Gå til innhold

Toyota vurderer å utvikle batterier som kan byttes ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er helt vanlig BEV blitt prestisjesak hos Toyota? Flere decennier og gode versjoner av blant annet Hi ace. De vet jo hva folket vil ha. Varebiler so virker til en ok pris. De trenger ikke skape noe nytt eller utbyttbare er jo ikke nytt heller. Gi kundene valg i batteripakke, 2wd og 4wd og det er neppe vanskeligere. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Etter at Toyota har prøvd seg meg «selvladende» hybrider, så blir vel dette kalt «selvbyttende» batterier. Altså, man klager på ladeinfrastrukturen og skal løse problemet med å lage en ny infrastruktur - batteribytte-stasjoner. Hadde det vært andre selskaper hadde jeg vært villig til å ha åpent sinn rundt dette, men med de åpenbare usannhetene i både markedsføring og faststoff-batterier (de forskyver datoene lengre og lengre frem i tid hele tiden uten intensjon å levere), har jeg dessverre ikke tiltro til selskapet lengre. Trist, for Toyota hadde et veldig fint image før.

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
35 minutes ago, uname -i said:

Toyota har masse penger og forsker på alt mulig. Slutt å hisse dere opp.

Hvem hisser seg opp her?

Vi bare påpeker, som -noen- liker å gjøre med andre bilprodusenter, usannhetene til selskapet og hvorfor en ny standard i et marked som sliter med for mange standarder er en dårlig ide. Er litt som meme’n hvor man skal lage en standard for å samle 12 andre standarder, men istedenfor ender opp med 13 konkurrerende standarder. Ville Toyota virkelig løst problemet kunne de alliert seg meg en av de større ladeoperatørene og laget et suverent ladenettverk, og på samme tid brukt kunnskapen til å lage gode elektriske biler - som de med enkelthet kan få til… om de vil. Teknologien i elbiler i dag er god nok og utveier rekkevidden til hybridene som de egentlig ønsker å selge, eller “Beyond Zero” som de selv kaller det.

Endret av The Very End
  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Hvem hisser seg opp her?

Du blant annet. Lang tirade om alt som er galt med Toyota.

Batteribytte er bra for å hindre lang stoppetid på yrkesbiler og reduserer belastningen på nettet. Om det er lurt i praksis gjenstår å se. Angående standarder så tipper jeg det er veldig vanskelig å få til når teknologien er i startfasen. Husk at hurtiglading startet proprietært og det tok nesten 10 år før alle fulgte en standard(CCS).

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Du blant annet. Lang tirade om alt som er galt med Toyota.

Batteribytte er bra for å hindre lang stoppetid på yrkesbiler og reduserer belastningen på nettet. Om det er lurt i praksis gjenstår å se. Angående standarder så tipper jeg det er veldig vanskelig å få til når teknologien er i startfasen. Husk at hurtiglading startet proprietært og det tok nesten 10 år før alle fulgte en standard(CCS).

Vet ikke hvorfor du mener jeg gjør det - når jeg, med veldig berettiget grunn tatt historien i betraktning, stiller meg tvilende til hvorfor Toyota her skal få til det helt store. Men for all del, om de får til en løsning som fungerer for varebil-segmentet er jo det bra - for valg er alltid en bra ting (med forbehold om standarder)! Ellers er jeg uenig i at elbiler og deres teknologi er helt i startfasen - CSS standarden inkludert, det begynner å bli en god del år gamle.

Endret av The Very End
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

Er helt vanlig BEV blitt prestisjesak hos Toyota? Flere decennier og gode versjoner av blant annet Hi ace. De vet jo hva folket vil ha. Varebiler so virker til en ok pris. De trenger ikke skape noe nytt eller utbyttbare er jo ikke nytt heller. Gi kundene valg i batteripakke, 2wd og 4wd og det er neppe vanskeligere. 

 

Er tydeligvis ikke bare like lett. Både MB (EQV ca 357 km med 100 kWh brutto) og Stellantis, inkudert Toyota ProAce bygget på samme bil (330 km med 75 kWh brutto) sliter med kort rekkevidde på sine varebiler, Ford lover 317 km.

Så ser det ut for at VW klarer å få ganske bra rekkevidde ut av tilsvarende størrelse batteri, men ved å ha brukt dedikert elbilplattform. Det gjenstår selvsagt å se i praksis, og hvilen batteristørrelse man må ha for å komme over 400 km (418 i personbilutgaven) på tilsynelatende 77 kWh brutto.

Her er riktignok vist en mindre varebil, type "Postman Pat"-bil, men for å få de billige nok, så har de foreløpig puttet ganske små batterier, slik at de stort sett fungerer som bybiler. Sikkert godt nok for en god del, men er mange som kunne tenke seg en slik praktisk bil, om den bare kommer med større rekkevidde.

Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (3 timer siden):

Why not? Skulle vært ett batteri delt opp i moduler på alle elbiler som kunne raskt skiftes ut med håndkraft av en person akkurat som på en elsykkel. Kunne f.eks stått i bakseteryggen.

Mulig det for noen kunne være tilstrekkelig med de batteriene som kunne utnytte bakseteryggen.

Da ble det mange korte stopp, og en rotete arbeidsdag, og koke ned til om det var noen praktisk nytte med den bilen. Hva med en "batteritung" bakseterygg i en kollisjon?

Ville vert interessant med fremtidens batterier derimot, da kunne kanskje batterier "stikkes bort her og der".

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 timer siden):

Er helt vanlig BEV blitt prestisjesak hos Toyota? Flere decennier og gode versjoner av blant annet Hi ace. De vet jo hva folket vil ha. Varebiler so virker til en ok pris. De trenger ikke skape noe nytt eller utbyttbare er jo ikke nytt heller. Gi kundene valg i batteripakke, 2wd og 4wd og det er neppe vanskeligere. 

 

Hvis det er så lett, hvorfor er det da ingen som har klart å få det til?

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (34 minutter siden):

Er tydeligvis ikke bare like lett. Både MB (EQV ca 357 km med 100 kWh brutto) og Stellantis, inkudert Toyota ProAce bygget på samme bil (330 km med 75 kWh brutto) sliter med kort rekkevidde på sine varebiler, Ford lover 317 km.

Så ser det ut for at VW klarer å få ganske bra rekkevidde ut av tilsvarende størrelse batteri, men ved å ha brukt dedikert elbilplattform. Det gjenstår selvsagt å se i praksis, og hvilen batteristørrelse man må ha for å komme over 400 km (418 i personbilutgaven) på tilsynelatende 77 kWh brutto.

Her er riktignok vist en mindre varebil, type "Postman Pat"-bil, men for å få de billige nok, så har de foreløpig puttet ganske små batterier, slik at de stort sett fungerer som bybiler. Sikkert godt nok for en god del, men er mange som kunne tenke seg en slik praktisk bil, om den bare kommer med større rekkevidde.

Tipper det før eller siden er nødt til å bli en form for

standardisering av batteripakker, helst på tvers av merker, og om det er vare eller personbiler. Antall moduler kunne variere.

Så man ikke ender opp med stadig mere rot. For slikt tror jeg markedet vil bli rimelig lei av. Skepsisen til proprietære løsninger vil bare øke. Noe mere resurskrevende og kundeuvennlig er vanskelig og tenke seg.

Vi glemmer lett alle de standardene i hverdagen som ville gjøre oss gale om de ikke fantes. Fester til hammerbor,  gjenger for lyspærer, andre gjenger, 

mange verktøystandarder +++

Det er mange flere standarder rundt oss enn vi tenker over for å gjøre ting enklere !

 

 

Endret av KjeRogJør
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Typisk Toyota å ta seg tid til å gjøre ting grundig, Aldri vært først i salg, men ofte av de beste når de lanserer nytt.

Helelektrisk kommer neste år https://www.motorauthority.com/news/1134328_2023-lexus-rz-price-specs-review-photos-info

Solid state hybrid kommer om tre år..https://asia.nikkei.com/Business/Technology/Toyota-secures-huge-lead-in-solid-state-battery-patents

Det er et godt argument for modulbaserte batterier, at man kan velge antall moduler, enten på grunn av pris eller behov. Å frakte et par hundre kilo batteri man ikke har bruk for i hverdagen er jo unødvendig.

Så MÅ man ikke bytte, men kan lade på vanlig måte om det ikke finnes byttestasjon, selvfølgelig,,

Bytteinfrastruktur kommer, og mannen bak dette sluttet hos Tesla fordi sjefen var for utålmodig. Nå kan systemet tilpasses Nissan og flere plattformer https://ample.com/

Til Europa med Uber? https://chargedevs.com/newswire/battery-swapping-firm-ample-raises-50-million-expands-to-europe-with-uber-partnership/

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (6 minutter siden):

Mulig det for noen kunne være tilstrekkelig med de batteriene som kunne utnytte bakseteryggen.

Da ble det mange korte stopp, og en rotete arbeidsdag, og koke ned til om det var noen praktisk nytte med den bilen. Hva med en "batteritung" bakseterygg i en kollisjon?

Ville vert interessant med fremtidens batterier derimot... 

Tja si ikke det. Hva med ett fast batteri i bunn på 25 kWh og noen utskiftbare på la oss si 3 kWh hver. Da har man 25 kWh som kan lades raskt når bilen står i ro litt og 6-7 små batterier som raskt kan skiftes ut ved ett kort stopp på batteribyttestssjonen. La oss si at alle biler fikk flere slike universal-batteri som kunne byttes av sjåføren rundt om i automatiserte batteribanker hvor man betaler pr batteri som er ladet og panter det tomme batteriet som enkelt taes ut av bilen og settes inn i batteriladestasjonen hvor lading starter automatisk. Det ville gitt billigere elbiler og mindre kø ved ladestasjon pga kort ladetid på primærbatteri og raskt bytte av de ekstra batterimoduler. I tillegg kunne alle,dvs de fleste av oss klart oss på all småkjøring med primærbatteriet på 25 kWh og spart miljøet pga lavere vekt og ergo lavere forbruk. En slik ladestasjon med universale 3 kWh batterier måtte ha noen hundre batterier som gikk i en ladekarusell i en container og ble ladet raskt. Pga pantesystemet ville karusellen alltid ha fulladede batteriet. Nå kjører alle rundt med ett digert batteri på 60-100 kWh hvor de fleste kjører noen få kilometer i hverdagen før det lades på ny,ergo bortkastede bruk av jordens resurser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (2 minutter siden):

Tja si ikke det. Hva med ett fast batteri i bunn på 25 kWh og noen utskiftbare på la oss si 3 kWh hver. Da har man 25 kWh som kan lades raskt når bilen står i ro litt og 6-7 små batterier som raskt kan skiftes ut ved ett kort stopp på batteribyttestssjonen. La oss si at alle biler fikk flere slike universal-batteri som kunne byttes av sjåføren rundt om i automatiserte batteribanker hvor man betaler pr batteri som er ladet og panter det tomme batteriet som enkelt taes ut av bilen og settes inn i batteriladestasjonen hvor lading starter automatisk. Det ville gitt billigere elbiler og mindre kø ved ladestasjon pga kort ladetid på primærbatteri og raskt bytte av de ekstra batterimoduler. I tillegg kunne alle,dvs de fleste av oss klart oss på all småkjøring med primærbatteriet på 25 kWh og spart miljøet pga lavere vekt og ergo lavere forbruk. En slik ladestasjon med universale 3 kWh batterier måtte ha noen hundre batterier som gikk i en ladekarusell i en container og ble ladet raskt. Pga pantesystemet ville karusellen alltid ha fulladede batteriet. Nå kjører alle rundt med ett digert batteri på 60-100 kWh hvor de fleste kjører noen få kilometer i hverdagen før det lades på ny,ergo bortkastede bruk av jordens resurser. 

Spørsmålet er om det er mulig å oppnå rekkevidden til de som også kjører langt og mye, uten for mye "fikling" og heft.

Ellers kunne systemet gjerne vere så fleksibelt som mulig, helt klart.

I første omgang er byer og bynære områder lettest å dekke med elektrisk arbeidsbil, man kan jo ikke legge i vei langt ut i distriktene uten å vite man kan  komme seg tilbake samme dag...

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet er om det er mulig å oppnå rekkevidden til de som også kjører langt og mye, uten for mye "fikling" og heft.

Ellers kunne systemet gjerne vere så fleksibelt som mulig, helt klart.

I første omgang er byer og bynære områder lettest å dekke med elektrisk arbeidsbil, man kan jo ikke legge i vei langt ut i distriktene uten å vite man kan  komme seg tilbake samme dag...

Selvfølgelig kan de som kjører langt kunne kjøpe bil med stort batteri,men de fleste kjører lokalt og korte strekk og klarer sikkert å få til å bytte batterier de få gangene de kjører litt lengre. Er vel ikke tyngre enn handleposene på Kiwi. 

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (29 minutter siden):

Tipper det før eller siden er nødt til å bli en form for

standardisering av batteripakker, helst på tvers av merker, og om det er vare eller personbiler. Antall moduler kunne variere.

Så man ikke ender opp med stadig mere rot. For slikt tror jeg markedet vil bli rimelig lei av. Skepsisen til proprietære løsninger vil bare øke. Noe mere resurskrevende og kundeuvennlig er vanskelig og tenke seg.

Vi glemmer lett alle de standardene i hverdagen som ville gjøre oss gale om de ikke fantes. Fester til hammerbor,  gjenger for lyspærer, andre gjenger, 

mange verktøystandarder +++

Det er mange flere standarder rundt oss enn vi tenker over for å gjøre ting enklere !

Tror det sitter veldig langt inne for produsentene å standardisere på pakkene, da det i stor grad er her mye av forskjellene på bilene ligger. Standardisering på cellenivå, ja. Men ikke på pakkene, eller BMS.

Generelt virker det som standardisering sitter veldig langt inne hos bilprodusentene, selv om man har noen grupperinger som forsøker å standardisere drivlinjer og annet, endog lager i bunn og grunn samme bilen, men med forskjeller på karosseri, lys, interiør etc. Men det deles mindre villig med andre, konkurrerende selskaper og fraksjoner, med mindre begge parter ser seg tjent med dette.

Uten en viss mengde forskjeller, så blir det fort hipp som happ hvem man kjøper bil, service og deler fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig kan de som kjører langt kunne kjøpe bil med stort batteri, men de fleste kjører lokalt og korte strekk og klarer sikkert å få til å bytte batterier de få gangene de kjører litt lengre. Er vel ikke tyngre enn handleposene på Kiwi. 

Et problem er at mange trenger ekstra batteri, relativt samtidig. Da er det i mange tilfeller bedre at de sitter fat i bilen, for ellers risikerer man at alt er bortleid/bortlånt når man har behov. Ser det i bilpooler og.

Til vanlig finner man seg en bil i nærheten som dekker behovet, men på spesielle utfartsdager som juleferien, vinterferien, påskeferien, Pinse, sommerferie og høstferie, så er gjerne bilene booket lenge før disse periodene starter.

Da kan man oppleve det man ser i endel andre bransjer, som hotellbransjen, hos flyselskapene og i reisebransjen, at prisene skrus i taket, for nå er det "melkesesong". 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Et problem er at mange trenger ekstra batteri, relativt samtidig. Da er det i mange tilfeller bedre at de sitter fat i bilen, for ellers risikerer man at alt er bortleid/bortlånt når man har behov. Ser det i bilpooler og.

Til vanlig finner man seg en bil i nærheten som dekker behovet, men på spesielle utfartsdager som juleferien, vinterferien, påskeferien, Pinse, sommerferie og høstferie, så er gjerne bilene booket lenge før disse periodene starter.

Da kan man oppleve det man ser i endel andre bransjer, som hotellbransjen, hos flyselskapene og i reisebransjen, at prisene skrus i taket, for nå er det "melkesesong". 

Jo men hvis man har planlagt litt og fått tak i batterier ei tid før turen kan man jo lade alle batterier samtidig på hurtigladere hvis opplegget for lading er slik i bilen og ergo slippe å bytte batterier på den turen. Når man da kommer heim panter man batteriene igjen og får noen daler inn på ladekontoen igjen. Litt som med gass til camping og bobil bare at man ikke leier batterier før man må. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...