Gå til innhold

Toyota vurderer å utvikle batterier som kan byttes ut


Anbefalte innlegg

ACYBN18O skrev (2 minutter siden):

Jo men hvis man har planlagt litt og fått tak i batterier ei tid før turen kan man jo lade alle batterier samtidig på hurtigladere hvis opplegget for lading er slik i bilen og ergo slippe å bytte batterier på den turen. Når man da kommer heim panter man batteriene igjen og får noen daler inn på ladekontoen igjen. Litt som med gass til camping og bobil bare at man ikke leier batterier før man må. 

Fint for de som har mulighet til å planlegge lang tid i forveien, og som ikke ser problemer med å leie for lengre tid (og derved høyere kost) enn man faktisk har bruk for.

Selv jobber jeg turnus, og vet knapt hvordan jeg jobber, mer enn maksimalt 3 måneder på forhånd. Er et lite hel--te å finne ut når man faktisk kan eller bør ta ferie, både for å ikke kaste bort turnusfriuke midt i ferien, og fordi det og skal passe arbeidsgiver og kolleger som kanskje ønsker ferie i relativt samme tidsrom.

Har faktisk opplevd begge deler, altså både mistet ferieuke på turnusfriuke som faller midt i perioden man søkte om, fordi man ikke viste når denne kom. Og å tilnærmet måtte krangle meg til å få ferie i fellesferien, som passet overens med samværsavtale.

Jeg må derfor vite at jeg har nok energi ombord til å få en behagelig reise, noe som riktignok gir meg friheten til å ta lengre turer ellers i året og. Det ville vært utenkelig å måtte gå for en løsning der jeg kunne risikere å sitte med kun 25 kWh, og dermed kanskje ned mot 150 km rekkevidde i praksis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (11 minutter siden):

Fint for de som har mulighet til å planlegge lang tid i forveien, og som ikke ser problemer med å leie for lengre tid (og derved høyere kost) enn man faktisk har bruk for.

Selv jobber jeg turnus, og vet knapt hvordan jeg jobber, mer enn maksimalt 3 måneder på forhånd. Er et lite hel--te å finne ut når man faktisk kan eller bør ta ferie, både for å ikke kaste bort turnusfriuke midt i ferien, og fordi det og skal passe arbeidsgiver og kolleger som kanskje ønsker ferie i relativt samme tidsrom.

Har faktisk opplevd begge deler, altså både mistet ferieuke på turnusfriuke som faller midt i perioden man søkte om, fordi man ikke viste når denne kom. Og å tilnærmet måtte krangle meg til å få ferie i fellesferien, som passet overens med samværsavtale.

Jeg må derfor vite at jeg har nok energi ombord til å få en behagelig reise, noe som riktignok gir meg friheten til å ta lengre turer ellers i året og. Det ville vært utenkelig å måtte gå for en løsning der jeg kunne risikere å sitte med kun 25 kWh, og dermed kanskje ned mot 150 km rekkevidde i praksis.

Som sagt så blir 25 kWh pluss blir 7 ganger 3 kWh tilsammen 46 kWh som gir minst 30 mil rekkevidde. Noe som holder i massevis da det nå er høyst 5-10 mil mellom ladestasjonene. Spesielt de mindre bilene er nok egnet for slike system. Dessuten burde Toyota utvikle en bil med 25 kWh batteri og hydrogen brenselcelle slik at det kunne bli skikkelig lang rekkevidde med å kombinere det beste fra 2 utslippsfrie alternativ. 

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar
36 minutes ago, ACYBN18O said:

Jo men hvis man har planlagt litt og fått tak i batterier ei tid før turen kan man jo lade alle batterier samtidig på hurtigladere hvis opplegget for lading er slik i bilen og ergo slippe å bytte batterier på den turen. Når man da kommer heim panter man batteriene igjen og får noen daler inn på ladekontoen igjen. Litt som med gass til camping og bobil bare at man ikke leier batterier før man må. 

Huff for et styr. Booke batterier i lang tid i forveien? Jeg klarer ikke se at det blir brukervennlig. Det jeg har notert er at flere av de so var negative til elbil og hadde lang kravliste og likevel endte opp so elbil eier, de har ikke lengre disse krava. For de ser daglig fordelene og evt negative sider og tenker at det positive overvinner det negative. Dette er jo kun en anekdote basert på folk rundt meg, og er jo naturligvis ikke likt for alle. Dog tenker jeg nok at endel handler om usikkerhet. Og den beste måten og komme over den er overgang til elbil. Da ser en raskt at det stort sett er veldig enkelt og greit. 

Endret av bojangles
  • Liker 5
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (1 minutt siden):

Som sagt så blir 25 kWh pluss blir 7 ganger 3 kWh tilsammen 46 kWh som gir minst 30 mil rekkevidde. Noe som holder i massevis da det nå er høyst 5-10 mil mellom ladestasjonene. 

Det forutsetter som sagt at man får tak i batterier. Worst case, fordi man ikke kan planlegge noen ganger, så sitter man altså bare med 25 kWh, som jeg skrev.

Og selv 46 kWh er jammen ikke så veldig mye på langtur. Det går, men for min del blir det for mye ladestopp. Og er de i tillegg relativt sakteladende, som man må forvente med mange små pakker fremfor en større, så går det og fort ut over reisegleden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Er tydeligvis ikke bare like lett. Både MB (EQV ca 357 km med 100 kWh brutto) og Stellantis, inkudert Toyota ProAce bygget på samme bil (330 km med 75 kWh brutto) sliter med kort rekkevidde på sine varebiler, Ford lover 317 km.

Så ser det ut for at VW klarer å få ganske bra rekkevidde ut av tilsvarende størrelse batteri, men ved å ha brukt dedikert elbilplattform. Det gjenstår selvsagt å se i praksis, og hvilen batteristørrelse man må ha for å komme over 400 km (418 i personbilutgaven) på tilsynelatende 77 kWh brutto.

Her er riktignok vist en mindre varebil, type "Postman Pat"-bil, men for å få de billige nok, så har de foreløpig puttet ganske små batterier, slik at de stort sett fungerer som bybiler. Sikkert godt nok for en god del, men er mange som kunne tenke seg en slik praktisk bil, om den bare kommer med større rekkevidde.

Tja produsentene kan jo fritt klasse opp varebilene slik at de har en versjon "superduperlangrekkevidde og stor nyttelast"
De kan jo og ha bybiler so har kortere rekkevidde og noen litt lengre enn det og til sist, superfeit'n. 

Er vel enklere det enn ny infrastruktur?

Og det er jo ofte handverkerbiler dette, hvor ofte trenger de lengre rekkevidde? Kanskje det er billigere for kunden at de velger standard rekkevidde og lar snekker'n lade i arbeidstida ved behov? Passer ikke det kan de velge den ekstra tykke for so tar deg fram og tilbake. 

Personlig tror jeg Toyota er fast i solid state tanken, og ICE. Og det er sikkert grunnen til at de finner på tull hele tiden. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Det forutsetter som sagt at man får tak i batterier. Worst case, fordi man ikke kan planlegge noen ganger, så sitter man altså bare med 25 kWh, som jeg skrev.

Og selv 46 kWh er jammen ikke så veldig mye på langtur. Det går, men for min del blir det for mye ladestopp. Og er de i tillegg relativt sakteladende, som man må forvente med mange små pakker fremfor en større, så går det og fort ut over reisegleden.

Men da kjøper du bare en bil med ett 80 kWh batteri helt enkelt,så kan de som ikke kjører ofte langt kjøpe alternativet jeg forslår. Det vil spare jordkloden for mye og gi lavere priser på elbiler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

Tja produsentene kan jo fritt klasse opp varebilene slik at de har en versjon "superduperlangrekkevidde og stor nyttelast"
De kan jo og ha bybiler so har kortere rekkevidde og noen litt lengre enn det og til sist, superfeit'n. 

Er vel enklere det enn ny infrastruktur?

Dette har jeg egentlig ønskel lenge.De som ikke trenger mer en bybil+, kan kjøpe mindre batteri, noe man forøvrig får valget om på disse bilene nevnt (Stellantis, Toyota og EQV), men rekkevidden er fremdeles for kort.

Det kan riktignok se ut som VW med ID.Buzz er der man får godkjent rekkevidde. Men for egen del, ser det ut som at ingen av disse kommer med en godkjent campermode, selv om man visstnok kan felle ned bakseter og få brettet ut en madrass til å "stealth-campe", som vil være mye av det jeg ønsker en slik bil til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ACYBN18O skrev (3 minutter siden):

Men da kjøper du bare en bil med ett 80 kWh batteri helt enkelt,så kan de som ikke kjører ofte langt kjøpe alternativet jeg forslår. Det vil spare jordkloden for mye og gi lavere priser på elbiler. 

Ja, men det er jo det jeg har sagt hele tiden. Den løsningen din kan sikkert passe for mange, men samtidig er det såpass med styr for noen av oss, at vi trenger en god rekkevidde i bunnen.

Alt kommer selvsagt an på behov, og hvordan man faktisk bruker bilen. For egen del kjører jeg ikke daglig, ei heller ukentlig. Men jeg må ha rekkevidde når jeg først drar ut med bilen. Og det gjør jeg en til 2 ganger i måneden minst, og det kan komme tett på i perioder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Standardisering på cellenivå, ja. Men ikke på pakkene, eller BMS.

BMS og cellene trenger jo ikke standardiseres? Viktigste er å standardisere pakkene og utforming på disse. Samme bolter osv slik at resirkulering blir så lett og billig som over hode mulig. Hvis ikke kikker vi på biler som i mange tilfeller vil være, og allerede er "bruk og kast". Bytte av batteri og enkeltvis celler må være billigst mulig, og det får man kun til om man når cellene på samme metode med samme verktøy. 

Cellene kan de ulike leverandørene fint konkurrere om, da det er der teknologiutviklingen foregår. Teknologiutvikling for selve pakkene blir mindre og mindre viktig over tid, dog en standard oppdateres selvfølgelig når noe nytt er bedre selv der. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Et problem er at mange trenger ekstra batteri, relativt samtidig. Da er det i mange tilfeller bedre at de sitter fat i bilen, for ellers risikerer man at alt er bortleid/bortlånt når man har behov. Ser det i bilpooler og.

Til vanlig finner man seg en bil i nærheten som dekker behovet, men på spesielle utfartsdager som juleferien, vinterferien, påskeferien, Pinse, sommerferie og høstferie, så er gjerne bilene booket lenge før disse periodene starter.

Da kan man oppleve det man ser i endel andre bransjer, som hotellbransjen, hos flyselskapene og i reisebransjen, at prisene skrus i taket, for nå er det "melkesesong". 

Da hurtiglader man. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (41 minutter siden):

Huff for et styr. Booke batterier i lang tid i forveien? Jeg klarer ikke se at det blir brukervennlig.

Tilgang til hurtiglading og bytte av pakke gir mer valgmuligheter og er mer brukervennlig enn tilgangen til kun én av delene. 

 

Snowleopard skrev (42 minutter siden):

Det forutsetter som sagt at man får tak i batterier. Worst case, fordi man ikke kan planlegge noen ganger, så sitter man altså bare med 25 kWh, som jeg skrev.

Hele poenget med å faktisk drifte batterier koblet til nettet er jo fortjeneste. Ingen ville gjort slikt om de trudde de tapte penger på det. Om det ligger ei premium i batteribytte, så lønner det seg enda mer å ha greit med kapasitet. Kapasiteten i batteribyttet kan fint selges til netteier som nettbalansering når kapasiteten ikke utnyttes i bilflåten. Er det slik at det er store hull i mulig fortjeneste pga folk ikke får byttet til seg et større batteri, så blir nok slikt rettet på. 

Er man redd for denne problematikken så er man heller ikke "early mover" inn i teknologien. Det er stort sett kun der man kan se store "miss-matcher" av tilbud og etterspørsel før ting har jevnet seg ut med nok data til å se hva som trengs. Om Toyota tilbyr 25kWh pakker opp til 150kWh pakker, så kjøper/leaser man isåfall ei av de større om denne problematikken er stor. For de andre, så sparer vi greit med ressurser om vi lar batterier få være tilkoblet nettet så mye som mulig der det trengs mest, og det gjøres best om folk flest småkjører med mindre pakker mens restkapasiteten utnyttes bedre som lastbalansering i byttestasjonene ellers. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bojangles skrev (9 timer siden):

 

Personlig tror jeg Toyota er fast i solid state tanken, og ICE. Og det er sikkert grunnen til at de finner på tull hele tiden. 

Personlig tar du nok feil. Problemet er heller at i mesteparten av verden er det ingen håndtverkere som har råd til å betale en 6-700.000 for en elvarebil. Spesielt ikke når en kan få en dielseldrevet ProAce for 250.000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (12 timer siden):

Tipper det før eller siden er nødt til å bli en form for standardisering av batteripakker, helst på tvers av merker, og om det er vare eller personbiler.

Det ønsker jeg meg også, men er ikke særlig optimistisk. Det må i så fall tvinges fram av lovverk. Bare se på batteripakker til elektroverktøy, det er sikkert 20 ulike typer. At folk ikke er i harnisk over dette, er meg en gåte. Det er kun lading av mobiltelefoner det krangles om.

Kunne gjerne tenkt meg standardiserte motorfester på biler også. Kjøpe bil fra Toyota, motor fra BMW osv, girkasse fra Volvo, osv. Det er jo en helt absurd tanke i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, AL123 said:

Personlig tar du nok feil. Problemet er heller at i mesteparten av verden er det ingen håndtverkere som har råd til å betale en 6-700.000 for en elvarebil. Spesielt ikke når en kan få en dielseldrevet ProAce for 250.000

Nja, tja, vanskelig å si faktisk. Man må ha i bakhodet at bedriftøkonomi er noe helt annet enn privatpersonøkonomi. Utgifter kan skrives av, verdier over tid også (f.eks maskinpark som faller i verdi over levetid som har innvirkning på kostnader), samt relativt gode tilganger på økonomiske midler. 

Ellers må vi ha litt tiltro til de som driver egen business at de faktisk har litt økonomisk teft, og tenker lengre enn engangsutgifter. Kostnader over tid taler sterkt for at med mindre man daglig må kjøre over 300-400 km (og da må hurtiglade hele tiden), så er det kun et økonomisk riktig valg i land med fungerende elektrisk infrastruktur. Banker / investorer vil nok også være villig til å spytte inn mer penger til investeringer da økonomien over tid blir bedre. Stor x-faktor er symboleffekten av å kjøre elektrisk (opinionen i befolkningen rundt selskapet); det kan godt være at det skaper konkurransefortrinn i seg selv om man kan reklamere seg som en grønn(ere) bedrift.

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
The Very End skrev (57 minutter siden):

Nja, tja, vanskelig å si faktisk. Man må ha i bakhodet at bedriftøkonomi er noe helt annet enn privatpersonøkonomi. Utgifter kan skrives av, verdier over tid også (f.eks maskinpark som faller i verdi over levetid som har innvirkning på kostnader), samt relativt gode tilganger på økonomiske midler. 

Ellers må vi ha litt tiltro til de som driver egen business at de faktisk har litt økonomisk teft, og tenker lengre enn engangsutgifter. Kostnader over tid taler sterkt for at med mindre man daglig må kjøre over 300-400 km (og da må hurtiglade hele tiden), så er det kun et økonomisk riktig valg i land med fungerende elektrisk infrastruktur. Banker / investorer vil nok også være villig til å spytte inn mer penger til investeringer da økonomien over tid blir bedre. Stor x-faktor er symboleffekten av å kjøre elektrisk (opinionen i befolkningen rundt selskapet); det kan godt være at det skaper konkurransefortrinn i seg selv om man kan reklamere seg som en grønn(ere) bedrift.

Joda, jeg har drevet noen bedrifter, så jeg ser det, men tallene er ikke i nærheten av å gå opp for elbilens vedkommende, og man vil fort kunne dobble bilutgiftene og mer til med en elvarebil. 

Lenke til kommentar

Noen oppdragsgivere som kommuner og statlige etater krever nullutslippkjøretøy fra entreprenørene. Da får man velge mellom fossilt og 0 inntekt fra disse oppdragsgiverne eller el + inntekter. (og prise tjenestene sine deretter). Klarer man seg uten disse oppdragsgiverne så kan fossilt være et helt greit valg. Skal man bare jobbe for disse så får man null inntjening på fossilbilene. Står man på flere ben så kan det være optimalt å ha noen fossile + noen el.

Lønnsomhet avhenger også av kjørelengde (og dermed prisdifferanse på bilene opp mot drivstoffpris-differansen). Kjører man lite så er nok fossilt veien å gå fortsatt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 hours ago, Snowleopard said:

Dette har jeg egentlig ønskel lenge.De som ikke trenger mer en bybil+, kan kjøpe mindre batteri, noe man forøvrig får valget om på disse bilene nevnt (Stellantis, Toyota og EQV), men rekkevidden er fremdeles for kort.

Det kan riktignok se ut som VW med ID.Buzz er der man får godkjent rekkevidde. Men for egen del, ser det ut som at ingen av disse kommer med en godkjent campermode, selv om man visstnok kan felle ned bakseter og få brettet ut en madrass til å "stealth-campe", som vil være mye av det jeg ønsker en slik bil til.

Tja om en el varebil egentlig skal fungere so campingbil kan du vel strengt tatt fikse det selv? Skaff elvarebil, finn plass til feks bruk tesla/leaf/etc batteripakke og bygg om, lag innredning, seng, do, vask whatever og klass om. Spesielt effektivt kan du ikke forvente at det blir, pga vekt og firkantfasong. Du klarer nok fikse papirer og godkjenning. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Dovreekspressen said:

Det ønsker jeg meg også, men er ikke særlig optimistisk. Det må i så fall tvinges fram av lovverk. Bare se på batteripakker til elektroverktøy, det er sikkert 20 ulike typer. At folk ikke er i harnisk over dette, er meg en gåte. Det er kun lading av mobiltelefoner det krangles om.

Kunne gjerne tenkt meg standardiserte motorfester på biler også. Kjøpe bil fra Toyota, motor fra BMW osv, girkasse fra Volvo, osv. Det er jo en helt absurd tanke i dag.

Hvordan skal dett fikses i praksis? Det ville jo blitt kaos om vi hadde tvunge alle ICE produsenter til og ha samme motor. Det er jo der produsentene har sine fortrinn. Samme med el drivlinje og batteripakke. Se feks brann hos Gm, fra lg. Jaguar brukte og samme celler, og de har og hatt noen branner. 

 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
bojangles skrev (5 timer siden):

Tja om en el varebil egentlig skal fungere so campingbil kan du vel strengt tatt fikse det selv? Skaff elvarebil, finn plass til feks bruk tesla/leaf/etc batteripakke og bygg om, lag innredning, seng, do, vask whatever og klass om. Spesielt effektivt kan du ikke forvente at det blir, pga vekt og firkantfasong. Du klarer nok fikse papirer og godkjenning. 

Jeg har skrevet endel i andre tråder, og ikke minst i denne tråden om mine "krav/behov".

For å summere opp, jeg vil lovlig og trygt kunne frakte 5 personer til vanlig, da dette vil være min "daily driver" og eneste bil. Jeg trenger ikke en ren campingbil med masse innredning, fast dusj/do etc. Og dessuten må man i Norge ha hevetak for å få nok ståhøyde til å bli klassifisert som bobil. Hevetak kunne jeg uansett ønsket å få ettermontert, men det skal jo godkjennes med såpass tung bil.

Jeg er heller ikke noen mekaniker med elektrokompetanse, så å utvide batterikapasitet selv, kommer nok ikke til å skje. Det har jeg uansett ikke råd til. Ei heller å betale noen for å ettermontere og få det godkjent. Tilstrekkelig batteri må derfor komme som en valgmulighet.

Men jeg vil gjerne ha bilen med snurrestoler fremme slik at man kan sitte sammen inni bilen når vi bare har en liten pause, eller "gjemmer" oss for regn og vind. Men setene bake må kunne slås ned, slik at jeg kan bygge seng. Et taktelt løser sengebehovet for de som ikke får plass inni bilen, dersom takløsning ikke kan ordnes lovlig.

En løsning a la Egoe (se i tråden jeg linket til for info om denne) som er uttagbar, løser mye, og samtidig støtter at jeg kan relativt lettvint ta dette og bakseter ut, for å bruke som varebil ved behov. Men den skal altså gjerne fungere som eneste bilen, da jeg ikke har anledning til å parkere 2 biler i borettslaget. Derfor må den altså kunne lovlig frakte 5 personer. Mer enn dette er bonus, men ikke påkrevd, og jeg ville sannsynligvis tatt ut en tredje seterad.

En portapotti eller sammenleggbar toalettstol med poser til å fange opp og ta vare på "resultatet", er greit som en nødløsning når man ikke har andre alternativer. Og campingdusj i pose, sammen med "privacy"-teltet jeg har kjøpt meg, fungerer som dusjløsning.

Større plass for lengre opphold, løser jeg dog med mitt Coleman Event Shelter (igjen, se tråden jeg linket til), for plass under tak utenfor bilen. En markise som tillegg, sørger for kjapp takløsning om jeg ikke orker eller har tid til å sette opp Event Shelteret, f.eks. ved en kort rast langs veien, men fremdeles vil ha litt skygge for direkte sol.

Jeg er dog usikker på om du skjønte det med camper mode, men det er altså en funksjon i bilens programvare for å kunne holde en grei temperatur i bilen om natta eller dagen, der den trekker strøm fra hovedbatteriet. Bonus er dog å kunne lade dette batteriet med strøm fra solceller på taket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...