Gå til innhold

Selvkjørende biler på norske veier sliter med satellittnavigasjonen


Anbefalte innlegg

uname -i skrev (15 minutter siden):

NHTSA ser ut til å mene at "stort sett" ikke er spesielt betryggende for et produkt som kaller seg Full Selvkjøring.

Men les litt om SAEs nivåer for selvkjøring og du vil se at Tesla ligger langt bak. Selv deres Level 2-implementasjon står nå i fare for å bli tvangstilbakekalt av de organene som jobber for trafikksikkerhet.

Og kanskje klare å lage en fungerende cruise-kontroll før man prøver seg på mer? Krabbe før man lærer seg å gå etc?

Som sagt, jeg mener ikke de er større enn nivå 2. Så jeg skjønner ikke hvorfor du drar det frem igjen  å igjen:)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Egil Hjelmeland skrev (15 timer siden):

Jeg synes det er en ufattelig utbredt vrangforestilling at selvkjørende biler skal trenge supernøyaktig satellittnavigasjon for å holde seg på veien. Selvkjørende biler må kunne holde seg på veien ved hjelp av egne sensorer. Eventuelt må de henvises til veier sertifisert for selvkjøring som er utstyrt med "fyrtårn" av en eller annen passiv kortholdsteknologi. Satellittnavigasjon må kun brukes for grovnavigasjon. Klarer ikke selvkjørende biler dette, er det bedre å la være.

Det er det samme med forestillingen om at selvkjørende biler må ha superlav latency 5G eller 6G dataforbindelse. Igjen,  selvkjørende biler bør ikke trenge dataforbindelse til annet enn å oppdatere kartene sine og eventuelt få råd om veivalg fra trafikksentraler som kan optimalisere trafikkflyten i byer. Altså ikke noe som trenger millisekund rundetid.

Helt enig med Egil her. Selvkjøring er Big data, og ingen enkelt leverandør kan løse dette på egenhånd, hverken Tesla eller andre (og jeg har Tesla Model S med FSD, og ville helst sett at jeg fikk noe igjen for investeringen i FSD) På lik linje som at Mercedes ikke sier at de har de beste ABS eller antiskrens, burde heller ikke Tesla eller andre si at de har best selvkjøring, hverfall niva 5. Da må alle bilprodusentene samarbeide sammen og laste inn veidata til nasjonale veimyndigheter i hvert land, som da hver bil kan last ned fersk data på strekningen de skal kjøre. Lokale vei myndigheter plikter å holde veiene kompatible med selvkjøring, om det måtte være kantlinjer eller standardiserte markører, som selvkjøringsbilene kan oppfatte. Disse brukes ved f.eks omkjøring ved veiarbeid ulykker etc. så biler ikke dundrer inn i veiarbeidere etc. 
eksempel på nye tjenester:
1. Friksjonsdata kan monitoreres fra hver bil, og lastebiler (selvkjøring POD’er) kan da punktstrø ihht dette, så fauna ikke teppebombes av alt for mye salt. 
2. samkjøring av transport behov, helt ned på Micro nivå som SINTEF også forsker på. 
3. Haike tjenester, ned på preferanser, ung mann vil gjerne ta med ung dame som haiker 😁, men full personalia og sporing og like score hindrer useriøse. 

4. Turist guide app, lære litt om omgivelsene når du alikevel ikke kjører bil.

5. Sverm teknologi. Utnyttet mulighet for forbikjøringer hvor møteulykker er umulig. Trenger ikke trafikklys. Alle biler vet hvor andre biler er.

6. Bil2bil kommunikasjon, hvor nødbrems fra bil foran umiddelbart aktiverer bremser på bilen bak, muliggjør konvoi kjøring med kort avstand mellom biler. Gjør at man han øke farten og minske luftmotstand uten å øke risiko. 
 

7 osv osv Ingen tvil om at det er stort potensiale for autonome biler / transport pod’er. Tenk deg at du selv kjører til syden, men «tilhengeren» med all bagasje er en selvkjørende elektrisk pod, og den sendte du av gårde kvelden i forveien, så dere er fremme omtrent samtidig. Pod’en kan være i ditt eie eller som tjeneste. Pod’ene kan revelusjonere transport for hjemkjøring av netthandel bygg og håndverkere etc. etc. Trådløs lading på seksjoner strategisk plassert k veisystemet fjerner behov for ladeplauser. Kan også være i form av «lineær motor» hvor bilen trekkes fremover, og regenerering kan lade batteriet. Lineær motorer kan plasseres i områder med særlig tett trafikk, da lineærmotoren kan tvinge alle biler i sine posisjoner , vikeplikt, hastigheter etc. 
 

litt sciencefiction innemellom her men hva vet vi egentlig om fremtiden 😎😎
 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Men dette er objektivt feil. Dette er ikke selvkjøring, det er førerassistanse, Level 2. Tesla er ikke i nærheten av, Level 3(Mercedes) eller Level 4(Waymo, Cruise). Du vet hva forskjellen mellom L2 og L3 er ikke sant?

Her er status på Teslas forsøk på selvkjøring bare de siste par dagene

  • Andrej Karpathy, som lenge har blitt trukket frem som Teslas stjerneskudd, meldte i går at han har sluttet.
  • Sjefen for autopilot-prosjektet har akkurat sluttet
  • Tesla sparket akkurat 230 Autopilot-ansatte
  • Alt av Teslas selvkjøring er nå under etterforskning av NTHSA pga mange ulykker, Autopilot, FSD og til og med vanlig Cruise-kontroll pga livsfarlige fantombremsinger.

Folk har betalt 50-120 000 kroner for L4/L5 i snart 10 år med løfte om at produktet skal være ferdig  "til neste år" og har tjent inn mange milliarder på det. Om folk fremdeles ikke skjønner at dette er ren svindel og at Teslas selvkjøringsprosjekt er fullstendig sjanseløst, så kan jeg ikke hjelpe. Det burde være åpenbart for alle nå.

Hvordan er dette objektivt feil, leste du ikke hva jeg skrev? 

Igjen, på en side har vi en bil som er L3, der sjåføren ikke må holde på rattet OM han blir stående i kø på en motorvei i et utvalgt område under en gitt hastighet. Men, den kan ikke noe annet enn det. På en annen side har du en bil som krever at du følger med, men som i praksis kjører seg selv "over alt" i all trafikk og alle hastigheter. 

Hvem har kommet lengst for å oppnå full selvkjøring? 

Når det gjelder Waymo, jeg skal på ingen måte underminere det de har oppnådd. Men, igjen, de holder på i begrensede områder, og har finslipt bilene i disse områdene. Det er naturligvis læring, men de har da primært læring fra disse områdene spesifikt. Å utvide til en ny lokasjon er naturligvis lettere enn første område, men hvor let de utvider gjenstår å se. Men, ja, de er helt selvkjørende. 

På en annen side har vi Tesla med en annen metodikk. Der man bruker data fra hele verden til generell læring, som ikke er finslipt for et gitt område. Nei, den kjører ikke selv, men, om du tar med bilen til et område der Waymo opererer, så gjør bilene mye godt det samme. 

Waymo'en som bare kjører der og er finjustert er kanskje ørlitegranne mer presis, og kan kjøre helt selv, men Tesla en gjør en veldig bra jobb. Og, den gjør denne jobben "over alt". 

Igjen, hvem har kommet lengst, om målet er generell selvkjøring?

På en side kan man hevde Tesla ikke er i nærheten, for de har bare L2. På en annen side, så gjør bilene disse tingene helt selv over alt. 

Og, POTENSIELT, den dagen Tesla føler seg sikre nok, så har de plutselig et kjempeforsprang i antall biler og geografiske områder. 

Eller, kanskje skjer det ikke, eller kanskje skjer det stegvis. Poenget er igjen, L? status i dag behøver ikke være en indikator på hvem som er nærmest sluttmålet. 

Og, det er også en viss forskjell på en Taxioperatør og andre som selger biler vi faktisk kan kjøpe. Der vil jeg påstå ingen er i nærheten av Tesla i dag, og hva de har på bakrommet blir på bakrommet til vi får se det. 

Hvem som til slutt når det skal ikke jeg spekulere i. Men du virker å utelukkende velge å se ting på den måten som gir Tesla minst mulig cred...

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (26 minutter siden):

Hvem har kommet lengst for å oppnå full selvkjøring? 

Tydeligvis alle andre enn Tesla. Som sagt, det er helt utrolig at noen kan mene at Tesla er langt fremme på dette området gitt at man bruker 5 minutter på å lese seg litt rundt. 

image.thumb.png.a453623ec44815806063aca2a548d27a.png

 

Endret av uname -i
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Tydeligvis alle andre enn Tesla. Som sagt, det er helt utrolig at noen kan mene at Tesla er langt fremme på dette området gitt at man bruker 5 minutter på å lese seg litt rundt. 

image.thumb.png.a453623ec44815806063aca2a548d27a.png

 

Den lista inneholder forøvrig ingen bilprodusenter, men jeg både ser og opplever poenget. Tesla opparbeidet ryktet sitt gjennom å være tidlig ute med å implementere teknologien, og deretter gradvis nermest trekke den tilbake igjen ettersom det fikk uheldige konsekvenser.

Felles for dem i teten der er en sterk satsing på at hovedsaklig kameraer skal fikse biffen, uten at veimyndighetene er involvert. Det mener jeg er en litt dårlig strategi, men i teorien kjøres biler basert på det sjåføren ser, så utfra det skal kameraer kunne gjøre det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
esfets skrev (14 minutter siden):

Den lista inneholder forøvrig ingen bilprodusenter, men jeg både ser og opplever poenget. Tesla opparbeidet ryktet sitt gjennom å være tidlig ute med å implementere teknologien, og deretter gradvis nermest trekke den tilbake igjen ettersom det fikk uheldige konsekvenser.

Felles for dem i teten der er en sterk satsing på at hovedsaklig kameraer skal fikse biffen, uten at veimyndighetene er involvert. Det mener jeg er en litt dårlig strategi, men i teorien kjøres biler basert på det sjåføren ser, så utfra det skal kameraer kunne gjøre det samme.

Det er vell bare comma og Tesla som satser på kamera. Resten kjører vell lidar samt mye mapping i forkant for å få dette til. Med kamera som tillegg såklart.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

De 250 folkene var mappere, og tesla automapper mer å mer og det er nok bakgrunnen.

Eller de har gitt opp og sparker folk for å spare penger. Det rimer hvertfall med at Kaprathy og sjefen for Autopilot-teamet forlater selskapet.

En million robo-taxier i 2020 og det helt sikkert i følge Musk. Er det ingen som reflekterer over alle disse løftene?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Eller de har gitt opp og sparker folk for å spare penger. Det rimer hvertfall med at Kaprathy og sjefen for Autopilot-teamet forlater selskapet.

En million robo-taxier i 2020 og det helt sikkert i følge Musk. Er det ingen som reflekterer over alle disse løftene?

Ja det kan jo være en del av det hele. 

Musk sin tidslinje er jo ikke som oss andre. Slik har det alltid vært. Tar absolutt alt han sier med en stor klype salt. Venter enda på min gen 2 model S, bestilte når den ble lansert og skulle leveres i september sist år. 

Lenke til kommentar
uname -i skrev (6 timer siden):

Tydeligvis alle andre enn Tesla. Som sagt, det er helt utrolig at noen kan mene at Tesla er langt fremme på dette området gitt at man bruker 5 minutter på å lese seg litt rundt. 

image.thumb.png.a453623ec44815806063aca2a548d27a.png

 

Har brukt massevis av timer på å lese "litt rundt omkring". 

Den plansjen er verdiløs uten at du oppgir målekriteriene. Og selv da handler det om hva den som lager plansjen mener er korrekt strategi. Bare det faktum at Tesla teknisk sett er på L2 kan være nok til å skyve dem ned til venstre.

Desuten er ingen på lista bilprodusenter. Hvor er Mercedes? For spørsmålet i sitatet du trekker ut er skrevet i sammenligningen mellom Tesla og Mercedes. 

Det kan være deres vurdering er riktig i så måte, men det er på ingen måte sikkert at det er tilfellet. 

Poenget er at de har valgt en annen strategi, mindre mainstream om du vil, med en noe annen tilnærming. Om dette gir avkastning eller ikke frem i tid gjenstår å se. Men faktum er at bilene blir stadig flinkere, og leverer resultater, selv på L2. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
10 hours ago, Serpentbane said:

Waymo'en som bare kjører der og er finjustert er kanskje ørlitegranne mer presis, og kan kjøre helt selv, men Tesla en gjør en veldig bra jobb. Og, den gjør denne jobben "over alt". 

Igjen, hvem har kommet lengst, om målet er generell selvkjøring?

Tja ingen tvil om at Waymo, ut i fra videoen, er , kremt, langt mer enn bare "ørlitegranne" mer presis. Den måten å se det på er vel en smule partisk. Teslaen hadde flere stooore behov for justeringer underveis, og på ett tidspunkt farlig nær møtende bil.

Må ikke ta deg så nær av at noen rangerer tesla langt ned på stigen. Kan faktisk hende de rett og slett har rett. Dette er ingen tissekonkuranse.

Lenke til kommentar

Waymo/Google hadde allerede i 2009 et L2 førerassistentsystem som var minst like bra som det Tesla driver med nå. Men Waymo gjorde en strategisk beslutning om å ikke iterere seg fram til L3/L4 fordi de fant ut at det var for farlig. Med L2 så er sjåføren ansvarlig, men etter hvert som systemet blir bedre og gjør færre feil så vil sjåføren i mindre og mindre grad følge med og ikke være klar når "autopiloten" til slutt svikter. Uansett hvilke tiltak Waymo gjorde så slappet sjåføren av og ble mindre årvåken. Det er ironien, dess bedre et L2-system er dess farligere er det.

Derfor mente Waymo det var tryggere å gå direkte til L4, utvikle bak lukkede dører og ikke minst ha betalte og trente testere. Ikke slippe noe lappesaker ut til hundretusener av idioter som er villig til å være betatestere og sette seg selv og andre i fare. Tenk å betale 120 000 for de crappy FSD-greiene, og jobbe gratis for Musk, men den gangen man ikke klarer å forhindre FSD fra å kjøre ned en syklist eller ødelegge bilen i en fortauskant så tar Tesla null ansvar og du må ta de fulle konsekvensene selv. Her har man kultpsykologi for lærebøkene.

Endret av uname -i
Lenke til kommentar

Mye av de nylig oppdagede erfaringene  kunne man sluppet dersom Samferdsels Departementet  hadde  vist vilje til å benytte ett bredere rådførende  forum enn Norsk Romsenter. Desverre var departementet nærmest fullstendig blottet for vilje til å lytte til andre med andre synspunkter. Idag dukker det opp følger etter denne feilvurderingen som ble gjort takket være at man hadde fullt fokus på Rombaserte tjenester. Noen burde skamme seg. Både vår kraftforsyning, moderne mobiltelefon tjenester og moderne elektronisk navgasjon både i luften, langs kysten og lands landeveien  lider idag under dette ensidige valget. Også de militære løsninger har klare mangler takket være dette valget som forsvaret  selv har forårsaket.

For noen år siden arrangsjerte faktisk Forsvars Departementet en seanse i Oslo Militære Samfunn som ble tilgjengelig for almenheten da den ble  streamet på internett. Temaet var "En dag uten satellitter."  Lite er gjort, - etter møtet etterlyste møtelederen at alle de etatene som var i salen burde ta kontakt med hverandre og fortsette diskusjonen som oppstod denne dagen i dette lokale. jeg ser få spor av dette desverre.

Det finnes løsninger som få har tenkt på men faktisk norske ingeniører har jobbet med i det stille. Noen av disse har nå måttet gå til utlandet for å få realisert disse som selvsagt er patenterte. Der har faktisk ESA GALILEO  premiert en av disse og ønsker en realisering av denne som redundans til de satellittbaserte løsningene GALILEO,GPS, GLONAS og Beidu. 

Tilslutt kan jeg fortelle at oppfinneren som fikk Senatet i USA til å utvikle GPS for hele verden på slutten av sekstitallet allerede den gang ante det man i dag oppdager overalt på kloden. Han sa høyt den gang og også  idag som 80 åring sier han fremdeles at GPS type løsninger aldri var ment å fungere uten redundante løsninger på marken.  Den gang var dette Loran-C. Idag kunne man hatt en LOran-c løsning operativt.  Dersom de kloke ingeniør hoder som finnes overalt på kloden var blitt oppmuntret av myndighetene til å finne på noe nytt bakkenært fungerende system hadde nok en helt ny øsning oppstått. Man har jo har drøye tretti år på seg siden tanken om et Europeisk satellitt system skulle bygges ut. Det man har oppnådd er å skrote en fullt fungerende eLoran løsning desverre.

 

Men i Norge har vi faktisk noe på gang. Til tross for rådgivere med nesa opp verdens rommet.....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...