Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Gjest dc0ba...f6f
2 minutes ago, Tanner said:

Hva foregår egentlig når man sitter på benken som konsulent? Har selv kun jobbet in-house, og har ikke kunne tenkt meg en konsulentjobb, men vet jo ikke hva man tenker om noen år.

Sitter man bare hjemme med lønn, tar kurs, eller hva er greia?

Etter min erfaring blir du tvunget til å bidra til «internprosjekter» for konsulenthuset du jobber for. Du kan også bli bedt om å jobbe med CV, ta sertifiseringer eller drive med selvstudier.

Anonymous poster hash: dc0ba...f6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Støtter det han over sier. Og så ser man forskjell på enkelte på benk. Noen er mer aktive, mens andre ser ut til å nesten betrakte det som ferie. Noen firmaer tillater hjemmekontor når man er på benk, men personlig drar jeg heller inn mer når jeg er på benk enn når jeg er i prosjekt. Vise litt ansikt, få litt sosialisering. I prosjekt er jeg mest hos kunde eller hjemme uansett.

Andre ting man kan gjøre er å arrangere/delta mer hyppig på det faglig/sosiale. Alt som bidrar til bedriften kan bli sett positivt på.

Endret av Comma Chameleon
Skrevet (endret)
20 hours ago, Tanner said:

Hva foregår egentlig når man sitter på benken som konsulent? Har selv kun jobbet in-house, og har ikke kunne tenkt meg en konsulentjobb, men vet jo ikke hva man tenker om noen år.

Sitter man bare hjemme med lønn, tar kurs, eller hva er greia?

Jeg kan ikke snakke for alle konsulenthus, bare den jeg jobber for. Men det gjelder jo å øke kompetansen ved behov? Utifra det jeg har sett vil senior-utviklere og arkiterter aldri være lenge på benk. Nøyaktig hva de gjør i den lille tiden vet jeg ikke. Junior-utviklere pleier å være litt vanskeligere å få solgt. Jeg ser ofte at de tar kurs og sertifiseringer.

Ellers er det også noen små internprosjekter som alle på benk kan havne på. Dette kan være å utvikle en egen app for selskapet, en nettside for å registrere arrengementer osv. Her prøver vi å bruke relevant teknologi som kunder ser etter slik at vi får praktisk erfaring med dette å kan skrive det på CV'en. F.eks. er Kafka veldig etterspurt for tiden. 

Endret av SahandJ
7 minutes ago, Tanner said:

Hvordan er lønnen i denne perioden? Har dere en fast grunnlønn, samt ekstra utbetalinger for timene dere fakturerer?

Vil det da være store forskjeller i en månedslønn hvor dere sitter på benken kontra en måned i full jobb?

Det kommer ann på lønnsmodellen til konsulenthuset. Jeg jobber for et konsulenthus som gir fastlønn, dvs jeg har full lønn mens jeg er på benk.

Det er jo noen andre konsulenthus som har provisjonsbasert lønn som Webstep og Sonat. Jeg har hørt at grunnlønnen der er betraktelig mindre mens man er på benken, men så er jo selve "makslønnen" når man faktisk er ute på oppdrag mye høyere også.

Stillingstittel: Software Engineer

Erfaring:  ~2 år

Arbeidsoppgaver: Backend utvikling og 3. linje support.

Utdanning: Bachelor Dataingeniør

Årsinntekt: 590k + 12k

Alder: 25

Arbeidssted: Bergen

Snart på tide med lønnsjustering igjen. Hva tenker dere jeg bør be om i år?

Historikk:

Høst 2023: 530k (startlønn første jobb etter utdanning)

Vår 2024: 570k (årlig justering 7.5%)

Høst 2024: 590k + 12k (Ekstraordinær lønnssamtale og tillegg for ringeliste)

Vår 2025: ??

OskarAnd skrev (3 timer siden):

Stillingstittel: Software Engineer

Erfaring:  ~2 år

Arbeidsoppgaver: Backend utvikling og 3. linje support.

Utdanning: Bachelor Dataingeniør

Årsinntekt: 590k + 12k

Alder: 25

Arbeidssted: Bergen

Snart på tide med lønnsjustering igjen. Hva tenker dere jeg bør be om i år?

