Gå til innhold

Toyota vurderer å utvikle batterier som kan byttes ut


Anbefalte innlegg

56 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg har skrevet endel i andre tråder, og ikke minst i denne tråden om mine "krav/behov".

For å summere opp, jeg vil lovlig og trygt kunne frakte 5 personer til vanlig, da dette vil være min "daily driver" og eneste bil. Jeg trenger ikke en ren campingbil med masse innredning, fast dusj/do etc. Og dessuten må man i Norge ha hevetak for å få nok ståhøyde til å bli klassifisert som bobil. Hevetak kunne jeg uansett ønsket å få ettermontert, men det skal jo godkjennes med såpass tung bil.

Jeg er heller ikke noen mekaniker med elektrokompetanse, så å utvide batterikapasitet selv, kommer nok ikke til å skje. Det har jeg uansett ikke råd til. Ei heller å betale noen for å ettermontere og få det godkjent. Tilstrekkelig batteri må derfor komme som en valgmulighet.

Men jeg vil gjerne ha bilen med snurrestoler fremme slik at man kan sitte sammen inni bilen når vi bare har en liten pause, eller "gjemmer" oss for regn og vind. Men setene bake må kunne slås ned, slik at jeg kan bygge seng. Et taktelt løser sengebehovet for de som ikke får plass inni bilen, dersom takløsning ikke kan ordnes lovlig.

En løsning a la Egoe (se i tråden jeg linket til for info om denne) som er uttagbar, løser mye, og samtidig støtter at jeg kan relativt lettvint ta dette og bakseter ut, for å bruke som varebil ved behov. Men den skal altså gjerne fungere som eneste bilen, da jeg ikke har anledning til å parkere 2 biler i borettslaget. Derfor må den altså kunne lovlig frakte 5 personer. Mer enn dette er bonus, men ikke påkrevd, og jeg ville sannsynligvis tatt ut en tredje seterad.

En portapotti eller sammenleggbar toalettstol med poser til å fange opp og ta vare på "resultatet", er greit som en nødløsning når man ikke har andre alternativer. Og campingdusj i pose, sammen med "privacy"-teltet jeg har kjøpt meg, fungerer som dusjløsning.

Større plass for lengre opphold, løser jeg dog med mitt Coleman Event Shelter (igjen, se tråden jeg linket til), for plass under tak utenfor bilen. En markise som tillegg, sørger for kjapp takløsning om jeg ikke orker eller har tid til å sette opp Event Shelteret, f.eks. ved en kort rast langs veien, men fremdeles vil ha litt skygge for direkte sol.

Jeg er dog usikker på om du skjønte det med camper mode, men det er altså en funksjon i bilens programvare for å kunne holde en grei temperatur i bilen om natta eller dagen, der den trekker strøm fra hovedbatteriet. Bonus er dog å kunne lade dette batteriet med strøm fra solceller på taket.

Det du tenker er vel egentlig en femseters bycacmpingbil? Tror det en en på gang på fransk elvarebil. Husker ikke helt tror det var no campingmesse i Tyskland i våres at den ble vist. Dog sikkert med begrenset rekkevidde. Tar du kontakt kan de sikkert klasse den opp slik at den blir over 3.5 tonn, da blir det rom for mer batteri. Iircc startet vel prisen på over 100 k €. Og du kan fort legge til endel for stor batteripakke. 

Bare det er godkjente seter bak og ikke skillevegg trenger du ikke tenke på takhøyde i forhold til camping vognkort. Er jo elbil og null avgifter. Registrer som personbil og du har full fleksibilitet. Og kan sove, spise, drite og dusje i vogna. 

Varme opp en hel varebil natten gjennom trekker fort rekkevidde. Ville nok droppet det og hatt en webasto evt. klone av webasto til varme. Da kan du ha vv og, og kan ha en diesel oppvarmet  frostveskesløyfe til forvarming av kupe og batteripakke. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (52 minutter siden):

Jeg har skrevet endel i andre tråder, og ikke minst i denne tråden om mine "krav/behov".

 

Jeg er heller ikke noen mekaniker med elektrokompetanse, så å utvide batterikapasitet selv, kommer nok ikke til å skje. Det har jeg uansett ikke råd til. Ei heller å betale noen for å ettermontere og få det godkjent. Tilstrekkelig batteri må derfor komme som en valgmulighet.

 

 

 

 

Med en ekstra batteribank er det en forutsetning at den holdes separat fra bilens øvrige høyspenningsanlegg. Ombygginger av elbiler og konvertering til elbiler er omtrent umulig i Norge da SVV krever omtrent like grundig dokumentasjon som ved typegodkjenning av ny bil.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 minutter siden):

Det du tenker er vel egentlig en femseters bycacmpingbil? Tror det en en på gang på fransk elvarebil. Husker ikke helt tror det var no campingmesse i Tyskland i våres at den ble vist. Dog sikkert med begrenset rekkevidde. Tar du kontakt kan de sikkert klasse den opp slik at den blir over 3.5 tonn, da blir det rom for mer batteri. Iircc startet vel prisen på over 100 k €. Og du kan fort legge til endel for stor batteripakke. 

Bare det er godkjente seter bak og ikke skillevegg trenger du ikke tenke på takhøyde i forhold til camping vognkort. Er jo elbil og null avgifter. 

Weekendcamper/helgecamper er vel mer korrekt betegnelse, siden jeg trenger mer rekkevidde enn en bybil. Som sagt, bilen bør ikke trenge for mye tilpasninger. Snurrestoler er vel eneste som må endres, om ikke det allerede er mulig å velge på disse Stellantisbilene og EQV. Ford vet jeg ikke hva som blir resultatet, men ser ikke bort fra at det kommer weekendcamper-utgave på den høye versjonen.

ID.Buzz kan kanskje komme med noen av disse valgene som opsjoner i den lange versjonen, men vet ikke om man kan få base til snurreseter på den korte utgaven.

Det som er den største bøygen er altså rekkevidden, og campermode-funksjon. Og så vil hevetak være moe som eventuelt kan komme til i ettertid. Ser ikke bort fra at det kommer løsninger som er tilpasset elbiler og den ekstra vekten de kommer med.

AL123 skrev (2 minutter siden):

Med en ekstra batteribank er det en forutsetning at den holdes separat fra bilens øvrige høyspenningsanlegg. Ombygginger av elbiler og konvertering til elbiler er omtrent umulig i Norge da SVV krever omtrent like grundig dokumentasjon som ved typegodkjenning av ny bil.

Ja, det er jeg relativt klar over. Det kunne kanskje gått med ekstra batteripakke av samme typen som den leveres med, da det ikke endrer batterikjemien eller pakkingen, bare vekt og størrelse på totalpakken (bilen), som vel allerede er presset nok med rette valg av tillegg. Men enda en god grunn, i tillegg til at jeg vil ha den "usynlig" og uten å stjele lagringsplass.

Lenke til kommentar
On 8/3/2022 at 12:11 AM, Snowleopard said:

Weekendcamper/helgecamper er vel mer korrekt betegnelse, siden jeg trenger mer rekkevidde enn en bybil. Som sagt, bilen bør ikke trenge for mye tilpasninger. Snurrestoler er vel eneste som må endres, om ikke det allerede er mulig å velge på disse Stellantisbilene og EQV. Ford vet jeg ikke hva som blir resultatet, men ser ikke bort fra at det kommer weekendcamper-utgave på den høye versjonen.

ID.Buzz kan kanskje komme med noen av disse valgene som opsjoner i den lange versjonen, men vet ikke om man kan få base til snurreseter på den korte utgaven.

Det som er den største bøygen er altså rekkevidden, og campermode-funksjon. Og så vil hevetak være moe som eventuelt kan komme til i ettertid. Ser ikke bort fra at det kommer løsninger som er tilpasset elbiler og den ekstra vekten de kommer med.

ID Buzz blir kanskje litt snau? Da ville kanskje Crafter passet bedre? Tenker innvendig høyde og størrelse/areal er jo kanskje bedre egnet so utgangspunkt i Crafter? Dog er det ikke veldig god rekkevidde hos Crafter, kanskje det blir bedre? Eller du kan droppe batteripakke og ta den Old school (ice) her er en sprinter:

 

FTF5yKI.jpg

 

Er jo ikke billig akkurat, den gir deg full flex, og rekkevidde. Og et bra utgangspunkt. Dog kan du jo spare veldig mye penger om du takler eller er villig til og teste ut el varebil. Fyr opp excel og se hva du tjener per ladestopp. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 minutter siden):

ID Buzz blir kanskje litt snau? Da ville kanskje Crafter passet bedre? Tenker innvendig høyde og størrelse/areal er jo kanskje bedre egnet so utgangspunkt i Crafter? Dog er det ikke veldig god rekkevidde hos Crafter, kanskje det blir bedre? Eller du kan droppe batteripakke og ta den Old school;  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=263951566

Er jo ikke billig akkurat, den gir deg full flex, og rekkevidde. Og et bra utgangspunkt.

Som sagt, skal være daily driver og weekendcamper lite. Dette blir for stort, i tillegg til å være ice. Vil kjøre utslippsfritt, og samtidig vite at jeg kan sove behagelig i temperert vogn. Og fint om den støtter V2L i tillegg, men kommer langt med camper mode for natta.

ID.Buzz er i utgangspunktet grei størrelse, selv om jeg gjerne hadde sett den lengre. Hevetak er mer ønskelig enn påkrevd. Men ja, fint om jeg kan få ståhøyde når jeg står stille, men jeg vil ikke ha det når jeg kjører. Da er den lavere høyden langt mer å foretrekke, samt at disse allerede lider godt pga høyden som gir mer enn nok luftmotstand.

Skulle jeg bygd om til full campervan med kjøkken innvendig, og gjerne dusj+toa, så hadde den størrelsen vært midt i blinken. Der kommer tydeligvis Ford med et elektrisk alternativ, dog fremdeles for lav rekkevidde for min del. Men jeg ser det vil passe perfekt for folk som bare vil ta turer innen egen region/fylke, eller aller nådigst til en av nabofylkene. Eller vil kjøre kort og så stoppe.

Men som antydet, jeg kjører mye langt når jeg kjører, og da vil jeg ikke stoppe for ofte. Og da er det dessuten fint å kunne lade rett før jeg camper, og kunne da vært flere dager off grid bare med strøm på ombord-batteriet.

Lenke til kommentar

Hva med Expert/Jumpy/Vivaro/Proace Ikke imponerende takhøyde, men grei rekkevidde og fåes i ulike lengder. Ellers ble vel nye eTransit lansert nylig. I utgangspunktet en større bil, men fåes med høyt tak og korteste versjonen er "bare" 5,5m lang. Fåes også med skikkelige motorer opp til nesten 300hk. Ellers kommer det vel en lengre utgave av ID Buzz snart?

 

 

Endret av AL123
Lenke til kommentar
AL123 skrev (18 minutter siden):

Hva med Expert/Jumpy/Vivaro/Proace Ikke imponerende takhøyde, men grei rekkevidde og fåes i ulike lengder. Ellers ble vel nye eTransit lansert nylig. I utgangspunktet en større bil, men fåes med høyt tak og korteste versjonen er "bare" 5,5m lang. Fåes også med skikkelige motorer opp til nesten 300hk. Ellers kommer det vel en lengre utgave av ID Buzz snart?

Ford e-Transit er den Forden som jeg nevner over. Nå er den vist først og fremst i L2H2 (eller L3H2), som gjør den på høyde med Crafter, MB Sprinter og Opel Movano (med søsken), og derfor for høy. Dog kommer den i L2H1 eller L3H1 kan det være verdt å se nærmere på. ID.Buzz i større lengde, større batteri, 4x4 og mer fleksibiitet innvendig, kommer ikke før 2024, så er litt ventetid.

De fire første du nevner, med hovedvekt på Vivaro i L2H1 eller L3H1, var faktisk i tankene mine. Tanken var å få fjernet veggen først og fremst, og fått den registrert som 5-seter.

Synes dog prisen ble høy for såpass gamle biler som måtte til for å få bygd om uten å betale masse av avgifter til Staten, og mye i relativt dårlig standard med mye rust og metallarbeid som nødvendig å utføre. Legg til problemene mange hadde med vann i ventiler og fare for dyre reparasjoner av motor, eller i verste tilfelle motorbytter/overhaling, så kastet jeg det fra meg.

