Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (På 25.4.2025 den 23.01):

Interessant med slik data! Her er min utvikling, den er ikke så detaljert og kun info i fra skattevesenet(2025 er såklart bare en estimering):
image.thumb.png.be9a84da5bbf763286ab9dbc1704d135.png

Oppdatert for å gi litt bedre innsikt slik hen over meg: 

image.png.691c670a29572728d2134ef658a38c01.png

Finnes det funksjonalitet for å eksportere/visualisere dette i ferdig diagrammer hos Skatteetaten? Eller måtte du legge det inn selv i Excel / evt via kode? 

iblazeqt skrev (4 minutter siden):

Finnes det funksjonalitet for å eksportere/visualisere dette i ferdig diagrammer hos Skatteetaten? Eller måtte du legge det inn selv i Excel / evt via kode? 

Jeg la det inn manuelt, mulig de har en eksport men har ikke tatt meg bryet for noe så lite som 9-10 år med data :) synd de ikke har mer forresten! Skulle gjerne sett helt tilbake til første skatte år!

Gjest 19c61...35b

Jobber i dag som in-house seniorutvikler med ca. 10 års erfaring. Data engineering. Tjener 1,3mNOK i året. Får stadig vekk forespørsler rundt lederroller innen faget fra diverse selskaper. Hva vil være et realistisk lønnsnivå ved bytte til lederstilling innen faget? Typ Head, Tech Lead.

Anonymous poster hash: 19c61...35b

Gjest 19c61...35b skrev (49 minutter siden):

Jobber i dag som in-house seniorutvikler med ca. 10 års erfaring. Data engineering. Tjener 1,3mNOK i året. Får stadig vekk forespørsler rundt lederroller innen faget fra diverse selskaper. Hva vil være et realistisk lønnsnivå ved bytte til lederstilling innen faget? Typ Head, Tech Lead.

Anonymous poster hash: 19c61...35b

Vanligvis ikke så mye bedre enn det du har allerede. Vi har temmelig flat lønnsstruktur i Norge. Du skal være sikker på at du vil det, for det er ofte bare mer stress for samme betaling.

Skrevet (endret)
6 hours ago, Stvgr said:

Vanligvis ikke så mye bedre enn det du har allerede. Vi har temmelig flat lønnsstruktur i Norge. Du skal være sikker på at du vil det, for det er ofte bare mer stress for samme betaling.

En viktig ting å tenke på er at vi nok også vil se vedvarende etterspørsel etter de som faktisk utfører arbeid med kvalitet - det er derimot ikke unaturlig at antall lead posisjoner vil krympe fremover. Jeg vil si at eneste grunn til å gå fra en operativ rolle så lenge man trives måtte være redusert evne til å gjennomføre denne type arbeid - unntaket er helt på slutten av karrièren eller i en kombinasjonsrolle. Jeg gikk selv tilbake til ren utviklerrolle (fra diverse leads roller) for over ti år siden, og det er i retrospekt det smarteste jeg har gjort gikk markedsutviklingen vi har sett / ser.

Skomaker, bli ved din lest.  

Edit: Youtube algoritmen har blitt så god at den nettopp minnet meg om en eldre video om ca dette:

Endret av ps5
Skrevet (endret)

Det er ikke veldig vanskelig å se de årene jeg jobbet litt tilfeldige lavt betalte jobber og når overgangen til IT-bransjens skjedde. Kan i etterkant sies å ha vært en god avgjørelse for meg. Eventuell bonus for 2025 er ikke tatt med i beregningen. Jeg kunne antagelig skvist inn mer lønn hvis jeg ville med tanke på muligheter for overtid og oppdrag, men fokuserer på familielivet nå om dagen, og jobber ofte 7-3 for å ha en fin balanse.

Edit: for å lage denne grafen hadde jeg to kollonner i excel med år og inntekt, og etter å ha insett at jeg egentlig ikke gidder å surre med excel så la jeg det inn i chatGPT og sa lag en graf.

97fd1fb6-be6b-4cad-bfcd-7d2f84fc1ab5.png

Endret av Locrin
1 hour ago, Salvesen. said:

De behandler deg godt disse faangene 😛 Godt jobbet! Regner med dette er inkludert stock etc? 

