Gå til innhold

Skulle gjerne lagt Pride «på hylla»


Anbefalte innlegg

henrikwl skrev (2 minutter siden):

Du er ikke personlig negativ til homofile om du er skeptisk til skolens involvering i pride, men den skepsisen bygger på en hel haug med  tankegods som har sitt utspring i negative holdninger til skeive.

Er ikke det å frita meg fra den frie vilje? Jeg er ikke personlig slem, men den eneste måten man kan komme fram til min mening på er dersom jeg hatt latt meg lure av onde meninger / grumsete understrømninger?

Hva om jeg er kritisk til skolegudstjenester? Er det fordi jeg har blitt forført av religionshatere? Eller kan det tenkes at jeg har dannet min mening på noenlunde selvstendig grunnlag?

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (22 minutter siden):

Er ikke det å frita meg fra den frie vilje? Jeg er ikke personlig slem, men den eneste måten man kan komme fram til min mening på er dersom jeg hatt latt meg lure av onde meninger / grumsete understrømninger?

Hva om jeg er kritisk til skolegudstjenester? Er det fordi jeg har blitt forført av religionshatere? Eller kan det tenkes at jeg har dannet min mening på noenlunde selvstendig grunnlag?

-k

Ingen av oss former meningene våre i et vakuum. Vi er alle påvirket av eksisterende tankegods. Det er derfor vi har lovparagrafer som adresserer hatprat: fordi vi skjønner at idéer skaper grobunn for holdninger og handlinger. Og, bare for å ta det ved roten med en gang, siden jeg ser det komme: nei, jeg mener ikke at kritikk av FRI eller Pride skal falle inn under hatparagrafen.

Hvis du er kritisk til skolegudstjenester så er det utvilsomt i stor grad et resultat av at samfunnet de siste tiårene generelt sett har blitt mer og mer kritisk til religion og kristendom, og den typen kritikk og skepsis har blitt mer og mer vanlig. For 70 år siden var sånne tanker langt mer uvanlig, rett og slett fordi det tankegodset ikke hadde særlig fotfeste.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gode nyheter, og enda en ting å feire i årets Pride:

Vil forby konverteringsterapi: − Dette er en veldig viktig dag
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOqwW1/vil-forby-konverteringsterapi-dette-er-en-veldig-viktig-dag

Sitat

Statsråden vil ha et totalforbud mot såkalt homoterapi. – Et skritt i retning mot et mer inkluderende Norge, sier Anette Trettebergstuen.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (14 timer siden):

samfunnet de siste tiårene generelt sett har blitt mer og mer kritisk til religion og kristendom, og den typen kritikk og skepsis har blitt mer og mer vanlig. For 70 år siden var sånne tanker langt mer uvanlig, rett og slett fordi det tankegodset ikke hadde særlig fotfeste.

Bestefaren min ble født for 120 år siden. Han var såvidt jeg vet ikke inne i kirken når egne barn ble konfirmert. Han hadde svært lite til overs for kirkens menn og praksis, og det var tydeligvis en holdning som ble akseptert i alle fall så langt tilbake.

Var det en vanlig holdning da? Vet ikke. Er min  skepsis til religion en tanke som jeg har kommet til av egen fri vilje, eller har jeg bare viljeløst falt inn i samme spor som deler av familien min? Si det.

Hvis du ønsker å argumentere for at vi alle primært er et produkt av tanker som vi blir utsatt for så betyr det vel at du også bare hermer etter ideer som du har hørt fra andre. Hvordan skal vi da føre en meningsfull diskusjon?

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Gode nyheter, og enda en ting å feire i årets Pride:

Vil forby konverteringsterapi: − Dette er en veldig viktig dag
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOqwW1/vil-forby-konverteringsterapi-dette-er-en-veldig-viktig-dag

Jeg håper at vi med dette også vil forby (stort sett uvirksomme) kurs og veiledning som søker å slanke oss. Og selvhjelpskurs ala «lær hvordan du skal bli en mer selvsikker og utadvendt dater/sjef/…».

