oldboy Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden 19 minutes ago, Simen1 said: Mange røde priser og billig-timer gjennom helga: Reveal hidden contents Som vanlig er prisdifferansen (topp - bunn) størst i sør, så det er også der det er mest å spare på å bruke strømmen på riktig tidspunkt. Plugge inn elbilen, sette på klesvask, oppvaskmaskinen, be ungene ta seg en dusj eller bade. I den grad det lar seg gjøre rent praktisk. Litt som å følge med i tilbudsavisene til dagligvarebutikkene og handle hermetikk, tørrvarer og frysevarer når de er på tilbud for å slippe å "måtte" kjøpe de på dyrere tidspunkt senere. Både høye og lave priser "smitter" fra våre naboer. De røde prisene har stort sett opprinnelse fra overskudd av vind og sol-kraft nedover kontinentet. Lave priser indikerer import. Siden det har vært ganske mange timer med røde priser denne uka så betyr det også at det har vært ganske mange timer med import av strøm. Reveal hidden contents Med en total kraftoverføring på 524+291 = 815 GWh siste uke så har 524 av det vært brutto eksport, 291 brutto import og 233 GWh netto eksport. Respektivt 64% brutto eksport, 36% brutto import og 29% netto eksport. Hele 61% av kapasiteten på kraftledninger og kabler har altså vært brukt til å selge strøm via Norge. Norge har 63 000 GWh på lager nå, litt under medianen på 67 400 GWh Den siste uka har Norge produsert 2496 GWh. Derav har 2258 GWh (90%) gått til eget forbruk og 233 GWh (10%) til netto eksport. Jeg har ikke funnet tall for nyttbart tilsig i magasinene i samme periode så det er ukjent for meg hvorvidt magasinfyllingen vil gå opp eller ned denne uka. Vi får muligens se det på onsdag 13. august. Hvor mange ganger skal vi ta opp "gratis strøm i noen timer"??? Er absolutt ingen som er interessert i jojo-priser på strøm. Vi vil ha stabilitet og forutsigbarhet. 2 1
HF- Skrevet 22 timer siden Skrevet 22 timer siden Simen1 skrev (40 minutter siden): Mange røde priser og billig-timer gjennom helga: Vis skjult innhold Som vanlig er prisdifferansen (topp - bunn) størst i sør, så det er også der det er mest å spare på å bruke strømmen på riktig tidspunkt. Plugge inn elbilen, sette på klesvask, oppvaskmaskinen, be ungene ta seg en dusj eller bade. I den grad det lar seg gjøre rent praktisk. Litt som å følge med i tilbudsavisene til dagligvarebutikkene og handle hermetikk, tørrvarer og frysevarer når de er på tilbud for å slippe å "måtte" kjøpe de på dyrere tidspunkt senere. Både høye og lave priser "smitter" fra våre naboer. De røde prisene har stort sett opprinnelse fra overskudd av vind og sol-kraft nedover kontinentet. Lave priser indikerer import. Siden det har vært ganske mange timer med røde priser denne uka så betyr det også at det har vært ganske mange timer med import av strøm. Vis skjult innhold Med en total kraftoverføring på 524+291 = 815 GWh siste uke så har 524 av det vært brutto eksport, 291 brutto import og 233 GWh netto eksport. Respektivt 64% brutto eksport, 36% brutto import og 29% netto eksport. Hele 61% av kapasiteten på kraftledninger og kabler har altså vært brukt til å selge strøm via Norge. Norge har 63 000 GWh på lager nå, litt under medianen på 67 400 GWh Den siste uka har Norge produsert 2496 GWh. Derav har 2258 GWh (90%) gått til eget forbruk og 233 GWh (10%) til netto eksport. Jeg har ikke funnet tall for nyttbart tilsig i magasinene i samme periode så det er ukjent for meg hvorvidt magasinfyllingen vil gå opp eller ned denne uka. Vi får muligens se det på onsdag 13. august. Skoyeren har delt en tabell fra nve lenger oppe her, nyttbart tilsig i veke 32 er venta å bli 4,9 TWh 1
agvg Skrevet 21 timer siden Skrevet 21 timer siden oldboy skrev (1 time siden): Strømsjokk for folket – staten tok pengene Ikke noe overraskende som blir skrevet her, men greit å få en viss pekepinn på hvor stor ekstraregningen har blitt. Ca. 200 milliarder. Har i det minste fått litt billigere barnehage😂 Du må jo forstå at denne fremstillingen er feil, i følge mange så er økte inntekter til staten noe som gavner folket, uansett hvor dyrt det blir, eller noe slikt Omfordeling til staten er alltid bra, altid....... 1