Jo, jeg har vel til salt i grøten i år også...

Det stemmer at dette inkluderer alt som innrapporteres som inntekt (+ pensjon som ligger for seg selv), så grunnlønn, cash bonus, aksjer osv.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1

Litt offtopic, beklager for det, men har dere noen tips til intervju med potensielle kunder? 

Jeg er fast ansatt for et konsulent-selskap og har vært på benken i to måneder. Jeg har nylig vært på to intervjuer som ikke gikk gjennom. I fjor høst var jeg også på intervju (da var jeg ikke på benk men vurderte å bytte arbeidsgiver) og gikk heller ikke videre etter andregangsintervju. 

Jeg sliter nå veldig med selvtilliten. Ironisk at jeg ikke hadde noen problemer da jeg var nyutdannet, men nå som jeg har 6 år erfaring sliter jeg.

Jeg har fått meget gode tilbakemeldinger fra kunder og jeg vet jeg gjør en god jobb, men jeg er klar over at jeg selvsagt har fortsatt mye å lære. Men jeg får liksom ikke sjansen til å vise det. 

Siste intervju sa de også at det var kjempebra, men valgte fortsatt noen andre. 

Har dere noen tips? 

Skrevet (endret)
12 hours ago, SahandJ said:

Litt offtopic, beklager for det, men har dere noen tips til intervju med potensielle kunder? 

Jeg er fast ansatt for et konsulent-selskap og har vært på benken i to måneder. Jeg har nylig vært på to intervjuer som ikke gikk gjennom. I fjor høst var jeg også på intervju (da var jeg ikke på benk men vurderte å bytte arbeidsgiver) og gikk heller ikke videre etter andregangsintervju. 

Jeg sliter nå veldig med selvtilliten. Ironisk at jeg ikke hadde noen problemer da jeg var nyutdannet, men nå som jeg har 6 år erfaring sliter jeg.

Jeg har fått meget gode tilbakemeldinger fra kunder og jeg vet jeg gjør en god jobb, men jeg er klar over at jeg selvsagt har fortsatt mye å lære. Men jeg får liksom ikke sjansen til å vise det. 

Siste intervju sa de også at det var kjempebra, men valgte fortsatt noen andre. 

Har dere noen tips? 

Jeg hadde samme problem nylig. Jeg har fått gode tilbakemeldinger i tidligere oppdrag. Løst krisesutusjoner ( ikke laget av meg hehe ). Tatt sertifiseringer for å fylle på med kompetanse og aktivt etterspurt tilbakemeldinger på om det var noe mer jeg kunne gjøre for å få et oppdrag. Tilbakemeldingen var at jeg gjorde alt riktig, og bare måtte vente. Det hadde jeg ikke tolmodighet til etter månedsvis med lite aktivitet, så takket ja til en samtale med en rekrutterer og var i ny jobb noen måneder senere. Det jeg forsikret meg om før jeg byttet jobb var at oppdragmengden var god hos nytt selskap. Jeg var ute hos kunde en uke etter oppstart og er der fortsatt 3 mnd senere. Så løsningen for meg ble å bytte jobb.

Ikke la dette knekke deg. Livet har opp og nedturer og du er på en liten nedtur nå. Ta en sertifisering eller to og kanskje legg inn noen åpne søknader hos bedrifter du kunne tenke deg å jobbe for. Sjekk linkedin for forespørsler fra noen rekruterere som ser seriøse ut og puss på CVén din. Plutselig kommer det et bra oppdrag, men hvis det ikke gjør det har du i hvertfall startet prosessen med å bytte arbeidsgiver som kan gi en frisk start. Du kan sende meg en melding med litt info om deg selv så kan jeg videresende det internt om du er komfortabel med det. Vet at vi fortsatt ansetter selv om markedet er litt tøft om dagen.

Konsulentselskaper tar seg godt betalt, men absorberer også noe av denne risken med å ha ansatte som går uten oppdrag i perioder. Det er helt normalt. Jeg følte meg ubrukelig når jeg gikk uten oppdrag, men etter å ha spurt litt internt fant jeg ut at det gjalt flere.

Endret av Locrin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...