Hvis vi skal fjerne alt som har liten eller ingen dokumentert effekt så er vel også homeopati, akupunktur, snåsa-menn og sjamaner på lista.  Religion generelt egentlig. Også aktivt forvaltede fond burde vel forbys? Og økologisk mat.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (1 minutt siden):

Jeg håper at vi med dette også vil forby (stort sett uvirksomme) kurs og veiledning som søker å slanke oss. Og selvhjelpskurs ala «lær hvordan du skal bli en mer selvsikker og utadvendt dater/sjef/…».

Hvis vi skal fjerne alt som har liten eller ingen dokumentert effekt så er vel også homeopati, akupunktur, snåsa-menn og sjamaner på lista. Også aktivt forvaltede fond burde vel forbys?

Haha, sure. Snart sprenger du whataboutisme-skalaen.

Alle partiene på Stortinget vil forby konverteringsterapi, med unntak av Krf. Så dette er en meget kjærkommen nyhet for de aller fleste nordmenn. Ikke så ofte så godt som alle er så enige om slike saker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Haha, sure. Snart sprenger du whataboutisme-skalaen.

Kult at du kan et sånt fjongt Amerikansk ord. Men hvis du presenterer argumenter for hvorfor sammenligningene mine er irrelevante så er det mer matnyttig.

Sitat

Alle partiene på Stortinget vil forby konverteringsterapi, med unntak av Krf. Så dette er en meget kjærkommen nyhet for de aller fleste nordmenn. Ikke så ofte så godt som alle er så enige om slike saker.

At de fleste er enige er ikke et spesielt vektig argument. Til tider har nasjoner og kulturer vært rørende enige om hårreisende standpunkter.

-k

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Haha, sure. Snart sprenger du whataboutisme-skalaen.

Alle partiene på Stortinget vil forby konverteringsterapi, med unntak av Krf. Så dette er en meget kjærkommen nyhet for de aller fleste nordmenn. Ikke så ofte så godt som alle er så enige om slike saker.

Dei fleste bryr seg sannsynlegvis katten, meir eller mindre. Det skulle ha vore interessant å vite kor mange nordmenn som benyttar seg av dette, frivillig eller ufrivillig.

Mi meining er at konverteringsterapi er ein uting. Men eg vil helst ikkje leve i ein forbodsstat der ein forbyr alt ein ikkje likar, slik vi diverre har tradisjon for her i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Dersom forslaget til straffelovens paragraf 270 blir vedtatt, vil den som metodisk forsøker å få en annen til å endre, fornekte eller undertrykke sin seksuelle orientering eller kjønnsidentitet på en klart psykisk skadelig måte bli straffet med bot eller fengsel inntil tre år.

Betyr det at en psykolog som prøver å få en pedofil til å undertrykke sin seksuelle orientering vil få tre års fengsel?

Eller vil den endelige ordlyden gjøre unntak for legninger som er straffbare å leve ut?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOqwW1/vil-forby-konverteringsterapi-dette-er-en-veldig-viktig-dag

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Betyr det at en psykolog som prøver å få en pedofil til å undertrykke sin seksuelle orientering vil få tre års fengsel?

Eller vil den endelige ordlyden gjøre unntak for legninger som er straffbare å leve ut?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wOqwW1/vil-forby-konverteringsterapi-dette-er-en-veldig-viktig-dag

-k

Godt spørsmål.

Uansett har det aldri vore forbode å vere verken homofil eller pedofil. Derimot er det å forgripe seg på eit barn ei straffbar handling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (9 timer siden):

Er min  skepsis til religion en tanke som jeg har kommet til av egen fri vilje, eller har jeg bare viljeløst falt inn i samme spor som deler av familien min?

Må det være enten det ene eller det andre? Enten viljeløst geleidet inn, eller perfekt upåvirket av absolutt alt og 100% viljestyrt?

Eller kan det hende at våre meninger stort sett påvirkes av tanker og idéer rundt oss og at hvis vi var omgitt av fullstendig andre tanker og idéer så er det sannsynlig at vår frie vilje ville ha ledet oss til andre konklusjoner?

