Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 minutes ago, Simen1 said:

Forklar: Hvordan kan prisen bli langt under eller over vannverdien, hvis det ikke finnes prissmitte?

Kan svara på denna.

1. All energi produktion i Norge er ikke maganiserad vannkraft med ett vannverdie som bestämmer når det ska produceras. Fullt möjligt att man får lavare priser än vannverdiet (vann verdiet varierer vel också fra magasin till magasin baserat på en massa variabler) också utan kontakt med utlandet.

2. Här kommer du nok en gang med din egna definition på prissmitte. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
HF- skrev (20 minutter siden):

Masse sol i Tyskland, og for en gangs skyld også masse vind.

Da er det sikkert full fart med "billig import", som noen liker å kalle det.

image.thumb.png.b70eedad834618016785689d4efc89ee.png

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
sk0yern skrev (4 minutter siden):

Da er det sikkert full fart med "billig import", som noen liker å kalle det.

image.thumb.png.b70eedad834618016785689d4efc89ee.png

Norge importerer ca 3 GW, forklaringa på kvifor det ikkje er meir trur eg ligg i tabellen under. Sjelden produksjonen på vann -magasin går under 6 GW 

Screenshot_20250915-134410_Samsung Internet.jpg

• Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (28 minutter siden):

Ja..det er en utfordring vi står overfor her. Jeg kan ikke se for meg at det vil skapes mange arbeidsplasser lokalt i Norge ved disse AI senterene. De vil stå der og brenne energi og skolere seg seg til å bli smarte og så selges tjenesten fra servere utenfor Norge..fra skatteparadis. AI sentere trenger nemlig ikke noen heftig infrastruktur mhp fiber osv. De trenger mye strøm lokalt for å trenes opp..Så kan man flytte modellene og plassere dem der de genererer penger billigst..nemlig i skatteparadis. Jeg tror AI sentere vil presse prisene på kraften opp i markedet og sende regningen til forbrukere som f.eks norsk næring som ikke klarer å skaffe seg gode fastpriser..Mye peker i retning av at vi vil støvsuges for kraft..og at vi vil leve på bunn av næringskjeden som råvare leverandør til denne type industri...Jeg tror vi gjør en strategisk tabbe å slippe løs denne type forbruk i Norge. Vi burde forsøke å legge tilrette for næringer som kan generere arbeidsplasser..noe jeg ikke tror er tilfelle med AI industri. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...