HF- Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden oldboy skrev (1 time siden): Hvor mange ganger skal vi ta opp "gratis strøm i noen timer"??? Er absolutt ingen som er interessert i jojo-priser på strøm. Vi vil ha stabilitet og forutsigbarhet. Ka du helst vil ha Høg pris heile tida Høg pris avbrutt av nokre timer nesten gratis
agvg Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden HF- skrev (4 minutter siden): Høg pris avbrutt av nokre timer nesten gratis Så lenge det varer, alle som selger strøm vil jo helst ha jevn og høy pris. Så man vil jo jobbe med energilagring alle former for og slippe og gi vekk strømmen. 1
Jarmo Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden HF- skrev (28 minutter siden): øg pris avbrutt av nokre timer nesten gratis NO5 har snittpris 14 øre i denne mnd.(spot) 19 øre i forrige mnd. 3
HF- Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden agvg skrev (25 minutter siden): Så lenge det varer, alle som selger strøm vil jo helst ha jevn og høy pris. Så man vil jo jobbe med energilagring alle former for og slippe og gi vekk strømmen. Vel, nord i Sverige selge dei straum med tap, og du kan få kjøpe ulønnsomme vindkraftverk på billigsalg
Jarmo Skrevet 20 timer siden Skrevet 20 timer siden HF- skrev (1 minutt siden): Vel, nord i Sverige selge dei straum med tap, Like galen i NO3 og NO4 og delvis NO5. 1
Simen1 Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) oldboy skrev (3 timer siden): Strømsjokk for folket – staten tok pengene Ikke noe overraskende som blir skrevet her, men greit å få en viss pekepinn på hvor stor ekstraregningen har blitt. Ca. 200 milliarder. Har i det minste fått litt billigere barnehage😂 Frank Olsen skrev (På 5.8.2025 den 8.53): Spår strømprissjokk, helt hinsides. – Vi kan gå inn i en tre til fem års periode med hinsides usikkerhet og risiko for ekstreme priser, sier kraftanalytiker og meteorolog Ivan Føre Svegaarden i selskapet Trade Weather Power til Nettavisen. Vindkraft, Det grønne skiftet | Slår alarm om EU-mål: Spår strømprissjokk fra Berlin til Oslo Mr.M skrev (På 5.8.2025 den 21.55): snart slutt på rimelig strøm i nord? https://www.nettavisen.no/okonomi/ki-senteret-i-narvik-gir-okte-strompriser-helt-hull-i-hodet/s/5-95-2553212 samtidig driver vel Statnett med tiltak for økt kraftoverføring nord --> sør i verste fall ender alt sammen i "den perfekte storm" dvs. strømunderskudd/høye priser? Mr.M skrev (På 7.8.2025 den 11.01): Ifølge Energiminister Terje Aasland kan vi ta det helt med ro, regjeringa har full kontroll https://www.nettavisen.no/okonomi/kraftmagasinene-i-sor-norge-tappes-videre/s/5-95-2554143 sk0yern skrev (På 4.8.2025 den 10.33): Han er vel ikke alene om å rope varsko, men politikere elsker luftslottene sine. https://www.nettavisen.no/okonomi/slar-alarm-om-eu-mal-spar-stromprissjokk-fra-berlin-til-oslo/s/5-95-2544323 Liten tvil om at fryktjournalistikk selger, Nettavisen perfeksjonerer kunsten og alarmistene sluker agn og snøre hver gang.. Nå er det atpåtil midt i en valgkamp og valgflesket fra Sylvi Listhaug, Sofie Marhaug går ned på høykant mens Nettavisen samarbeider med Motvind Norge i å fyre opp hatet mot Støre og Aasland. Jeg vil nå bare si, ta dere en bolle - tell til ti - få igjen pusten og tenk nøye over hva som er agendaen til Sylvi, Marhaug midt i valgkampen og hvorfor de hiver bensin på bålet akkurat nå. Tenk over hvorfor akkurat Nettavisen kjører på med slike saker som perler på en snor. Tenk hvilken agenda Motvind Norge har og hvorfor de lykkes med å trigge akkurat dere.. Stemmer argumentene de fyrer opp bålet med? Hvor mange klyper salt har dere tatt de med? Har dere undersøkt hva som er objektive fakta og sammenlignet med påstandene? Nå males fanden på veggen og dommedag varsles hele 5 ganger på under en uke - i følge linkene over her. Nettavisen framstår nærmest som en dødskult som spår armhageddon gang på gang på gang i påvente av at det faktisk skal skje... Våkn opp! Edit: Og dommedagsprofetiene skjer til og med en uke der det renner hele 4900 GWh inn i magasinene, og bare 2496 GWh (51%) produseres strøm av og krisemaksimeringen rundt "overdreven tapping" av magasinene skyldes ensidig på en netto eksport på stusselige 233 GWh (under 5% av vannet som rant inn i magasinene samme uke). Endret 19 timer siden av Simen1 1