Biler som var såpass nye at de kunne vart lenge, men med 5 seter originalt, var allerede vel over hva jeg synes det var verdt, i tillegg til at jeg hadde litt annet bilbehov i det daglige, enn jeg har nå.

Det og fordelene jeg ser med elektriske utgaver, forutsatt at de har campermode-funksjon og ok rekkevidde, og at de foreløpig kan fås til langt mer levelige priser som ny, er mye av det som frister.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Synes dog prisen ble høy for såpass gamle biler som måtte til for å få bygd om uten å betale masse av avgifter til Staten, og mye i relativt dårlig standard med mye rust og metallarbeid som nødvendig å utføre. Legg til problemene mange hadde med vann i ventiler og fare for dyre reparasjoner av motor, eller i verste tilfelle motorbytter/overhaling, så kastet jeg det fra meg.

 

Tenkte på elutgaven. Fåes vel med 75kwh? Ellers har H2 utgaven av eTransit nesten 1,8 m takhøyde, men selv i kort utgave er det en relativt stor bil. Forholdsvis enkelt bil i forhold til elutgaven, bla med motor på bakaksel borger imodlertid for god driftssikkerhet og lave kostnader i motsetning til det man ofte ser på dieselbiler i denne størrelsen.

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (21 minutter siden):

Tenkte på elutgaven. Fåes vel med 75kwh? Ellers har H2 utgaven av eTransit nesten 1,8 m takhøyde, men selv i kort utgave er det en relativt stor bil. Forholdsvis enkelt bil i forhold til elutgaven, bla med motor på bakaksel borger imodlertid for god driftssikkerhet og lave kostnader i motsetning til det man ofte ser på dieselbiler i denne størrelsen.

 

75 kWh, med rundt 330 km rekkevidde  og maks 120 eller 130 km/t. Dog ingen campermode. Joda, har tenkt og vurdert disse, men de har ikke trigget meg nok. Kanskje om de kommer på en elbilspesifikk plattform, så vil de kunne yte mer etter det som det ser ut som ID-Buzz ligger på.

ID-.Buzz skuffet meg veldig på retro-faktoren sammenlignet med prototypen, og den skuffet meg på mangelen på fleksibiliteten innvendig som de skrøt så av, men som bortimot forduftet. Rekkevidden, når den engang blir bekreftet gjennom uavhengige tester, ser dog ut til å være nær det jeg føler den minimum må ha, så det gjør den likevel mer interessant. Håpet er at den lange versjonen kommer med de siste milene for å gjøre meg fornøyd over lengre tid (Kona er nesten der), og den fleksibiliteten i interiøret som ble lovet.

Ford e-Transit er som sagt for høy, om de ikke kommer med en L2H1/L3H1, og noe bedre rekkevidde basert på den lavere høyden. Men jeg tror den vil komme som en av de aller første elektriske campervans i L2H2 eller L3H2-versjon. Rekkevidden som er antydet på det jeg tror gjelder den høye utgaven, er som sagt god nok for de som ikke tar de lengste turene, eller som pga unger likevel kommer til å stoppe ofte.

Lenke til kommentar
14 hours ago, Snowleopard said:

Ford e-Transit er den Forden som jeg nevner over. Nå er den vist først og fremst i L2H2 (eller L3H2), som gjør den på høyde med Crafter, MB Sprinter og Opel Movano (med søsken), og derfor for høy. Dog kommer den i L2H1 eller L3H1 kan det være verdt å se nærmere på. ID.Buzz i større lengde, større batteri, 4x4 og mer fleksibiitet innvendig, kommer ikke før 2024, så er litt ventetid.

De fire første du nevner, med hovedvekt på Vivaro i L2H1 eller L3H1, var faktisk i tankene mine. Tanken var å få fjernet veggen først og fremst, og fått den registrert som 5-seter.

Synes dog prisen ble høy for såpass gamle biler som måtte til for å få bygd om uten å betale masse av avgifter til Staten, og mye i relativt dårlig standard med mye rust og metallarbeid som nødvendig å utføre. Legg til problemene mange hadde med vann i ventiler og fare for dyre reparasjoner av motor, eller i verste tilfelle motorbytter/overhaling, så kastet jeg det fra meg.

Biler som var såpass nye at de kunne vart lenge, men med 5 seter originalt, var allerede vel over hva jeg synes det var verdt, i tillegg til at jeg hadde litt annet bilbehov i det daglige, enn jeg har nå.

Det og fordelene jeg ser med elektriske utgaver, forutsatt at de har campermode-funksjon og ok rekkevidde, og at de foreløpig kan fås til langt mer levelige priser som ny, er mye av det som frister.

Det virker so du har temmelig spesifikke krav du ikke vil fire på. Du vil og ha det til en rimelig pris og maler vel strengt tatt deg selv inni et hjørne her? Det finnes per idag ingen elbiler/varebiler so oppfyller kravene dine. Og du er ikke villig til å bygge om elvarebil selv og heller ikke villig til og anskaffe ICE varebil. 

I realiteten gjenstår det vel da bare og gjøre deg oppmerksom på at det virker so det blir lite campingliv for din del de neste årene. Du kan vente og krysse fingra for at du lever lenge nok til at det blir campingliv på deg og dine, eller du kan ta en pragmatisk tilnærming og anskaffe et eller annet so duger akkurat nå, selv om det kanskje blir ICE evt. at du faktisk aksepterer en viss tidsbruk ved lading underveis, eller at du er villig til kompromisser. At du er knallhard ifht kravspec rammer jo bare deg selv og evt. dine barn. 

Eller kanskje du bare skal anskaffe deg en egnet elbil og et dugelig og stort telt? Finnes fete telt, flere soverom, eget avlukke for dusj/do/pottaporti og "stue/spisesal/allrom. Noen av disse har trad. stenger pluss luftfylte kamre som gjør at de både er kjappe og sette opp, og tak vind, regn og drittvær. Ha med en portabel teltovn og sammenleggbare senger/stoler/bord og du kan ha luksuscamping kombinert med lange transportetapper. Og du har en elbil til hverdags. Og alt dette koster nesten ingenting. Perfekt til fricamping og campingplasser. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 minutt siden):

Det virker so du har temmelig spesifikke krav du ikke vil fire på. Du vil og ha det til en rimelig pris og maler vel strengt tatt deg selv inni et hjørne her? Det finnes per idag ingen elbiler/varebiler so oppfyller kravene dine. Og du er ikke villig til å bygge om elvarebil selv og heller ikke villig til og anskaffe ICE varebil. 

I realiteten gjenstår det vel da bare og gjøre deg oppmerksom på at det virker so det blir lite campingliv for din del de neste årene. Du kan vente og krysse fingra for at du lever lenge nok til at det blir campingliv på deg og dine, eller du kan ta en pragmatisk tilnærming og anskaffe et eller annet so duger akkurat nå, selv om det kanskje blir ICE evt. at du faktisk aksepterer en viss tidsbruk ved lading underveis. 

Eller kanskje du bare skal anskaffe deg en egnet elbil og et dugelig og stort telt? Finnes fete telt, flere soverom, eget avlukke for dusj/do/pottaporti og "stue/spisesal/allrom. Noen av disse har trad. stenger pluss luftfylte kamre som gjør at de både er kjappe og sette opp, og tak vind, regn og drittvær. Ha med en portabel telt ovn og du kan ha luksuscamping kombinert med lange transportetapper. Og du har en elbil til hverdags. 

Henviser igjen til tråden du har fått link til, så ser du at jeg nå løser det med elbil, telt og event shelter. Jeg har og tenkt på taktelt som et alternativ.

Men ja, jeg har i grunn landet på en løsning som jeg synes er et fornuftig kompromiss, som jeg kan leve med lenge. Noen ganger har man altså funnet det som er standarden og kravene man mener bør innfris.

Flere av alternativene du kommer opp med, har jeg altså vurdert opp og i mente, men til slutt landet på at det ikke er den "all in one"-løsningen jeg vil gå for. Jeg ser at jeg kanskje fremstår som negativ, men det er altså fordi jeg vet hva jeg vil ha, og hva jeg ikke vil ha. Og jeg har fortalt hva disse er. Så det blir litt feil for min del, med forslag som ikke er innenfor "spec".

Og jeg innser mine egne begrensninger, flere av de fordi jeg ikke har enten plassen, verktøyet eller kompetansen til å utføre, flere av disse gjerne i kombinasjon. Jeg vil derfor kjøpe meg en løsning som er god nok, og som jeg kan leve med lenge.

Jeg innser og at akkurat nå finnes det ikke en bil som passer helt. Jeg håpte at de Stellantisbilene skulle være gode nok, men finner at de ikke er det. Samme med denne første ID-Buzz, som jeg sikkert kunne klart meg med i en overgangsperiode.

Men som sagt, ID.Buzz i lang versjon og med stort batteri, ser ut til å være akkurat det jeg ønsker å investere i. Jeg ser dog ikke bort fra at konkurrentene kan komme med noe minst like bra, så jeg ser hva som kommer da. Jeg tror altså at ventetiden straks er over.

I mellomtiden løser jeg som sagt dette med en sub-optimal løsning, men ikke nødvendigvis en direkte dårlig løsning. Hadde meg tross alt en flott tur i fjor, med 6-7000 km kjøring, Fra Oslo, via Atlanterhavsveien og Kystriksveien og så langt nord og øst som man kommer her til lands.

Og alt dette med elbil, og helt og holdent uten rekkeviddeangst, selv om jeg vet jeg kjørte på litt marginer. Ene gangen fordi jeg rett og slett tenkte feil, og ikke tok et ladestopp jeg kunne tatt. Men jeg rakk nå en lader likevel, med nok margin til å ikke bli bekymret.

Når man har opplevd komforten man oppnår ved å sove i bil med en form for campermode og dermed behagelig temperatur og nok av frisk luft, der man ikke risikerer forgiftning fra diverse avgasser (webasto med feil, motoren i gang og vind som dytter avgassene inni bilen), så blir det litt vanskelig å skulle gå tilbake til en løsning der man enten vil oppleve å fryse, eller må ha gassalarm for å varsle dersom gasslekkasje oppstår.

Så det er ingen vits å bli irritert, når jeg da sier hva mine krav er, og avviser det som foreslåes som er tildels godt utenfor. Men du skal ha for entusiasmen og løsningsvilligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@SnowleopardOk du lever altså med kompromisser idag og nyter allerede campinglivet idag, bare ikke i optimal form? Vel det endrer jo alt, for du kan jo veldig godt vente til den optimale løsning er i salg, det hindrer jo ikke at du lever livet idag. Skal se til å lese den linken du la ved. 

 

  

23 hours ago, Snowleopard said:

Så det er ingen vits å bli irritert, når jeg da sier hva mine krav er, og avviser det som foreslåes som er tildels godt utenfor. Men du skal ha for entusiasmen og løsningsvilligheten.

Beklager om jeg fremstod som irritert. Da har jeg nok ordlagt meg krøkkete. Jeg får lese tråden din før jeg sier mer. Det virker jo uansett so du har god kontroll, og du lar jo ikke ønsket om en optimal løsning stå i veien for utflukter nå, og det er jo det viktigste. At en ikke setter livet på vent fordi en ønsker seg noe bedre. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

bilde.png.9e31e590a6d535d8d4584bafc37527aa.png

Om en tenker batteriene plassert som på tegningen fra artikkelen.

Om standard batteriene er forholdsvis små kvadratiske klosser, vekten kunne f.eks være 20 kg og kapasitet 3 kWh på hver. Da kan en stable batteriene på rekker innover på skinner fra siden av bilen. En kan løfte de over til bilen selv, og det bør være slik at batteriene kommer lett på plass, og kobles til bilen automatisk.

Et annet alternativ er at batteriene er store og lengde tilpasset bilens bredde. Da er batteriet stort og tungt, og en mekanisk innretning må til for å løfte batteriet over i bilen (kanskje en robot). Da kan det være som på bildet at en har f.eks 3 batterier.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 minutter siden):

En kan løfte de over til bilen selv,

Jeg hadde foretrukket å trykke på en knapp så det skjedde av seg selv. Dette er i praksis sammenlignbart med å laste og losse 20 kilos tømmerstokker og det hadde selv jeg som sunn og frisk foretrukket å slippe. I ladepausen vil jeg helst stikke på toalettet en tur, se på noe underholdning, gå en liten runde om været er fint og ta meg en matbit. Lasting og lossing står ikke på ønskelista. Da venter jeg heller 20-30 minutter ekstra for å slippe.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde foretrukket å trykke på en knapp så det skjedde av seg selv. Dette er i praksis sammenlignbart med å laste og losse 20 kilos tømmerstokker og det hadde selv jeg som sunn og frisk foretrukket å slippe. I ladepausen vil jeg helst stikke på toalettet en tur, se på noe underholdning, gå en liten runde om været er fint og ta meg en matbit. Lasting og lossing står ikke på ønskelista. Da venter jeg heller 20-30 minutter ekstra for å slippe.

