Gå til innhold

Kollektive gårdsbruk


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

https://www.nrk.no/vestland/venegjeng-i-20-ara-driv-gard-saman_-_-me-er-sikkert-dei-einaste-som-lever-slik-1.16002160

Det sies at dette liksom er "fremtiden" mtp. klimakrisa. Det kan jeg ikke skjønne at det er, altså liksom tilbake til steinalderen nesten. Det er likevel bra at det som er kan brukes til noe og at det ikke bare gror igjen, men det blir for de spesielt interesserte dette altså...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
14 hours ago, Gavekort said:

Svarer du ikke deg selv? Det er for spesielt interesserte som ikke vil at gamle gårdsbruk gror igjen.

Synes det er helt supert at folk finner mening og glede i å arbeide jord og bli selvforsynte. Sliter virkelig med å finne en negativ vinkel.

Ble vel sagt i artikkelen at det var "fremtiden", og at "jordbruket" måtte være sånn. Det syns jeg blir rart. Det er jo bare noen få som kan holde på med det der... og de forsyner ikke 8 milliarder mennesker med mat på den måten.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Komplett ubrukelig said:

Disse skal liksom klare seg selv og produserer ikke noe nevneverdig til andre. Har de sagt fra seg retten til gratis helsehjelp da eller? Hvis ikke er de en enorm utgift for Norge. 

Er det i det hele tatt noe som er mulig å gjøre? Å si ifra seg retten til helsehjelp?
Utover det er de vel like store utgifter som alle oss andre, potensielt litt mindre dersom de blir selvberget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Er det i det hele tatt noe som er mulig å gjøre? Å si ifra seg retten til helsehjelp?
Utover det er de vel like store utgifter som alle oss andre, potensielt litt mindre dersom de blir selvberget.

Neppe, men kan i det minste skaffe seg private helseforsikringer. 

Forskjellen er at vi andre som kan jobbe produserer noe for samfunnet og betaler skatt som overgår utgiftene for en gjennomsnittsperson. 

Hvordan de potensielt er en mindre utgift fordi de er selvberget gir ikke mening.

Lenke til kommentar

Bærekraftig? De klarer jo knapt å skaffe mat til seg selv. Om "alle" skulle begynt med dette ville velferdsstaten vært en saga blott innen få år. Hvorfor fremstillet man da dette som noe edelt og uselvisk? 

Dessuten kommer vel ikke menneskekraft spesielt gunstig ut sammenlignet med en traktor dersom man ser på det totale utslippet opp mot mengden mat produsert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (7 minutter siden):

Hvordan de potensielt er en mindre utgift fordi de er selvberget gir ikke mening.

Det å være selvberget omfatter MYE mer enn bare mat og tak over hodet. Og dette "taket over hodet" klarer de neppe å holde vedlike helt på egenhånd over særlig lang tid. 

 

Folk må gjerne forbruke mindre. Men man skal ikke tro at man gjør samfunnet en tjeneste ved å bidra til mindre verdiskapning. Spesielt ikke mindre verdiskapning enn man uansett konsumere selv. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Komplett ubrukelig said:

Neppe, men kan i det minste skaffe seg private helseforsikringer. 

Et umulig krav altså.
Det fremgår vel heller ikke fra saken hvorvidt de har, eller ikke har noen form for private helseforsikringer.

Quote

Forskjellen er at vi andre som kan jobbe produserer noe for samfunnet og betaler skatt som overgår utgiftene for en gjennomsnittsperson. 

Hvordan de potensielt er en mindre utgift fordi de er selvberget gir ikke mening.

Fremtidens jordbruk vil antagelig kreve ganske andre løsninger enn de som praktiseres nå, at folk prøver ut alternativer er en essensiell del av å komme frem til nye metoder.
Jeg tviler på at de er fritatt fra skatt, men dersom de er uten inntekt og kun lever av hva de gror, er det nok sannsynlig at skatten er lav, dersom de skulle vært uten inntekt og uten gård, ville de utgjort en større utgift da staten måtte gi de penger til mat.
Det er selvsagt ikke gitt at de skulle være uten inntekt ellers, men selvberging fritar i mange tilfeller staten fra støtte, en vanlig bonde som selger sine varer til spottpris til kjøpmenn, og dermed får subsidier fra staten, er en større utgift.
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 minutt siden):

Det er selvsagt ikke gitt at de skulle være uten inntekt ellers, men selvberging fritar i mange tilfeller staten fra støtte, en vanlig bonde som selger sine varer til spottpris til kjøpmenn, og dermed får subsidier fra staten, er en større utgift.

 

Selvsagt, men den bonden er ønsket politikk og produserer maten nordmenn spiser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (1 time siden):

Ble vel sagt i artikkelen at det var "fremtiden", og at "jordbruket" måtte være sånn. Det syns jeg blir rart. Det er jo bare noen få som kan holde på med det der... og de forsyner ikke 8 milliarder mennesker med mat på den måten.

Hva? Hvor leser du dette? Ingen andre enn dere snakker om samfunnsendringer og politikk. Denne tråden er peak kommentarfelt.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
1 hour ago, Gavekort said:

Hva? Hvor leser du dette? Ingen andre enn dere snakker om samfunnsendringer og politikk. Denne tråden er peak kommentarfelt.

Forskaren kjenner berre til nokre få tilfelle i Noreg, men er overtydd fenomenet er på veg her til lands også.

– Eg trur ikkje berre det kan, men at det må breia om seg. Med den hurtige nedleggingsfrekvensen som er i jordbruket som er i dag, så trur eg det er denne typen landbruk som berre må koma viss det skal vera jordbruk i ein del av vestlandsgrendene, seier Flø.

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (2 timer siden):

Forskaren kjenner berre til nokre få tilfelle i Noreg, men er overtydd fenomenet er på veg her til lands også.

– Eg trur ikkje berre det kan, men at det må breia om seg. Med den hurtige nedleggingsfrekvensen som er i jordbruket som er i dag, så trur eg det er denne typen landbruk som berre må koma viss det skal vera jordbruk i ein del av vestlandsgrendene, seier Flø.

Tolker dette som bekymringer rundt nedlegging av familiegårder, ikke som en kommentar på forsyningskrise og markedsøkonomi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt overbevist om at kollektivistisk gårdsbruk har så stor effekt på klimakrisen at det gjør noe. Men denne tråden minner meg på en bok jeg leste for en del år tilbake:

«En alternativ boform" : garden som grunnlag for bosted og bomiljø for flere enn bondefamilien».

https://www.nb.no/items/9c096ac372779d0e234b07ff464cfc8c?page=0

Det er som sagt en del år siden jeg leste den, men jeg er rimelig sikker på at det ikke er på grunnlag av hverken klima eller marxistisk filosofi at forfatteren løfter frem gårder som en alternativ boform. Om noe som helst så er det heller trivsel som blir prioritert, samt fraflytting som økende problem. I tillegg synes jeg å huske at forfatterens argument var at kun noen skulle stå for selve gårdsdriften, mens resten hadde vanlige jobber eller skole.

Det virker jo som om det gjennom menneskets historie har vært mer naturlig å leve i mindre sosiale grupper hvor «alle kjenner hverandre», fremfor å være omringet av hundrevis om ikke tusenvis av medmennesker som vi har ingen kontakt med, samtidig som våre naboer kan være fremmedfolk som vi aldri har snakket med, selv om vi måtte ha hatt dem som naboer i flere år.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...