Jarmo Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden (endret) Simen1 skrev (11 minutter siden): Liten tvil om at fryktjournalistikk selger, Nettavisen perfeksjonerer kunsten og alarmistene sluker agn og snøre hver gang.. Nå er det atpåtil midt i en valgkamp og valgflesket fra Sylvi Listhaug, Sofie Marhaug går ned på høykant mens Nettavisen samarbeider med Motvind Norge i å fyre opp hatet mot Støre og Aasland. Jeg vil nå bare si, ta dere en bolle - tell til ti - få igjen pusten og tenk nøye over hva som er agendaen til Sylvi, Marhaug midt i valgkampen og hvorfor de hiver bensin på bålet akkurat nå. Tenk over hvorfor akkurat Nettavisen kjører på med slike saker som perler på en snor. Tenk hvilken agenda Motvind Norge har og hvorfor de lykkes med å trigge akkurat dere.. Stemmer argumentene de fyrer opp bålet med? Hvor mange klyper salt har dere tatt de med? Har dere undersøkt hva som er objektive fakta og sammenlignet med påstandene? Nå males fanden på veggen og dommedag varsles hele 5 ganger på under en uke - i følge linkene over her. Nettavisen framstår nærmest som en dødskult som spår armhageddon gang på gang på gang i påvente av at det faktisk skal skje... Våkn opp! Ingen, absolutt ingen vet hvordan kraftsituasjon ser ut om 5-6 7-8- år. Ikke engang NVE eller Statskraft vet. Hva bla. EU velger å gjøre, påvirker også oss her på berget. Endret 19 timer siden av Jarmo 1
oldboy Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 1 hour ago, HF- said: Ka du helst vil ha Høg pris heile tida Høg pris avbrutt av nokre timer nesten gratis Jeg vil helst ha 100+ øre/kWh der @Simen1 bor som en start. Legger ved graf for min egen bolig. Holder til i NO2 1 1 1
Jarmo Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden oldboy skrev (Akkurat nå): Jeg vil helst ha 100+ øre/kWh der @Simen1 bor som en start. 😁 2
oldboy Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden 25 minutes ago, Simen1 said: Liten tvil om at fryktjournalistikk selger, Nettavisen perfeksjonerer kunsten og alarmistene sluker agn og snøre hver gang.. Nå er det atpåtil midt i en valgkamp og valgflesket fra Sylvi Listhaug, Sofie Marhaug går ned på høykant mens Nettavisen samarbeider med Motvind Norge i å fyre opp hatet mot Støre og Aasland. Jeg vil nå bare si, ta dere en bolle - tell til ti - få igjen pusten og tenk nøye over hva som er agendaen til Sylvi, Marhaug midt i valgkampen og hvorfor de hiver bensin på bålet akkurat nå. Tenk over hvorfor akkurat Nettavisen kjører på med slike saker som perler på en snor. Tenk hvilken agenda Motvind Norge har og hvorfor de lykkes med å trigge akkurat dere.. Stemmer argumentene de fyrer opp bålet med? Hvor mange klyper salt har dere tatt de med? Har dere undersøkt hva som er objektive fakta og sammenlignet med påstandene? Nå males fanden på veggen og dommedag varsles hele 5 ganger på under en uke - i følge linkene over her. Nettavisen framstår nærmest som en dødskult som spår armhageddon gang på gang på gang i påvente av at det faktisk skal skje... Våkn opp! Edit: Og dommedagsprofetiene skjer til og med en uke der det renner hele 4900 GWh inn i magasinene, og bare 2496 GWh (51%) produseres strøm av og krisemaksimeringen rundt tapping av magasinene skyldes ensidig på en netto eksport på stusselige 233 GWh (under 5% av vannet som rant inn i magasinene samme uke). Legger merke til at du hopper bukk over tallene som ble presentert. Har du noen tanker om hva folk og bedrifter(i NO2 hovedsakelig) synes om systemet vi har i dag? Du har rett i at det er valgkamp. Tror du kanskje at kraftprisene er et tema som kan være nyttig å ta opp for partier som ønsker å gjøre noe med det? Kan det kanskje være en god taktikk med tanke på hvor mange velgere som bor i NO2 området? 3
Jotun Skrevet 19 timer siden Skrevet 19 timer siden Kan ta deg en bolle og en klype salt selv Simen. Skjerp deg. At eg skal måtte betale ti gangen mer i pris enn en i nord henger ikke på greip. Vi har bygd ned store deler av fjellheimen her eg bor. Og for hva? Akkurat nå ser vi mer av det som var enn noengang. Magasinene er så nedtappet som aldri før. Se artikkelen her: er det skremsel eller fakta? Fint at du mener de smir, men fakta er det eg ser når eg går i fjellet. Det er aldri fulle magasiner lengre. Må har de fylt opp f. Eks valevatn her oppe. Da blir de nødt til å kjør maskinene for fulle mugger for at det ikke skal renne i intet. Mens magasinene over er rekordlave. Hvordan er det mulig? Jo enkelt. De tapper ned til underliggende magasin for så å slite med lave magasiner i toppene og dertil høye priser når vinteren slår til. De driver business. Hadde gjort det samme selv. Hvorfor skal de være motivert til å drive på en måte som gjør at de tjener mindre? Kablene er gull for alle andre enn oss vanlige dødelige. Og slik prisene har vært her nede de siste årene var de aldri før. Merkelig. I mellomtiden tar vi sakte men sikkett livet av eksisterende næring i området samtidig som ingen bedrifter er så dust at de etablerer seg i no2. Galskap. Fra ene enden til den andre. 1 2 2
sk0yern Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Rart hvordan alle skal juge om den lave vannstanden? Er det egentlig akseptabelt å holde på sånn? 1
Simen1 Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden Jarmo skrev (1 time siden): NO5 har snittpris 14 øre i denne mnd.(spot) 19 øre i forrige mnd. Vet ikke helt hvorfor jeg tar meg tid til å flisespikke på det, men det var faktisk ennå lavere enn det. Hhv 13 og 18 øre (avrundet) oldboy skrev (13 minutter siden): Jeg vil helst ha 100+ øre/kWh der @Simen1 bor som en start. Hahaha, du er morsom! oldboy skrev (7 minutter siden): Legger merke til at du hopper bukk over tallene som ble presentert. Har du noen tanker om hva folk og bedrifter(i NO2 hovedsakelig) synes om systemet vi har i dag? Du har rett i at det er valgkamp. Tror du kanskje at kraftprisene er et tema som kan være nyttig å ta opp for partier som ønsker å gjøre noe med det? Kan det kanskje være en god taktikk med tanke på hvor mange velgere som bor i NO2 området? Det har vært presentert veldig mange tall både her i tråden og linkene, så jeg må be deg være mer konkret. Hvilke tall? Synsing og i hvert fall tro om hva andre synes holder jeg meg helst borte fra. Kanskje det er god taktikk? Det virker i hvert fall som partiene selv tror det. Jotun skrev (26 minutter siden): At eg skal måtte betale ti gangen mer i pris enn en i nord henger ikke på greip. Det er ikke din eller NO2 sin skyld i at det er ekstraordinært mye vann i magasinene i NO4. Den biten har du rett i. Men sånn det juridiske rammeverket, nedbøren, forbruk, tekniske begrensninger og priser henger sammen, så er det faktisk slik det fungerer. At du mener det ikke henger på greip må du nesten utdype. Det er slik det faktisk henger sammen. Forholdstall mellom prisen i NO2 og NO4 gir ingen vettig mening. Det blir for eksempel ikke 10 ganger verre hvis prisen i NO4 går ned fra 2 til 0,2 øre.. Misunnelse basert på forholdstall gir ingen vettig mening. Jotun skrev (26 minutter siden): Magasinene er så nedtappet som aldri før. Se artikkelen her: er det skremsel eller fakta? Du trekker fram anekdoter og ber meg "bevise" at de er usanne. Jeg velger å ignorere anekdotene og se på kraftnettet som et sammenhengende system, der blant annet fyllingsgraden i hele NO2 området (ikke anekdote men hele området) har vært lavere mange ganger før: 2022, 2010, 2006 og 1996. Dokumentert hos NVE. Du kan for eksempel stille spørsmål om hvorfor Stavanger aftenblad trekker fram akkurat det ene magasinet som har rekordlav fyllingsgrad? Hvor representativt er det å trekke fram et med svært lav fyllingsgrad og spinne en sak på det? Mener du dette er