss med rare avtaler, ofte med ekstra-produkter som både du og jeg ville definert som svindel. … Og selv om selger av strøm er noe helt annet enn Statkraft, eller Acer, etc., så operer de i samme bransje. Og det er altså bransjen i helhet som vekker harme og sinne hos mange. Berettighet? Nja. Absolutt ikke alltid. For all del. Men det er nå en gang slik det har blitt. Tynnslitt tillit! Jeg forstår godt at @sedsberg ikke stoler på de nye lovnadene om hvordan prisene vil endres med denne linjen aktiv. Hvordan kan de vite dette? Hvor gode modeller har de lagt til grunn? Samme algoritme som regnet ut at kabler til Europa ville gi ytterst få øre prisvekst? 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå