Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snikpellik skrev (1 time siden):

Tråden har bikka over 600 sider - og fremdeles er det ikke et eneste eksempel på "woke" presentert her så langt.

Hvor mange ganger har dette blitt sagt rett etter at et kroneksempel på woke har blitt postet? Begynner å bli litt for dumt nå.

• Liker 6
Skrevet
Poppmunn skrev (2 timer siden):

Hvor mange ganger har dette blitt sagt rett etter at et kroneksempel på woke har blitt postet? Begynner å bli litt for dumt nå.

Det over, at noen raringer har reagert på en reklame, har ingenting med «woke» å gjøre.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
fredrik2 skrev (9 timer siden):

Tycker nog hon ytligt och objektivt sett har fått goda gener och då snakker jag självklart inte om blond och blåögd. 

I motsetning til reklamen, som fokuserer på nettopp det, i det de forklarer;

"Genes are passed down from parents to offspring, often determining traits like hair color, personality, and even eye color" ...

Prikken over i-en er at det står great hun har great genes på live-action reklamen.

Poppmunn skrev (8 timer siden):

På forrige side ble dårlig regi og dårlig manus igjen kalt woke.

Jeg har forsøkt å rette fokus på en pågående kanselleringskultur som rammer tusenvis av spill, som passer en reell 'kanselleringskultur'.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Ethvert tenkende menneske, som ser/leser/spiller noe de ikke liker, de gidder bare ikke å fullføre det, wokkulten de skal ødelegge det for andre, at det er ekstremt ødeleggende for alle andre er det liten tvil om, men det er fremdeles bare en liten gruppe av snøflak som blir krenka av underholdning de helst vil kansellere å sensurere, så det dere driver med er ganske ubetydelig i den store sammenheng. 

Det går jo på tilbud og etterspørsel, og reaksjonene på wokebasert innhold har vært såpass formidable at markedet har tilpasset seg. Dette er jo helt vanlig innenfor handel, tviler på at mange av kundene er direkte krenket men heller misfornøyde med produktet, som er noe annet.

skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Hadde de eksistert så ja helt sikkert.

Du har ikke fått med deg alle ordene og uttrykkene som ikke ansees politisk korrekte lenger? Da burde du strengt tatt ikke kommentere eller bli krenket av at andre diskuterer dette.

• Liker 1
Skrevet
Poppmunn skrev (1 time siden):

Jo, å tolke den reklamen som rasisme er så woke som det får blitt. Beklager at dette er vanskelig å forstå.

Hva er det som gjør det «woke»?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (5 timer siden):

Jeg hører du sier det.

Men jeg er ideologisk motstander av å betegne varianter av gener som gir uttrykk i hudfarge og øyefarge som 'gode gener'...

...og kan ikke tenke meg at mange på politiske venstre beskriver noen sine gener for hudfarge og øyefarge som 'gode'.

Jeg er ideologisk motsander av å vrangtolke ting i hytt og pine, det er et åpenbart ordspill som hadde fungert helt likt med en ikke-hvit kvinne også.

• Liker 3
Skrevet (endret)
Crooked Cracker skrev (20 minutter siden):

Jeg er ideologisk motsander av å vrangtolke ting i hytt og pine, det er et åpenbart ordspill som hadde fungert helt likt med en ikke-hvit kvinne også.

Reklamen sier to ting.

At genene hennes for hår og øyefarge er gode gener.

Og at hun har gode jeans.

Hvordan vrangtolkes dette..?

Det er ikke bildet som vrangtolkes.

Det er videoen som tolkes riktig, der den ikke har stort rom for tolkning da den sier og skriver det.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Jeg har forsøkt å rette fokus på en pågående kanselleringskultur som rammer tusenvis av spill, som passer en reell 'kanselleringskultur'.

De som genuint bekymrer seg over situasjonen med Steam og Itch.io kommer ikke til denne tråden. En tråd hvis primære funksjon er å promotere hierarki, under dekke over "bekymringer over hvor underholdningsindustrien er på vei", samt eldgammel taktikk med å plante forfølgelseskompleks.

For å re-kickstarte trådens relevans idag, måtte noen poste enda mer ragebait over Ghostbusters 2016, en 9 år gammal film. "Mangler du ting å være sinna over? Hva med å bli sinna på Ghostbusters 2016 enda en gang?".

Og "hvis du ikke liker den filmen, er du en kvinnehater" er den største ståmann-løgnen som altfor mange velger å tro, fordi de vil tro det. Fordi folk lider av mannlig forfølgelseskompleks. Fordi det ivaretar forestillingen om at de er en "taus majoritet" som er truet av en ytre fiende, en høylytt minoritetsklasse som har tatt seg for mye til rette, osv.

Den politiske tilhørigheten som Critical Grifter smisker for, er de som hyppigst bekylder folk i hytt og pine. Solidaritet med palestinere? Da er du en Hamas-supporter. Er du for at kvinner skal ha frihet over sin egen kropp? Da er du en spedbarnsmorder. Tar du til orde mot dehumaniseringen av mennesker fra midtøsten? Da er du en som tilrettelegger for at kvinner blir voldtatt. Er du imot at milliardærer og storbedrifter skal ha ubegrenset makt? Da er du en jævla kommunist! Osv...

Ingen blir beskyldt for å være kvinnehater for å mislike Ghostbusters 2016, med mindre de faktisk har et kvinnefiendtlig motiv for å mislike filmen. Det finnes faktisk folk som misliker filmen på en legitim måte uten å fyre opp under antiwoke-fascismen. Og han er ingen kvinnehater.

• Liker 4
Skrevet
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Hva er det som gjør det «woke»?

