Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvorfor får vi ikke betalt for stålet i tillegg til vrakpant ved vraking av bil?


John-B

Anbefalte innlegg

Jeg vraket nettopp en utenlandsk bil som selsagt ikke hadde vrakpant, og fikk 1000 kr på konto for stålet.

Jeg vraket også en norsk bil, som jeg fikk 3000 kr for - men dette hadde jo jeg allerede betalt ved registrering, så jeg fikk jo i praksis 0 kr for den?

Vi burde jo få vrakpant + stålverdien?

Har jeg misforstått noe eller blir vi lurt?

Endret av John-B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
52 minutes ago, AnthonyEdwardS said:

Sikker på du hadde ramme av stål i den norske bilen? Biler med ramme av aluminium er ikke akkurat science fiction..

Jada, helt normal bil. Men siden du nevner det, aluminiumsbiler (f.eks Tesla Model S) må da være verd mer som skrapmetall enn hva du får i vrakpant...

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Jeg ser for meg at enhver Tesla er mer verdt enn vrakpanten, bare du tar deg bryet med å selge reservedelene separat.

Uavhengig av bilmerke, har man en garasje som bilen kan stå i og verktøy så tror jeg at salg av reservedeler det eneste som kan generere litt penger.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
AnthonyEdwardS skrev (På 2.8.2022 den 15.02):

Sikker på du hadde ramme av stål i den norske bilen? Biler med ramme av aluminium er ikke akkurat science fiction..

Av og til lønna det seg å ikkje skrive så mykje. 

 

John-B skrev (På 2.8.2022 den 14.29):

Jeg vraket nettopp en utenlandsk bil som selsagt ikke hadde vrakpant, og fikk 1000 kr på konto for stålet.

Jeg vraket også en norsk bil, som jeg fikk 3000 kr for - men dette hadde jo jeg allerede betalt ved registrering, så jeg fikk jo i praksis 0 kr for den?

Vi burde jo få vrakpant + stålverdien?

Har jeg misforstått noe eller blir vi lurt?

Du vraka ikkje, du solgte ein bil til høggaren for stålprisen. 

Den norske vrakpanten er gitt på forhånd. Du står fritt til å selge heile bilen i delar før du hevar vrakpanten. I teorien kan du nok kappe opp ein bil og selge den i deler så lenge du tar vare på det innprega chassienummeret kan du få utbetalt vrakpanten. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

On 8/2/2022 at 2:29 PM, John-B said:

Jeg vraket nettopp en utenlandsk bil som selsagt ikke hadde vrakpant, og fikk 1000 kr på konto for stålet.

Ønsker du mer ann vrakpant må du be om det.

En bil er sjelden i så dårlig stand at den ikke er værdt 8-10 tusenlapper, men leverer du direkte til deponi/høgger "uten sprøsmål" så får du ikke det. Har solgt en del gamle biler. Legger man ut på finn til under 10.000 begynner telefonen å ringe på minutter.

Lenke til kommentar

Du får utnytte avfallsforskriften §4-8 aktivt. Det meste på bilen kan plukkes av og selges privat, får mer enn stålprisen.

 

Sitat

Vrakpant utbetales for kasserte kjøretøy som ble registrert (påskiltet) etter 1. januar 1977 eller ble registrert (påskiltet) tidligere og som fortsatt var registrert 1. januar 1977.

Minstekrav til et panteberettiget vrak er at bilen innleveres til et godkjent behandlingsanlegg med hel, ikke oppdelt ramme, chassis eller selvbærende karosseri, hvor understellsnummeret er preget.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (På 2.8.2022 den 14.29):

Jeg vraket nettopp en utenlandsk bil som selsagt ikke hadde vrakpant, og fikk 1000 kr på konto for stålet.

Jeg vraket også en norsk bil, som jeg fikk 3000 kr for - men dette hadde jo jeg allerede betalt ved registrering, så jeg fikk jo i praksis 0 kr for den?

Vi burde jo få vrakpant + stålverdien?

Har jeg misforstått noe eller blir vi lurt?

Det er fordi de skal tjene penger på deg. Jeg bruker å plukke av gangbare deler av verdi og interesse før jeg skroter biler, da har du litt mer igjen for det. Batteri,stereoanlegg&defa er noe av det jeg bruker å plukke ut. Hvis man skal tjene en slant på deler kan man også vurdere å f.eks ta lykter, sidespeil,grill,eksos osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...