Gå til innhold

Nei, kraftkrisen er ikke enkel å løse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Mange synes regnvær er kjedelig, men det er jo nyttig og bra for både bønder og kraftbransjen. Det fine med et sånt styrtregn er dere får mye nytteverdi med lite kjedelig tid. NO5 har normal fyllingsgrad, men NO1 og NO2 som har et sted mellom normal og minimum fyllingsgrad for årstida skal visst også få et kjærkomment regnskyll. Noen steder skal visstnok få..

Screenshot2025-08-03at21-04-54NyheterfraNorgesmestlestenettavisVG.png.4b6c472f044f5709529edba6193aae0f.png

Her oppe i NO4 har vi hatt en nedbørsmessig kjedelig vinter med mye snømåking og våt vår. Ganske trasig i grunn, så jeg håper flere i tråden ser at den billige strømmen også har sine baksider.

Screenshot2025-08-03at20-45-29HistoriskevrdataforTromssomgraf-Siste13mneder.png.f12d0c9c30685704a94c27c8456d0708.png

Endret av Simen1
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Simen1 skrev (På 1.8.2025 den 11.05):

og når ~90% av norsk kraftproduksjon eies av det norske folk, gjennom stat og kommuner, hvem er det som stikker av med inntektene da?

Statens inntekter burde brukes til og forberede infrastrukturen og strømnettet, i steden har vi fått helt latterlige effekttarrifer for at man skal slippe og investere i nettet, det henger ikke helt sammen som vanlig i dette landet.

• Liker 3
Skrevet
agvg skrev (1 time siden):

Statens inntekter burde brukes til og forberede infrastrukturen og strømnettet, i steden har vi fått helt latterlige effekttarrifer for at man skal slippe og investere i nettet, det henger ikke helt sammen som vanlig i dette landet.

Lurer på hva det hadde kostet å bygge oss ut av effektariffen. Hadde nok løst mye med å bygge om lavspent til 400v, amperen går betydelig ned. 

• Liker 1
Skrevet
Sjørøver skrev (15 minutter siden):

Lurer på hva det hadde kostet å bygge oss ut av effektariffen. Hadde nok løst mye med å bygge om lavspent til 400v, amperen går betydelig ned. 

Det lekes jo med tanken om og konvertere til ett normalt, europeisk strømnett, kom vel en rapport i fjor og det skal vel komme nye forskrifter for hvordan man kan gjøre slike konverteringer.

• Hjerte 2
Skrevet
agvg skrev (1 time siden):

Det lekes jo med tanken om og konvertere til ett normalt, europeisk strømnett, kom vel en rapport i fjor og det skal vel komme nye forskrifter for hvordan man kan gjøre slike konverteringer.

Det vil koste ekstremt mye. Hvem skal betale omkobling i private hjem og bytte av masse 3-fase utstyr?

Skrevet (endret)
Jens Kr. Kirkebø skrev (9 timer siden):

Det vil koste ekstremt mye. Hvem skal betale omkobling i private hjem og bytte av masse 3-fase utstyr?

Det blir selvsagt forbrukeren - som alltid.

Det vil koste penger, men det trenger ikke bli astronomiske beløp. F.eks kan det gjøres slik: Trafo byttes fra ren IT til kombinert IT/TN-trafo, megger og bruker de samme kablene i bakken (TN-C-S). Siden de aller fleste husstander før eller siden må eller bør oppgradere sikringsskapet så kan sette en frist på f.eks 20 år for oppgradering og enkel prosess for å søke fristforlengelse. Svært få husstander har 3-fase utstyr, så det er egentlig lite som må gjøres i sikringsskapet: ny hovedsikring, overspenningsvern og samleskinne. Usikker på om måleren bare konfigureres om eller må skiftes. Totalt sett en lav kostnad for forbrukeren - som tas når sikringsskapet uansett bør oppgraderes. Å skifte trafo er en stor kostnad, men det er godt "pant" på gamle pga store mengder verdifulle metaller, så nettselskapet vil få dekt noe av kostanden på den måten. Omkobling fra IT til TN i trafoen må gjøres samtidig med oppgradering av sikringsskap så det blir mye kjøring for småjobber for nettselskapene. Jeg vet ikke om det lar seg gjøre trygt, teknisk og lovlig at huselektrikeren kan koble om enkeltvise husstander i trafoen. I så fall må de nye trafoene tilrettelegges spesielt for det, forskrifter skrives om og elektrikere må kanskje få ekstra kursing og sertifisering for den type arbeid.

Hovedproblemet er næringsbygg og industri som har 3-fase utstyr. Det blir myye jobb. Så der bør kanskje fristen settes til 40 år i stedet for og fortsatt enkelt å søke om fristforlengelse.

Om 40 år kan det være så lite IT igjen i landet at vi kan erklære oss et TN-land. Resterende IT kan da kalles særegne anlegg / unntak av tekniske, økonomiske eller historiske grunner.

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Han er vel ikke alene om å rope varsko, men politikere elsker luftslottene sine. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/slar-alarm-om-eu-mal-spar-stromprissjokk-fra-berlin-til-oslo/s/5-95-2544323

Sitat

Mine beregninger tilsier at Europa har kuttet basisenergien for fort og erstattet den med vind. EU tror alle kan importere. Når forbruket skyter fart i det grønne skiftet og med lav vindkraftproduksjon, vil prisene gå rekord høyt, mener Svegaarden

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Er det mye mer enn null-leder fra nærmeste transformator, omlasking av transformator og 3fas-utstyr og sikringsskap?

Ja, ok 3fas-kabling i huset også, men det er jo de færreste som har noe.

Skrevet
trikola skrev (24 minutter siden):

Er det mye mer enn null-leder fra nærmeste transformator, omlasking av transformator og 3fas-utstyr og sikringsskap?

Null-leder fra transformator innebærer graving av ny kabel med 5 ledere i stedet for 4. Derfor er det svært uhensiktsmessig og dyrt. TN finnes i flere varianter og TN-C-S er den varianten man bør gå for fordi man slipper å legge ny kabel. Da merker man bare om PE-lederen til PEN-leder fra trafo til huset og gjør PEN-splitten i sikringsskapet i huset. Det sparer en hel masse arbeid og kostnader.

Omlasking av trafo kan bare gjøres der man konverterer alle forbrukerne til TN samtidig. Da vil mange av forbrukerne oppdatere sikringsskapet på helt andre tidspunkt enn når det uansett er naturlig å oppgradere det. Det blir en stor ekstrakostnad midtlivs i sikringskapets levetid, eller i verste fall på ganske nye sikringsskap. Det er massevis av unødvendige kostnader forbundet med å gjøre det synkront.

Derfor mener jeg kombinerte IT-TN trafoer er veien å gå. Da kan man oppgradere en husstand av gangen i den takten som er økonomisk best for hver enkelt husstand.

Apropos bedrifter med 3-fase IT-utstyr så går det an å montere TN-IT skilletrafo inne i bygget kun for disse 3-fasekursene. Det vil variere fra bygg til bygg om det vil koste mer eller mindre enn å skifte eller koble om utstyret og kable de på nytt.

Skrevet
sk0yern skrev (2 timer siden):

Han er vel ikke alene om å rope varsko, men politikere elsker luftslottene sine. 

https://www.nettavisen.no/okonomi/slar-alarm-om-eu-mal-spar-stromprissjokk-fra-berlin-til-oslo/s/5-95-2544323

Nettopp derfor er det så viktig å sikre høy nok fyllingsgrad før vinteren! Vi ser no at det er svært begrensa kor mykje straum som kan overførast mellom regionane, alle må ha nok til å klare seg sjølv

Skrevet (endret)

Mange "Happy hours" tirsdag også:

Screenshot2025-08-04at12-51-45NordPoolDay-aheadprices.thumb.png.552dbc3f94299a97002903fc527628f4.png

NO1: 24 av 24 timer under  5  øre/kWh, derav 9 timer med minuspriser

NO2: 13 av 24 timer under  5  øre/kWh, derav 4 timer med minuspriser

NO3: 24 av 24 timer under 5,2 øre/kWh, derav 0 timer med minuspriser

NO4: 24 av 24 timer under  5  øre/kWh, derav 3 timer med minuspriser

NO5: 18 av 24 timer under  5  øre/kWh, derav 0 timer med minuspriser

Både UK, Tyskland, Nederland og Danmark smitter NO2 med deres negative priser deler av dagen. NO1 smittes av SE3 sine negative priser. NO4 smittes av negative priser fra SE1 og SE2. Metoden man bruker for å se hvor prissmitten kommer fra er ved å se hvilket naboområde som har den laveste prisen. Det indikerer hvem som trekker ned prisnivået.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
5 minutes ago, HF- said:

Kvifor ikkje sette prisane slik at vi får import som monner? Burde importere 6000 MW, minst

Screenshot_20250804-133215_Samsung Internet.jpg

Er vel bare å by på kontinentalstrøm med høy pris - da kommer den strømmende. Men var det høy pris du ønsker?

