Simen1 Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai I natt vil vi i nord få negative spotpriser. Noen av oss får til og med netto betalt for å bruke strøm, inkludert nettleie. Det er så vidt jeg vet første gang det skjer. Jeg er ikke en av de siden jeg bor utenfor tiltakssonen i Nord-Troms og Finnmark. For meg ser det slik ut i natt: Fra kraftselskapet: Spotpris fra midnatt til kl 01: -17,28 øre Påslag: -2,0 øre (kampanjepris) Fakturagebyr: 0 ___________________ Fra nettselskapet: Fastledd: 398 kr/mnd (jeg trinner ikke opp så det er 0 differanse) Nettleie nattsats: 11,6 øre Forbruksavgift: 9,79 øre Enovaavgift: 1 øre __________________ NETTO SUM: 3,11 øre De som bor i tiltakssonen slipper forbruksavgift og enovaavgift, så de kommer faktisk ut med netto negative priser (etter nettleie) en heldig time i natt. Det har så vidt meg bekjent ikke skjedd før noe sted i landet. 2
Jarmo Skrevet 30. mai Skrevet 30. mai Abo: https://www.europower.no/kraftmarked/europeiske-priser-gir-nar-milliardgevinst-bare-i-mai/2-1-1826469
Jarmo Skrevet 3. juni Skrevet 3. juni https://www.finansavisen.no/makro/2025/06/03/8268479/oecd-stopp-med-dette?sfnsn=mo&fbclid=IwY2xjawKr5illeHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBkeUtZcW5VRHgyZVc2MTFTAR7xOq7A8NKFMjb8c11pVKW1wXkLWZiiKt5ohwohnuPwOxWBhjGwWrzueWEOcw_aem_8BcaprRjlyBHIYnihn6O5w 1
sk0yern Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni sk0yern skrev (På 23.5.2025 den 14.15): Fortsatt grei status i vannmagasinene, men det er mørke skyer i horisonten: Kraftprodusentene sitt "svar" er en foreløpig rekordeksport fra NO2? Vi får se hvordan dette går utover høsten, men at Norgespris blir populært i sør er nok temmelig sikkert. Fortsatt stor netto eksport fra NO2, 226GWh forrige uke. Dette den tiden av året mange påstår vi importerer så mye billig. Magasinfylling i NO2 nå -2,8% avvik fra median, fortsatt en svak hydrologisk balanse i NO2. Kraftselskapene styrer mot en dyr høst. 2
HF- Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni sk0yern skrev (11 minutter siden): Fortsatt stor netto eksport fra NO2, 226GWh forrige uke. Dette den tiden av året mange påstår vi importerer så mye billig. Magasinfylling i NO2 nå -2,8% avvik fra median, fortsatt en svak hydrologisk balanse i NO2. Kraftselskapene styrer mot en dyr høst. Hvis dei tappa ned fer dei godt betalt for straumen, hvis det blir mykje regn kan dei produsere mykje straum. Vinn-vinn!
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 4. juni Skrevet 4. juni (endret) sk0yern skrev (17 minutter siden): Fortsatt stor netto eksport fra NO2, 226GWh forrige uke. Dette den tiden av året mange påstår vi importerer så mye billig. Vindkraftproduksjonen i Europa har vært lav i år, i april var den f.eks bare 62% av normalen i Tyskland. Sol har levert litt mer enn normalt, noe vi ser på enkelte dager midt på dagen (f.eks i går var den flere timer med tilnærmet nullpris). Endret 4. juni av Jens Kr. Kirkebø
Jarmo Skrevet 5. juni Skrevet 5. juni https://www.abcnyheter.no/stemmer/okonomi/2025/06/05/196096496/derfor-betaler-utenlandskeide-vindkraftverk-mindre-skatt
Jarmo Skrevet 6. juni Skrevet 6. juni https://www.affarsvarlden.se/artikel/sandstrom-samtliga-medlemslander-struntar-i-eus-direktiv-om-vatgas?fbclid=IwY2xjawKwL2tleHRuA2FlbQIxMQBicmlkETBkeUtZcW5VRHgyZVc2MTFTAR5IRzSXr60SNbCuAGJrQgdaliVED4VhqMPuyDUCK_qRKn95eyUU7656hQ1xhQ_aem_TUuerwNgOKy1FbBbfOtS4A 1 1
qualbeen Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Hyggeligere priser, men energi-eksport-landet Norge (NO1, NO2, NO5) presterer altså å ha høyere pris enn Tyskland... Sverige og Finland er ute å kjøre helt her. Såpass lavt må ikke prisene gå! Men jeg sliter med å forstå hvorfor vi konsekvent skal være blant de dyreste i klassen. Kjære energikrevende industri: Norge har forådd dere. Vi klarer ikke lenger å tilby konkurransedyktige priser. Politikerne prøver ikke å gjøre noe med situasjonen. Så...: Bare flytt ut! 😓 1
HF- Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni qualbeen skrev (26 minutter siden): Hyggeligere priser, men energi-eksport-landet Norge (NO1, NO2, NO5) presterer altså å ha høyere pris enn Tyskland... Sverige og Finland er ute å kjøre helt her. Såpass lavt må ikke prisene gå! Men jeg sliter med å forstå hvorfor vi konsekvent skal være blant de dyreste i klassen. Kjære energikrevende industri: Norge har forådd dere. Vi klarer ikke lenger å tilby konkurransedyktige priser. Politikerne prøver ikke å gjøre noe med situasjonen. Så...: Bare flytt ut! 😓 Trudde kraftkrevende industri hadde fastpris på ca 12 øre? Betaler dei spot pris!?! 1
Simen1 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Etter to måneder med nedetid er nå sjøkabelen mellom Nederland og Norge oppe og går igjen. Ca 10% kapasitet natt til lørdag og ca 90% natt til i dag. Lilla kurve: 1
Simen1 Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) HF- skrev (52 minutter siden): Trudde kraftkrevende industri hadde fastpris på ca 12 øre? Betaler dei spot pris!?! @qualbeen tror kanskje at pølsemakeren i Kvinesdal slakteren i Lillesand driver med kraftkrevende industri fordi han har tatt mye oppmerksomhet i media med sine noe rabiate utspill og fordi han har litt større sikringsskap enn en vanlig husstand. _____Edit_____ Jens Eide har investert 15 millioner kroner i batterier for å peak-shave. Slakteriet har hatt normale strømpriser på 140 000 kr/mnd før toppåret 2022 og er antagelig tilbake nært det nå igjen. Dvs. han må ha 100 måneder med gratis strøm for at investeringens skal gå i null. Jeg er virkelig spent på å se hvor godt eller dårlig det regnestykket går over tid. Endret 8. juni av Simen1 Rettelse 1
Jarmo Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni HF- skrev (1 time siden): Trudde kraftkrevende industri hadde fastpris på ca 12 øre? Betaler dei spot pris!?! For kraftintensiv industri var prisen på strøm i gjennomsnitt 41,2 øre/kWh i 2024, eksklusive avgifter og nettleie. https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitetspriser/artikler/laveste-strompris-pa-fire-ar 1
Jarmo Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) Jarmo skrev (2 minutter siden): For kraftintensiv industri var prisen på strøm i gjennomsnitt 41,2 øre/kWh i 2024, eksklusive avgifter og nettleie. https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitetspriser/artikler/laveste-strompris-pa-fire-ar Edit: merk deg at bedrifter får MVA tilbake og regninger utgiftsført i regnskap. Endret 8. juni av Jarmo
HF- Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni Jarmo skrev (26 minutter siden): For kraftintensiv industri var prisen på strøm i gjennomsnitt 41,2 øre/kWh i 2024, eksklusive avgifter og nettleie. https://www.ssb.no/energi-og-industri/energi/statistikk/elektrisitetspriser/artikler/laveste-strompris-pa-fire-ar Dyrere enn eg trudde då, men fortsatt rimelig straum med lange fastpriskontrakter.
Jarmo Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni (endret) HF- skrev (32 minutter siden): men fortsatt rimelig straum med lange fastpriskontrakter. Mener å ha sett at bl.a. Norsk Hydro, Yara osv. har langsiktige kontrakter(PPA) på ca. 30 øre pr. kW. Var veldig lønnsomt å tegne slike kontrakter i våren 2021. Spotprisen lå på ca. 20-25 øre. for alle. Endret 8. juni av Jarmo 1
qualbeen Skrevet 8. juni Skrevet 8. juni HF- skrev (2 timer siden): Trudde kraftkrevende industri hadde fastpris på ca 12 øre? Betaler dei spot pris!?! Det er ingen produsent i disse regioner som selger fastpris på 12 øre. Hvilket landskap tror du prisen på nye fastprisavtaler settes på? Flytende pris over tid, er selvfølgelig førende. De som forhandler fastpris er proffe folk, og de bedriver ikke veldedighet. Fastpris langt under markedspris er glemmesak. For fem+ år siden var de flytende prisene lavere, så den gang kunne man få fastpris til en sum som med dagens øyne ser gunstig ut. Men disse avtalene varer ikke evig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå