Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vedvarende støy fra nabo


Gråspurv

Anbefalte innlegg

WiiBoy skrev (16 minutter siden):

Jeg tenker heller at om man velger å bosette seg i nærheten av andre mennesker, så må man tenke mer på hvordan egne valg påvirker andre. Dersom man vil ha frihet til å gi F###, så bør man besette seg steder hvor det er god avstand til naboer.

Jeg tenker heller at om man velger å bosette seg i nærheten av andre mennesker, så må man akseptere at alle ikke er som deg. Dersom man vil ha fullstendig ro og stillhet, så bør man besette seg steder hvor det er god avstand til naboer.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, steinrawr said:

Jeg tenker heller at om man velger å bosette seg i nærheten av andre mennesker, så må man akseptere at alle ikke er som deg. Dersom man vil ha fullstendig ro og stillhet, så bør man besette seg steder hvor det er god avstand til naboer.

Skriver ingen steder at det skal være fullstendig ro og stillhet, da bør man selvfølgelig bosette seg vekk fra andre.

Det jeg skriver er unødvendig støy, altså det å bruke maskiner som støyer der maskiner som er stille kan levere et fullgodt resultat uten at det gir unødvendig ulempe. 

Dersom du trenger å bruke sirkelsag, så bruk selvfølgelig sirkelsag. Dersom du plugger sirkelsagen til et dieselaggregat fordi du ikke gidder å hente frem skjøteledning, så bør du skjerpe deg.
Dersom du bruker en bensinklipper der du helt fint kunne brukt batteri/ledning, så bør du skjerpe deg.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sender jeg faktura for ny klipper på batter/ledning til deg da?
Bensinklipperen står allerede klar til bruk i garasjen, og å kjøpe ny klipper bare fordi noen kan finne på å irritere seg over de få gangene jeg klipper en liten hageflekk med nevnte bensinklipper som fortsatt er fullt brukbar etter X antall år er faktisk hva jeg ville definert som en klart unødvendig ulempe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gråspurv skrev (På 21.7.2022 den 11.43):

Nå er tålmodigheten tynnslitt. Hvordan kan jeg få frem hvor plagsomt dette er og få naboen til å ta mer hensyn?

full forståelse fra min del. hatt en slik type her i nabolaget også.

jobber vedkommende, eller er det "bare" stygg uvane å konstant holde på langt utover kveldene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (På 21.7.2022 den 15.41):

ikke snakk til han, start med bråk selv. 07.00 presis lørdag morgen starter du gressklipper. Ikke bråk mens han bråker, vent til han har satt seg til å spise med familien ute før du starter opp noe som bråker, gjerne gressklipping, hekksaks eller feinsag. snakker han til deg da, si at du ikke hører han gjennom bråket. If you cant beat them, join them. Slike personer må få smake sin egen medisin.

støttes :thumbup:

man må finne ut når på døgnet/ukedager de har "comfort tiden" sin, og ut fra det demonstrativt sette i gang støyende prosjekter slik at vedkommende forhåpentligvis tar poenget.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

Dersom du bruker en bensinklipper der du helt fint kunne brukt batteri/ledning, så bør du skjerpe deg.

Jeg handler meg ikke en ny elklipper bare fordi en nabo plages av støyen til en bensinklipper. Jeg kan heller spandere på den naboen en pakke med 3m sine støydempende øreplugger.

 

Har folk valgt å bosette seg nær meg, så får de faktisk akseptere verktøyene jeg bruker for å vedlikeholde min eiendom. Med mindre de spanderer nytt på meg da. 

Endret av Hansien
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (9 minutter siden):

Jeg handler meg ikke en ny elklipper bare fordi en nabo plages av støyen til en bensinklipper.

ikke jeg heller.

de fleste plages vel ikke av en bensinklipper så sant det klippes til normale tider.

men det fins rare/irriterende tilfeller, f.eks. folk som går hjemme hele dagen, hele uka, og på død og liv skal klippe gress kl.21 en fredag eller lørdags kveld.

altså, jeg snakker ikke om en kveld en sjelden gang, før man drar avgårde på ferie etc. men når det nærmest er regelen heller enn unntaket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (12 timer siden):

ikke jeg heller.

de fleste plages vel ikke av en bensinklipper så sant det klippes til normale tider.

men det fins rare/irriterende tilfeller, f.eks. folk som går hjemme hele dagen, hele uka, og på død og liv skal klippe gress kl.21 en fredag eller lørdags kveld.

altså, jeg snakker ikke om en kveld en sjelden gang, før man drar avgårde på ferie etc. men når det nærmest er regelen heller enn unntaket.

Hvor ofte klipper man plenen? En gang i uka kanskje? Om det bråker en liten halvtime, så bør man vel takle dette èn gang i uka, selvom det er fredag klokken 21. Så er det forskjell på han stakkarn som klipper plenen èn gang i uken, og sånne type naboer som bråker og støyer kontinuerlig hele tida. 

Problemet er allikevel deg selv, du kan ikke forvente at alt og alle tar hensyn til deg og hva du mener er støy, når du velger å bo oppå eller rundt andre mennesker. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (17 timer siden):

Hvorfor er det merkelig? Støyen fra en bensinklipper er helt fullstendig unødvendig for resultatet, dersom hageflekken er liten. Man oppnår akkurat det samme med batteri/ledning, som med bensin. 
Jeg tenker heller at om man velger å bosette seg i nærheten av andre mennesker, så må man tenke mer på hvordan egne valg påvirker andre. Dersom man vil ha frihet til å gi F###, så bør man besette seg steder hvor det er god avstand til naboer.

Det er jævla mye støy som er «unødvendig» dersom du velger å gå ned dette kaninhullet. Satt på spissen. 
 

Kan du ikke be mine naboer om å kvitte seg med bikkjene og kattene? Bytte ut fossilbilen med el, og håndvaske bilene istedet for å bruke høytrykk? De burde også la all kommunikasjon foregå innenfor husets vegger, slik at jeg slipper å høre latter og prat når jeg har mine vinduer åpne. Ungene burde holdes inne forran en ipad til alle tider de ikke befinner seg i barnehage/skole. 
 

Sunn fornuft er legit en mangelvare i dagens samfunn. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Det er jævla mye støy som er «unødvendig» dersom du velger å gå ned dette kaninhullet. Satt på spissen. 

Vil legge til her at den einaste støyen som er heilt klart unødig støy med to strek under svaret er slik "motstøy" som enkelte har foreslått. All type støy som har som einaste formål å plage naboen er sjølvsagt også ulovleg etter grannelova. Så sjølv om ein kanskje har det moralske overtaket over ein bråkete nabo, så er det den som går inn for å plage naboen heilt unødig som bryt lova.

Så fort ein kan vise til ein legitim grunn for støyen så er terskelen langt høgare for å hevde at støyen er unødig. Bruk av bensinklipper lagar sjølvsagt lyd, men plenklipping er vanleg hagearbeid, og i tillegg så skal fordelane og ulempane vegast opp mot kvarandre. Sjølv om det blir litt bråk den eine gongen i veka naboen klipper plenen så vil det være ein urimeleg stor ulempe å pålegge naboen å bruke timesvis på å gjere same jobben med anna verktøy.
Grannelova seier at ein skal legge vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjere for å unngå støyen, her vil eg nok tru at det skal ganske mykje til for å vinne fram med at naboen må oppgradere til den nyaste teknologien, eller gjere store investeringar for å ikkje bryte lova.

 

Lenke til kommentar
Gråspurv skrev (På 21.7.2022 den 11.43):

Naboen lager støy mer eller mindre kontinuerlig da det hele tiden er nye, langvarige prosjekter rundt huset som gjennomføres. Minigraver, høytrykksspyler, sirkelsag og andre motordrevne maskiner er i bruk nesten daglig. I ferier fra ca kl 9-21, og ellers fra ca kl 16-21. Vi har både stue og soverom vendt mot naboens prosjekter, og de vedvarende lydene er svært plagsomme. Det er ikke trivelig å sitte ute når det er fint vær, og det er vanskelig å ha vinduene åpne for lufting Jeg har forsøkt å snakke med naboen og spørre når han forventer å være ferdig, men får ikke tydelig svar. Han har jo hele tiden ting han vil gjøre. Vi har vært svært tålmodige da dette har pågått i lange perioder i mange år.

Nå er tålmodigheten tynnslitt. Hvordan kan jeg få frem hvor plagsomt dette er og få naboen til å ta mer hensyn?

Mange i denne tråden har glemt førsteposten om hva problemet egentlig er, som er kontinuerlig arbeid med bråkete arbeidsmaskiner, ikke bare gressklippere.

 

Sånn, tilbake på sporet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (2 timer siden):

Vil legge til her at den einaste støyen som er heilt klart unødig støy med to strek under svaret er slik "motstøy" som enkelte har foreslått. All type støy som har som einaste formål å plage naboen er sjølvsagt også ulovleg etter grannelova. Så sjølv om ein kanskje har det moralske overtaket over ein bråkete nabo, så er det den som går inn for å plage naboen heilt unødig som bryt lova.

Så fort ein kan vise til ein legitim grunn for støyen så er terskelen langt høgare for å hevde at støyen er unødig. Bruk av bensinklipper lagar sjølvsagt lyd, men plenklipping er vanleg hagearbeid, og i tillegg så skal fordelane og ulempane vegast opp mot kvarandre. Sjølv om det blir litt bråk den eine gongen i veka naboen klipper plenen så vil det være ein urimeleg stor ulempe å pålegge naboen å bruke timesvis på å gjere same jobben med anna verktøy.
Grannelova seier at ein skal legge vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjere for å unngå støyen, her vil eg nok tru at det skal ganske mykje til for å vinne fram med at naboen må oppgradere til den nyaste teknologien, eller gjere store investeringar for å ikkje bryte lova.

 

Ja, jeg hadde nok ikke lagt meg på det nivået med å «ta igjen». Det kommer bare til å forværre naboforholdet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...