• Liker 1
Skrevet
trikola skrev (8 minutter siden):

Er vel bare å by på kontinentalstrøm med høy pris - da kommer den strømmende. Men var det høy pris du ønsker?

Eg ønsker fornuftig pris, både no og til vinteren. Dvs ca 35 øre/kWh. Med 10 øre ville importen skutt fart dag

Skrevet

De lave priserna nu tror jag beror på regnet som gir en hel del elvekraft som ikke kan lagres och gissar att det också blåser en hel del.

Er nog ingen poäng med import då vi har nok själva.

• Liker 1
Skrevet
trikola skrev (1 time siden):

Tja. Her er det en del. Bergvarmepumpa går på 3-fase IT, den må i så fall byttes sammen med kabel. Platetoppen (5-platers induksjon) går på 3-fase, den klarer også 400V men da må kabel byttes og det er ikke enkelt siden den står på en øy. Dessuten er begge elbilladerne koblet på 3-fase, der må kabler byttes. I tillegg må alle kabler mellom sikringsskapene byttes (det er 4 skap her) samt at 2 solcelleinvertere + kabler til de må byttes. Alt i alt tipper jeg det ville kostet 300-400.000 kroner å oppgradere til TN. 

Skrevet
HF- skrev (29 minutter siden):

Eg ønsker fornuftig pris, både no og til vinteren. Dvs ca 35 øre/kWh. Med 10 øre ville importen skutt fart dag

Ved moderat / fornuftig pris så får vi mindre import enn ved høyere pris. Beklager at jeg tar rollen som budbringer på hvordan dette henger sammen.

Hvor mye mer import vi får om vi priser oss til 35 øre/kWh i stedet for ca 5 øre kl 13-16 i dag vet jeg ikke, for jeg har ikke tatt meg tid til å dypdykke i pris-volum grafene. Men du har sikkert rett i at det vil øke importen. Siste tall fra kl 14 importerte vi 1595 MW.

Skrevet
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 minutter siden):

Tja. Her er det en del. Bergvarmepumpa går på 3-fase IT, den må i så fall byttes sammen med kabel. Platetoppen (5-platers induksjon) går på 3-fase, den klarer også 400V men da må kabel byttes og det er ikke enkelt siden den står på en øy. Dessuten er begge elbilladerne koblet på 3-fase, der må kabler byttes. I tillegg må alle kabler mellom sikringsskapene byttes (det er 4 skap her) samt at 2 solcelleinvertere + kabler til de må byttes. Alt i alt tipper jeg det ville kostet 300-400.000 kroner å oppgradere til TN. 

Du hadde garantert fått TN-IT-trafo (~50k) hvis ditt område hadde blitt oppgrdert til TN. Men nå hører sånne anlegg til sjeldenhetene og noen sånne tilfeller må jo nettselskapene regne med at det finnes.

Ser vi på boligmassen totalt så er vel gjennomsnittsalderen fra byggeår rundt 50 år, men gjennomsnittsalderen på elektriske anlegg er nok betydelig lavere. Kanskje 20 år? Det vil si at det burde være rom for å oppgradere husstander enkeltvis når tiden uansett er inne for en stor oppgradering.

Nå vet jeg ikke hvor gammelt ditt elektriske anlegg er, men håper ikke du planlegger at det skal stå på stedet hvil som et lokalt el-museum i 100 år. Det bør vel påregnes utskiftet innen noen tiår selv om du har et spesielt dyrt anlegg. Hvis du plutselig får et brev om at du får en frist 20 år for å oppgradere til TN, ville det vært et stort problem for deg? Ville du søkt om fristforlengelse?

• Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (17 minutter siden):

Ved moderat / fornuftig pris så får vi mindre import enn ved høyere pris. Beklager at jeg tar rollen som budbringer på hvordan dette henger sammen.

Hvor mye mer import vi får om vi priser oss til 35 øre/kWh i stedet for ca 5 øre kl 13-16 i dag vet jeg ikke, for jeg har ikke tatt meg tid til å dypdykke i pris-volum grafene. Men du har sikkert rett i at det vil øke importen. Siste tall fra kl 14 importerte vi 1595 MW.

Er så typisk dette her, når vi importerer er det 1000-2000MW.

Når vi eksporterer er det 3000-6000MW

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...