NoTrace Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli (endret) Det er noen, men veldig få. Jeg hører ikke til den norske delen, men rapporterer til USA. Arbeidskontrakten er dog mot det norske selskapet grunnet pensjon og andre særnorske ordninger. Det handler nok mer om flaks enn noe annet, i tillegg til å være over snittet flink i jobben. Selv ble jeg headhuntet til alle intervjuene, hvorav i første selskap var jeg blitt name-droppet internt. Når man først er kommet seg på innsiden er det mye lettere å få innpass hos de andre gigantene. Rollene blir også mer fleksible, spesielt om de er lyst ut i andre europeiske land. Hjelper nok at jeg er på direktør-nivå og styrer således hverdagen selv. Endret 10. juli av NoTrace
SahandJ Skrevet 10. juli Skrevet 10. juli 3 hours ago, NoTrace said: Det er noen, men veldig få. Jeg hører ikke til den norske delen, men rapporterer til USA. Arbeidskontrakten er dog mot det norske selskapet grunnet pensjon og andre særnorske ordninger. Det handler nok mer om flaks enn noe annet, i tillegg til å være over snittet flink i jobben. Selv ble jeg headhuntet til alle intervjuene, hvorav i første selskap var jeg blitt name-droppet internt. Når man først er kommet seg på innsiden er det mye lettere å få innpass hos de andre gigantene. Rollene blir også mer fleksible, spesielt om de er lyst ut i andre europeiske land. Hjelper nok at jeg er på direktør-nivå og styrer således hverdagen selv. Imponerende! Ut av nysgjerrighet, hvilken profil har du / hadde du som gjorde sånn at du ble headhuntet? Har du noen tips til hva man kan gjøre for å gjøre seg selv mer synlig?
NoTrace Skrevet 11. juli Skrevet 11. juli Jeg hadde på daværende tidspunkt ca 12 års erfaring innenfor infrastruktur og arkitektur. Jeg har alltid likt å ligge i forkant av teknologi, så drift- og rutineoppgaver har aldri vært min greie. Så jeg har jobbet mye på prosjekter som involverer cutting-edge teknologi, flyttet egenhendig hele kunder fra on-prem datasenter til 100% Public Cloud (Azure) fra 2014 ish, bygget en full automasjonsplattform for provisjonering og flytting av nye kunder osv. På den tiden var det ikke mange som satt på slik kompetanse, og jeg fikk anledning til å jobbe med den nyeste teknologien for å implementere det i automasjonsløsningener osv. Generelt sett ble jeg go-to på alt som var "brand new" som ingen hadde gjort før - i et firma med ca ~10000 ansatte. Noe det er sagt er det nok det interne tipset som var avgjørende for første rollen min i FAANG/MANGA. Jeg hadde jobbet tett med noen i dette firmaet i forbindelse med at jeg var først ute globalt med et produksjonsmiljø på en ny tjeneste for en kunde, og hadde underveis hatt behov for fiksing av noen bugs osv. så hadde direkte dialog med produktgruppen. Selv om jeg aldri fikk det bekreftet regner jeg med at det er der det interne tipset er kommet fra.
Gjest 73c1d...242 Skrevet 13. juli Skrevet 13. juli On 7/10/2025 at 10:30 AM, SahandJ said: Trodde ikke de amerikanske selskapene hadde utviklingsjobber i Norge? Hvordan kan man gå foten inn døren i disse selskapene? Er vel hovedsaklig Microsoft som har en tilstedeværelse her, intervjuprosessen er som i de andre amerikanske tech selskaper; mye leetcode Anonymous poster hash: 73c1d...242
Gjest 09240...d8a Skrevet 18. juli Skrevet 18. juli Hei alle sammen! Kjapt spørsmål, hvilke selskaper i Oslo-området gir best lønn? Jeg har en lønn på ~1M, samboeren min sin lønn er dog ikke noe å skryte av. Det gjør ikke meg noe i det hele tatt, jeg elsker henne og har forlovet meg med henne, men jeg vil gjøre det jeg kan for å gjøre livet våres bedre. Pdd jobber jeg for et konsulent-selskap og har vært her de siste 5+ årene. Jeg har vurdert å branche ut å kjøre på på egenhånd, men jeg har ikke noen anelse om hva det innebærer og om det er så lurt i dagens marked. Ellers har jeg hørt om selskaper som Folq, Sonat, og Webstep (er det flere?). Er det gode selskaper å jobbe for? "Drømmen" (den som er realistisk hvertfal) er at vi kan dra til Meny, kjøpe Jarlsberg eller hva enn det måtte gjelde å ikke måtte tenke på hvor mye penger jeg har igjen på konto (ikke at vi handler på Meny nå). Til info, jeg spesialiserer meg på skytjenester, data engineering (etl pipelines, databaser etc), men jeg liker meg egentlig overalt (jeg bare like å kode) så jeg har ingen problemer å jobbe frontend (kan dog kun React hittil), Backend, etc. Anonymous poster hash: 09240...d8a
Salvesen. Skrevet 18. juli Skrevet 18. juli Gjest 09240...d8a skrev (1 minutt siden): Hei alle sammen! Kjapt spørsmål, hvilke selskaper i Oslo-området gir best lønn? Jeg har en lønn på ~1M, samboeren min sin lønn er dog ikke noe å skryte av. Det gjør ikke meg noe i det hele tatt, jeg elsker henne og har forlovet meg med henne, men jeg vil gjøre det jeg kan for å gjøre livet våres bedre. Pdd jobber jeg for et konsulent-selskap og har vært her de siste 5+ årene. Jeg har vurdert å branche ut å kjøre på på egenhånd, men jeg har ikke noen anelse om hva det innebærer og om det er så lurt i dagens marked. Ellers har jeg hørt om selskaper som Folq, Sonat, og Webstep (er det flere?). Er det gode selskaper å jobbe for? "Drømmen" (den som er realistisk hvertfal) er at vi kan dra til Meny, kjøpe Jarlsberg eller hva enn det måtte gjelde å ikke måtte tenke på hvor mye penger jeg har igjen på konto (ikke at vi handler på Meny nå). Til info, jeg spesialiserer meg på skytjenester, data engineering (etl pipelines, databaser etc), men jeg liker meg egentlig overalt (jeg bare like å kode) så jeg har ingen problemer å jobbe frontend (kan dog kun React hittil), Backend, etc. Anonymous poster hash: 09240...d8a Det absolutt letteste er nok å bare flytte vekk i fra Oslo. Med din erfaring i en mindre by kan en lett handle på meny og bo i stort hus... Hovedproblemet ditt er Oslo. Om du blar litt bakover vill du se at det er små kjangser for vesentlig mer lønn i ditt tilfelle. 2
Gjest 09240...d8a Skrevet 18. juli Skrevet 18. juli 4 hours ago, Salvesen. said: Det absolutt letteste er nok å bare flytte vekk i fra Oslo. Med din erfaring i en mindre by kan en lett handle på meny og bo i stort hus... Hovedproblemet ditt er Oslo. Om du blar litt bakover vill du se at det er små kjangser for vesentlig mer lønn i ditt tilfelle. Takk for svar. Kan du utdype hva du mener med små sjangser for mer lønn? Mener du at det er vanskelig for en med min erfaring, en med min kompetanse, eller mener du generelt sett at jeg har nådd toppen uavhengig av kompetanse / erfaring? Anonymous poster hash: 09240...d8a
ps5 Skrevet 18. juli Skrevet 18. juli 13 minutes ago, Guest 09240...d8a said: Takk for svar. Kan du utdype hva du mener med små sjangser for mer lønn? Mener du at det er vanskelig for en med min erfaring, en med min kompetanse, eller mener du generelt sett at jeg har nådd toppen uavhengig av kompetanse / erfaring? Anonymous poster hash: 09240...d8a Som anbefalt les noen sider bakover her så ser du at med så kort erfaring vanskelig kan raskt få spesielt mye mer. Markedet er tøft nå spesielt for juniorer men med litt flaks kan det bedre seg om noen år og da er du uansett mer senior.
Salvesen. Skrevet 18. juli Skrevet 18. juli Salvesen. skrev (På 15.11.2024 den 22.26): Gelmte helt å poste i denne tråden, kun i den generelle tråden. Men her er min update: Etter snart ti år med samme arbeidsgiver har jeg i dag sagt opp og akseptert tilbud hos ny arbeidsgiver. IE lenge siden jeg har oppdatert her😅 Alder: 35 Tittel: Senior Manager Erfaring: 12 år(ca 5 som manager)+ lærlingtid(1.5år) Arbeidsoppgaver: Lede service og support team, både software og hardware som egne team. Utdanning: Fagbrev automasjon + ikke fullført BSc innenfor samme område(2/3). Samt lederutviklingsprogram i privat regi. Årsinntekt: 1123500 + opp til 20% bonus basert på egen prestasjon. Andre goder: Typiske goder men går litt ned på dette området ift tidligere arbeidsgiver. Men har nå 100% hjemmekontor foruten noe reise. Område: Vestlandet/remote Annet: Særlig uavhengig stilling men får betalt for reise ift standarden i AML eller hvilken lov som dekker dette. Diett og komp. Tillegg basically. Da ble det lønnsjustring for meg også. Må si jeg er veldig conflicted. Jeg startet så 'sent' på året at jeg ikke kvalifisere for oppgjør i år. Men jeg forhandlet meg frem til at det ville bli vurdert med ekstremt god performance. Sjefen 'søkte' om 5% til P&C og fikk det godkjent av sin sjef. Men P&E ga 'bare' 3.5%. Det er ok gitt omstendighetene, men på grunn av noen forvirringen rundt bonus forventet jeg mer. I tillegg skal vi i gang med vakt ordning der jeg i starten skal bli med/støtte og har fått ett helt horribelt tilbud, som igjen skal revurderes av P&C. Så da blir det: Årsinntekt: 1 163 000, opp til 20% bonus samt X i vakt. Samt småtterier for reise. Ellers er vell det meste likt ovenfor. Litt skuffet må jeg si, men i disse tider kan en vell ikke klage for mye.. Men selvstendighet frister mer å mer..
Gjest e29ec...63d Skrevet 2. august Skrevet 2. august Stillingstittel: konsulent (Platform) Utdanning: Bachelor Erfaring: 1 år Årsinntekt: 2024: 535k - Bonus : 80k (sertifiseringer) 2025: 580k Sted: Oslo Anonymous poster hash: e29ec...63d
IT_Fyr Skrevet 9. august Skrevet 9. august Stillingstittel: PhD stipendiat Utdanning: Master (PhD Loading...) Erfaring: 5 år Årsinntekt: 550 Sted: Oslo Gikk ned cirka 400 for å spesialisere meg mer innenfor AI, så får vi se om det var lurt eller ikke. Er det noen som vet om steder med god lønn hvis man har praktisk og akademiske erfaring seg innenfor AI, da spesielt LLMer? Eventuelt om noen vet om steder som kan være bra å starte etter doktorgrad, men man har erfaring fra næringslivet?
Gavekort Skrevet 9. august Skrevet 9. august IT_Fyr skrev (1 minutt siden): Er det noen som vet om steder med god lønn hvis man har praktisk og akademiske erfaring seg innenfor AI, da spesielt LLMer? Det er mange selskaper som er interesserte å integrere bla. LLM i produktene sine, men det er jo gjerne mer praktisk bruk av Torch, Transformers og Tensorflow, og ikke så mye det teoretiske bak disse algoritmene. Her i Norge så ender man jo fort opp i akademia når det kommer til utvikling av AI, med mindre du finner en vågal startup.
ps5 Skrevet 10. august Skrevet 10. august (endret) On 8/9/2025 at 4:06 PM, Gavekort said: Det er mange selskaper som er interesserte å integrere bla. LLM i produktene sine, men det er jo gjerne mer praktisk bruk av Torch, Transformers og Tensorflow, og ikke så mye det teoretiske bak disse algoritmene. Her i Norge så ender man jo fort opp i akademia når det kommer til utvikling av AI, med mindre du finner en vågal startup. Støtter denne betraktningen. "Lavnivå" ai er nok kun av særlig stor interesse blant de selskapene som driver aktiv utvikling her i USA / Kina, altså de som ikke bare legger en wrapper på chatgpt (som de aller fleste startups gjør). Det betyr i praksis openai, google, meta, x, microsoft etc. Den gode nyheten er at de absolutt beste kan regne med lønn/kompensasjon 10-1000x normalt nivå her hjemme. Men døren for å slippe til er selvsagt rimelig liten. Det finnes absolutt muligheter her hjemme men da gjerne tilknyttet akademia eller selskap i nærheten av dette. Edit: hvis man lurer på hvorfor alle interessante oppstarter har forsvunnet fra landet er dette verdt å få med seg. Ikke glem det til valget om en knapp måned. Endret 10. august av ps5
nyansattnr5 Skrevet 10. august Skrevet 10. august Jeg må slenge meg bak de to siste postene 👆 Jeg har lest mye svada det siste året om enorm etterspørsel etter "AI-ferdigheter" hvor meget godt lønnede Big N-ingeniører i USA blir nevnt i samme åndedrag. Norsk etterspørsel etter "AI-ferdigheter", og hva disse karene i USA gjør, har lite eller ingen overlapp. Oppgavene i Norge handler om å vite hvilken modell som egner seg til hva, hvordan man kan og ikke kan konfigurere RAG, og ellers helt generiske ferdigheter om å konsumere APIer i script. 1
IT_Fyr Skrevet mandag kl 07:38 Skrevet mandag kl 07:38 19 hours ago, nyansattnr5 said: Jeg må slenge meg bak de to siste postene 👆 Jeg har lest mye svada det siste året om enorm etterspørsel etter "AI-ferdigheter" hvor meget godt lønnede Big N-ingeniører i USA blir nevnt i samme åndedrag. Norsk etterspørsel etter "AI-ferdigheter", og hva disse karene i USA gjør, har lite eller ingen overlapp. Oppgavene i Norge handler om å vite hvilken modell som egner seg til hva, hvordan man kan og ikke kan konfigurere RAG, og ellers helt generiske ferdigheter om å konsumere APIer i script. Det er slik jeg har forstått det også, mitt hovedfokus er innen et annet felt og jeg fokuserer på bruk av AI innenfor dette feltet. Det virker som det er bedre å bli god på å benytte LLMer i forskjellige systemer og sette seg inn i forskningen enn å bruke masse tid på trening av mer tradisjonel maskinlæring Har fått flere startups som ville snakke med meg om disse temaene også, men det er meget surface level, kan nesten ikke kalle de en wrapper engang. Ikke at jeg har noe imot en wrapper, men deltaen på det å bare bruke ChatGPT er som regel alt for liten. Jeg tipper at kanskje steder som Cognite har kommet litt lengre. Det hadde vært kult om flere satset litt orgentlig på dette feltet, og gjerne bruk av LLMer og RAG, men det virker som at selv grunnleggende verktøy som Langchain regnes som meget avansert bruk av LLMer i Norge 😕
Salvesen. Skrevet mandag kl 08:00 Skrevet mandag kl 08:00 (endret) Min erfaring med AI er at det somregel kommer i fra Marketing og ledelse. "Vi må ha AI inn i markedsføringen, hva kan vi skrive?". Og siden en skal ha det i dag blir ofte løsningen å kjøpe i fra 3part og så si at det er ett produkt i fra X. Dette har jeg sett i typisk robot armer applikasjoner, samt annen vision teknologi der en kjøper software laget av en 3 part som gjør vision greiene også får en bare ett API å slenge seg på. Så kan selkapet si "Vi har implementert AI i denne applikasjonen" men i realiteten bruker/konsumerer de kun ett API som noen andre har laget software for. Altså veldig lite spennende. Selv har jeg laget noen AI modeller selv, men kun på hobby basis for predikering av diverse ting. EDIT: Og ja, alle disse 3 partene er selskap i fra utlandet. Endret mandag kl 09:13 av Salvesen.
tommy18 Skrevet mandag kl 17:26 Skrevet mandag kl 17:26 (endret) Noen som vet hvordan det er å er å være fast ansatt i DNB om dagen? Bra arbeidsmiljø? Hva er lønnsnivået for de med mange år i bransjen? Endret mandag kl 17:32 av tommy18
Radio1 Skrevet onsdag kl 07:08 Skrevet onsdag kl 07:08 Hei, Vurderer bytte av beite: Stillingstittel: Cybersikkerhetsingeniør (offentlig sektor). Erfaring: 3 år Sertifisering: SC900, Magnet Certified Forensics Examiner (MCFE), Holder på med SC200 Arbeidsoppgaver: Hendelseshåndtering, ,oppfølging av SOC og analysearbeid, Digital etterforskning, konfigurering i Sentinel og Defender, Teknisk prosjektledelse Utdanning: Bachelor i cybersikkerhet Årsinntekt: 675 000 i fast lønn, 120 000 i vakttilllegg og 25 000 i funksjonstillegg. Slik har lønnen økt, men kun basert på årsoppgjøret, altså ikke gått opp i lønnstrinn 2023: Startet på 608 2024: 644k + 170k 2025: 675k + 120k (gikk ned i tillegg da vi ble flere i vakta) + 25k Er fornøyd med summen, men føler ikke lønnsøkningen står til endring i ansvarsområde. Bør jeg begynne å se etter ny jobb eller å ha et tilbud å komme med for å få en faktisk økning i lønn. Vakten kan avsluttes med 3 måneders varsling
Bing123 Skrevet onsdag kl 07:24 Skrevet onsdag kl 07:24 15 minutes ago, Radio1 said: Er fornøyd med summen, men føler ikke lønnsøkningen står til endring i ansvarsområde. Bør jeg begynne å se etter ny jobb eller å ha et tilbud å komme med for å få en faktisk økning i lønn. Vakten kan avsluttes med 3 måneders varsling Tingen i Norge er at man får en litt unaturlig høy startlønn, også virker lønnsøkningen deretter noe laber fordi man observerer helt riktig at kompetansen stiger enormt med erfaring ift nyutdannede.
Nimrad Skrevet onsdag kl 08:34 Skrevet onsdag kl 08:34 Bing123 skrev (1 time siden): Tingen i Norge er at man får en litt unaturlig høy startlønn, også virker lønnsøkningen deretter noe laber fordi man observerer helt riktig at kompetansen stiger enormt med erfaring ift nyutdannede. Det gjelder i større grad for offentlig sektor også som gjerne har høyere startlønn, men moderate tillegg for "lederlønninger"/lønninger for mer ansvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå