Gå til innhold

Øl vs Sprit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Kommer helt an på hvor stort ditt problem er.

Er du der at du dropper måltid for å bli mest ruset, ville jeg drukket øl. Da får du i deg viktig næring som du mangler ved å unnlate måltid.

Har du normalt forhold til alkohol og ønsker kun å bli ruset for den ene kvelden, ville jeg valgt sprit, men unngått å bli for full.

Det at du i det heletatt vurderer dette gjør at jeg antar at du enten er for sykelig opptatt av kosthold eller at du konsumerer for mye alkohol.

Har du et problem med alkohol bør du gjøre følgende: Ta kontakt med fastlegen din. Er du avhengig av førerkort må du kutte ned forbruket av alkohol drastisk, og under 0,30 på peth.

Du må belage deg på å miste førerkort (Om du har over 0,30 på flere peth prøver) og store endringer som er veldig skremmende og fjernt.

Men til syvende og sist er det verd det. Den angsten, uroen, paranoiden, ensomheten eller andre psykiske lidelser du har fått ETTER misbruk vil avta kolossalt ved reduksjon.

De psykiske problemene du hadde FØR misbruket vil bli enklere å håndtere.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
troopr skrev (32 minutter siden):

Ja, men har aldri hørt drinkmage ;)

I denne konteksten så vil jeg tro mengden alkohol er mest relevant. "Ølmage" er en myte, i den forstand at kaloriene fra øl kun ender opp som fett i mageområde. Det stemmer ikke.
Så hvis vi snakker om en tur på byen av og til, og valget står mellom øl og sukkerfrie drinker, så vil jeg tro at øl er det minst skadelige, med tanke på at alkoholnivået er lavere.
Alkohol er det mest skadelige for folk flest.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
troopr skrev (5 minutter siden):

Er det kalorimessig bedre å drikke 5l øl eller 0.7 40% daglig?

 

Kalorimessig, 0.7 40% daglig.

Moralsk må jeg legge til: har man problemer med alkohol, drikk øl, søk hjelp.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
troopr skrev (6 minutter siden):

Er det kalorimessig bedre å drikke 5l øl eller 0.7 40% daglig?

 

Er få kalorier bedre enn flere? Hva er målet? Hvis dette er din eneste "ernæring" så er det nok litt få kalorier, avhengig av kropp og aktivitet. Øl kommer da best ut med litt mer energi (kalorier), men forskjellen er ikke kjempestor, det er mye kalorier i alkohol.

Lenke til kommentar
troopr skrev (4 timer siden):

Er det kalorimessig bedre å drikke 5l øl eller 0.7 40% daglig?

 

Ren alkohol har 7 kcal per gram, ca 7000 pr liter.

Om du blander 280ml sprit med 420mm vann så får du 700ml 40%. Den flaska inneholder mao 280*7=1960kcal.

Det er 218 kcal i 0.5 liter øl, altså 2180 kcal i 5 liter. Pils har 4.7% alkohol, så 5 liter gir deg 235ml alkohol.

5 liter øl gjør deg mindre full og gir deg flere kalorier enn 0.7l vodka, siden øl også inneholder karbohydrater.

 

Fordelen med øl for min del er at jeg ikke inntar så mye alkohol i løpet av en kveld (sprit og drinker er vanskeligere å dosere) og øl er en mye mer spennende drikke enn sprit.

»Ølmage» handler nok mye om hvilken livsstil de som drikker mye øl har generelt, hvor mye kebab og burger de trykker i seg og hvor fysisk aktive de er.

-k

 

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Lavere volum er alltid bedre enn høyere, og færre drinker er alltid bedre enn flere. Typisk så har øl lavest alkoholvolum.

Sukker og e-stoffer føler jeg blir som å være redd for blyinnhold i kula som har skutt deg.

Men det blir vel gjerne nettopp mer volum når man drikker øl enn sprit?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
ITtraktor skrev (7 minutter siden):

Men det blir vel gjerne nettopp mer volum når man drikker øl enn sprit?

Tja og nja. Kommer an på om man har problemer med alkohol eller ikke.

Ved problemer med alkohol hvor man dropper måltid for å bli full er nok øl best.

Ved problemer med alkohol hvor man har normalt kosthold i tillegg er jeg usikker, men sprit kanskje?

Begge deler må man søke hjelp.

Lenke til kommentar

Forutsatt at det er snakk om alkoholkonsum i samband med vanleg festing der ein også vil passe vekta så er sprit og kalorifattig blandevatn det sunnaste valget. Eg tek då sjølvsagt utgangspunkt i at vi her ikkje må ta omsyn i at du skal få i deg nok næring gjennom å kun ta til deg flytande føde. 

Det kjem sjølvsagt også ann på kor sterke drinkane er. Ein vanleg drink med 4 cl med 40% sprit tilsvarar 0,33 l med 4,5% øl. 

Så ein halvliter med øl vil ha meir alkohol og kaloriar enn ein standarddrink på 4 cl. Men dersom drinkane inneheld like mykje alkohol som halvliterane så er det minst kaloriar i sprit. 

Lenke til kommentar

Det er en grunn til at drinken Skinny Bitch heter Skinny Bitch.

Når det er sagt, så har vel forskning vist at hoveddelen til vektøkning av de som drikker mer enn gjennomsnittet, skyldes ikke hva de drikker eller at de drikker, men hva de propper i seg av mat når de er beruset. Samt det at varierende døgnrytme og manglende søvn (noe som typisk skjer hvis man er glad i noen for mange øl på en hverdag) er noe som gjør at man veldig fort kan få økende vekt.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
The Avatar skrev (13 minutter siden):

Forutsatt at det er snakk om alkoholkonsum i samband med vanleg festing der ein også vil passe vekta så er sprit og kalorifattig blandevatn det sunnaste valget. Eg tek då sjølvsagt utgangspunkt i at vi her ikkje må ta omsyn i at du skal få i deg nok næring gjennom å kun ta til deg flytande føde. 

Det kjem sjølvsagt også ann på kor sterke drinkane er. Ein vanleg drink med 4 cl med 40% sprit tilsvarar 0,33 l med 4,5% øl. 

Så ein halvliter med øl vil ha meir alkohol og kaloriar enn ein standarddrink på 4 cl. Men dersom drinkane inneheld like mykje alkohol som halvliterane så er det minst kaloriar i sprit. 

Helt enig med deg. For å legge til, de aller fleste har et normal forbruk av alkohol.

Men spørsmålet til TS var veldig tynt, så ville forsikre meg at det ikke lå noe annet bak.

Likevel vil jeg påpeke en del av ditt innlegg: "Eg tek då sjølvsagt utgangspunkt i at vi her ikkje må ta omsyn i at du skal få i deg nok næring gjennom å kun ta til deg flytande føde."

Det er mange, både med og uten alkoholproblemer som dropper ett eller flere måltid for å bli ruset av alkohol.

Man hadde en trend på sosiale medier som gikk ut på å drikke alkohol og droppe måltid, for å gå ned i vekt.

Ellers, som sagt, er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Dubious skrev (3 minutter siden):

Går fint an å drikke sprit uten inntak av mat, men jeg drikker aldri øl uten mat. 

Enig, så lenge man har et normalt forhold til alkohol.

Lenke til kommentar
Bugle skrev (7 minutter siden):

Likevel vil jeg påpeke en del av ditt innlegg: "Eg tek då sjølvsagt utgangspunkt i at vi her ikkje må ta omsyn i at du skal få i deg nok næring gjennom å kun ta til deg flytande føde."

Det er mange, både med og uten alkoholproblemer som dropper ett eller flere måltid for å bli ruset av alkohol.

Ja det er eit godt poeng.

Det eg tenkte på var meir at dersom spørsmålet var meir kva alternativ som er sunnast med tanke på å overleve. For om ein ser på det perspektivet så blir plutseleg høgt kaloriinntak ein positiv ting. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
The Avatar skrev (2 minutter siden):

Ja det er eit godt poeng.

Det eg tenkte på var meir at dersom spørsmålet var meir kva alternativ som er sunnast med tanke på å overleve. For om ein ser på det perspektivet så blir plutseleg høgt kaloriinntak ein positiv ting. 

Enig med deg 🙂

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...