Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Jarmo skrev (6 minutter siden):

Ja man gjør tydeligvis hva som helst for å sette i gang markedsmekanismene.
Den som får lide er befolkningen i Nord-Norge….

Sitat: «– Det er ingen tvil om at dette vil skape debatt. Det nye prisområdet NO6 vil potensielt kunne få noen helt hinsides prissvingninger, sier han.»

Endret av Vokteren
  • Liker 1
Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (23 timer siden):

Ja, enkelte områder er litt dyrere. Jeg ligger på 39 øre i snitt her med Norgesnett (nå kjøpt opp av Glitre). Det er inkludert elavgift og Enova-avgift. 

Vil de få nye priser fra nyttår?
Slik jeg ser det, så det ganske dyre priser hos glitrenett.
Kapasitetsledd 5-10kWh for 350
Kapasitetsledd 10-15kWh for 725(!!)
Tror nesten du må vise regnestykket ditt her :) 

Skrevet (endret)
sk0yern skrev (7 timer siden):

Vil de få nye priser fra nyttår?
Slik jeg ser det, så det ganske dyre priser hos glitrenett.
Kapasitetsledd 5-10kWh for 350
Kapasitetsledd 10-15kWh for 725(!!)
Tror nesten du må vise regnestykket ditt her :) 

76 øre i bevegelig strømpris. Å regne inn fastledd gir ingen mening når man snakker om potensielle innsparinger. Fastleddet må betales uansett hvor mye strøm jeg bruker. Ligger på 2-5kW i sommerhalvåret og 5-10kW i vinterhalvåret. Men ser jeg klarte 2-5kW både i oktober og november i år, og det ser også bra ut for desember om mildværet fortsetter. Skal ikke så mye til da jeg typisk ligger på 5,5-6kW i vinterhalvåret. Hadde mao. spart mye på svensk system (de har ikke trappetrinn). 

2-5kW koster 196,- her og 5-10kW 323,- så det er ikke så stor forskjell. 

Før 2022 havnet vi som regel på 10-15kW i noen måneder, men etter at vi måtte bytte den 16 år gamle bergvarmepumpa i en ny og jeg valgte en 12kW invertermodell istedenfor den gamle 9kW on-off trengs det aldri tilskuddsvarme lengre. Ikke engang til legionellakjøring natt til søndag. Dermed null stress å ligge under 10kW. 

Alle vil få nye priser fra nyttår siden elavgiften settes ned. Men bare på den bevegelige delen. 

Endret av Jens Kr. Kirkebø
Skrevet
Sitat

Kommunestyret i Lærdal har vedteke ei ordning som inneber at private kundar folkeregistrerte i kommunen får same straumpris i 2026 som i dag - 40 øre pr kwh inkl. moms.

https://laerdal.kommune.no/aktuelt/no-kan-innbyggjarar-bestilla-den-nye-straumavtalen.5594.aspx?fbclid=IwY2xjawOnWUhleHRuA2FlbQIxMQBzcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg4MjAwODkyAAEefxB12FHio5XQ7MiYVIGhVGLfN2O2DDa7tQ2DwO5v7Hwu_sL5c2ZeSP2cZnQ_aem_2VvPKplSBLsV5y5QAtByFA

Skrevet
Simen1 skrev (13 timer siden):

TU.no debatt: Vi sitter på en energireserve vi bokstavelig talt bygger over

Googles hovedkvarter i California dekker varmebehovet sitt med «energipeler» i grunnen. Denne løsningen nevnes knapt i den norske debatten.

Det er flere enn meg som nevner varmelagring som aktuelt for Norge. Strøm konverteres til varme, lagres i bakken, og hentes ut ved behov.

Bergvarmepumper er en kjent (og kostbar) løsning i Norge….

Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Nå kommer google til Østfold også.

https://www.vg.no/nyheter/i/L40LER/digi-google-planlegger-datasenter-i-oestfold-med-stroemforbruk-tilsvarende-200-000-boliger

Jeg liker det ikke...ikke i det hele tatt selv om dette gir økte muligheter for egen lommebok. 