Her er jeg helt enig. Besparelsen må være stor for å ville stå å knote med slikt. Et batteribytte a la det NIO har, kunne vært aktuelt om jeg mer eller mindre slapp kø, og fikk byttet på 5 minutter, ellers hadde jeg nok foretrukket å koble til en lader.

Jeg kan, som jeg har skrevet tidligere i tråden, se det er aktuelt å leie ekstrabatterier foran lengre turer, dersom jeg kan forhåndsbestille dette, uten frykt for at det skal være tomt om man er litt seint ute. Og man i det daglige sjeldent kjører så langt. Da kan leie forsvares ved en prisfordel.

Men for min bruk som vil si lengre turer når bilen først brukes, og det skjer relativt ofte, så er ikke det aktuelt. Her er det altså m å gjøre å vite noe om sine behov.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde foretrukket å trykke på en knapp så det skjedde av seg selv. Dette er i praksis sammenlignbart med å laste og losse 20 kilos tømmerstokker og det hadde selv jeg som sunn og frisk foretrukket å slippe. I ladepausen vil jeg helst stikke på toalettet en tur, se på noe underholdning, gå en liten runde om været er fint og ta meg en matbit. Lasting og lossing står ikke på ønskelista. Da venter jeg heller 20-30 minutter ekstra for å slippe.

Jeg er enig i det det må trolig gå automatisk uten noe manuell løfting om dette skulle være noe. Fordelen med å ha forholdsvis små og lette batteri (20kg?) er at en kan løfte de over selv, og en kan velge antallet. Men samtidig så virker det ikke så fristende å fylle 'drivstoff' på den måten.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Snowleopard said:

Her er jeg helt enig. Besparelsen må være stor for å ville stå å knote med slikt. Et batteribytte a la det NIO har, kunne vært aktuelt om jeg mer eller mindre slapp kø, og fikk byttet på 5 minutter, ellers hadde jeg nok foretrukket å koble til en lader.

Jeg kan, som jeg har skrevet tidligere i tråden, se det er aktuelt å leie ekstrabatterier foran lengre turer, dersom jeg kan forhåndsbestille dette, uten frykt for at det skal være tomt om man er litt seint ute. Og man i det daglige sjeldent kjører så langt. Da kan leie forsvares ved en prisfordel.

Men for min bruk som vil si lengre turer når bilen først brukes, og det skjer relativt ofte, så er ikke det aktuelt. Her er det altså m å gjøre å vite noe om sine behov.

Ja manuelt bytte av batteripakke i biler er neppe noe folk orker. Selv er jeg og litt kritisk til auto bytte, fordi jeg tenker at det vil kreve stort inventar av robot/batteripakker for å unngå kø, og da blir det kostbart og bygge ut. Dog blir det kanskje kø likevel i langhelger og vanlige utfartsdager?  Og da er en kanskje like langt? Da er det kanskje bedre og evt. vente litt under lading tross alt?

Vi vet vel mer om en stund etter at Nio har drevet en periode. Selv tenker jeg at det lille jeg har ventet under hurtiglading ikke er noe problem, og det kan jeg leve med veldig fint. Andre har kanskje andre behov?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
On 8/6/2022 at 1:32 PM, Snowleopard said:

Henviser igjen til tråden du har fått link til, så ser du at jeg nå løser det med elbil, telt og event shelter. Jeg har og tenkt på taktelt som et alternativ.

Tittet i den tråden og har noen Q's.

Hvor mange godkjente seter m/setebelte trenger du og hvor mange soveplasser? Du nevnte en (9 seter?) Opel. 
Hva tenker du er minimum aksepterbare rekkevidde? Hvor langt kj
ører du for en helg/langhelg/sommerferie?

Den Opel'n var ikke veldig rask ved lading. Bare 100 kw lading? Er det max lading? 

Kan du evt. skaffe brukt elbil batteripakke, klasse opp en elvarebil og benytte den nye batteripakken til lading av bilens pakke, og forbruksstrøm. 

Det ble sagt i tråden at el bilens batteripakke ikke skal være tilkoblet bilens Hv anlegg. De so lager deg en batteripakke, solpanel og invertere kan jo bare fikse en kabel so fikser det manuelt om det er umulig mtp godkjenning?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

Tittet i den tråden og har noen Q's.

Hvor mange godkjente seter m/setebelte trenger du og hvor mange soveplasser? 
Hva tenker du er minimum aksepterbare rekkevidde? 

Jeg er fornøyd med 5 seteplasser til bruk i det daglige, 2 eller 3 blir for snaut. Men trenger ikke mer enn 2 soveplasser inni vogna. Ekstra sengeplasser kan som sagt flyttes ut i et SUV-telt eller i et taktelt, om ikke hevetak er mulig. Slike tak gir gjerne to ekstra soveplasser, men det er nok veldig sjeldent det trengs. Og da er som sagt teltløsning et greit supplement.

Jeg vil helst ha 450+ og gjerne over 500. Da passer det overens med en god etappe på dagen, og da forhåpentligvis kun en lading i forbindelse med sein lunsj, tidlig middag. Og i værste tilfelle en siste stopp den dagen nært ankomst målet eller hvileplass for natten, så jeg har til campermode og kanskje første del neste dag, men og nok til å ta både en og flere netter på samme sted, på en helgeutflukt f.eks. 

Her kan det hende raskere lading vil senke behovet litt, om jeg kan toppe opp på 15-20 minutter. Men jeg er en som ikke blir så fort sliten, og liker 4-5-timers transportetapper. Har ikke lengre små barn som øker hyppigheten på stopp, mine barn er blitt store nok til å tåle lengre etapper. ID.Buzz ser ut som det er veldig nært, og godt mulig jeg kan "akseptere" det.

Men det kommer og an på foretrukket ladenettverk og avstand mellom de stasjonene. Spesielt på langtur er det greit å vite at jeg får ladet uten større problemer, og med god fart når jeg lader. Det hjelper og på at flere ladeleverandører er kommet til, med lynladere.

God ladeløsning er dog og hvor kranglete det er med betaling., og oppetid på laderne, samt hvor mange ladere som finnes per sted. Nå er vi heldigvis på ren kWh-prising og ingen minuttprising, selv om endel av disse (de fleste) vet å ta seg betalt. Derfor er det jeg nevner over det med foretrukket ladeoperatør. Og spesielt når man beveger seg utenfor Norges grenser.

Pris nå er dog og utslag av høye strømpriser, så når dette blir mer normalisert, så forventer jeg at prisene og justeres den andre veien.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg vil helst ha 450+ og gjerne over 500. Da passer det overens med en god etappe pc dagen, og da forhåpentligvis kun en lading i forbindelse med sein lunsj, tidlig middag. Og i værste tilfelle en siste stopp den dagen nært ankomst målet eller hvileplass for natten, så jeg har til campermode og kanskje første del neste dag, men og nok til å ta både en og flere netter på samme sted, på en helgeutflukt f.eks. 

God ladeløsning er dog og hvor kranglete det er med betaling., og oppetid på laderne, samt hvor mange ladere som finnes per sted. Nå er vi heldigvis på ren kWh-prising og ingen minuttprising, selv om endel av disse (de fleste) vet å ta seg betalt. Derfor er det jeg nevner over det med foretrukket ladeoperatør. Og spesielt når man beveger seg utenfor Norges grenser.

Tja hva med en komplett Tesla batteripakke ekstra? Da har du alle Tesla fordelene, forvarming, camp mode/dog mod. Og stopper ved Tesla lader kan du lade bil og ekstrabatteri fra 2 Tesla ladere samtidig gjennom samme app.

Er et selskap i England so bygger om ice til el, de kunne sikkert skaffet en brukt Tesla pakke og banket den på plass i din el varebil? Og kanskje kan de finne en kreativ og trygg vei for lading underveis? Slik at du kan "tanke" varebilens pakke underveis?

Du trenger uansett ikke posjonere straumbruken når du parkerer om du har en extra batteripakke montert. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...