At din bestefar kanskje var i et av de tidlige miljøene som fikk idéer og tanker om at kristendommen kanskje ikke var det helt store kan godt hende. For 70 år siden så var det noen som fikk den radikale idéen at «kanskje homofile bare er mennesker de også?» og den tanken har sakte men sikkert bredd om seg i årene siden, og mengden mennesker som helst skulle sett at homoene kom seg tilbake inn i skapet blir heldigvis mindre år for år.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Levde årevis med skam. Gjorde alt for å forelske meg i jenter

Sitat

Uansett kvar han snudde seg var det å vere skeiv forbundet med noko negativt. Da han som 19-åring skulle fortelje bestevenninna si at han likte gutar, var det nesten så han svima av.

Det vonde som slo rot inni han kunne få ein slutt om han lét seg lækje ved bønn. Det var i alle fall det han vart fortald. Han sa ja.

Det skulle prege han til den dag i dag.

– Det var som om heile meg knakk. Og eg har brukt heile mitt vaksne liv på å bygge det opp igjen.

 

Endret av Subara
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes også det virker som om en del LGBT-aktivister misjonerer overfor barn. Ekstremt mange unge, og spesielt unge jenter som er svært påvirkelige, er forvirrede om sin egen legning og sitt eget kjønnsuttrykk. Antallet som definerer seg LGBT dobles også med hver generasjon. Det er et åpenbart element av "trendyness". Dersom jeg var LGBT ville det vært noe jeg var livredd for, fordi det undergraver hele saken. Jeg synes også det virker som om det er disse egentlig streite, hvite, unge kvinnene, som er "verst" i aktivistøyemed, og skaper alle problemene. Homofile og lesbiske hører vi ikke noe særlig ifra lengre. Nå er det bare høydramatiske hvite jenter og transfolk i bevegelsen. I Pride paraden i New York f.eks, som er en av verdens største og mest berømte, er det nå bare transfolk, drag queens og ikke-binære. Homser og lesber er ikke kule nok lengre.

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (5 timer siden):

Må det være enten det ene eller det andre? Enten viljeløst geleidet inn, eller perfekt upåvirket av absolutt alt og 100% viljestyrt?

Eller kan det hende at våre meninger stort sett påvirkes av tanker og idéer rundt oss og at hvis vi var omgitt av fullstendig andre tanker og idéer så er det sannsynlig at vår frie vilje ville ha ledet oss til andre konklusjoner?

Jeg tror at det er en god beskrivelse. Kan vi da være enige om at det at jeg har noe skepsis til skolens involvering i pride, i alle fall delvis bygger på ståsteder som jeg kan ta både ære og ansvar for med min frie vilje, og ikke bare fordi noen andre er "negative til skeive", jfr denne påstanden din?

Sitat

Du er ikke personlig negativ til homofile om du er skeptisk til skolens involvering i pride, men den skepsisen bygger på en hel haug med  tankegods som har sitt utspring i negative holdninger til skeive.

 

Sitat

At din bestefar kanskje var i et av de tidlige miljøene som fikk idéer og tanker om at kristendommen kanskje ikke var det helt store kan godt hende. For 70 år siden så var det noen som fikk den radikale idéen at «kanskje homofile bare er mennesker de også?» og den tanken har sakte men sikkert bredd om seg i årene siden, og mengden mennesker som helst skulle sett at homoene kom seg tilbake inn i skapet blir heldigvis mindre år for år.

Min bestefar døde når jeg var ganske liten. Han var nok både en vanskelig fyr, og hadde hatt noen dårlige erfaringer med "øvrigheta" og maktpersoner. Poenget mitt var ikke først og fremst han personlig, men at skepsis til kristendommen var mulig også langt tidligere enn for 70 år siden.