Ikke jeg heller. Dette spionselskapet burde følge norske lover og skatte til Norge for alt de tjener på den aktiviteten i Norge. Det gjør de ikke.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Jarmo skrev (2 timer siden):

Veldig merkelig opplegg. Jeg stusser på flere ting der:

1. Har kommunen lov til å kreve en spesifikk statlig støtteordning for å tilby en gitt (konsesjonskraft)-strømavtale?

2. Har de lov til å sette datofrist for den statlige norgespris-støtten? Dette er statens ordning og det har ikke kommunen noe med. Norgespris har ikke signeringsfrist. Det kan signeres når som helst og vil gjelde fra dagen man signerer til 31.12.2026.

3. Strømavtalen er 40 øre/kWh inkludert mva, men statens støtteordning er på 50 øre/kWh inkludert mva. Det vil si at kundene får betalt differansen på 10 øre/kWh inkludert mva for alt de bruker i hele 2026. Dvs. at man kun betaler nettleie og elavgift minus de 10 ørene. Og elavgiften synker jo som kjent over nyttår. Dette fremstår som tilnærmet gratis fastpris (totaltpris).

Det virker rett og slett ugjennomtenkt og kastet i hop av folk som ikke vet helt hva de driver med (kommunestyret?)

Endret av Simen1
Skrevet

Jeg ser ikke de store fordelene ved å ha slike datasentrene her i Norge. Data som lagres der er fremdeles under selskapenes kontroll og det gir ekstremt lite arbeidsplasser sammenlignet med strømforbruket.

Hvis man absolutt vil bygge datesentre så inngå et samarbeid med europeiske aktører, gjerne koblet mot norsk og europeisk programvare / tjenester. Det gir i alle fall litt mer mening enn å gi globale amerikanske gigantselskaper tilgang på billig norsk kraft slik at de kan ytterligere utkonkurrere europeiske alternativer som må betale sentraleuropeiske priser.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
TAC-2 skrev (30 minutter siden):

Jeg ser ikke de store fordelene ved å ha slike datasentrene her i Norge. Data som lagres der er fremdeles under selskapenes kontroll og det gir ekstremt lite arbeidsplasser sammenlignet med strømforbruket.

Hvis man absolutt vil bygge datesentre så inngå et samarbeid med europeiske aktører, gjerne koblet mot norsk og europeisk programvare / tjenester. Det gir i alle fall litt mer mening enn å gi globale amerikanske gigantselskaper tilgang på billig norsk kraft slik at de kan ytterligere utkonkurrere europeiske alternativer som må betale sentraleuropeiske priser.

Norske styremakter lever i fortiden og tør ikke si nei. Statnett har første mann til mølla prinsipp hvilket har vært diskutert og problematisert lenge før Trump 1..Det er latterlig at man nærmest skal dytte på seg problemer og i realiteten høyere kostnader for samfunnet på denne  måten. Vi må ha  på plass regulering av tilkoblinger som ser på samfunnsytten for Norge..ikke EU,ikke USA,ikke fornybar Norge og ikke kraftbransjen generelt. Videre må vi se til at vi tar vare på egen sikkerhet..ikke EU,ikke USA..men egen. Vi ledes av personer som kanskje i historiens lys kan bli sett på som svikere. Det er farlig å balansere på en slik tynn line.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
sk0yern skrev (På 4.12.2025 den 23.40):

Uke 48: 65,0% fyllingsgrad i NO2, 16,4% avvik fra median. 
Avviket øker altså en del. 0,5TWh tilsig, forventet 0,8 denne uken.
425 GWh netto eksport, med andre ord nesten hele tilsiget.

Uke 49: 64,3% fyllingsgrad i NO2, 15,5% avvik fra median.
Godt over gjennomsnittlig tilsig forrige uke, forventet over 200% av gjennomsnitt denne uken.
562 GWh netto eksport. 

Skrevet
TAC-2 skrev (1 time siden):

og det gir ekstremt lite arbeidsplasser sammenlignet med strømforbruket.

Det spiller da ingen trille. Norge har ikke stor arbeidsledighet blant IT-teknikere eller hva de nå trenger. Det som spiller noen rolle er hvor mye penger som strømmer inn i Norge og ut, som følge av denne virksomheten. Om det er noe som gir oss penger i "lomma"/statskassa alle mann, eller om det er et ran av naturressurser.

Det utrolig merkelige her er at Norske myndigheter ikke har giddet å bestille en rapport om dette. De VET IKKE om dette er bra eller dårlig for oss. Eller hvilke premisser vi bør stille til denne typen virksomhet i Norge. Regjeringen er som en blind person som skal kjøre bil. De styrer, men har ingen aning om hvor de er på vei.

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (4 timer siden):

Veldig merkelig opplegg. Jeg stusser på flere ting der:

1. Har kommunen lov til å kreve en spesifikk statlig støtteordning for å tilby en gitt (konsesjonskraft)-strømavtale?

2. Har de lov til å sette datofrist for den statlige norgespris-støtten? Dette er statens ordning og det har ikke kommunen noe med. Norgespris har ikke signeringsfrist. Det kan signeres når som helst og vil gjelde fra dagen man signerer til 31.12.2026.

3. Strømavtalen er 40 øre/kWh inkludert mva, men statens støtteordning er på 50 øre/kWh inkludert mva. Det vil si at kundene får betalt differansen på 10 øre/kWh inkludert mva for alt de bruker i hele 2026. Dvs. at man kun betaler nettleie og elavgift minus de 10 ørene. Og elavgiften synker jo som kjent over nyttår. Dette fremstår som tilnærmet gratis fastpris (totaltpris).

Det virker rett og slett ugjennomtenkt og kastet i hop av folk som ikke vet helt hva de driver med (kommunestyret?)

Krav om Norgespris for å få ein avtale med eit selskap er vel opp til selskapet å bestemme. Og her er det vel kommunen som brukar Kraftriket, som dei eig ein del av gjennom Lærdal Enegi, til å selje konsesjonskrafta si.
Er ingen frist så langt eg ser, men for at kundar skal få avtalen frå 1. januar så må ein bestille før 18. desember.

Prismessig så er det ganske dyr nettleige frå Sygnir der inne. Fordelen er at dei brukar 1kW intervall på pris opp til 10kW og 2kW for 10-20kW.

image.thumb.png.2b02576ff8a67bceb65cdb6b014a3775.png

• Liker 1
Skrevet
Gazer75 skrev (1 time siden):

Krav om Norgespris for å få ein avtale med eit selskap er vel opp til selskapet å bestemme.

Jeg synes det høres veldig rart ut. Det er som om Coop Extra setter krav om at jeg kjøper mandelpoteter fra Rema for å få lov til å kjøpe juleribbe fra Extra.

Skrevet (endret)
Simen1 skrev (37 minutter siden):

Jeg synes det høres veldig rart ut. Det er som om Coop Extra setter krav om at jeg kjøper mandelpoteter fra Rema for å få lov til å kjøpe juleribbe fra Extra.

Får du tak i konsesjon-poteter noen plass? Konsesjonspris på strøm til innbyggere gjelder innenfor kommunegrenser. ;)

Endret av Jarmo
Skrevet
Jarmo skrev (27 minutter siden):

Konsesjonspris på strøm til innbyggere gjelder innenfor kommunegrenser.

Godt poeng. Jeg vet ikke om noe konsesjonspoteter, men det er merkelig å stille krav om at man kjøper juleribbe hos en annen leverandør, for å få lov til å kjøpe konsesjonspoteter fra kommunen. Veldig merkelig.

Det bringer meg videre til ennå et merkelig punkt som jeg glemte å ta opp tidligere: Tilbudet om konsesjonskraft til 40 øre/kWh inkludert mva (32 øre/kWh eks mva) gjelder visst folkeregistrerte i kommunen. Ikke el-installasjoner der adressen er knyttet til kommunen, men eierens folkeregistrerte adresse er i kommunen. Jeg bare tenker i forhold til at det sikkert er en del personer i Lærdal kommune som har folkeregistrert adresse der, men hytter og andre eiendommer i andre kommuner. Det virker ganske rart at avtalen knyttes til person og ikke adressen der strømmåleren står. Sitat:

Sitat

Kommunestyret i Lærdal har vedteke ei ordning som inneber at private kundar folkeregistrerte i kommunen får same straumpris i 2026 som i dag - 40 øre pr kwh inkl. moms.

Det er ennå en grunn til at det virker ugjennomtenkt og hastet gjennom av folk som ikke har peiling. Altså kommunestyret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...