Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Urimelig fastpris for oppdrag


spøkelset

Anbefalte innlegg

Er jobben gjort i henhold til anbud, er det bare å bla opp. Er du ikke fornøyd med kvaliteten av jobben, og mener at den avviker fra anbud eller standard, får du klage, og kan holde igjen tilsvarende hva det vil koste å rette opp manglene. Det er ditt ansvar å sjekke pris opp mot andre tilbydere.

Gjengs pris er nyttig dersom en krisesituasjon oppstår. Har man vannlekkasje og trenger rørlegger, skal man slippe å bli møtt med urimelige krav fordi situasjonen er prekær for deg som kunde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håndverkertjenesteloven § 32 legger til grunn at avtalt pris skal betales. Forarbeidene presiserer dette som at "partene innenfor grensene av bl.a. prisloven § 18 [nå pristiltaksloven § 2, det er forbudt å kreve urimelige priser] og avtaleloven § 36 [urimelige avtaler kan revideres av domstolene] fritt kan avtale prisen". Fjerde ledd om utføring på rimeligste måte gjelder bare når det ikke er avtalt fastpris (Ot.prp.nr. 29 (1988-1989) s. 96). 

En fastpris kan bare revideres om den er urimelig. Det finnes en del rettspraksis rundt prisloven § 18. Utgangspunktet er at man skal sammenligne prisen med vanlig pris i markedet for samme arbeid på samme vilkår, det vil si arbeid som har den samme verdi for kjøperen. Videre skal man sammenligne prisen med verdien av det faktisk utførte arbeid (Rt. 1966 s. 410) - dårlig utført arbeid kan man ikke kreve samme pris for som faglig godt arbeid. Men hvis håndverkeren har overfakturert på materialer og underfakturert på arbeid, og dette går opp i opp, så er det totalen man vurderer om er rimelig eller ikke - kjøperen kan ikke kreve revisjon av materialprisen og la arbeidsprisen stå. 

Sammenligningsgrunnlaget er altså ikke hvilken timesats eller materialkost håndverkeren endte opp med (men dette kan være et vurderingsmoment), men hvilken totalpris hans konkurrenter på markedet tar. 

Skal du bestride regningen har du altså noen rettslige muligheter til det. Men da må du ut på markedet igjen og be om sammenlignbare anbud fra et representativt utvalg av konkurrentene, på samme vilkår som håndverkeren utførte oppdraget for. Du kan ikke be om "pris for 30 timers oppussing av kjeller" basert på at du i etterkant vet at det tok 30 timer. 

Legg også merke til at du har plikt til å betale det beløpet du erkjenner som riktig. Hvis du nekter å betale noe som helst vil håndverkeren kunne kreve lovens forsinkelsesrente fra avtalt forfall eller 30 dager etter påkrav, for det beløpet han har krav på. Urimelighetssensur etter pristiltaksloven vil aldri sette lovlig pris til null med mindre arbeidet er fullstendig verdiløst. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
spøkelset skrev (På 11.8.2022 den 17.10):

Hadde en håndverker på befaring som ga meg fastpris på 65 000 kr for et stykke arbeid gjennom mitt anbud. Fikk han til å skrive omfanget av tilbudet skriftlig, noe han gjorde i en relativt enkel form. Han presiserte "fastpris" Du bør generelt aldri få ein jobb på fastpris. Det er akkurat som med fastrente og fastpris på strøm, tilbyder vil normalt rekne seg fortjeneste. På håndtverkeroppdrag er det MYKJE enklare å sette fastprisen høgt for å ta høgde for uforutsette ting enn å kome med desse ekstrautgiftene undervegs/etterpå. Derfor lønnar det seg stort sett alltid å be om å få rabatt på timeprisen.

 Han fremsto som seriøs og jeg stolte på at fastprisen jeg fikk gjenspeilte arbeidsomfangetSom nevnt over, fastprisen gjenspeilar eit worst case scenarie.

I ettertid viser det seg at han hevder seg ferdig etter å ha brukt ca. 30 timer. Timene har jeg kontroll på. Da har jeg også lagt til tid for kjøring, innkjøp etc. Jeg trodde arbeidsomfanget var langt større. Sitter med inntrykk av at det har blitt tatt snarveier og er middels fornøyd med resultatet. Tviler på at det vil vare. Sjå siste punkt. Ditt inntrykk, det kan vere vedkommande er flink og effektiv og då går det virkeleg unna. Særleg om det er evne til å planlegge, forberede (materiell) og utføre effektivt så slepp vedkommande og køyre rundt å hente ting.

Håndverkeren har brukt for maksimalt 6000 i materialer. Det har også vært enkelt å regne ut ved å se på hvilke varer som er levert og finne priser på nett. Da er timeprisen hos denne håndtvereken ca. 2000 kroner +mva. Gjennomsnittlig timepris for en håndverker i denne yrkesgruppen i mitt fylke er 650 + mva. Det er urimeleg å samanligne materialprisar hos ein handverkar mot reine nettbutikkar. Det er ei heilt anna driftsform og heilt andre kostnadar til innkjøp og lager.

Nå vil han ta seg betalt den fastprisen vi avtalte. I tillegg har han sagt at vi kan ta det svart/uten moms om jeg synes det var dyrt for å være "grei". Dette er helt uaktuelt for meg og får han til å fremstå enda mer useriøs i mine øyne. Klart han skal ha prisen de avtalte på forhånd. Risikoen ved fastpris går begge vegar. Du kan sjå på det som ei forsikring, dersom du synest forsikringspremien er for høg så må du avtale timepris. Du får ikkje igjen forsikringspengane på bilen om du har køyrt skadefritt eit år, då subsidiera du dei som har vore uheldige.

Hvilke rettigheter har jeg her? Fører meg lurt av det som må anses som profesjonell part i denne saken. Jeg kan ingenting om dette faget og hadde ingen forutsetning for å avgjøre om dette var dyrt eller ikke utgangspunktet. Ser i ettertid at jeg har vært ukritisk, men det var ingen andre tilbydere som ville se på jobben og det hastet litt for meg å få dette utført. Du skriv at du ikkje kan noko om dette faget. Dersom du er misfornøgd med noko så må du reklamere, om det er noko de ikkje vert enige om så kan du ex. få ein annan håndtverkar til å vurdere det frå eit fagleg synspunkt. At du fekk tak i ein handtverkar på kort varsel bør få varsellampene til å blinke, flinke handtverkarar har lange ventetider, dei som ikkje er flinke har som oftast mindre arbeid og har tid til å sitte på nett å gje prisar. Ein dyktig handverkar han markedsfører ingen ting, jungeltelegrafen gjev vedkommande meir arbeid enn han rekk over.

Tanker? Betale det det kostar når de er einige om at jobben er gjort slik som avtalt. Du kan evt. betale for eksempel 70% og betale resten når vedkommande har retta opp det du meinar ikkje er gjort som avtalt.

Eg har svart deg i rødt over.

Endret av locked
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 11.8.2022 den 19.40):

Jeg er håndverker, og hvis en kunde vil ha fastpris over timespris, estimerer jeg alltid mer tid enn jeg tror jeg kommer til å bruke. Fordelen for begge parter er forutsigbarhet. 

Samme her, til tross for at jeg gjerne blir sittende med risikoen på prissvingninger og timer prøver jeg å alltid å jobbe på fastpris. Da slipper jeg forhåpentligvis også som TS beskriver, kunder som skal kontrollere timene mine og "vurdere" alt av materialer, innsats og oppmøtetider osv. 

Om en kunde ikke skulle vært fornøyd med kvaliteten på utført arbeid i forhold til avtalen vi har inngått, utbedrer jeg det selvfølgelig eller gir et passende avslag i avtalt pris om de (og jeg) kan leve med resultatet. Å tilby arbeidet svart er useriøst, og noe jeg mener bør rapporteres arbeidstilsynet uavhengig av hva resultatet ble. Rapporter på tips.arbeidstilsynet.no

Endret av steinrawr
presisering
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Regenburg said:

Avtalt pris er avtalt pris, sier jeg nå.

 

Det er jo klar, men handler avtalen kun om resultat eller handler det også om hva en fagmann estimerer størrelsesorden til?

Dersom bilen din ikke starter og verkstedet sier at de må plukke fra hverandre hele motoren for å feilsøke. Dette er svært omfattende og de kan fikse det for en fastpris på 40'000. Du aksepterer, leverer inn bilen og så bytter de tennpluggene og alt er i orden. Er det da riktig at "avtalt pris er avtalt pris", når fagmann feilestimerer? Resultatet er jo at bilen virker, så resultatet er jo levert.

Lenke til kommentar
spøkelset skrev (På 11.8.2022 den 17.10):

Sitter med inntrykk av at det har blitt tatt snarveier og er middels fornøyd med resultatet. Tviler på at det vil vare. 

Det er her du har mulighet til å klage.

Hva slags arbeid er gjort? Hvorfor er du middels fornøyd? Og hvorfor tviler du på kvaliteten av resultatet?

Lenke til kommentar
On 8/11/2022 at 5:10 PM, spøkelset said:

Hadde en håndverker på befaring som ga meg fastpris på 65 000 kr for et stykke arbeid gjennom mitt anbud. Fikk han til å skrive omfanget av tilbudet skriftlig, noe han gjorde i en relativt enkel form. Han presiserte "fastpris"

 Han fremsto som seriøs og jeg stolte på at fastprisen jeg fikk gjenspeilte arbeidsomfanget.

Dette er vel regulert i håndverkertjenesteloven.

Quote

§ 32.Fastsetting av prisen.

(1) I den utstrekning prisen ikke følger av avtalen, skal den reknes ut på vanlig måte for tilsvarende tjenester på avtaletiden (gjengs pris), dersom ikke denne prisen er urimelig. Er det ingen slik gjengs pris, skal forbrukeren betale det som er rimelig etter tjenestens art, omfang og utføring og tilhøva ellers.

(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.

(3) Ved uenighet er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om en prisangivelse er en bindende fast pris, en høyeste pris, et prisoverslag eller bare en uforpliktende prisantydning. En prisangivelse anses å omfatte merverdiavgift og andre offentlige avgifter, med mindre det må antas at forbrukeren visste at avgiften ikke var omfattet.

(4) Har tjenesteyteren handlet i strid med § 5 (3), skal prisen reknes ut som om tjenesten var blitt utført på rimeligste måte. Kostnader som ikke dekkes etter denne utrekningen, kan tjenesteyteren likevel kreve dekt så langt det er rimelig, forutsatt at den samlete betaling ikke overstiger verdien som det utførte arbeidet har for forbrukeren.

I nr 3 er det opp til tjenesteyteren å godtgjøre om prisen er en bindende fastpris, noe du selv også mener han har gjort. Da er det vel egentlig rimelig lett å komme frem til hva som skal skje.

On 8/11/2022 at 5:10 PM, spøkelset said:

Nå vil han ta seg betalt den fastprisen vi avtalte.

Å fysj. Snakker vi om en som krever at avtalen fulllbyrdes for begge parter. Så ufyselig. 😆

On 8/11/2022 at 5:10 PM, spøkelset said:

Hvilke rettigheter har jeg her? Fører meg lurt av det som må anses som profesjonell part i denne saken. Jeg kan ingenting om dette faget og hadde ingen forutsetning for å avgjøre om dette var dyrt eller ikke utgangspunktet. Ser i ettertid at jeg har vært ukritisk, men det var ingen andre tilbydere som ville se på jobben og det hastet litt for meg å få dette utført.

Du har de rettighetene håndverkertjenesteloven gir deg. I kort oppsummering har du rett til å få utført det avtalte arbeidet til den avtalte prisen.

Hvorvidt du føler deg lurt er nok ganske irrelevant med mindre tjenesteyteren har villedet deg. Du burde brukt din "rettighet" i forkant og innhentet uforpliktende overslag fra flere tjenesteytere før du inngår en fastpris avtale. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...