-k

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (11 minutter siden):

Jeg synes også det virker som om en del LGBT-aktivister misjonerer overfor barn. Ekstremt mange unge, og spesielt unge jenter som er svært påvirkelige, er forvirrede om sin egen legning og sitt eget kjønnsuttrykk. Antallet som definerer seg LGBT dobles også med hver generasjon. Det er et åpenbart element av "trendyness". Dersom jeg var LGBT ville det vært noe jeg var livredd for, fordi det undergraver hele saken. Jeg synes også det virker som om det er disse egentlig streite, hvite, unge kvinnene, som er "verst" i aktivistøyemed, og skaper alle problemene. Homofile og lesbiske hører vi ikke noe særlig ifra lengre. Nå er det bare høydramatiske hvite jenter og transfolk i bevegelsen. I Pride paraden i New York f.eks, som er en av verdens største og mest berømte, er det nå bare transfolk, drag queens og ikke-binære. Homser og lesber er ikke kule nok lengre.

Som 17-åring er de fleste forvirrede om det meste. Om man har noen (reversible) opplevelser som senere viser seg å være et resultat av gruppepress, trendiness etc så vil det i mange tilfeller være en erfaring man kan ta med seg i resten av livet.

Hvis man lar seg presse til å leke på jernbanen eller kjøre bil i 200 km/t så er det opplevelser som potensielt gir konsekvenser som ikke lar seg reversere. Det er verre.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 minutter siden):

Kan vi da være enige om at det at jeg har noe skepsis til skolens involvering i pride, i alle fall delvis bygger på ståsteder som jeg kan ta både ære og ansvar for med min frie vilje, og ikke bare fordi noen andre er "negative til skeive", jfr denne påstanden din?

Det er ingen motsetning her.

Det at du med din frie vilje ble informert og påvirket av tankegods som er negativt til skeive gjør ikke det tankegodset mindre negativt til skeive?

Ei heller endrer det på det faktum at jo mindre utbredt dette tankegodset blir, jo færre mennesker vil bli påvirket av det, før det til syvende og sist dør ut. Det er jo selvsagt ikke gjort i en håndvenning, vi har tross alt fortsatt en god del religiøst tankegods svevende der ute, selv om det har sett en markant tilbakegang over de senere århundrene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (21 minutter siden):

Det er ingen motsetning her.

Det at du med din frie vilje ble informert og påvirket av tankegods som er negativt til skeive gjør ikke det tankegodset mindre negativt til skeive?

Ei heller endrer det på det faktum at jo mindre utbredt dette tankegodset blir, jo færre mennesker vil bli påvirket av det, før det til syvende og sist dør ut. Det er jo selvsagt ikke gjort i en håndvenning, vi har tross alt fortsatt en god del religiøst tankegods svevende der ute, selv om det har sett en markant tilbakegang over de senere århundrene.

Kanskje det heller er _ditt_ syn som er påvirket av negativt tankegods, og når dette tankegodset dør ut så vil du bli bedre i stand til å anerkjenne mitt ståsted uten å tenke at jeg er et offer for andres negative tankegods?

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (55 minutter siden):

Kanskje det heller er _ditt_ syn som er påvirket av negativt tankegods, og når dette tankegodset dør ut så vil du bli bedre i stand til å anerkjenne mitt ståsted uten å tenke at jeg er et offer for andres negative tankegods?

-k

Det ser jeg ikke på som sannsynlig. Det skal være greit bakvendtland for å stemple tankegods som går på at folk skal være frie til å leve og utfolde seg sånn som de ønsker uten å møte fordommer og frykt, som negativt.

Det er også få tegn til at det tankegodset er i ferd med å dø ut, ref. tallmaterialet jeg linket til tidligere. De negative og skeptiske stemmene er i et stadig krympende mindretall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til alle dere som har skrevet at det blir for mye Pride: Fuck you!

Sitat

– Nå fikk vi beviset for at dere tar feil! sier programleder Brita Møystad Engseth og partyfikser Ronnie Ottem Fjære.

Sitat

– To ting: Alle dere som de siste ukene har skrevet innlegg, kronikker og leserbrev om at vi må beskytte barna mot Pride, eller at Pride er gått for langt, eller at det er for mye Pride: Fuck you!

Sitat

– Til alle som sier denne dagen ikke er viktig: nå fikk vi alle bekreftet at dere tar feil. Pride trengs mer enn noensinne, sier Ottem Fjære.

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...