Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
10 minutes ago, Shaolyzm said:

Hører noen nevner dette, men jeg har aldri hørt om dette eller merket dette i vrikeligheten. De fleste sier det er normalt å være 1-2 år i et firma, mange recruitere og ledelse der jeg jobber har sagt det. Recruitere tjener vel på å få deg over til annen stilling, så kan vel være litt biased.

Hvis du flytter på deg med slik hyppighet over tid er det et enormt rødt flagg. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
ps5 skrev (2 timer siden):

Hvis du flytter på deg med slik hyppighet over tid er det et enormt rødt flagg. 

Det er min tanke også, bare deler hva jeg hører andre si. Nå har jeg heller flyttet på meg etter 2-4 år et sted og vil ikke si det er en stor hyppighet.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Som ansettende leder i ett felt som krever en del opplæring går slike ‘folk’ fort ut av bunken. det er rett og slett for stor risiko.

Forstår det, du mener vel de som over tid skifter etter 1-2 år antar jeg.

Skrevet
Shaolyzm skrev (1 minutt siden):

Forstår det, du mener vel de som over tid skifter etter 1-2 år antar jeg.

Ja, om det har skjedd er ikke så viktig. alle kan gå på en smell og bytte ved kort tid men om det skjer konsekvent over tid er det sannsynlig at det skjer denne gangen også. 

• Liker 1
Gjest 548c5...d1b
Skrevet

Formålet med å bytte jobb relativt ofte i starten av karrieren – gjerne hvert andre år – handler i stor grad om å sikre en lønnsutvikling som står i stil med ens kompetanse og prestasjoner. Mange arbeidsgivere er dessverre ikke proaktive når det gjelder å belønne ansatte som gjør en god jobb, med mindre de tvinges til det gjennom et konkurrerende jobbtilbud.

Når man etter hvert har oppnådd et lønnsnivå som reflekterer ens markedsverdi og har "makset ut" lønna, er det naturlig å bli værende i en stilling over tid – for stabilitet og faglig utvikling.

Som jeg nevnte tidligere, var planen å bli i denne bedriften i mange år. Men etter to år med svært gode tilbakemeldinger og tilnærmet null i lønnsøkning, opplever jeg dessverre at lojaliteten ikke går begge veier. Det gjør det vanskelig å forsvare videre engasjement.

Salvesen. skrev (3 timer siden):

er det sannsynlig at det skjer denne gangen også. 

Jeg er ganske uenig i at det er sannsynlig at det skjer denne gangen også.

Anonymous poster hash: 548c5...d1b

Skrevet
Gjest 548c5...d1b skrev (6 timer siden):

Formålet med å bytte jobb relativt ofte i starten av karrieren – gjerne hvert andre år – handler i stor grad om å sikre en lønnsutvikling som står i stil med ens kompetanse og prestasjoner. Mange arbeidsgivere er dessverre ikke proaktive når det gjelder å belønne ansatte som gjør en god jobb, med mindre de tvinges til det gjennom et konkurrerende jobbtilbud.

Når man etter hvert har oppnådd et lønnsnivå som reflekterer ens markedsverdi og har "makset ut" lønna, er det naturlig å bli værende i en stilling over tid – for stabilitet og faglig utvikling.

Som jeg nevnte tidligere, var planen å bli i denne bedriften i mange år. Men etter to år med svært gode tilbakemeldinger og tilnærmet null i lønnsøkning, opplever jeg dessverre at lojaliteten ikke går begge veier. Det gjør det vanskelig å forsvare videre engasjement.

Jeg er ganske uenig i at det er sannsynlig at det skjer denne gangen også.

Dette er et veldig rimelig standpunkt. De færreste vil stusse på jobbytter med et par års mellomrom i starten av karrieren.

Rødt flagg for meg er når jeg får inn CV-er med 15+ års erfaring hvor vedkommende aldri har vært mer enn 1-2 år samme sted.

Det handler ikke om hvor flink eller lojal personen er, men om ganske enkel sannsynlighetsregning.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
Shaolyzm skrev (16 timer siden):

Hører noen nevner dette, men jeg har aldri hørt om dette eller merket dette i vrikeligheten. De fleste sier det er normalt å være 1-2 år i et firma, mange recruitere og ledelse der jeg jobber har sagt det. Recruitere tjener vel på å få deg over til annen stilling, så kan vel være litt biased.

Normalt vil jeg si er 4-6 år avhengig av funksjon. Bytter du en gang i året hele tiden så begynner jeg å tvile på om det er verdt å bruke tid og ressurser på opplæring bare for at du skal dra når du begynner å komme inn i systemene.

• Liker 2
Skrevet
Gjest 548c5...d1b skrev (9 timer siden):

Formålet med å bytte jobb relativt ofte i starten av karrieren – gjerne hvert andre år – handler i stor grad om å sikre en lønnsutvikling som står i stil med ens kompetanse og prestasjoner.

Når du er i startgropa på karriæren din, og dette er den viktigste prioriteringen, så sier det sitt. Man har så enormt mye å lære de første 5-10 årene, og man er så sykt langt unna å være god i starten (uansett hva man selv tror). Fokus burde være å bli jævlig god, ikke makse lønnsveksten. Den kommer senere...

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Gjest fb6e1...68e
Skrevet
55 minutes ago, Elgen-Hansi said:

Når du er i startgropa på karriæren din, og dette er den viktigste prioriteringen, så sier det sitt.

Hvor mange hadde fortsatt i jobben sin dersom lønna forsvant? Antagelig nær null. Hele poenget med at vi har noe som heter ‘jobb’ er jo for å tjene penger og kunne leve. Derfor er økonomi selvfølgelig en helt legitim og naturlig førstprioritet.

Problemet er at vi lever i et samfunn der det ofte blir sett ned på å være logisk og ærlig om det. 

Og for å være ærlig: De som sier de ‘ønsker å lære mest i starten’ har som regel også et mål om å klatre i systemet og oppnå høyere posisjoner. Hva fører det til? Bedre lønn, mer ansvar og status – med andre ord, fortsatt drevet av økonomisk motivasjon. Forskjellen er bare innpakningen.

Anonymous poster hash: fb6e1...68e

Gjest 09240...d8a
Skrevet

Jeg har nettopp fått årets lønnsjustering. 

Alder: 31
Erfaring: 6 år 2 mnd // alle hos samme selskap
Arbeidssted: Oslo
Utdanning: Master fokus på AI / ML
Arbeidsoppgaver: Data Engineer, Cloud, Backend
Arbeidstype (?): Konsulent

Gammel lønn: 937 000
Ny lønn: 980 000
Prosentvis økning: 4.6%

Jeg kan vel ikke klage, men hadde håpet på litt mer. Vurderer sterkt å se etter andre muligheter etter å ha jobbet hos samme selskap siden jeg var ferdig utdannet.

Anonymous poster hash: 09240...d8a

Skrevet (endret)
18 minutes ago, Guest fb6e1...68e said:

Hvor mange hadde fortsatt i jobben sin dersom lønna forsvant? Antagelig nær null. Hele poenget med at vi har noe som heter ‘jobb’ er jo for å tjene penger og kunne leve. Derfor er økonomi selvfølgelig en helt legitim og naturlig ..

Glem ikke at mange av tipsene som deles her kommer fra folk med svært lang erfaring i bransjen og som også både ansetter og leier inn over lang tid. Jeg vet svært godt hvordan CVer filtreres og hva jeg først ser etter som godt matcher andres erfaringer. Tipsene er derfor ofte ikke revet ut av luften.

Endret av ps5
  • Liker 2
Skrevet
Gjest fb6e1...68e skrev (1 time siden):

Hvor mange hadde fortsatt i jobben sin dersom lønna forsvant? Antagelig nær null. Hele poenget med at vi har noe som heter ‘jobb’ er jo for å tjene penger og kunne leve. Derfor er økonomi selvfølgelig en helt legitim og naturlig førstprioritet.

Problemet er at vi lever i et samfunn der det ofte blir sett ned på å være logisk og ærlig om det. 

Og for å være ærlig: De som sier de ‘ønsker å lære mest i starten’ har som regel også et mål om å klatre i systemet og oppnå høyere posisjoner. Hva fører det til? Bedre lønn, mer ansvar og status – med andre ord, fortsatt drevet av økonomisk motivasjon. Forskjellen er bare innpakningen.

Det du beskriver her er ikke nødvendigvis feil, men jeg synes synd på de som har formet en karriere rundt et tungt fagfelt kun motivert av penger. Enkelte innenfor IT har bare endt opp her av tilfeldigheter, og aldri turt å snu.

Jeg er heller ikke veldig stor fan av ledere som har blitt ledere kun motivert av status og penger. Dårlig lederskap uten indre motivasjoner og god arbeidsmoral er en effektiv måte å grøftekjøre arbeidsmiljøet, om ikke hele selskapet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

En annen ting å tenke på er at ofte så når ikke disse søknadene de som ansetter engang, de er allerede filtrert vekk av HR/Firma som hjelper til i prosessen. Nettopp fordi det er rødt flag og noen firma garanterer også for at folk blir i x tid også osv. Så de detter bare vekk. Noe å tenke på når en driver med denne lønnsjagingen. 

Ofte er det mye bedre å bare kommunisere, gi beskjed at en ønsker mer lønn og ha gode holdepunkt for hvorfor du fortjener mer i lønn. Ofte blir en møtt med forståelse, men ikke alltid såklart. 

Men nå er jeg med i å rote i tråden her ser jeg, ikke helt på tema selv om det er relatert. 

Skrevet (endret)

Mulig temaet kan splittes ut i egen tråd.

For egen del har jeg aldri vært særlig motivert av penger. Jeg har hatt en stor interesse for fagfeltet, samt. et stort eget driv for å levere gode resultater (godt arbeid til kunden, gode tall til konsulentbedriften osv). Jeg startet med 287k i året etter endt læretid, som var veldig lavt selv i 2010. Men jeg fikk mulighet til å utvikle meg gjennom å forme mine egne arbeidsoppgaver, teste mange fagfelt og delta på kurs/sertifiseringsløp osv. 

Lønna har for min del kun vært et bi-produkt av interessen og motivasjonen for økt kompetanse. Selvfølgelig forhandler jeg lønnstilbud når jeg har fått dem for å maksimere lønn, men generelt har jeg kun vurdert nye jobber når utviklingen har stagnert i rollen.

Endret av NoTrace
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Gjest 09240...d8a skrev (2 timer siden):

Jeg kan vel ikke klage, men hadde håpet på litt mer. Vurderer sterkt å se etter andre muligheter etter å ha jobbet hos samme selskap siden jeg var ferdig utdannet.

Jeg ender nok rett under deg med årets justering, men jeg har slått meg til ro med at jeg ikke kan forvente å øke lønnen min betraktelig gjennom jobb-bytte. Virker som 1-1.2mnok er der man topper ut, og tatt toppskatt i betraktning, så er det ikke veldig stort hopp mtp netto-penger. Jeg trives veldig godt hos arbeidsgiver mtp det sosiale, ansvar og oppgaver. Men det er sånn jeg tenker. 

Skrevet
NoTrace skrev (3 minutter siden):

For egen del har jeg aldri vært særlig motivert av penger. Jeg har hatt en stor interesse for fagfeltet, samt. et stort eget driv for å levere gode resultater (godt arbeid til kunden, gode tall til konsulent bedriften osv). Jeg startet med 287k i året etter endt læretid, som var veldig lavt selv i 2010. Men jeg fikk mulighet til å utvikle meg gjennom å forme mine egne arbeidsoppgaver, teste mange fagfelt og delta på kurs/sertifiseringsløp osv. 

Lønna har for min del kun vært et bi-produkt av interessen og motivasjonen for økt kompetanse. Selvfølgelig forhandler jeg lønnstilbud når jeg har fått dem for å maksimere lønn, men generelt har jeg kun vurdert nye jobber når utviklingen har stagnert i rollen.

Helt enig, jeg trodde i starten at jeg var motivert av lønn så jeg hoppet på ett selskap i oljenæringen. Her kan en jo tjene i bøtter og spann om en går inn for det, men jeg fant fort ut at det ikke var arbeid jeg trives med. Både teknologien men også arbeidsplassen(rigger, båter osv osv). Så foruten denne lille blemmen har jeg holdt meg til det samme i hele min karriere. 

Gjest 548c5...d1b
Skrevet
NoTrace skrev (4 timer siden):

For egen del har jeg aldri vært særlig motivert av penger. Jeg har hatt en stor interesse for fagfeltet, samt. et stort eget driv for å levere gode resultater (godt arbeid til kunden, gode tall til konsulent bedriften osv). Jeg startet med 287k i året etter endt læretid, som var veldig lavt selv i 2010. Men jeg fikk mulighet til å utvikle meg gjennom å forme mine egne arbeidsoppgaver, teste mange fagfelt og delta på kurs/sertifiseringsløp osv. 

Jeg skjønner hvor du vil, og jeg tviler ikke på at mange er drevet av interesse. Jeg selv valgte IT fordi jeg var interessert i programmering. Men det er egentlig ikke det som er poenget mitt.

Poenget er: Du jobber fortsatt for lønn.

Det er lett å si at man ikke er motivert av penger, men så lenge man har en fast jobb – 8 til 16 – og månedslønn, så er lønn en helt grunnleggende del av hvorfor man er der. Hvis du hadde hatt økonomisk frihet – nok penger til å leve komfortabelt uten jobb – hadde du da fortsatt møtt opp 08:00 hver morgen for å gjøre de samme oppgavene for noen andre? eller ville du jobbet med egne kule prosjekter som du ikke tjener penger på og bidratt til kule open source prosjekter?

Det er hele kjernen i det jeg prøver å si: Vi jobber for penger, vi jobber for å leve og fordi vi må. Noen pakker det inn i «interesse» eller «lærelyst», men realiteten er at det skjer innenfor rammene av en jobb – og de rammene eksisterer først og fremst på grunn av økonomisk behov.

Just my 2 cents :D 

Gjest 548c5...d1b
Skrevet
Gjest 09240...d8a skrev (7 timer siden):

Jeg anbefaler deg å søke og ta noen intervjuer, bare for å se hva som finnes der ute. Det skader ikke å prøve. Kanskje får du ikke så mye høyere lønn enn du har nå, men du har ingenting å tape (selvom enkelte tenker å avlså et jobbtilbud pga lønn = å brenne bruer, jeg selv tror ikke på det). Får du 1,2 mill – da snakker vi litt over 100 000 ekstra i året etter skatt. Det er penger det. Og om det ikke blir noe av, så blir du iværstefall værende i samme jobb hvor lønna er ikke så ille for en med 6 års erfaring.

Men at du ligger så colse til 1 mill uten å måtte bytte jobb sier noe om at du jobber i en bra bedrift.

En ting jeg vil anbefale, er å være oppmerksom på enkelte selskaper som lokker med høy startlønn, men som ikke tilbyr noen lønnsøkning på flere år etterpå (ikke engang justering for inflasjon).

Skrevet
Gjest 548c5...d1b skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner hvor du vil, og jeg tviler ikke på at mange er drevet av interesse. Jeg selv valgte IT fordi jeg var interessert i programmering. Men det er egentlig ikke det som er poenget mitt.

Poenget er: Du jobber fortsatt for lønn.

Det er lett å si at man ikke er motivert av penger, men så lenge man har en fast jobb – 8 til 16 – og månedslønn, så er lønn en helt grunnleggende del av hvorfor man er der. Hvis du hadde hatt økonomisk frihet – nok penger til å leve komfortabelt uten jobb – hadde du da fortsatt møtt opp 08:00 hver morgen for å gjøre de samme oppgavene for noen andre? eller ville du jobbet med egne kule prosjekter som du ikke tjener penger på og bidratt til kule open source prosjekter?

Det er hele kjernen i det jeg prøver å si: Vi jobber for penger, vi jobber for å leve og fordi vi må. Noen pakker det inn i «interesse» eller «lærelyst», men realiteten er at det skjer innenfor rammene av en jobb – og de rammene eksisterer først og fremst på grunn av økonomisk behov.

Just my 2 cents :D 

Det er jo her du bommer litt, når en stadig bytter i hytt og pine er det gjerne slik. 8-16 med fast månedslønn og like dager.

når en gir og dedikerer sin tid til arbeidsgiver og oppnår gode resultater og blir god faller slike ting. Man kan komme når en vill, en kan be om sin verdi, en får gjerne ta del i selskapet i form av opsjoner og aksjer osv.

ja det er få som drar på jobb når de ikke får betalt(selv om det finnes unntak i frivilligheten🙏) men jeg gjør heller det for en plass jeg trives godt enn å møte opp på ett random kontor jeg ikke har særlig interesse av for å heve lønn. Ikke ønsker jeg å dele kontor med folk som gjør det heller, selv om en aldri kommer helt unna såklart. Men de forsvinner innen 12-24 måneder uansett, så det går bra.

satt veldig på spissen såklart, verden er ikke svart/hvit.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...