Jeg vet ikke om du bare troller meg eller genuint ikke har skjønt det etter 600 sider, men en typisk greie med å være woke er å se rasisme og andre typer diskriminering over alt og det er akkurat det som har skjedd her. De lager problemer utav noe som er helt uproblematisk for enhver oppegående person. 

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Poppmunn skrev (26 minutter siden):

Jeg vet ikke om du bare troller meg eller genuint ikke har skjønt det etter 600 sider, men en typisk greie med å være woke er å se rasisme og andre typer diskriminering over alt og det er akkurat det som har skjedd her. De lager problemer utav noe som er helt uproblematisk for enhver oppegående person. 

Jeg er ikke enig i at det er en «typisk greie med å være woke». «Woke» innebærer vel det å se, og være oppvakt for, faktisk rasisme og diskriminering. Dette er hverken faktisk rasisme eller diskriminering.

Ideen din om «woke» ser ut til å være den samme som «anti-woke» sin hysteriske og overdrevne forestilling om dette. 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Red Frostraven skrev (2 timer siden):

Reklamen sier to ting.

At genene hennes for hår og øyefarge er gode gener.

Og at hun har gode jeans.

Hvordan vrangtolkes dette..?

Det er ikke bildet som vrangtolkes.

Det er videoen som tolkes riktig, der den ikke har stort rom for tolkning da den sier og skriver det.

At det går an å være så tverr over et uskyldig ordspill. Det ikke noe her som sier at blå øyefarge er bedre enn andre øyefarger.  Kun hudfargebesatte wokere tenker i de baner.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Crooked Cracker skrev (27 minutter siden):

At det går an å være så tverr over et uskyldig ordspill. Det ikke noe her som sier at blå øyefarge er bedre enn andre øyefarger.  Kun hudfargebesatte wokere tenker i de baner.

De viser til at gener påvirker hårfarge, personlighet og øyefarge -- og påpeker at modellen har gode gener.

Hvis blond og blåøyd er gode gener for hårfarge og øyefarge -- er det dårlige gener for hårfarge og øyefarge?

Igjen, dette er ikke å være tverr, dette er å referere den halvdelen av reklamen sin doble mening som folk reagerer på.

Genes/jeans er bare et ordspill.

Hvorfor henvise til hår og øyefarge sekunder før, om de ikke mener at det er det de mener er bra med genene hennes?

...

Og hvis vi snur på det; mener de at hun IKKE har gode gener, bare gode jeans? Er ordspillet egentlig bare nedlatende ovenfor modellen?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (10 minutter siden):

De viser til at gener påvirker hårfarge, personlighet og øyefarge -- og påpeker at modellen har gode gener.
Hvis blond og blåøyd er gode gener for hårfarge og øyefarge -- er det dårlige gener for hårfarge og øyefarge?

Kun hvis en benytter vranglogikk og ser bort fra at det hele er en pun.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Crooked Cracker skrev (Akkurat nå):

Kun hvis en benytter vranglogikk og ser bort fra at det hele er en pun.

Nå spiller du dummere enn hva jeg innbiller meg at du kan være.

Ingen snakker om genes/jeans, alle forstår den biten -- hva er ordspillet i denne delen av reklamen her:

"Genes are passed down from parents to offspring, often determining traits like hair color, personality, and even eye color"

Sydney Sweeney's American Eagle ad controversy compared to Nazi propaganda  | The Australian

De endrer plakaten sin genes-del til ...

How American Eagle's Sydney Sweeney ads courted controversy – and sent  shares soaring | The Drum

...
så, se bort fra delen ingen reagerer på, og fokuser heller på det folk faktisk reagerer på:

Hva er koblingen mellom disse:

"Genes are passed down from parents to offspring, often determining traits like hair color, personality, and even eye color"

og

"Sydney Sweeney has great genes"

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Som vanligt en intressant diskussion. En politiskt korrekt person påstår tråden ikke visar någon eksempel på woke. Det aktuella eksemplet är ikke woke och det är inte rasistiskt. Samtidigt som en del folk uppenbart tycker att det är rasistiskt och minst en politiskt korrekt person på forumet verkar tycka att det är rasistiskt. 

Själv tycker jag det är ett bra eksempel på vad många menar med woke i en negativ setting.

En del ser rasism i en reklam där andra ikke ser rasism. De gör det sikkert för att de er uppvakta för rasism i samfunnet enligt dem själva samtidigt som en del som ikke tycker att det är rasistisk och att de andra kommer med en överdriven reaktion kallar det woke med en negative mening. 

(men orkar inte med 100 nya inlägg om betydning av ordet woke. 1000 inlägg om att woke inte finns och några 10 tal inlägg om att det ikke finns ett enda eksempel på woke i tråden. Är så otroligt meningslöst.)

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
fredrik2 skrev (18 minutter siden):

Samtidigt som en del folk uppenbart tycker att det är rasistiskt och minst en politiskt korrekt person på forumet verkar tycka att det är rasistiskt. 

Først og fremst, jeg er ikke politisk korrekt overhode og har ingen meninger om saken, jeg formidler bare fakta om saken, og lurer på hva dere tenker om faktaene:

...du sa selv:

Sitat

Tycker nog hon ytligt och objektivt sett har fått goda gener och då snakker jag självklart inte om blond och blåögd. 

Hvorfor er det selvsagt at du ikke kaller genene til blonde blåøyde mennesker gode på grunn av disse faktorene? 

Og med det i tankene:

Reklamen henviser til spesifikke elementer av genetikk 1 gang i reklameserien sin, og begrenser det til eksakt tre faktorer:

Hårfarge, øyefarge og personlighet.

Henviser de til noen annen effekt av genetikk i reklameserien, bortsett fra genene som skaper hennes hårfarge, personlighet og øyefarge?

Ser du hvorfor noen tror at de mener at hennes hårfarge og øyefarge er hva de kaller "great genes"?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...