balansert journalistikk eller kan det ligge en agenda bak akkurat denne framhevingen? Hvis vi kaller alt utenfor det fargede området for svært unormalt, kan du identifisere hvilket prisområde som har svært unormale tilstander i 2025? Spoiler Jotun skrev (27 minutter siden): Fint at du mener de smir, men fakta er det eg ser når eg går i fjellet. Det er aldri fulle magasiner lengre. Det er da enda godt. Magasiner skal ikke være fulle under normale omstendigheter. Det er sterkt uønsket og maks ønsket fyllingsgrad er ofte i størrelseorden 80-90% på denne årstida (varierer for hvert magasin). Det hender det passerer maksgrensen og da sees det på som et varseltegn om at noe er galt. Her i NO4 har vi svært fulle magasiner og det har en rekke negative konsekvenser som blant annet at krafteierne (i all hovedsak kommuner og fylker) taper på eierskapet sitt, noe som går ut over innbyggernes tjenester. I tillegg er det fare for flom flere steder, som kan medføre store samfunnskostnader. Dette er ingen ønsket situasjon sett fra et samfunnsperspektiv, selv om strømforbruke kan nyte godt av nærmest gratis strøm. Jotun skrev (28 minutter siden): Kablene er gull for alle andre enn oss vanlige dødelige. Og slik prisene har vært her nede de siste årene var de aldri før. Jeg hører du sier det, men helt ærlig hvordan går faktisk denne posten i kommuneøkonomiene i NO2-området? Det snakkes jo veldig lite om det, kontra hvordan det var før. Alle kommuneøkonomer sitter liksom bare stille i båten og later som det ikke finnes noen gladsak her. Hvorfor? Og hvorfor skriver ikke avisene sørpå om det? Her i Nord skriver avisene om kriserammet kommuneøkonomi omtrent daglig og negativ avkastning på krafteierskap er en stor rød post i den sammenhengen. 1
HF- Skrevet 18 timer siden Skrevet 18 timer siden sk0yern skrev (17 minutter siden): Rart hvordan alle skal juge om den lave vannstanden? Er det egentlig akseptabelt å holde på sånn? Vel var det lite snøv i vinter, men fyllingsgraden skyldes også stor eksport, stort sett frå no2.
Jotun Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden Simen1 skrev (19 minutter siden): Vis skjult innhold Det er da enda godt. Magasiner skal ikke være fulle under normale omstendigheter. Det er sterkt uønsket og maks ønsket fyllingsgrad er ofte i størrelseorden 80-90% på denne årstida ( Nettopp. At et av de største i området er stappfullt og tilfeldigvis der den største kraftstasjonen i området henter fra er helt ufattelig mtp årets snøfattige vinter og tørre sommer. Men det er bare å ta turen videre opp så skjønner man hvorfor. Greit å ha en unnskyldning for hvorfor de bare må mate på. Og ikke kom dinglende med pisspreiket om kommunene. Eg vet godt at de eier dette og nyter godt av det. Hjelper ikke meg det døyt Prisene er absurde for tiden. Fint at du syns det er helt greit. Håper som han over her at du får spesial pris. Så skal vi se hvor lenge det går før sytementet ditt er igang. Lett å synes det er flott når det ikke rammer deg eller bedriftene i området ditt. 2 1
kremt Skrevet 17 timer siden Skrevet 17 timer siden 2 hours ago, Simen1 said: tenk nøye over hva som er agendaen Greit nok, folk bør faktisk tenke litt på dette. Når det er sagt så har du selv tydeligvis en agenda også. Kan du si litt om dette eller må vi andre bare lese mellom linjene? Det er side opp og side ned med hvor fantastisk Acer, EUs indre kraftmarked, eksportkabler osv er for Norge og nordmenn. Milliarder på milliarder i inntekter og ingen ulemper for det norske folk, bare fryd og gammen for alle sammen. Veldig rare kraftpriser i morgen nå. Fra minus 13 øre en time til 113 øre i en annen time på en sone. En annen sone har fra minus 18 til 84 øre på samme dagen. 2 1
oldboy Skrevet 14 timer siden Skrevet 14 timer siden 4 hours ago, Simen1 said: Det har vært presentert veldig mange tall både her i tråden og linkene, så jeg må be deg være mer konkret. Hvilke tall? Jeg mener de 200 milliardene som ble nevnt i artikkelen jeg lenket. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå