Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse


Anbefalte innlegg

2 hours ago, germanwhip said:

Er det gjort noen undersøkelser hva strømprisene og skiftet til elbiler har gjort for privatøkonomien?

Har folk fått bedre/dårligere råd?

Folk har fått dårligere råd, men; 

det er andre faktorer som har telt mye mer enn skiftet til elbiler og det er ikke mulig å isolere effektene, så det eksisterer nok ikke noen gode undersøkelser som er annet enn hypoteser og samsvarende grafer. 

Krig i Europa og global inflasjon har gitt folk dårligere råd. Spesielt matpriser og tilgang på råvarer har økt inflasjonen, men også tilgang på elektriske komponenter.

Overgangen til elbiler har ført til at tilbudet på markedet primært ledes an av dyrere bilmodeller enn før, siden produsentene ikke prioriterer billige modeller. Den diskusjonen har jo nylig blitt tatt opp igjen. Dette er sannsynligvis en faktor i at folk får dårligere råd. Jeg vet at øking i bilprisene har vært en faktor for meg. 

Sannsynligvis har økt bruk av elektrisitet til elbiler forsvinnende lite å si sammenlignet med de større faktorene overfor. Som @Simen1 nevnte, så er det kanskje snakk om 1% av produksjonen - og da tas det jo fra en økende produksjon. Andre endringer i elmarkedet har mye mer å si enn denne ene prosenten. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (5 timer siden):

I 2022 kjørte norske elbiler til sammen ca 8 milliarder kilometer. Kilde. Hvis vi antar et gjennomsnittsforbruk på 0,2 kWh/km så brukte de til sammen 1,6 TWh strøm. I 2021 produserte Norge ca 157 TWh. Kilde. Så omtrent 1% av produksjonen går til elbiler nå. Hva det har å si for prisene lar seg ikke regne ut enkelt.

Ser man på en enkelt elbil vs en fossilbil så er det forholdsvis enkelt å utlede at drivstoffkostnaden fortsatt er lavere. Bruk gjerne dine egne tall og forsøk å sammenligne epler vs epler. Dvs samme kjørelengde, vanlig lademønster, biler i sammenlignbare klasser osv. Hvis du trenger hjelp til å komme i gang kan du godt ta utgangspunkt i mitt regnestykke:
 

Men som sagt: Bruk dine egne tall. Sett inn tall som er relevante for dine biltyper, din kjørelengde, hvorvidt du får strømstøtte eller ei, betaler mva eller ei, lader på natt eller dag, andel hurtiglading osv. osv.

Drivstoffkostnaden er nok lavere, men innkjøpspris/km er muligens endel høyere?

Kjører eksempelvis selv en billig, eldre og tørst bensinbil, men kjører lite. Skulle jeg kjøpt elbil ville det vært svært lite lønnsomt for min del i totalkost/km.

Lenke til kommentar

Ny dag - nye gleder. I dag settes det prisrekord! Aldri før har strømprisen vært så lav som mellom kl 13 og 14. Da blir det negativ pris med -5,886 øre/kWh

Screenshot2023-05-21at11-49-53Marketdata.thumb.png.7dc5cd5b741686f5e793f1ae60808b1e.png

Edit: Mandag blir det ytterligere 11 gratistimer* for oss nord for Dovre.

* < 0,01 €/kWh

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Jarmo said:

Prestisjeprosjektet Trollvind (1 GW kapasitet og årsproduksjon på 4,3 TWh) utsettes pga "kraftig økende kostnader i hele verdikjeden som gjør det umulig å realisere prosjektet uten noen form for støtte".
 
Joda vi forstår et hint. Equinor vil at skattebetalerne skal subsidiere moroa.
 
Er det grønne skiftet på vei ned i grøfta når ikke engang Equinor er villig til å bidra?
 
Hvem våger å bryte den offisielle linjen først hos regjeringen? Opposisjonen har iallefall startet med å dele ut "ansvar" for at det grønne skiftet gikk i dass. 

https://e24.no/energi-og-klima/i/P4qBvJ/politisk-tvil-om-klimamaal-et-nederlag?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ifølge regjeringens havvindmål må det bygges over 1.000 havvindturbiner de neste 15 årene. Kapasiteten hos norske verft er i dag på 30 i året, ifølge Aker Solutions. Det vil totalt gi 450 turbiner på 15 år, langt unna regjeringens mål om 1.000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal vi ikke engang ha norske arbeidsplasser, men sende pengene til EU?

Subsidierte turbiner som ikke er lønnsomme, og bidrar til ustabil kraftforsyning og kraftpriser er ikke noe vi trenger.

Forslag: Danmark og Nederland kan bygge så mange vindmøller de bare orker, og sette dem opp i sitt eget land. Men ikke koble dem til samme strømnett som jeg skal kjøpe billig vannkraft fra, vindmøller drar opp prisen.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Equinor utsetter (les avlyser) Trollvind og nå våger Statkraft å si ifra at de heller ikke får økonomien i havvind til å opp.

"Ifølge Europower gikk Statkraft-sjef Christian Rynning-Tønnesen tirsdag svært langt i å si at selskapet ikke vil kaste seg inn i konkurransen om å bygge ut havvind i Nordsjøen – med mindre statens subsidieordning utvides kraftig. – Det er summen av alt. Du har maksprisen, total støttebeløp, indekseringsreglene og avregningsreglene. Summen av de fire må bli bedre."

Folk vil ende opp med å betale 3 til 4 ganger mere for strøm fra havvind sammenlignet med vannkraft. I tillegg vil folket bli straffet via enorme ekstra offentlige utgifter i form av subsidier og støtteordinger for havvind! 
 
På tide at 5% av naturgassen beholdes innenfor landegrensene for å produsere stabil og rimelig strøm for egne innbyggere.

https://www.nettavisen.no/okonomi/regjeringen-vil-bruke-gigantbelop-pa-ulonnsom-havvind-utbyggerne-sier-det-ikke-er-nok-og-vil-ha-mer/s/5-95-1114156

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.europower.no/politikk/stortinget-kan-vare-flertall-for-at-gigantiske-solcelle-anlegg-slipper-a-betale-nettleie/2-1-1452378

Sitat

Som nettselskap ønsker Glitre Nett all solenergi velkommen, men samtidig er det viktig at det er en rettferdig fordeling av kostnader. Hvis noen utløser behov for forsterkninger i nettet, bør det betales anleggsbidrag. Hvis ikke vil det være de som ikke har anledning til å investere i solenergi, som må dekke kostnadene gjennom høyere nettleie, sier hun til Europower.

Genialt.
Vi skal faktureres høyere nettleie, for at det skal produseres enda mer strøm, men kun når prisene er under 0/lavest?
Subsidiering av den kraften med lavest kvalitet. 
Energi og miljøkomiteen legger fram sin innstilling i morgen, her er det bare å gjøre seg klar for å betale enda mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 5/23/2023 at 6:48 AM, Ronerik said:

https://www.energinyheter.se/20230522/29251/den-norska-energiministern-spjarnar-emot-officiella-riktlinjer

Jag har förstått att det råder stor oenighet i det norska samhället om energisatsningar.

Uenigheten om vindkraft er som du har sett i denne tråden dyp. Motstanden mot vindkraft er også noe som splitter de to regjeringspartiene siden Senterpartiet kjernepolitikk vil være nasjonalistisk strømpolitikk (norsk strøm skal gå til norske kunder til norske priser) mens Arbeiderpartiet ønsker økt produksjon til økt eksport. Motstanden mot vindkraft er sterkt knyttet sammen med motstanden mot strømeksport/prisimport. Fordi motstanden mot høye priser er knyttet sammen med motstand mot vindkraft og fordi vindkraftkonfliktene skjer ute i distriktene, er Senterpartiet motstander av vindkraft, men ikke helhjertet fordi noen av kommunene deres har eller ønsker vindkraftprosjekter.

Men det jeg raskt fikk inntrykk av i artikkelen du lenker til er mer et skille mellom å "forberede et politisk handlingsrom" og "NVEs anbefalte oppskaleringsforslag". Det er ingen motsetning mellom å utrede muligheten for større og raskere utbygging og samtidig følge den anbefalte utbyggingshastigheten.

 

On 5/23/2023 at 8:14 AM, Jarmo said:

Ifølge regjeringens havvindmål må det bygges over 1.000 havvindturbiner de neste 15 årene. Kapasiteten hos norske verft er i dag på 30 i året, ifølge Aker Solutions. Det vil totalt gi 450 turbiner på 15 år, langt unna regjeringens mål om 1.000.

og

On 5/23/2023 at 10:01 AM, Mannen med ljåen said:

Skal vi ikke engang ha norske arbeidsplasser, men sende pengene til EU?

Nå sitter jeg ikke i Regjering, men det å ha muligheten til å opprette nye norske arbeidsplasser fordi eksisterende kapasitet er for liten vil regnes som en soleklar positiv faktor enten man sitter i Arbeiderpartiet, Senterpartiet eller Høyre. Jeg vet ikke om norsk næringsliv har interesse av å motta ferske midler i så stort omfang, men skulle de takke nei vil man ganske riktig hyre inn utenlandske aktører, som vi gjør i alle andre sammenhenger også. En formidlende effekt av dette skal visstnok være at det skal begrense en ganske kraftig inflasjon som de potensielle nye norske arbeidsplassene vil bygge opp under.

Uansett er konklusjonen at det ikke er dagens kapasitet, men kapasiteten over disse 15 årene som er flaskehalsen for utbygging. Da olja ble oppdaget på sokkelen, hadde vi kapasitet til å bygge nøyaktig 0 oljeplattformer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, tommyb said:

Nå sitter jeg ikke i Regjering, men det å ha muligheten til å opprette nye norske arbeidsplasser fordi eksisterende kapasitet er for liten vil regnes som en soleklar positiv faktor enten man sitter i Arbeiderpartiet, Senterpartiet eller Høyre.

Beklager, men Norge har i praksis avregulert arbeidsmarkedet innenfor verftsindustrien. Det blir selvsagt noen jobber for nordmenn som måtte være tilgjengelig, men det aller meste vil dekkes av billige innleid arbeidskraft.

https://frifagbevegelse.no/forside/odd-og-karsten-ble-for-dyre-for-verftet-som-heller-ville-bruke-innleid-arbeidskraft-6.183.533590.97cf9c9b55
 
Selv de med høy utdanning som siv. ing. (master) kan nå enkelt byttes ut med f.eks. innleide indere. Det har jeg fra de som jobber i bransjen. At nordmenn er så gira på å leie inn billige indere forundrer meg litt. En nylig undersøkelse fant at bare 12% av vitnemålene fra et universitet var ekte. Resten var fake. 

https://integrity-asia.com/blog/2021/04/15/renowned-indian-university-sells-36000-fake-degrees/#:~:text=A special team of investigators,went viral in February 2021.
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (8 minutter siden):

Beklager, men Norge har i praksis avregulert arbeidsmarkedet innenfor verftsindustrien. Det blir selvsagt noen jobber for nordmenn som måtte være tilgjengelig, men det aller meste vil dekkes av billige innleid arbeidskraft.

https://frifagbevegelse.no/forside/odd-og-karsten-ble-for-dyre-for-verftet-som-heller-ville-bruke-innleid-arbeidskraft-6.183.533590.97cf9c9b55
 
Selv de med høy utdanning som siv. ing. (master) kan nå enkelt byttes ut med f.eks. innleide indere. Det har jeg fra de som jobber i bransjen. At nordmenn er så gira på å leie inn billige indere forundrer meg litt. En nylig undersøkelse fant at bare 12% av vitnemålene fra et universitet var ekte. Resten var fake. 

https://integrity-asia.com/blog/2021/04/15/renowned-indian-university-sells-36000-fake-degrees/#:~:text=A special team of investigators,went viral in February 2021.
 

Nå som krona er så svak så blir vel polakkene for dyre også, kanskje hente folk i fra India eller Afrika for å bygge disse plattformene.

Dessuten så legger jeg merke til hvor redd de var for å subsidiere atomkraft, men når det gjelder flytende havvind så er lommeboka på vidt gap. Det til tross for at produksjonen er særdeles ustabil og vil trenge store mengder balansekraft.

Jeg er overbevist om at når det gjelder havvind så har norske politikere fått marsjordre fra EU og at det ikke er det beste for norges befolkning de har i øyemed 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...