Gå til innhold

Er denne forsterkeren verdt noe fortsatt?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en liten husopprydding nylig og jeg fant igjen en eldre Onkyo forsterker liggende i esken sin.

Har denne noen verdi forsatt? Er en Onkyo TX-SR600E (sølv varianten)
https://www.cnet.com/reviews/onkyo-tx-sr600-review/

Jeg har kvittering og originalembalasjen.

Låner noen bilder fra Google - skal ta bedre bilder hvis noen er interessert i å kjøpe:

3782c246-81b4-4752-8034-c58d69e0be08.jpg

x580TXSR600-B_MT.jpeg

Jeg har også en Onkyo SP-504E jeg tenker å selge sammen med forsterkeren.
https://prisguiden.no/produkt/onkyo-dv-sp504e-104895

Disse skal kunne kobles sammen for benytte samme fjernkontroll til begge enhetene, men dette er ikke noe jeg har prøvd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (7 timer siden):

Dette var før hdmi tok over, så video er analog signaler.

Jeg har personlig aldri skjønt vitsen med HDMI, Ethernet og Bluetooth på en forsterker.

Jeg har hatt en forsterker koblet opp mot PC-en med RCA-kabler, og vanlige høyttalerkabler + RCA for et 2:1 stereooppsett på rundt 1100 Watt + 350 Watt aktiv subwoofer siden 2004. Har aldri blandet inn andre enheter utover det.

Eneste jeg faktisk har gjort siden da er å oppgradere forsterkeren (til en Yamaha R-S700) og å kjøpe et Asus Xonar Essence STX lydkort til PC-en.

314CE99770E8432F914D90D51EBB85B0_12073_1

rs700regs_1250x661_a4f2d9afe5d1ad7d2c72f

Selv dette er mer enn jeg noen gang har hatt bruk for av utganger.

Og jeg må innrømme at jeg trodde at det var slik flertallet hadde ting koblet opp - enkelt og greit og funksjonellt.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
51 minutes ago, PaladinNO said:

Jeg har personlig aldri skjønt vitsen med HDMI, Ethernet og Bluetooth på en forsterker.

Selv dette er mer enn jeg noen gang har hatt bruk for av utganger.

Og jeg må innrømme at jeg trodde at det var slik flertallet hadde ting koblet opp - enkelt og greit og funksjonellt.

For å bruke den som en Stereo-forsterker så trenger du selvsagt ikke noe annet, men det er jo en AV-receiver du har. - At den ikke har HDMI gjør den jo ubrukelig til Video-formål nå, så da faller jo halvparten av funksjonaliteten på forsterkeren bort - og hvis du bare er ute etter stereo-lyd så finnes det sikkert bedre forsterkere til samme pris på finn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 7/27/2022 at 8:48 AM, PaladinNO said:

Og jeg må innrømme at jeg trodde at det var slik flertallet hadde ting koblet opp - enkelt og greit og funksjonellt.

Flertallet i dag vil nok gjøre det enda enklere å greiere ved å bare ta en HDMI kabel fra tven og til forsterkeren å da få full surround uten noe ekstra kabler.

Signalet kan jo da sendes digitalt og helt rått til forsterkeren så den handterer all lydprossesering å matcher oppsettet best mulig.

Til pc bruk så virker det som de fleste er fornøyd med høytalere beregnet for det kombinert med hodetelefoner.

Sikkert en knall forsterker men teknologien har kjørt forbi.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (10 timer siden):

Flertallet i dag vil nok gjøre det enda enklere å greiere ved å bare ta en HDMI kabel fra tven og til forsterkeren å da få full surround uten noe ekstra kabler.

Så idag vil det bli noe slikt som HDMI inn til TV-en for signal, og så HDMI ut fra TV-en og til forsterkeren for prosessering og splitting til hvor enn mange høyttalere man har?

Jeg har aldri hatt forsterkeren i nærheten av en TV (ihvertfall ikke som er blitt brukt som TV - kun tilkoblet PC som ekstra monitor), så noe rent digitalt oppsett har jeg aldri hatt.

Jeg var forøvrig veldig sent ute med digitale skjermer - i 2004 satt jeg fortsatt med en CRT-skjerm til PC-en. Først i 2007 kjøpte jeg en flatskjerm (Acer G24OID). Og lydoppsettet mitt har aldri vært noe mer enn analog 2:1 (stereo + sub).

Gikk lyd og bilde 1 år som valgfag for rundt 25 år siden, og vi fikk et knallbra tilbud på høyttaler selvbyggersett. Så jeg gikk for noe ganske overkill til de 28m² som er rommet jeg har hatt de stående i. Følgelig har ikke noe surroundsett, som forsterkeren var beregnet på, vært aktuelt siden. Kjøpte senere Yamaha forsterkeren for å få enda mer volum.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (På 27.7.2022 den 8.48):

Jeg har personlig aldri skjønt vitsen med HDMI, Ethernet og Bluetooth på en forsterker.

Jeg har hatt en forsterker koblet opp mot PC-en med RCA-kabler, og vanlige høyttalerkabler + RCA for et 2:1 stereooppsett på rundt 1100 Watt + 350 Watt aktiv subwoofer siden 2004. Har aldri blandet inn andre enheter utover det.

Eneste jeg faktisk har gjort siden da er å oppgradere forsterkeren (til en Yamaha R-S700) og å kjøpe et Asus Xonar Essence STX lydkort til PC-en.

314CE99770E8432F914D90D51EBB85B0_12073_1

rs700regs_1250x661_a4f2d9afe5d1ad7d2c72f

Selv dette er mer enn jeg noen gang har hatt bruk for av utganger.

Og jeg må innrømme at jeg trodde at det var slik flertallet hadde ting koblet opp - enkelt og greit og funksjonellt.

Beklager dobbeltpost...

Trådstarter har en AV reciever. Du tar opp stereo forsterker... Det ble litt sammenblanding. 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (5 minutter siden):

Beklager dobbeltpost...

Trådstarter har en AV reciever. Du tar opp stereo forsterker... Det ble litt sammenblanding. 

Jeg er trådstarter...

Og ja, jeg blander stadig stereo forsterkere og A/V receivere. Jeg vet det er forskjell på disse mtp funksjonalitet, men for meg har det aldri vært noen praktisk forskjell grunnet min bruk av disse.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, PaladinNO said:

Så idag vil det bli noe slikt som HDMI inn til TV-en for signal, og så HDMI ut fra TV-en og til forsterkeren for prosessering og splitting til hvor enn mange høyttalere man har?

 

Jepp. Eller om man skal spille av noe fra en kilde så er det greierst å ta hdmi til forsterkeren først og så til tven. Da får man gjerne menyen til forsterkeren på tven og for enklere oppsett.

Men de fleste jeg kjenner i dag spiller av innhold direkte på tven da de fleste nye TV-er er stappet med apper og muligheter for å spille av ting direkte. Eller fra en pc eller lignende via forsterkeren. Man trenger jo ikke noe fanzy lydkort siden signalet sendes digitalt til forskeren og den fikser resten.

Ved å bruke HDMI så slår ting seg av/på samtidig også, så er nok å trykke for å slå på tven for at lyden og skal være i gang.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Ved å bruke HDMI så slår ting seg av/på samtidig også, så er nok å trykke for å slå på tven for at lyden og skal være i gang.

Jeg solgte stereo og AV recievere på hele 90-tallet. På recievere var det nytt med optisk ut/inn på slutten av 90.

Fra 2000-tallet til i dag her man nye surround standarder. Ikke minst beskyttelse av lydstandarder som krever to veis kommunikasjon via hdmi for å virke. En smart TV er bare smart i 4-5 år. Så flere filmfrelste har i dag flere hdmi enheter som skal fordele lyd og bilde.

Som nevnt så er det enklest å koble via hdmi for deretter la recieve dekode til lyd samt håndtere kabalen med HDCP. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...