Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 40xx tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
57 minutes ago, Nizzen said:

If you don't like it, don't buy it ;)

Mange som har problemer med akkurat det 🤣

Ja det blir tydeligere og tydeligere. De fleste gpu-kjøpere ser nok bare på navnet og kjøper deretter. De fleste er ikke som hos her inne, vil jeg tro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Slaps said:

Ja det blir tydeligere og tydeligere. De fleste gpu-kjøpere ser nok bare på navnet og kjøper deretter. De fleste er ikke som hos her inne, vil jeg tro.

Problemet ligger i få alternativ. For de som ikke vil bruke over 10 lapper på en gpu, og samtidig husker driver-helvete fra amd (10+ år siden?), så står Nvidia igjen som eneste valgmulighet. Intel har jo et par gpu'er nå, men det er temmelig skummelt mtp kompatibilitet, spesielt med gamle spill.

 

Det er bare 3-4 år siden jeg bygde en full gaming PC med 2070 super, til prisen av dagens 4080 gpu alene.

 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Axefjord said:

Intel har jo et par gpu'er nå, men det er temmelig skummelt mtp kompatibilitet, spesielt med gamle spill.

Jeg har Intel 770 16GB, og kan si at så langt har jeg hatt minimalt med problemer. De problemene jeg har hatt er at jeg kjører en AMD 7700X med iGPU, og i noen spill så tar denne iGPUen over, og nekter Intel GPUen kjøre. Har tatt det opp med Intel support, og de melder problemet er AMD iGPU og det er AMD som må fikse dette (selvsagt...).

Men det er bare å disable iGPUen i Windows, så kjører så langt de spillene fint også.

Eneste spillet jeg nå husker direkte bugger er merkelig nok Darktide, som skal ha ready drivere, der kjører spillet, men alt blir svart foruten GUI, så det fungerer rett og slett ikke. Tenke tenke, usikker på om jeg har prøvd kjøre Darktide med iGPU disablet, for å se om det fungerer da, men tviler på det.

Kort sagt Intel 770 16GB er MYE GPU for pengene, men vi får se nå da hvordan 4060 kommer ut, og i og for seg om man klarer kjøpe AMD 6800/6700 så vil de kortene gjøre det ca like bra som Intel 770, MEN Intel kortet vil slakte de kortene i raytracing, og om spill har XeSS så gir det kortet MYE FPS for pengene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, JarleGutt said:

Jeg har Intel 770 16GB, og kan si at så langt har jeg hatt minimalt med problemer. De problemene jeg har hatt er at jeg kjører en AMD 7700X med iGPU, og i noen spill så tar denne iGPUen over, og nekter Intel GPUen kjøre. Har tatt det opp med Intel support, og de melder problemet er AMD iGPU og det er AMD som må fikse dette (selvsagt...).

Men det er bare å disable iGPUen i Windows, så kjører så langt de spillene fint også.

Eneste spillet jeg nå husker direkte bugger er merkelig nok Darktide, som skal ha ready drivere, der kjører spillet, men alt blir svart foruten GUI, så det fungerer rett og slett ikke. Tenke tenke, usikker på om jeg har prøvd kjøre Darktide med iGPU disablet, for å se om det fungerer da, men tviler på det.

Kort sagt Intel 770 16GB er MYE GPU for pengene, men vi får se nå da hvordan 4060 kommer ut, og i og for seg om man klarer kjøpe AMD 6800/6700 så vil de kortene gjøre det ca like bra som Intel 770, MEN Intel kortet vil slakte de kortene i raytracing, og om spill har XeSS så gir det kortet MYE FPS for pengene.

Dette er ikke det jeg kaller god bakoverkompatibilitet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, JarleGutt said:

Når folk trodde nVidia sugde, så kommer AMD med detta 🤣

Folk kommer nok til å bruke 30 serie minerskjermkort noen år til. 3090 selges jo nede i 6500-7000kr, så ikkje vits i å kjøpe noe nytt på en stund.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
15 minutes ago, BadCat said:

3090 funker megabra til spill så sant man ikke er proff og trenger lavere latency/frametime.

Trenger man veldig lav latency/frametime, så er det ofte cpuen/minnet som er flaskehalsen :p
Får samme fps med 3090 som 4090 i f.eks Battlefield, når man har lav oppløsning.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Slaps said:

Nå spurte du ikke meg, men kanskje det var denne du tenkte på: https://www.youtube.com/watch?v=-QDoy7X0cOY

Jeg tror at du kan ha rett. Takk.

30% forskjell i esporttitler er ikke uten betydning hvis man er proff eller semiproff med ambisjoner. For 9 av 10 som spiller er det helt klart uten praktisk betydning, men hvis man er oppe der kan dette avgjøre om man blir nr 1 i stedet for nr 2 i ei turnering eller om man blir nr 3 eller 4. Alle marginer teller i toppen. Hvis man blr nr 4 i stedet for 3 kan det være nok til at man ikke orker en sesong til.

Så får hver enkelt bruker kjenne og avgjøre sine behov.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 timer siden):

3090 funker megabra til spill så sant man ikke er proff og trenger lavere latency/frametime.

Mistenker det er minimalt med forskjell på et 4060 Ti og 4090 hvis fokuset er å spille kompetitivt. Selvfølgelig er det bedre med 360 Hz enn 240 Hz, men det er minimalt i praksis...

Lenke til kommentar

3-4 ms forskjell merkes godt når det er jevnt spill.

Hvis man spiller Battle Royale, som er eller har vært ganske populært de siste årene, ønsker man gjerne å ha marginene på sin side når man sitter der timevis per døgn døgn og pumper. Man kan alltids starte en ny runde, man vil gjerne hente ut det som er på utstyret.

Hvis forskjellen kun er placebo bør man likevel ha det beste utstyret. Man sitter ikke 50+ timer i uka vitende om at det er en målbar forskjell i forsinkelse på 30%.

Slik var det i 1998 også. Skaffe seg Voodoo 2 12MB snarest råd. Forskjellene var større da, men samme prinsippet. FIllrate gikk fra 50 megapiksler fillrate i generasjon 1 til 90 i generasjon 2, så spill gikk fra knapt kjørbart til noenlunde greit. Fremdeles ikke nok, men et greit løft. Jeg brukte software rendering frem til Voodoo 2 selv om jeg hadde Voodoo Graphics.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
14 hours ago, BadCat said:

@Nizzen
Husker du hva han kaller seg TechTuberen som målte dette? Det hadde vært artig å se videoen på nytt.

Testet litt her hjemme i går.

Fikk 310-350 fps i BF 2042 med både 3090 og 4090 i 1080p. Ser ut som 100% cpu bound med begge korta. Altså "samme" fps :)

Det var dette jeg mente med "samme" fps md 3090 og 4090.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...