Historikk:

Høst 2023: 530k (startlønn første jobb etter utdanning)

Vår 2024: 570k (årlig justering 7.5%)

Høst 2024: 590k + 12k (Ekstraordinær lønnssamtale og tillegg for ringeliste)

Vår 2025: ??

I følge nito sin kalkulator er du underbetalt, jeg hadde i det minste bedt om å få gjennomsnittet der om du gjør en god jobb. Også håper jeg ikke du har mye vakt om du kun får 12 000 kroner pr år. I følge AML skal du ha 1/7 time for hver time du har vakt..

Salvesen. skrev (41 minutter siden):

I følge nito sin kalkulator er du underbetalt, jeg hadde i det minste bedt om å få gjennomsnittet der om du gjør en god jobb. Også håper jeg ikke du har mye vakt om du kun får 12 000 kroner pr år. I følge AML skal du ha 1/7 time for hver time du har vakt..

Ja jeg ser NITO sier jeg burde ligge på 675k. Det har dessverre vist seg å være vanskelig å få såpass høy prosentvis økning her. Mulig jeg blir tvunget til å hente inn noen eksterne tilbud.

Jeg har ikke noe vakt i forbindelse med det tillegget. Det innebærer bare at jeg står på en liste over folk som kan kontaktes om noen har viktige spørsmål utenfor normal arbeidstid. Det medfører heller ikke noen krav til tilgjengelighet osv. I den perioden jeg har stått på listen så har jeg fått én fem minutters telefonsamtale. Så sånn sett relativt godt betalt for akkurat det. Må bare få opp grunnlønnen til et respektabelt nivå.

OskarAnd skrev (14 timer siden):

Ja jeg ser NITO sier jeg burde ligge på 675k. Det har dessverre vist seg å være vanskelig å få såpass høy prosentvis økning her. Mulig jeg blir tvunget til å hente inn noen eksterne tilbud.

Jeg har ikke noe vakt i forbindelse med det tillegget. Det innebærer bare at jeg står på en liste over folk som kan kontaktes om noen har viktige spørsmål utenfor normal arbeidstid. Det medfører heller ikke noen krav til tilgjengelighet osv. I den perioden jeg har stått på listen så har jeg fått én fem minutters telefonsamtale. Så sånn sett relativt godt betalt for akkurat det. Må bare få opp grunnlønnen til et respektabelt nivå.

Hent noen eksterne tilbud du, så skal du se at pipen fort får en annen lyd.

14 hours ago, OskarAnd said:

Du kan dessverre vanligvis ikke forvente en betydelig lønnsøkning (10 % eller mer) uten å bytte jobb. Bedrifters budsjett for å kapre nye ansatte er ofte mye større enn budsjettet for lønnsøkninger som kunne hjulpet dem med å beholde eksisterende ansatte. Det betyr at en person som bytter jobb tre ganger i løpet av seks år, som regel vil ha bedre betalt enn noen som har jobbet på samme sted i seks år.

Ulempen er selvsagt at man ikke blir like integrert på en arbeidsplass som de som blir værende lenge. Man må vende seg til nye miljøer og verktøy, og man må bruke tid på å sende søknader, gå på intervjuer og komme inn i flyten på nye arbeidsplasser. Heldigvis blir dette lettere for hver gang man gjør det. Jeg er nå på min fjerde arbeidsplass på åtte år, og jeg ville ikke gjort noe annerledes. Akkurat nå kan jeg komme inn som konsulent og hjelpe en bedrift med noe som er litt komplekst og uvanlig for dem å jobbe med — derfor har de hentet inn ekstern hjelp. De som har vært der i lang tid, sitter ofte med oppgaver som i mine øyne er litt kjedelige, og har lite budsjett til å løse dem. Mye variasjon her selvsagt, noen har jobbet i en bedrift i 15 år og har hatt fantastisk lønnsøkning og arbeidsoppgaver...

Locrin skrev (3 timer siden):

Du kan dessverre vanligvis ikke forvente en betydelig lønnsøkning (10 % eller mer) uten å bytte jobb. Bedrifters budsjett for å kapre nye ansatte er ofte mye større enn budsjettet for lønnsøkninger som kunne hjulpet dem med å beholde eksisterende ansatte. Det betyr at en person som bytter jobb tre ganger i løpet av seks år, som regel vil ha bedre betalt enn noen som har jobbet på samme sted i seks år.

Ulempen er selvsagt at man ikke blir like integrert på en arbeidsplass som de som blir værende lenge. Man må vende seg til nye miljøer og verktøy, og man må bruke tid på å sende søknader, gå på intervjuer og komme inn i flyten på nye arbeidsplasser. Heldigvis blir dette lettere for hver gang man gjør det. Jeg er nå på min fjerde arbeidsplass på åtte år, og jeg ville ikke gjort noe annerledes. Akkurat nå kan jeg komme inn som konsulent og hjelpe en bedrift med noe som er litt komplekst og uvanlig for dem å jobbe med — derfor har de hentet inn ekstern hjelp. De som har vært der i lang tid, sitter ofte med oppgaver som i mine øyne er litt kjedelige, og har lite budsjett til å løse dem. Mye variasjon her selvsagt, noen har jobbet i en bedrift i 15 år og har hatt fantastisk lønnsøkning og arbeidsoppgaver...

Ja, for min del virker dette som en bevisst strategi. De sparer nok mange millioner på at folk ikke orker å søke jobber andre steder. Bare på min lønn har de spart ~150 000,- på to år, hvis man sammenligner med NITO snittet. Og dette vil jo bare fortsette å øke eksponentielt ettersom jeg blir mer og mer underbetalt for hvert år. 

Livssituasjonen akkurat nå gjør at det er praktisk for meg å bli på stedet hvil ut året. Men etter det så vil jeg nok søke grønnere gress et annet sted. Og da vil lønnspolitikken være hovedgrunnen jeg siterer. Begynner uansett å bli sulten på andre utfordringer snart.

Takk for svar.

On 5/12/2025 at 5:54 PM, OskarAnd said:

Om du først henter inn et eksternt tilbud så bør du også ta det eksterne tilbudet.

Koriander skrev (8 timer siden):

Er det noen som vet hva startlønnen for nyutdannede i PWC er i år? Tenker da bachelor og jobb innenfor IT...Eneste jeg fant var at i 2023 var den 560'

PwC er egentlig ikke i IT-bransjen og følger mer lønnsstigen til økonomikonsulenter, så det merker du på lønn. Lavere i snitt de første årene, høyere i snitt etter hvert. Alle starter så og si helt likt, og hvis du vil ha inside så kan du også sjekke hva folk har fått hos de andre i Big 4/Big 5 (EY, KPMG, Deloitte og evt BDO). De konkurrerer om de samme folkene fra de samme skolene så hvis en av de hever startlønn sprer ryktene seg og de andre er nødt til å følge etter. Derfor blir den lik.

xaco skrev (16 timer siden):

Om du først henter inn et eksternt tilbud så bør du også ta det eksterne tilbudet.

Hæ? 

Du bør være villig til å ta det om det er bra nok, for ikke å kaste bort tiden til potensiell arbeidsgiver. Du bør også være villig til å ta det, slik det er, om du skal bruke det til å forhandle med arbeidsgiver. Men du har jo ingen moralsk forpliktelse til å ta et jobbtilbud bare fordi du søker jobb. 

• Liker 6
Gjest 3add1...a35

Hei!

Lurer på om det er mye forskjell i timepris mellom fullstack, frontend og backend i deres erfaring? Begynner i en provisjon stilling og er selv fullstack utvikler til nå, men jobbet hovedsakelig med backend siste 2 årene.

Burde jeg få over til fullblods backend rolle i nytt prosjekt? Tenker både på fremtidig muligehter og timepris. Jeg trives selv i hele stacken

Anonymous poster hash: 3add1...a35

41 minutes ago, Guest 3add1...a35 said:

Hei!

Lurer på om det er mye forskjell i timepris mellom fullstack, frontend og backend i deres erfaring? Begynner i en provisjon stilling og er selv fullstack utvikler til nå, men jobbet hovedsakelig med backend siste 2 årene.

Burde jeg få over til fullblods backend rolle i nytt prosjekt? Tenker både på fremtidig muligehter og timepris. Jeg trives selv i hele stacken

Anonymous poster hash: 3add1...a35

Jo bredere jo bedre. Så fullstack, gjerne med eks gitops innslag. Spesialistroller blir færre og færre sammenlignet med de mer generelle. Prisen blir nok den samme så det handler mer om salgbarhet i fremtiden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...