Gå til innhold

Bok om grunnleggende elektro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bjerknez skrev (20 minutter siden):

Lærer man ikke en del elektro med et startkit fra Arduino også? Så far man litt praksis i samme slengen? 

Eller er jeg helt på jordet?

Helt på jordet, man lærer elektronikk. Det er en veldig liten del av elektro pensumet i Norsk skole. 

 

Til TS, anbefaler som over å se på pensumliste til vgs elektro evt elektro ingeniør første år. Det er omtrent tilsvarende pensum.

Kjøp også montørhåndboken, her står det ekstremt mye nyttig info om regler rundt installasjon i Norge, samt beregninger av kabel tykkelse, valg av vern etc.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 29.7.2022 den 17.29):

Helt på jordet, man lærer elektronikk. Det er en veldig liten del av elektro pensumet i Norsk skole. 

 

Til TS, anbefaler som over å se på pensumliste til vgs elektro evt elektro ingeniør første år. Det er omtrent tilsvarende pensum.

Kjøp også montørhåndboken, her står det ekstremt mye nyttig info om regler rundt installasjon i Norge, samt beregninger av kabel tykkelse, valg av vern etc.

Ahh, jeg trodde det var snakk om elektronikk her i utgangspunktet. 

Men uansett så skader det jo ikke med et startkit med Arduino man kan holde på litt med på si tror jeg. 

Lenke til kommentar

Nå er det snart 20 år siden jeg gikk GK Elektro, men den gangen hadde vi 4 timer elektro i uken og 11 timer elektronikk. Veldig lite av det var overlappende/felles.

 

Noen som har pensumlisten for årets studenter hvis man har lyst å fornye det lille man fortsatt husker?

Endret av ali q
Lenke til kommentar
ali q skrev (11 minutter siden):

Nå er det snart 20 år siden jeg gikk GK Elektro, men den gangen hadde vi 4 timer elektro i uken og 11 timer elektronikk. Veldig lite av det var overlappende/felles.

 

Noen som har pensumlisten for årets studenter hvis man har lyst å fornye det lille man fortsatt husker?

Fant denne:

 

https://www.nelfo.no/utdanning/elforlaget/nye-laremidler-for-vg1-elektrofag/

 

Jeg har fortsatt mye av bøkene vi brukte samt fra bachelor studiet. Greit å ha liggende:)

Lenke til kommentar
Zeph skrev (11 timer siden):

Kjem du over riktig kanal og kan engelsk så finnes det mykje bra på Youtube. Under mine elektrostudiar fekk eg ofte langt meir ut av det enn bøker og undervisning, men ei god bok er uansett greit å ha.

Enig. 

Mye morsommere og sette seg inn i dette selv ved hjelp av videoer samt prøving og feiling hjemme i kjelleren. Man lærer veldig mye av det. 

Men samtidig så forstår jeg at man nok finner en del nyttig info i skolebøkene også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...